X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
כמה הקריבו בימים עברו מנהיגי הציבור, וכמה מקריבים נבחרינו היום? מה היו אומרים מקימי המדינה היום, בראותם את התנגדות החרדים להתגייס לצבא, לעבודה ולתרומה להמשך קיום המדינה היהודית? לא נותר לנו אלא להתרפק על בגין סטייל ובני דורו
▪  ▪  ▪
בגין. מנהיג עם סגנון [צילום: פלאש 90]

ביום התפטרותו, ב-1983, אמר מנחם בגין: "אינני יכול עוד... הניחו אותי לנפשי... די לראש הממשלה... אני מבקש לעזוב אותי ולהתפטר".
עזב ולא שב לפוליטיקה עד יום מותו. גזר על עצמו שתיקה רועמת. ודאי היום, היה מתהפך בקברו נוכח התנהלות נבחרי הציבור של העם היהודי. אך אולי יותר מכך, היה מצטעק ביודעו על רפיון השרירים המנטלי הפושה במרבית הציבור הישראלי בשנים האחרונות, וביכולתו המצומצמת לשנות את המציאות החברתית-כלכלית-פוליטית בארץ.
עשרים שנה חלפו מאז נפטר.

עוז והדר

בגין, סמל לאינטגריטי ואומץ, היה בעל השכלה משפטית. הוא תבע את המונח: "יש שופטים בירושלים". שנים אחר-כך, ישתמש באותו משפט מעורר יראה הנשיא האנס קצב, ויהפוך אותו כמעט לאות קלון מעצם הנסיבות. מעניין הכיצד היה מגיב בגין להחלטת בג"ץ בשבוע האחרון, בדבר אי-הארכת חוק טל. ודאי היה מקבל אותה בכבוד, אף אם אין מסכים לה לגמרי. וכיאה לו, לא היה מתכנן לפרטי פרטים איזו מזימה קואליציונית להפילה.

"יהדות השרירים"

שת"פ למטרה נעלה
בעת שהותו של ז'בוטינסקי בפריז, הצטרף כשותף אל ד"ר שמואל פרלמן (לימים עורכו של עיתון "הארץ"), שהיה בעל הוצאת ספרים בשם "הספר". יחד פרסמו השניים, במסגרת ההוצאה, ספרי לימוד וספרות עזר בעברית לתלמידים. מי היה מאמין היום, תוך הימצאותנו במצב הפוליטי העדין, ששניים מקצוות פוליטיים מנוגדים, ישתפו פעולה יחדיו למען מטרה נעלה?

תומכי מפלגת "הליכוד" כיום, שמרביתם מקבוצות אתניות מזרחיות ודתיות, מהווים ניגוד מוחלט למקימי המפלגה, אשר ינקו מן ההיסטוריה הציונית רוויזיוניסטית והיו אשכנזים אירופיים, אליטיסטים, מלומדים ולוחמניים. מקס נורדאו למשל, שעל שמו נקרא היישוב בו גדלתי והתחנכתי, מושב נורדיה, היה מהפכן שנוי במחלוקת שהתנתק מן היהדות, נשא פרוטסטנטית ותמך בלומברוזו, "אבי הקרימינולוגיה". בניגוד להרצל, תמך ברעיון של מדינה יהודית-ליברלית, בעלת מאפיינים של קידמה אירופית. ידוע היה כאבי תורת "יהדות השרירים" וכאביה הרוחני של תנועת "מכבי צעיר", שנוסדה בעקבות קריאותיו הנלהבות ליהדות בעלת עוצמה פיזית-נפשית שבכוחה להגשים את יעדי הציונות.
הן טרומפלדור, רופא השיניים מקווקז, וז'בוטינסקי הסופר והפובליציסט מהאימפריה הרוסית, מנהיגים ציוניים לוחמניים שפעלו רבות לקידום התיישבות היהודים בארץ, נקטו פעולות שנויות במחלוקת כדי ללכד את היהודים בניכר למען העלאתם ארצה. כך למשל, בעת שהותו של ז'בוטינסקי בפריז, הצטרף כשותף אל ד"ר שמואל פרלמן (לימים עורכו של עיתון הארץ), שהיה בעל הוצאת ספרים בשם "הספר". יחד פרסמו השניים, במסגרת ההוצאה, ספרי לימוד וספרות עזר בעברית לתלמידים. מי היה מאמין היום, תוך הימצאותנו במצב הפוליטי העדין, ששניים מקצוות פוליטיים מנוגדים, ישתפו פעולה יחדיו למען מטרה נעלה?
אולי הרב חיים אמסלם, שגייס בימים אלו את בנו.

