X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
חובת מזונות, זכויות בדירת מגורים, קופות גמל משותפות, מתנות בחיים ועוד בעיות מורכבות ורבות כדאי להקים ועדה שתקבע כללים ברורים יותר
▪  ▪  ▪
[צילום אילוסטרציה: פלאש 90]

נושא מס עיזבון הועלה בימים אלה מחדש על סדר היום הציבורי, לאור הצעת חוק מס עיזבון על ירושות גדולות. קודם לכך, דחתה ועדת טרכטנברג את ההצעה למס עיזבון. הוועדה שללה את ההצעה מסיבות שונות ובהן הצורך להטיל בנוסף למס עיזבון, מס מתנות, שיחייב בחובת דיווח כללי. הוועדה גם ציינה את החשש כי מיסים אלו יהפכו את המדינה למושכת פחות עבור יהודים אמידים ואף יגרמו לבריחת הון.
לעומת זאת, לפי הצעת החוק החדשה יוטל מס מידתי על עזבונות גדולים העולים על 15 מיליון ש"ח, כאשר השיעור הבסיסי הוא 5%. השיעור יגדל, לפי מדרגות מס, מ-7.5% עד 12.5% לגבי חלקי העיזבון מ-20 מיליון ש"ח ומעלה. ראוי לציין כי הרף המוצע, הועלה בהשוואה לדוח ועדת בן בסט (2000) שהציעה, להטיל מס על עזבונות בשיווי של 2 מיליון ש"ח ומעלה. כיום פרופ' בן בסט סבור שיש להטיל את מס העיזבון על ירושה מ-5 מיליון שקל ומעלה.
ההצעה חותרת למנוע אפשרויות לתכנון מס בכך שעיזבון לצרכי החוק כולל נכסים שהועברו לנאמנות לטובת אדם אחר או הקניית נכסים שתיכנס לתוקף עם פטירתו של הנפטר. מנגד הצביעה ועדת טרכטנברג "כי אופיים המורכב של מיסים אלה הופך אותם לכר פורה לתכנוני מס, התחמקויות שונות והתנצחויות בין האזרח ומערכת המס שרבות מהן יגיעו לבתי המשפט".
יש מקום לביקורת רבה על הצעת החוק. בראש ובראשונה, ההצעה מתעלמת מן האפשרות לעקוף את המס על-ידי מתנות מחיים, שעה שהצעות שהועלו בעבר הרחיבו את סוג המס, בשיעורים דומים, גם למתנות. נוסף על כך, ההצעה מתעלמת מן החובות המשפחתיים הממשיים או הכרוכים בתכנוני מס להקטין או לעקוף את מס העיזבון המוצע.
הבטחת מזונות מהירושה
ראשית, בשיטתנו אין שריון חלק העיזבון לתלויים בנפטר, אך לפי חוק הירושה, קיימת חובת מזונות מן העיזבון שעשויה להקיף חלקים ניכרים מהעיזבון, כולל "הבטחת המזונות על-ידי הפקדה, השקעה, ביטוח קיצבה, שעבוד או באופן אחר". מדובר בסדר גודל שעשוי להגיע למיליוני שקלים לפי מספר התלויים וגילם.
שנית, יש לתלויים בנפטר זכויות להוסיף ולגור בדירת המגורים שהמוריש היה בעליה או שותף בה. בהקשר זה, הניסיון להטיל מס עיזבון על דירת המגורים יחד עם כלל נכסי העיזבון, הוא דבר אנטי חברתי, הסותר את טובת המשפחה וכבוד האדם, ללא קשר לגודל דירת המגורים של המוריש.
שלישית, הבעל רשאי להתחייב בכתובה לסכומים גדולים של מיליון ש"ח ומעלה. הכתובה היא חוב על העיזבון "במידה שאינה עולה על סכום סביר", אך סבירות הסכום נקבעת לפי עושרו של האדם.
