X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
המשפט הפלילי בפרשת אסון הרכבת ברבדים מגלם את רוב הרעות החולות של המערכת: סחבת בלתי נסבלת, עסקת טיעון מקוממת, הצגה מעוותת של העובדות בידי הפרקליטות, חוסר הרתעה והעדר גמול
▪  ▪  ▪
[צילום: פלאש 90]

תראו כמה רעות חולות של מערכת המשפט אפשר למצוא בעסקת הטיעון בפרשת התאונה הקטלנית בצומת רבדים: סחבת בלתי נסבלת, עסקת טיעון מקוממת, הצגה מעוותת של העובדות בידי הפרקליטות, חוסר הרתעה והעדר גמול.
התאונה אירעה ביוני 2005. שבעה בני אדם נהרגו בה ו-248 נפצעו, מתוכם 63 באורח קשה. כתב האישום הוגש בספטמבר 2008, קרי: אחרי למעלה משלוש שנים. הדיון החל, הצדדים הגדירו את גדרי המחלוקת ונקבעו לא מעט ימי הוכחות, שכן למדינה לבדה היו 90 עדים. אלא שבנקודה זו עבר התיק לגישור, ובפברואר 2012 הוא הסתיים בהצלחה. כמעט שבע שנים עברו מאז התאונה ועד שניתן פסק הדין. מכאן, שאם לא היה מושג הסדר - היינו מקבלים אולי עכשיו פסק דין בערכאה ראשונה, ופסק דין בערעור במלאת עשר שנים לתאונה.
כאמור, עסקת הטיעון עצמה מקוממת. הרכבת יוצאת למעשה פטורה בלא כלום, שכן מהם 500,000 שקל בשבילה - אפילו במצבה הקשה הנוכחי? נכון שכעת יוכלו הנפגעים והיורשים להגיש נגדה תביעות אזרחיות על סמך פסק הדין הפלילי החלוט, אך זה ידרוש מהם הרבה זמן, הרבה כסף ובעיקר הרבה תעצומות נפש. חוץ מזה, המשפט הפלילי צריך להעניש בלא לחשוב על ההליכים האזרחיים. וכאן העונש מגוחך עד כדי אבסורד: פחות מ-75,000 שקל לכל אדם שנהרג, ואף אגורה כנגד הפצועים. נראה שלשיטת הפרקליטות, זהו השווי ההוגן של חיי אדם בישראל. ונא לזכור, שמבין שבעת ההרוגים - חמישה היו נוסעים, שלא הייתה להם כל נגיעה שהיא להתרחשות התאונה.
העונש במשפט הפלילי נועד להשיג שתי מטרות: גמול והתרעה. קנס כזה אינו מהווה שום גמול, ואין הוא מתחיל להוות הרתעה. 500,000 שקל היוצאים מקופה של חברה - ובעיקר כאשר מדובר בחברה ממשלתית - אינם מרתיעים איש, כי איש אינו מרגיש שהוא מי שמשלם את המחיר. ענישה כזו, במיוחד באירוע כה מרכזי וטראומתי, שמה את החוק ללעג ולקלס.
עכשיו תראו מה כותב משרד המשפטים בהודעתו על ההסדר. "נזכיר, כי התאונה התרחשה כאשר נהג משאית לא ציית לתמרור 'עצור' ועלה על המסילה כשהרכבת נמצאת במרחק קצר ממנו. בתאונה זו מצא נהג המשאית את מותו". לא נכון. זהו תיאור של תאונה קודמת בצומת רבדים, ממנה לא הפיקה הרכבת את המסקנות - ואז באה התאונה הקטלנית עם שבעת ההרוגים. כלומר: אפילו תיאור העובדות אינו אמין.
