X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הרבה עמים הרעו לעם ישראל, אך רק את עמלק הצטווינו להשמיד - כי זהו הרוע המוחלט, המזוקק, חסר ההסבר הרציונלי. כאלה היו גם הנאצים, וכאשר אנו רואים את העולם מושך בכתפיו אל מול האיום האירני - עלינו לזכור את לקחי העבר ולהיות מודאגים
▪  ▪  ▪
בוש. עם הרשע לא מדברים [צילום: AP]
מהזן הנאצי
לעם ישראל יש הרבה אויבים, אולם עמלק משתייך לזן שממנו בא גם האויב הנאצי. הוא מבטא שנאה מוחלטת, יוקדת, נטולת הסברים רציונאליים. שנאה כזו רחש לעם ישראל גם המן הרשע, שבא מזרעו של עמלק

העולם שאנו מכירים נמצא במאבק. מנהיגים טובחים בבני עמם. משטרים מתמוטטים ואחרים, מושחתים לא פחות, קמים תחתם. הטרור מכה בבירות העולם כשהוא לבוש בחליפת טוקסידו ועניבה. המאבק הגלובלי הזה איננו על "שטחים" או "גבולות". המאבק כנגד הרוע שמאיים כיום על העולם כולו, זה שמחובר לאירן ולחיזבאללה, לאל-קאעידה ולרוצחים המוסלמים בדארפור, יש לו שם. קוראים לו "עמלק".
שבת מיוחדת עומדת לפנינו. השבת אנו מוסיפים לפרשת השבוע את קריאת פרשת "זכור את אשר עשה לך עמלק", שעל שמה מכונה השבת "שבת זכור". בפרשה קצרה זו מצווים אנו לזכור את רשעתו של העם העמלקי, הקטן אך המרושע, שזינב בנחשלים בעם ישראל בצאתם ממצרים. כל העמים הגדולים שמסביב יראו מעם ישראל לאחר הניסים הגדולים שנעשו לו במצרים. עמלק היה העם היחידי שהתגרה בם וסירב להכיר בהשגחתו המיוחדת של אלוקים על ישראל.
עמלק הוא לא סתם אויב. לעם ישראל יש הרבה אויבים, אולם עמלק משתייך לזן שממנו בא גם האויב הנאצי. הוא מבטא שנאה מוחלטת, יוקדת, נטולת הסברים רציונאליים. שנאה כזו רחש לעם ישראל גם המן הרשע, שבא מזרעו של עמלק. לשם השוואה: מצרים הייתה רעה ומזיקה לעם יהודי אלפי מונים יותר מהעמלקים. המצרים שיעבדו את ישראל מאות שנים, הרגו בהם ועינו אותם באופן שקשה לתאר. והנה למרות זאת, הם לא זכו ליחס שלילי טוטאלי של התורה כנגדם, ואף הותרו להתגייר. לעומת זאת, את העמלקים אנו מצווים להשמיד ולהרוג. הסיבה לפער היא שהמצרים לא שיקפו רוע טהור ומזוקק. עמלק, המן והנאצים, הם רוע טהור. הם ציאניד.
מלחמת חורמה ברוע המוחלט
לתורה חשוב להגדיר במדויק היכן מקורו של הרוע, והיא מזהה אותו בעמלק ויורשיו. לתורה לא רק חשוב להגדיר את הרוע, אלא גם לצוות על מלחמה כנגדו. לא סתם מלחמה, אלא מלחמת חורמה. בלשונה של התורה: "מחה תמחה את זכר עמלק".
איננו יודעים מיהו עמלק, ומבחינה הלכתית המצווה הזאת מופנית אך ורק כנגד אותו עם ספציפי, שאיננו יודעים לזהותו. אך התורה רוצה לומר לנו משהו רחב יותר, יסודי יותר. התורה דורשת מאיתנו לא להתפשר עם הרוע. היא דורשת להגדיר ולסמן אותו, לומר בקול צלול: מי שטובח ללא הבחנה, מי שהורג ללא רחמים, בשם קנאות-דתית אידיאולוגית עיוורת, הוא רשע בתכלית. הוא התגלמות הרוע עלי אדמות.
ניתן ללגלג על הנשיא הקודם של ארה"ב שטבע את הביטוי "ציר הרשע", אולם דבר אחד לא ניתן לקחת מהנשיא ג'ורג' בוש, והוא: הרגישות המוסרית והיסודית לפיה עם רשע לא מדברים ולא מתפשרים. הרשע הוא גידול ממאיר שצריך לכרות עד תום.
