X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
צריך לשנות את השם מ'שירות לאומי' ל'שירותי התנדבות' או משהו על חסד
▪  ▪  ▪
ההתנגדות של הרבנים היא יותר מהצד של ההשקפה [צילום: פלאש 90]

מי חרד ממדורנו?
אולי אינכם יודעים, אבל למדורנו יש לא מעט קוראים חרדים. כנראה מן הקבוצה היותר מתונה, המעוניינת להסתנכרן עם החברה הישראלית בכלל ועם הציונות הדתית בפרט. עובדה זו ידועה לי מתוך מיפגשים אקראיים, בעיקר בחתונות, וכן מתגובות בכתב שאני מקבל מעת לעת (בדרך כלל בקורתיות).
בחדשים האחרונים 'חוק טל' - העומד לפוג בקיץ - הפך להיות נושא הנטחן הדק-היטב בכל שכבות החברה הישראלית, ובקרב ח"כים מכל המפלגות. תאוצה רבתי לנושא נתנה פסיקת-בעיטת הפרידה של נשיאת בית המשפט העליון, שנישאה ברוח הדימוסית-הגימלאית. בג"צ הכריז על החוק כ'בלתי חוקתי' בשל האפליה שהוא נוטע בין אזרח לאזרח. עד מהרה הופרחו הכרזות קיצוניות משני הצדדים: "משתמטים! פרזיטים! עומדים על הדם!" - מחד, ומנגד - "נמסור את הנפש! התורה היא הקלף המנצח! על גופותינו!" וכיו"ב.
זה מכבר התייחסתי במדורי ל'חוק טל', בטרם בג"צ, וציינתיו לשבח כמנוף עתידי, אם כי איטי, להשתלבות חרדית בצה"ל ובמה שקרוי 'שוק העבודה'. אולי זו הסיבה שהתגלגל לידי שיכתוב שיחה בין שני בחורי ישיבה 'ליטאית', ששוחחו 'מאחור הפרגוד' בירכתי ה'אויצער' (=אוצר הספרים, ספריה) של אחת הישיבות המובילות. במקרה האחד ממוצא אשכנזי (יכונה להלן א'), והשני ממוצא מזרחי (להלן מ'). השיחה לא הוקלטה אלא שוכתבה בידיעתם (וקוצרה כאן על ידי) באמצעות מאזין שלישי שחשב כי נכון להפיצה בין חבריו ב'עולם הישיבות'. הנה:
שיח מן הלב, סמוי מן העין
מ': מה אתה אומר על 'חוק טל'? עכשיו נצטרך להתגייס. זה טוב? זה רע?
א': ומה אתה אומר? אני חושב שבכלל אין לנו מה לומר, שהרי דעת באלעבתים (=בעלי בתים, המון העם) זה הפך התורה, והעיקר מה שיגידו רבותינו הגדוילים ו"לא תסור".
מ': טוב, אני לא שואל מה יהיה? ברור שנציית באש ובמים. השאלה בינינו מה אתה אומר? מי צודק? אני עצמי חשבתי אולי ללכת על טל, מה שנקרא 'שנת הכרעה'. לא כ"כ מתאים לי ללמוד בכולל כל החיים, וגם בינינו אין לי כ"כ סבלנות. אני רואה את הגיסים שלי, וגם אח של גיסי שיש לו שישה ילדים והם חיים בדוחקא. אולי צודקים אלו שרוצים למצוא לנו, בא נגיד, 'טל של תחיה'.
א' (בצחקוק): רואים שאתה ספרדי. אצלנו במשפחה אין הרהורים כאלו, ואם יהיו לי אני מסכן את השידוך.
מ': עזוב שידוך! אני שואל מצד האמת, מי צודק?
א': תראה מ', אני חושב מזמן שההתנגדות של הרבנים שלנו היא יותר מצד ההשקופע (=ההשקפה) נגד אלו המיזרוחניקעס שמקדשים את הצבא, ועושים מהמדים בגדי-כהונה, ומהציונות קודש ומהלאומיות קדש-קדשים. זה מה שמפריע לגדוילים! אילו היו מדברים רק על פרנוסע (=פרנסה) ואפילו על הצולע (=הצלה) והגנה נגד העראבעס (=ערבים) היינו מוכנים להשתתף מצד נושא בעול עם חברו. הדת הלאומית היא שמפריעה יותר מעצם העניין של גיוס ועזיבת הישיבה.