הלאה. "יצוין, שכבר בתחילת הדרך הייתה מודעת הפרקליטות לקיומן של סוגיות משפטיות תקדימיות שיעלו עקב ניהול התיק והחלטתה להגיש את כתב האישום הייתה בשל הנסיבות הקשות של האירוע והצורך לקבוע סטנדרטים ברורים של אחריות הרכבת ובכיריה". במילים פשוטות: המדינה לא הייתה בטוחה שיש לה קייס, אבל רצתה לקבוע "סטנדרטים ברורים של אחריות הרכבת ובכיריה" - אלא שזה אינו עניין למשפט הפלילי. ונניח שכן; הרי המטרה לא הושגה, לנוכח הסדר הטיעון שמחק שניים משלושת עובדי הרכבת וסיים את הסיפור בקנס.
אלא שהפרקליטות, כהרגלה, רואה כמעט הכל כניצחון: "למעשה, בעיני הפרקליטות, ברגע שרכבת ישראל נטלה האחריות לגרימת מותם ברשלנות של הקורבנות באירוע, האינטרס הציבורי בא על סיפוקו". מי בדיוק נטל את האחריות? - תאגיד, גוף נטול פנים, מישהו שאי-אפשר להצביע עליו ברחוב ולומר: ראו את העבריין הזה. ואיזה אינטרס ציבורי? אינטרס הגמול - לא. אינטרס ההרתעה - לא. אז אולי רק האינטרס של הפרקליטות לסמן עוד V על תיק שבעיני עצמה היה בעייתי. ולבסוף: "כחלק מההסדר, העונש שהוטל עליה במסגרת ההסדר הינו הקנס הגבוה ביותר הקבוע בחוק בצד העבירה בה הורשעה". את הסכום לא מספרים לנו והיה צורך לחפש אותו בנרות בתוך פסק הדין; אולי אפילו משרד המשפטים העדיף להחביא את הסכום המגוחך לו הסכימה הפרקליטות.

תאריך:  29/02/2012   |   עודכן:  29/02/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
רבדים של תחלואים
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
רשלנות וחוסר מיקצועיות והעדר
הפאש הגאה  |  29/02/12 16:35
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אפרים קם
אירן נערכת מול לחצים גוברים בכמה דרכים    היא פועלת לצמצום הנזק הכלכלי הצפוי. היא מנסה למצוא שווקים נוספים ליצוא הנפט, במקום השווקים האירופים והאחרים, הצפויים להיסגר או להצטמצם בקרוב ומנסה לשכנע מדינות שונות, בעיקר את מדינות המפרץ, שלא להגדיל את תפוקת הנפט שלהן
יוסף עברון
מנחם בגין ז"ל לא שכח את הכרוז "מחייל לחייל" גם בהיותו ראש ממשלה, ומדי פעם שנפגשנו, היה שב ומזכיר לי אותו ןוציין לשבח את כתבותיי באותה תקופה
הרב רפי פוירשטיין
הרבה עמים הרעו לעם ישראל, אך רק את עמלק הצטווינו להשמיד - כי זהו הרוע המוחלט, המזוקק, חסר ההסבר הרציונלי. כאלה היו גם הנאצים, וכאשר אנו רואים את העולם מושך בכתפיו אל מול האיום האירני - עלינו לזכור את לקחי העבר ולהיות מודאגים
איתן קלינסקי
הפעם החשש, שאני מוריש לנכדי ולניני עתיד של מלחמה, עתיד של צעידה בנתיב מלחמות מיותרות, שהיו מנת חלקה של מדינת ישראל מאז קמה. אסור לתת לארץ היפה הזו ליפול לזרועות המפלצתיות של המלחמה
תרצה הכטר
אין לזלזל בממד הרציונלי המרכזי שבקבלת ההחלטה לפעול נכד הכור בעירק. אך הממד האי רציונלי, תחושות בטן ואמוציונליות יתר, לא נעדר מהתהליך שכאמור היה בעיקרו רציונלי. שכן, מנחם בגין, האדם שהוביל את מדינת ישראל במישור המדיני היה חדור ב"מנטליות מצור"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il