ההקרבה האישית - דאז, והיום?

מרבית ראשי המדינה בעבר, היו יוצאי אירופה שזכו לחינוך דתי, שלא לומר חרדי. אלו הפנימו היטב את החשיבות שבזניחת אורח-החיים היהודי האישי, כדי ליצור אורח-חיים יהודי לכלל, ורובם שילמו על כך מחיר אישי כבד. כמה הקריבו אז מנהיגי הציבור, וכמה מקריבים נבחרינו היום? אף אחד לא העז להשתמש ביהדותו כתירוץ להתחמקות מעשייה. ולא משנה לאיזו קשת פוליטית השתייך.
מה היו אומרים מקימי המדינה היום, בראותם את התנגדות החרדים להתגייס לצבא, לעבודה, ולתרומה להמשך קיומה של המדינה היהודית. מעניין לא פחות, האם בן-גוריון, שאיפשר בתחילת הדרך פטור מגיוס לצבא ל-400 בני ישיבה בלבד, שיווה בנפשו כי יהא זה פתח ציני להשתמטות רבתי מחובות המוטלות על כתפי כל אזרח יהודי במדינת ישראל.
לנו נותרה האפשרות להתרפק על בגין סטייל ובני דורו. ובעיקר להודות לא רק על תרומתם הפיזית הענפה לקיומה של המדינה הזו, כי אם גם על ההבנה, שאם הגדולים הללו נלחמו בחירוף נפש והקריבו עצמם תוך שמירה על ערכים אנושיים ויהודיים, מי אנחנו הקטנים, שנשב בחיבוק ידיים ונאפשר לרמוס את מורשתם, ביתנו?

למאמר במקור
הכותבת היא כתבת ברדיו 90.
תאריך:  28/02/2012   |   עודכן:  28/02/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ד"ר רון בריימן
מדוע נראה כאילו בנימין נתניהו פועל כדי לשריין מקום בליכוד דווקא לאיש המתעמר במתיישבים והשוכח כי האויב יושב במוקטעה ולא במגרון? נכון שלראש הממשלה אין יריבים של ממש במערכת הפוליטית, אבל מדוע הוא תוקע לעצמו מקלות (פרס, ברק) בגלגלים?
איתן קלינסקי
אנחנו בורחים מדיון בכל מה שהייתה כרוכה אותה נתינה. אנחנו מתעלמים שהנתינה הייתה כרוכה באלימות, בסבל אנושי ואובדן חיי אדם במלחמה שהייתה מלווה במעשים כמו - "וְאֶת מַקֵּדָה לָכַד יְהוֹשֻעַ בַּיּוֹם הַהוּא, וַיַּכֶּה לְפִי חֶרֶב, וְאֶת מַלְכָּם החרם וְאֶת כָּל הַנֶּפֶש אֲשֶׁר בָּה לֹא הִשְׁאִיר שָׁרִיד"
גורי גרוסמן
היות שזכותנו לחיות בארץ הזאת כתובה בתורה, ראוי להזכיר לחרדים את מי התורה פוטרת מלצאת לקרב (דברים כ): "האיש אשר בנה בית חדש ולא חנכו...האיש אשר נטע כרם ולא חללו, האיש אשר ארש אישה ולא לקחה, וכן האיש הירא ורך הלבב". והמבין יבין, וכל המוסיף גורע
ד"ר מרגלית מולנר גויטיין
לרגל יום האישה -הרהורים על מעמדה בארץ ובעולם, ובונוס בצורת תערוכה על "חברות", המעלה על נס את חשיבות החברות, הידידות, בכל מקום
עמוס שנער
השבת היא הישג סוציאלי מדרגה ראשונה וגם כלי לקירוב לבבות בתוך המשפחה    כיום, כשמדברים שוב על תחבורה ציבורית בשבת, החלטתי לפרסם את פרק "השבת" מתוך החוברת שכתבתי על חזרתי בתשובה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il