X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
מומחה מטעם בית המשפט המשמש זרועו הארוכה של השופט, היא הזרוע המשוטטת באופן חופשי בתחום המקצועי הזר במידת מה לבית המשפט - לפעמים נוטל את היזמה לידיו ויוצר מחסום לזרימת מידע אל השופט. לפעמים בית המשפט נותן לתהליך כזה יד - אולי בשל הנוחיות
▪  ▪  ▪
אחריות כבדה על כתפי המומחה [צילום: איתמר לוין]
תעתועים בשם החוק: עלויות וירטואליות
אברהם בן-עזרא
חומה באורך מעל 40 מ' נבנתה על ביסוס לקוי, נסדקת ושוקעת. בא מומחה בית המשפט, וקבע כי העלות הכוללת לביצוע שיקומה של החומה - לרבות בדיקות קרקע, ייעוץ, תכנון וביצוע - 18000 שקלים, סכום שלא הספיק אפילו לכיסוי עלויות הייעוץ...
לרשימה המלאה

פרק 1: תעתועים בשם החוק - המשולש הקדוש
אברהם בן-עזרא
הניסיונות של מומחים להצר את מה שהחוק הרחיב - נובע מרצון לשרת את האדונים, בעלי המאה, המספקים עבודה רבתי לאנשי מקצוע במגוון מקצועות ההנדסה, האדריכלות, המומחיות, השמאות ועוד כהנה וכהנה
לרשימה המלאה

בית המשפט ממנה מומחה מטעמו כאשר יש פער ניכר בין חוות הדעת של מומחי הצדדים, מתוך תקווה כי המומחה שמטעם בית המשפט ייטיב לבאר ולפענח את המחלוקות המקצועיות ויאיר בחוות דעתו את עיני בית המשפט.
האחריות המוטלת על כתפי מומחה מטעם בית המשפט היא כבדה, דווקא בשל הסיבה שלפעמים השופט זונח במעט את תפקידו השיפוטי ומטיל ולו באופן חלקי - אחריות ואפילו מטלות על המומחה.
דוגמה א':
בעת דיון בבית המשפט, אמר השופט כי בדרך כלל הוא מקבל את דעתו של המומחה מטעמו וחריגה מחוות דעתו של המומחה הוא מעשה נדיר. הדברים נאמרו בהקשר לביקורת קשה שמתח צד לדיון על חוות דעתו של מומחה מטעם בית המשפט. באותו אירוע בית המשפט העביר לאותו צד לדיון מסר מדכא, מייאש ומבטל כל יוזמה, שכן בניגוד לדברי השופט, תפקידו של בית המשפט הוא לבקר ולבחון את חוות הדעת של המומחה מטעמו, גם כשאין נגדה ביקורת. בעניין זה להלן שני ציטוטים מפסקי דין חשובים בתחום:
ע"א 4218/90 חפציבה בע"מ נ' כרמן ואלכסנדר להנר בית המשפט העליון, הנשיא מ' שמגר (ביחד עם השופטים א' גולדברג וי' מלץ):
"המומחה אשר מונה על-ידי בית המשפט לא היה מומחה שמונה בהסכמה, ומשקלה של חוות הדעת היה כמשקל חוות הדעת של הצדדים".
דברים אלו נאמרו כרקע להעדפת חוות דעתו של מומחה צד לדיון על פני חוות דעתו של המומחה המוסכם.
ת"א 25-38/90 אברהם אלברט ואח' נ' שיכון ופיתוח לישראל בע"מ ואח', בית המשפט המחוזי בחיפה, שופט: י' מרגלית (ביחד עם מ' סלוצקי וח' אריאל):
"למרבה הצער לא בדק שופט השלום את חוות הדעת האלה (של מומחה בית המשפט - אב"ע) בדיקה בקורתית וקיבלן על קרבן וכרעיהן ללא דיון כלשהו בפסקי דינו ואימצן למעשה כבסיס לפסקי דינו"
.
דברים אלו נאמרו כרקע לדחיית עיקר מסקנותיו של מומחה בית המשפט והעדפה גורפת של דעתו של מומחה התובעים, בניגוד לקביעת שופט השלום (א' קיטאי) שקיבל "כזה ראה וקדש" את ממצאי המומחה שמינה - המהנדס י' דימנט. המומחה מונה בתיק זה בהסכמת הצדדים לדיון ושימש כמומחה מוסכם. על פסק דין זה הוגש ערעור לבית המשפט העליון - רע"א 3186.92 שיכון ופיתוח לישראל בע"מ נ' אברהם אלברט ואח' שופט: הנשיא מ' שמגר. בקשת הרשות נדחתה.
דוגמה לפעילות אקטיבית של מומחה המתמנה על-ידי בית המשפט ובתוקף מינויו - לשביעות רצונו המלאה של השופט שמינהו - ממדר ומצמצם את המידע הזורם אל בית המשפט, מצויה בבר"ע 1485/91 אולמן ואח' נ' רסקו חב' להתיישבות חקלאית ועירונית בע"מ, בית המשפט המחוזי בחיפה, שופט: נ' קליינברגר. תיק זה התנהל תחילה בבית משפט השלום בחיפה. בית המשפט מינה כמומחה את המהנדס י' דימנט אשר שלל את חוות הדעת של מומחה התביעה, וסרב לענות על שאלות הבהרה בגיבוי בית המשפט בטענה כי השאלות הן היפותטיות - שכן משקבע המומחה כי אין ליקוי, כל פרשנות אחרת היא השערה שדינה להתבטל.
בית המשפט המחוזי סבר אחרת והורה למומחה לתת תשובות גם כשהשאלה כוללת בתוכה הנחה המנוגדת לדעתו של המומחה, וזאת כדי שבפני בית המשפט יונחו כל הגרסאות לרבות העלויות של התיקונים, ובית המשפט יוכל להכריע מהי הגרסה הנכונה.
לו לא הייתה מוגשת הבר"ע - הייתה החסימה מצליחה, דבר שקורה בתיקים רבים גם כיום, למרות פסק הדין שבערעור המשמש אדן חשוב בתיקי ליקויי בנייה.