מ': אין-הכי-נמי (=אכן כך) אם הגיוס לצבא לא היה מובלט יותר מדאי כדת לאומית היה לי יותר קל לחשוב על כך. דוקא הייתי מוכן להצטלם עם מדים. פעם, אחרי השמועס (=השמועה, שיחת המוסר) דברתי קצת עם המשגיח הקטן שלנו, הרב י', וגם הוא דיבר יותר נגד הציוניות מאשר בעד זה שאני יודע? אולי חמישים אלף? ילמדו כל ימיהם בכולל. הוא אפילו אמר דבר שלא חשבתי עליו, "שצדקה עשה הקב"ה שצה"ל הוא לאומי, ולכן פסול, ומכוחו הישיבות מלאות ועולם התורה הוא כבר בגודל של אולי שתי חטיבות או אולי שתי אוגדות או דוויזיות, כמו שאומרים".
א': אז אולי <. תראה את זק"א! איזו התנדבות? איזו מסירות? אפילו פרסים הם קיבלו, והם מקדשי שם שמים באש ובמים. יש להם ביפרים. חבל שאין להם מדים.
מ': הבעיה היא שגם ל'שירות הלאומי' קוראים 'לאומי' וזה שוב השקופע. אם היו קוראים לזה התנדבות-חסד, או איזה ראשי תיבות - לא הייתה סיבה להתנגד. אני חושב שגם הגדוילים היו פחות אנטי. אולי לא כולם אבל המשגיחים הצעירים יותר שמבינים אותנו, כמו הרב י'. ויש עוד כאלה.
ד' (מתערב בשיחה): חברה! שמעתי חלק מהדברים מאחורי הפרגוד. לדעתי יש מקום גם לצעירים, ל'צאן' כמו שאומרים, להגיד מילה. אולי נפיץ איזה מכתב פנימי בישיבות ונציע לשנות את השם מ'שירות לאומי' ל'שירותי התנדבות כללית'. או משהו על 'חסד'? כתב בלי חתימות רבנים. רק של תלמידים. בטח יועיל!.

תאריך:  08/03/2012   |   עודכן:  08/03/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 עולם התורה / Olam HaTorah
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יצחק מאיר
בחלומי אין אירן. אין סרקוזות מטורפות. אין אובמה. אין איפא"ק. אין סדרות אינסופיות של מחיאות כפיים המקנות לכל משפט בן שתי מילים מעמד של פסוק עתיק-יומין מן הנביאים. אני לבד. עם כל כתבי לינדנשטראוס. הרבה כרכים. ספרייה שלמה. סיפורי מלחמה בין שרי מלחמה וקציני מלחמה, ודוברי מלחמה, ועוזרי מלחמה, ומרגלי מלחמה. כאן
איתן קלינסקי
במיוחד ביום האישה חובה עלינו לדרוש מתן גט כריתות לאותן פסיקות וחוות דעת של גדולי ההלכה, המציגות את האישה באופן לא מכובד ומעליב - 'עשרה קבין שיחה ירדו לעולם, תשעה נטלו נשים", בקידושין מ"ט, כי הרי "נשים דעתן קלה" בשבת ל"ג, "ואין לסמוך על דבריהן" במדבר רבא י"ז
ד"ר גבריאל אביטל
במילים אחרות, האיום הפנימי נשען על קני שיגור רצוצים ופחות מאיימים ממה שנוטים לתאר. אם ממשלת ישראל תחליט בסופו של דבר לתקוף באירן, המחיר לכך יהיה קטן יחסית ונסבל ביחס להרוגי גרעין
אפרים הלפרין
בית המשפט בתל אביב קבע שידיעות אחרונות לא הוציא דיבתו של עלא חתוק, חייל צ'רקסי, שתמונתו פורסמה בעיתון בנסיבות שלטענתו פגעו בו. מסתבר, לטעמי שזהו בית משפט השלום של רמת אביב ב', ואולי גם השכונות הדרומיות של רמת אביב ג'
יעקב אסתרליס
לאחר הניצחון במלחמת העצמאות ראו בבריה"מ שישראל מתקרבת יותר למערב ומתרחקת מהגוש הקומוניסטי, והתחילו לחשוד שהקשר בין ישראל ליהודי בריה"מ יגרום לחוסר הנאמנות שלהם כלפי המשטר הקומוניסטי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il