מובן שלא כל אויב הוא עמלק. המצרים, המואבים, האדומים, המדיינים, האשורים והבבלים, הפרסים, היוונים והרומאים לא הוגדרו על-ידי התורה או על-ידי חז"ל כעמלק. חלק מהעמים המנויים ברשימה זו היו אויבים מרים, שהרגו מיליוני יהודים, חלקם הרסו את בתי המקדש והגלו את העם, אך הם לא הוגדרו כעמלק. לא כל אויב הוא מקור הרוע, ולכן אל לנו ליישם את העיקרון של "מחה תמחה" כפשוטו. מאידך-גיסא, עלינו להילחם בנחישות בגילוייו של הרוע, ולא להימנע מלהגדיר אותו ככזה. רוע הוא רוע.
הפרשנות של "שר הטבעות"
בני דורי למדו בשיעורי ההיסטוריה על שתיקת המערב כלפי השאלה היהודית במהלך מלחמת העולם השנייה. הם לא סימנו את הרוע ולא נתנו לו שם, ובכך צמצמו את המחויבות המוסרית לפגוע במרצחים באופן נחוש ביותר. היום נשיא אירן מדבר בקול צלול על השמדת ישראל, והעולם מושך בכתפיו - וזה מדאיג. מי שאין בכוחו לסמן את הרוע, מבטא את חוסר רצונו הפנימי בחיים. הפרשה מלמדת אותנו שאין חיים ללא מלחמה ברוע.
הפרשנות המודרנית החזקה ביותר שאני מכיר למלחמת עמלק, היא התיאור האפי הנרחב של טולקין ב"שר הטבעות", כשהוא מתאר את המלחמה של החברים באחוות הטבעת כנגד סאורון, הוא שר האופל. בעייתם של חברי אחוות הטבעת היא לא רק כנגד הרעים, אלא כנגד אלה שנשבו בקסמם של הרעים; ההולכים שבי אחרי תעתועיו של הרוע, גם אם זה קורה משום שהם חוששים מפניו. אנשים כאלה הם מסוכנים ביותר. אסור לטשטש את פניו של הרוע, יש להיות מודעים לו גם אם לא תמיד יכולים להילחם בו. "זכור את אשר עשה לך עמלק בדרך בצאתך ממצרים... לא תשכח".

המאמר מובא באדיבות ארגון צהר.
הכותב הוא חבר הנהלת ארגון רבני צהר.
תאריך:  29/02/2012   |   עודכן:  01/03/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הרוע המוחלט
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
עמלק = היצר.
מורה נבוכים  |  1/03/12 09:42
2
Right
javan  |  1/03/12 11:24
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתן קלינסקי
הפעם החשש, שאני מוריש לנכדי ולניני עתיד של מלחמה, עתיד של צעידה בנתיב מלחמות מיותרות, שהיו מנת חלקה של מדינת ישראל מאז קמה. אסור לתת לארץ היפה הזו ליפול לזרועות המפלצתיות של המלחמה
תרצה הכטר
אין לזלזל בממד הרציונלי המרכזי שבקבלת ההחלטה לפעול נכד הכור בעירק. אך הממד האי רציונלי, תחושות בטן ואמוציונליות יתר, לא נעדר מהתהליך שכאמור היה בעיקרו רציונלי. שכן, מנחם בגין, האדם שהוביל את מדינת ישראל במישור המדיני היה חדור ב"מנטליות מצור"
אברהם פכטר
העולם, כלומר: רוב המדינות (החברות באו"ם), אדישות, מנמנמות, מגמגמות - קחו את סוריה למשל. המסקנה: העולם לא נגדנו, כפי שמקובל לחשוב, הוא פשוט לא בעדנו. לכן, עלינו לדאוג לעצמנו ולהאמין ואולי לקחת "ויאגרה" פוליטית
חנן וייס
עתידו של הימין בשלטון בישראל מובטח רק אם הימין יתפכח וילמד למשול. כיום, גם כאשר נבחרה ממשלת ימין, בפועל מושל השמאל באמצעות שליטתו במוקדי הכח במדינה
מנחם רהט
זרזירי העט של העיתון החרדי יתד נאמן, ברוב תסכולם על בחירת הרב מיכה הלוי לכהונת רב העיר פתח תקוה, איבדו עשתונות ושללו ממנו באבחת קולמוס חצופה את התואר רב
רשימות נוספות
החלטתי: אני שמאלני  /  הרב שלמה אבינר
אל תהיו דתיים, תהיו מאמינים  /  הרב יובל שרלו
מחויבות אחרי הארה  /  הרב רפי פוירשטיין
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il