תאריך:  28/02/2012   |   עודכן:  28/02/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
תעתועים בשם החוק: חסימת מידע מבית המשפט
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דר דגני
כמה הקריבו בימים עברו מנהיגי הציבור, וכמה מקריבים נבחרינו היום?    מה היו אומרים מקימי המדינה היום, בראותם את התנגדות החרדים להתגייס לצבא, לעבודה ולתרומה להמשך קיום המדינה היהודית?    לא נותר לנו אלא להתרפק על בגין סטייל ובני דורו
ד"ר רון בריימן
מדוע נראה כאילו בנימין נתניהו פועל כדי לשריין מקום בליכוד דווקא לאיש המתעמר במתיישבים והשוכח כי האויב יושב במוקטעה ולא במגרון? נכון שלראש הממשלה אין יריבים של ממש במערכת הפוליטית, אבל מדוע הוא תוקע לעצמו מקלות (פרס, ברק) בגלגלים?
איתן קלינסקי
אנחנו בורחים מדיון בכל מה שהייתה כרוכה אותה נתינה. אנחנו מתעלמים שהנתינה הייתה כרוכה באלימות, בסבל אנושי ואובדן חיי אדם במלחמה שהייתה מלווה במעשים כמו - "וְאֶת מַקֵּדָה לָכַד יְהוֹשֻעַ בַּיּוֹם הַהוּא, וַיַּכֶּה לְפִי חֶרֶב, וְאֶת מַלְכָּם החרם וְאֶת כָּל הַנֶּפֶש אֲשֶׁר בָּה לֹא הִשְׁאִיר שָׁרִיד"
גורי גרוסמן
היות שזכותנו לחיות בארץ הזאת כתובה בתורה, ראוי להזכיר לחרדים את מי התורה פוטרת מלצאת לקרב (דברים כ): "האיש אשר בנה בית חדש ולא חנכו...האיש אשר נטע כרם ולא חללו, האיש אשר ארש אישה ולא לקחה, וכן האיש הירא ורך הלבב". והמבין יבין, וכל המוסיף גורע
ד"ר מרגלית מולנר גויטיין
לרגל יום האישה -הרהורים על מעמדה בארץ ובעולם, ובונוס בצורת תערוכה על "חברות", המעלה על נס את חשיבות החברות, הידידות, בכל מקום
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il