X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
על רהיטים לא כתוב "עץ גנוב", אך בחוק החדש יחויב כל רהיט לשאת תווית המציינת את מקורו של העץ. הקהילה האירופית כבר אינה יכולה לסבול את שוד הפארקים הלאומיים ברחבי העולם
▪  ▪  ▪
כריתת עצים - שוד האדמה [צילום: פלאש 90]

בעת האחרונה הוצף השוק העולמי ברהיטי עץ ובפריטי עץ במחירים מגוחכים, שפגעו בתקינותו של המסחר הבינלאומי ובתקינותה של המערכת האקולוגית העולמית. יערות הגשם הטרופיים של דרום-מזרח אסיה רחוקים אלפי מילין משולחן העבודה שלי העשוי עץ מהגוני מרהיב. אני מעז לעצום את העיניים ולדמיין כיצד מעמיסים הסבלים את גזעי העצים על כתפיהם, אני מדמיין כיצד מנסרים חרישית את העצים באישון ליל במעבה פארק לאומי, מנסרים, הורסים, משמידים, מכחידים קהילות שלמות של חיות ועופות, מוחקים בתי גידול ברחבי-יער החל בדרום אמריקה ועד למושבות המרוחקות של ניו גינאה.
וכשאני פוקח את עיני, אני מבין את המהות של כוחות השוק ההרסניים. הביקוש לריהוט זול הוא המניע המרכזי לפשעים הללו. אנגליה היא שחקנית ראשית בסאגת הפשיעה הזו. הזרם הבלתי לגאלי של גזעי עצים מוצא את מקומו למנסרות הבריטיות, לנגריות, למלטשות העץ ולמצבעות.
רק ב-2013 ייכנס החוק החדש לתוקפו בכל רחבי האיחוד האירופי. החוק יאסור ייבוא ומכירה של עצים שנכרתו באופן לא לגאלי. התקווה לעצור פשיעה אקולוגית זו מפעמת אצל רבים משוחריו של כדור הארץ.
כריתות עצים בלתי-חוקיות
כדי לקבל תמונה ברורה על היקף התופעה באנגליה, נערך מחקר על-ידי כתבת ועורכת עיתון הצרכנים באנגליה, מחקר שבדק 40 יצרנים וקמעונאים של ריהוט גן. התוצאות לא היו מעודדות: רק שמונה חברות היו מסוגלות להעמיד בפני החוקרת מסמכים שיוכיחו שחומרי הגלם הופקו באופן חוקי ונכרתו תחת פיקוח ממשלתי (ביניהן: B&Q, John Lewis, Marks & Spencer).
עשרים חברות נכשלו באופן חרוץ להציג מוצרים שמקורם בכריתה חוקית, אצל כמה חברות ניכרו סימנים של טשטוש עקבות מקורותיו של חומר הגלם. להפתעת החוקרים, הייתה הביטאט בין יתר החברות המכובדות שכשלו במבחן ההוכחה. כמו התקיים המשפט: "אם בארזים נפלה שלהבת, מה יגידו אזובי הקיר".
חומרי גלם המחייבים פיקוח
רהיטים הם רק קצה הקרחון של הרס היערות. לאחרונה הפכה טורקיה למרכז עולמי של מכירת גזעי-עצים (לוגים) מכל העולם. הטורקים מייצגים חברות מסיירה לאונה, מהודו, מיפן, מסין, מאנגולה, מנמיביה, מטיוואן, מניו-זילנד ומכל מקום בו כורתים יערות, הן באופן חוקי והן באופן בלתי חוקי. המחירים המגוחכים נובעים, כנראה, מהיעדר פיקוח על כריתת העצים (אי-תשלום בגין חומרי גלם). החוק האמור להיכנס לתוקפו ב-2013 יחייב גם את הסוחרים הטורקים להאט את המסחר בעץ הזול שמחירו יאמיר בשנים הבאות.
