X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
האם מותר להתנגד להקמת שכונה בשל בעיות של איכות הסביבה והחיים או שמא מצוות ארץ ישראל גוברת? על כך בתשובה הבאה
▪  ▪  ▪
לבנות עם נזקים סביבתיים קטנים ככל שאפשר [צילום: פלאש 90]
להשתדל לבנות בנייה ירוקה
מצוות ישוב ארץ ישראל אינה מחייבת ואינה כוללת בתוכה לבנות ללא תכנון, ללא תשתית, ועם נזקים סביבתיים קשים. להפך, קיומה של מצווה זו בהידור הוא דווקא כאשר מתכננים כראוי, בונים תשתיות ראויות, ומשתדלים ככל שניתן שהבנייה תהיה "ירוקה"

לרב שרלו שליט"א,
שלו' וברכה ושבוע טוב!
מסביב לשכונה שלנו ישנם מספר תוכניות לפיתוח של שכונות חדשות שאמורות להוסיף כמאתיים אלף תושבים לעיר בתוך כ15 שנה. השכונות החדשות מתוכננות ללא תשתיות מספקות למבני ציבור, בתי ספר, מקוואות, מרכזי קניות וכבישי גישה עירוניים.
כעת התשתיות בעיר בית שמש וסביב העיר לקויות וחסרים מבני ציבור ודת וכבישים ראויים. כביש הגישה המרכזי לעיר -כביש 38 כבר הוכרז בשנת 2005 ככביש בקריסה ובשכונתנו המונה אלפי משפחות דתיות ישנה רק מקווה לנשים אחת שפועלת.
אנחנו מתנגדים לבניית השכונות החדשות האלו כיון שהתושבים החדשים יוסיפו עוד הרבה יותר עומס על המקוואות, בתי ספר, מרכזי קניות וכבישים באזור ובשכונתנו שאינם עומדים בעומס הנוכחי.
האם מותר לנו להתנגד ולפעול לעיכוב של בנייתה של שכונה חדשה בארץ ישראל עד שיוקמו תשתיות עירונית ואזורית שיכולות לקלוט את התושבים העתידיים של אותם שכונות?
בכבוד ובברכה,
התשובה
שלום וברכה
תשובתי אינה נוגעת למקרה עצמו ולעובדות שמתוארות בו. אני מכיר את המציאות בצורה שטחית (נוסע בכביש 38 כל יום...) ומעריך שמה שאתם כותבים הוא נכון, אולם אין לי את הכלים לדעת האם זה כך או לא כך, ומה התוכניות ומה התשתית וכדו' (השפעת כביש עוקף בית שמש על המציאות וכדו'). על כן, התשובה שלי נוגעת בהיבט ההלכתי העקרוני בלבד, ולא בפרטיו.
מצוות ישוב ארץ ישראל אינה מחייבת ואינה כוללת בתוכה לבנות ללא תכנון, ללא תשתית, ועם נזקים סביבתיים קשים. להפך, קיומה של מצווה זו בהידור הוא דווקא כאשר מתכננים כראוי, בונים תשתיות ראויות, ומשתדלים ככל שניתן שהבניה תהיה "ירוקה" ועם נזקים סביבתיים קטנים ככל האפשר. על כן, בהחלט מותר להתנגד, ואולי אף חובה להתנגד, אם הדברים לא נעשים כך.
בהלכה עצמה, בעיקר בפרק שני של בבא בתרא, יש מעט כללים אקולוגיים המלמדים על המגמה ההלכתית לשקול את הנושאים האלה, ולהכניס אותם למערכת ההכרעות. זו האחריות המוטלת על הרשות המקומית ועל וועדות התכנון והבנייה, ולעולם הן צריכות לזכור כי המצווה היא ישוב ארץ ישראל בדרך הארץ של המושג "ישוב", ועם תביעות יתר של ההלכה בתחומים אלה, ולא בגיבוב אנשים במקומות בהם אין תשתית.
כמובן שלא זה השיקול היחיד שיש לשקול מבחינה הלכתית. שיקול נוסף הוא שלא להיות כסדום ועמורה, ולא למנוע את הטוב מאחרים, וצריך לא רק להתנגד, אלא גם לומר כי אם יתקיימו התנאים הראויים החברה תפתח את עצמה גם בפני אחרים, והרחבת המקום תהיה לברכה לכולם.

ישיבת ההסדר 'אורות שאול'
תאריך:  04/03/2012   |   עודכן:  04/03/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
איכות חיים וסביבה אל מול מצוות יישוב א"י
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ירון זכאי
בהפצת "חדשות דוגמות מציאות" יש סכנה גדולה של עיוות המציאות. כאשר סקטור אחד משתלט על הדגימה הוא מנסה בעצם לתת כל הזמן את הטעם והצבע שלו לעולם. התחום הבולט ביותר הוא תחום הפמיניזם אשר סובל מעודף נשים פעלתניות המסקרות אותו ומקיפות את העיתונאים הגברים והפכו נושאים שלמים לטאבו
הרב אליהו קאופמן
יש הטוענים כי האיש סלים גו'ברן, נושא "משרה ממלכתית" וה"סמלים של המדינה מחייבים אותו" . זהו "קשקוש בלבוש". השופט גו'ברן נבחר לתפקידו לא משום היותו "פטריוט ציוני", לא מתוך "עסקה פוליטית" ולא מתוך "שרות ממלכתי" אלא משום השכלתו המשפטית וההיסטוריה השיפוטית שלו , ומתוך כך שהחוק עומד גם מעל למדינה ו"למלכתיותה"
אלישע פורת
בשבוע שעבר הקדיש ערוץ 1 הציבורי משדר מיוחד לזכרו של מנחם בגין, במלאת 20 שנה לפטירתו. גם אני הייתי בין המרואיינים. בשל קוצר הזמן היה המשדר דחוס לעייפה בארבעה סרטונים של ארבעה במאים. ובשל כך לא הובאו דבריי במלואם. כיוון שנשאלתי על כך לא מעט, אני מביא אותם כאן, לקוראיי הנאמנים מ'הזמן הירוק'
עמוס שנער
שמעון פרס הוא נשיא פוליטי החותר נגד הדמוקרטיה בארצו. לו יכולתי, הייתי מגיש בג"צ נגד כהונתו. כל עוד זה לא קורה, תפקידו האחרון כנשיא הוא להעניק חנינה למדינת ישראל מנזקיו ולהתפטר
אורי אליצור
פסיקת בג"ץ הייתה מיותרת לגמרי, משום שחוק טל הגיע לסוף דרכו בלי שום קשר אליה. הרושם הוא שדורית ביניש ביימה לעצמה יציאה דרמטית ומתוקשרת, וכל העניין לגופו לא היה אלא קרב על הקרדיט שבעצם מגיע לישראל ביתנו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il