הצעת החוק גם כוללת בעיזבון כספים ששולמו מנכסי הנפטר לקופת גמל, אך אין היא מביאה בחשבון את האפשרות שמחצית כספים אלה מקורם בנכסים משותפים של בני זוג וכן יכול כל אחד מבני הזוג להפקיד כספים בקופת הגמל של השני ולעקוף בכך את החוק המוצע.
דרך אחרת היא להקנות בחיים ליורשים הפוטנציאליים את זכות השימוש והפירות בנכסים, תוך שילוב צוואה הדדית בין בני זוג לטובת צד ג' או שילוב צוואת "יורש אחר יורש" (יורש שני לאחר יורש ראשון), דבר העלול להפחית במידה ניכרת את שיווי העיזבון, שהרי לפני נפילת העיזבון ליורש הראשון, כבר הייתה הקניה חלקית של הנכסים.
הביקורת על החסרונות שבהצעת החוק, אינה גורעת מהמגמה החיובית של מיסי עיזבון ומתנות התואמת את המגמה האוניברסלית, למנוע את ריכוז ההון בידי קבוצה מצומצמת של משפחות עשירות. עם זאת, ההצעה טעונה שכלול ושיפור רב כדי לנטרל את תכנוני המס למיניהם וליישם צדק חברתי. המשימה טעונה עיון רחב ושמיעת כל חוגי הציבור ובירור משפט השוואתי בפני ועדת מומחים ציבורית, לצורך בדיקת מערכת מיסי העיזבון והמתנות.

הכותב הוא מרצה בכיר במרכז האקדמי כרמל - חיפה.
תאריך:  06/03/2012   |   עודכן:  06/03/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הדרך לגביית מס עיזבון רצופה בבעיות
תגובות  [ 6 ] מוצגות  [ 6 ]  כתוב תגובה 
1
רבים ימצאו דרך להמלט מהמס!
יורם לוינשטיין  |  6/03/12 15:03
2
עדיפה ההצעה להקים ועדת בדיקה
יורם לוינשטיין  |  6/03/12 15:08
3
לכן צריך מומחים לכל דבר
אדוה  |  6/03/12 16:56
4
העשירים כרגיל יתחמקו עם יעוץ
יחיאל כ"ץ  |  6/03/12 19:46
5
קורינלדי מעורר בעיות רציניות
יהואש קרמר  |  7/03/12 10:06
6
הרוב יתחמקו ממס עזבון
שרית ליצין  |  7/03/12 11:54
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הרב אפרים זלמנוביץ
עלינו לזכור לקראת חג פורים הקרב ובא, כי המזיק לחברו, בין אם פגע ברכושו או בגופו, חייב לשלם עבור הנזק שגרם, גם אם היה שיכור ולא אחראי למעשיו    בפורים תשע"ב שותים בחוכמה
ד"ר צ'לו רוזנברג
מניעת האינפורמציה בפרשת המסמך המפוברק היא תרגיל של נוכלות שאין למעלה ממנו. אין בפרשה שום פרט היכול לפגוע בבטחון המדינה. שקר וכזב. הסיבה היא אחת: לשמור על עכוזיהם של המעורבים
הרצל חקק
סאטירה חברתית ולשונית שמחברת חדש וגם ישן, כיצד ניצח הריאליטי את ירושלים ושושן
יוסף קנדלקר
איפה הימים ההם בהם התחפושות היו צנועות ויפות, מקוריות, תוצרת-בית, כאלו שמועברות מילד לילד שנה אחר שנה?    חג הפורים איבד את שמחתו, את קסמו ואת תמימותו
גוז'נסקי יואל, עודד ערן
בעצם הכיסוי הרב שמעניקה הרשת לסכסוכים שונים בעולם הערבי היא מחסנת במידה רבה את המשפחה השלטת מביקורת על היעדר הדמוקרטיה במדינה    אירועי ה"אביב הערבי" הכניסו את כל בתי המלוכה בעולם הערבי וקטר עמם לסד בעייתי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il