ומדוע נקטתי בלשון של "קצה הקרחון"? כל זאת משום שגזעי העצים משמשים חומר גלם בתעשיית הבנייה (Log-Timber Houses). בהנחת גזע על גזע על גזע ויצירת קיר עץ, עושים שימוש בכמויות אדירות של עץ ומנצלים עד תום את יתרונותיו הטרמיים, האקוסטיים והאנרגטיים. הבתים הללו אינם צריפים ואינם "מסגרות עץ" המצופות בגבס ושאר מיני "קליפות", כי אם קירות עץ עבים ומאסיביים, קירות עץ הבנויים מחלקת יער רחבה מאוד. השימוש בחומרי הגלם הללו מחייב פיקוח!
לשם מה נועדו "דילולי-הצלה"?
מדינות אירופה (לטביה, אוקראינה, פולין, גרמניה, רוסיה, רוסיה הלבנה) משופעות ביערות, אך הכריתה מותרת רק במסגרת "דילולי-הצלה": עצים "זקנים" המסכנים עצים "צעירים" מפנים את מקומם במסגרת "מכירת מכסות" ליצרנים מקומיים תחת "פיקוח ממשלתי" המווסת בין "כורתים", "מעבדים", "יצרנים", "יצואנים" ועוד.
במסגרת "דילולי-ההצלה" יש מקום לחשיבה עמוקה על אודות סביבת החי והצומח, על אודות ההשפעה על האקולוגיה הפיזית והחברתית. פקידי היערות מכל הדרגים הופכים לפקטור משמעותי במסחר הבינלאומי. חתימותיהם מתנוססות על גבי מסמכים המלווים את תהליכי הייצור והמסחר כהוכחת תקינותה וחוקיותה של הכריתה.
לא רחוק היום בו נבקש מכל יצרן, יבואן, מוכרן, תעודה המוכיחה כי חומרי הגלם לא נשדדו מעולמנו היפה.

תאריך:  04/03/2012   |   עודכן:  05/03/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
על אקולוגיה, עץ ופשיעה בינלאומית
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
על אקולוגיה של חולדאי-ממדי מחד
ראיס-פוטין בן מדב  |  12/03/12 10:55
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוסף שטח
תופעה השימוש במילים זרות מטרידה כי היא מעידה על רדידות תרבותית ,כי היא יוצרת ניכור וחיכוך, ופוגעת באחד הסמלים המובהקים של תחיית העם בארצו, בקליטת העלייה, בתקשורת טובה בין אנשים ,בחיים משותפים ובקשר בין הנוער לארצו    תגובה למאמרו המלגלג של פרופ' יחיעם פריאור "במדינת האח הגדול מדברים רק עברית"
אליקים העצני
'תוכנית ההרגעה' של נפתלי בנט אינה מתיימרת להציע פתרון אחד, שכן הוא אינו קיים. דיון בעיקרי התוכנית
שולמית קיסרי
60 שניות לאחר שבניזרי יצא משערי הכלא, לאחר שצעד בערך 20 מטר על אדמה חופשית, כבר השמיע הרב השקרן, זמירות אחרות ההופכות על פיה את ההצהרה על החרטה והכל היה טריבלוף "לעבוד" על מערכת המשפט
עקיבה לם
הבוקר התבשרתי ברדיו בנתון אבסורדי חדש בנוגע לילדי ישראל: שלוש וחצי שעות ביום הם מבלים מול המחשב, בבילוי וירטואלי ברשתות החברתיות. בעקבות כך, מורים רוצים אישור ממשרד החינוך להתחבר אל הילדים דרך הפייסבוק, על-מנת למנוע הישנות של מקרים של התעללויות סייבר, או לפחות לפתח מודעות כלשהי אליה
איתן קלינסקי
המים המסופקים לנזקקים הבדואים הבאים למתקן עם מכלים, נמכרים תמורת תשלום במזומנים. באותה הזדמנות חגיגית מתוך "רגישות לתלאות", נדרשים הבדווים לשלם עבור המים רק כשבעים אחוז יותר מהמחיראותו משלם כל אזרח בישראל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il