X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מבחינת חלקים בשמאל הישראלי, מכחישי שואה ורבים מהפלשתינים - השואה היא (כמעט) הצידוק היחיד להקמת מדינת ישראל מבחינתם, דווקא הפלשתינים הם שמשלמים את מחיר שואת היהודים
▪  ▪  ▪
נתניהו בנאום באיפא"ק. לא השוואה בין אושוויץ לאיראן, אלא בין חוסר האונים של אז לזה של היום [צילום: AP]

1. כיצד העז בנימין נתניהו להזכיר את השואה ואת שתיקת העולם נוכח השמדת היהודים בהקשר הפצצה האירנית? הביקורת הדי צפויה של כותבי השמאל הגיעה לשיאה בקרב צדקני עיתון הארץ. השתבללותו של הארץ בפינה קטנה וזועמת, בקבצו אליו כותבים המשתייכים לכת הטרוניה המטילה דרך קבע את חטאי האזור על ישראל, מאירה באור חשוך את הנואשות של חלקים בשמאל הישראלי - בעיקר מהזן הרדיקלי - מהגשמת חלומותיהם המדיניים, ואת נכונותם לבצע ברירת שמשון במדינה הלבנטינית המכילה לאומנים-יהודים-משיחיים-דתיים והמבצעת בפלשתינים ("קורבנות הקורבנות") את מה שהנאצים עשו בהם.
שורש הביקורת היה אחד. מבחינת חלקים בשמאל הישראלי, השואה היא (כמעט) הצידוק היחיד להקמת ישראל, ומכאן הבעייתיות שבאזכורה. אגב, זאת גם טענתם של מכחישי השואה בעולם, וגם - כמה לא מפתיע - של הפלשתינים. כל אלה טוענים בהבדלי דגשים, שהפלשתינים, ילידי הארץ ששושלת היוחסין שלהם מגיעה עד ליבוסים ומהם לאדם הראשון, משלמים את מחיר שואת היהודים.
על-פי הנרטיב הזה, נקיפות המצפון של העולם על מה שעוללו הנאצים ליהודים הובילו לתמיכה בהקמת מדינה יהודית בחלק זה של הגלובוס. באופן די משונה, יש לומר, שכן גם אם יש המתעקשים על קיומה של זיקה היסטורית בין היהודים לארצם, יש להישמר מהיזקקות ל"מימד הארכאי של זיקת היהודים לארץ", שכן "חיי קולקטיב בעת העתיקה, אין בהם כדי להקנות זכויות לציבור אזרחי בימינו". הציטוטים האחרונים הם של פרופ' משה צוקרמן מאמצע שנות ה-90, אבל מייצגים בהחלט גם את הלך הרוח הנוכחי. צוקרמן טען שהן הקמת המדינה והן מדיניותה בהווה מקבלות את צידוקן בתחושת החרדה הישראלית-יהודית הנעוצה בטראומת השואה.
2. אבל מה לנו אקדמיה רדיקלית אם יש את עקיבא אלדר. אלדר נחשב לפרשן רהוט ומקובל, ופוליטיקאים רבים מושפעים מביקורתו. חשוב להביא את דבריו שפורסמו השבוע כדי למקם אותו ואת עמיתיו וחסידיו במקום הנכון במפה הפוליטית: אי שם בקוטב הצפוני, לא רחוק מעזמי בשארה.
כאחרים, גם אלדר מאשים את נתניהו ב"זילות השואה וזריעת פאניקה סביב פצצה אירנית שלא נולדה". אלדר כתב כי "אסוציאציה עם השואה מסייעת לעיכול עוולות הכיבוש ומגבירה את התמיכה בישראל. מחשבות על אושוויץ מטשטשות את תמונות גופותיהם של ילדים פלשתינים שנספו בהפצצות חיל האוויר היהודי על עזה". הוא אפילו הסתייע ב"מחקר מדעי", שכמו רוב המחקרים במדעי החברה, אמר את הברור מאליו: קיימת "זיקה מובהקת בין החשיפה והמוּדעות לשואה ובין עוצמת החרדה של יהודים מפני השמדה". אחת ההשלכות של הגברת חרדה קולקטיבית מפני השמדה יכולה להיות "הצדקתן של פעולות אלימות נגד קבוצה יריבה". ואלדר מסכם: "אפשר להניח שההשקעה בשואה מבטיחה לנתניהו תשואה פוליטית גם בשוק הפוליטי בישראל".
כעת נחזור לעזמי בשארה. כך כתב מייסד בל"ד: "זירת האסון (של היהודים) הייתה אירופה... אולם ה'שילומים' בגינה מתבצעים... במזרח התיכון". השילומים אינם הפיצויים של יורשי הנאצים לקורבנות היהודים; מבחינת בשארה, השילומים האמיתיים הם הסבל שישראל מנחילה לפלשתינים.
אלדר מספר שידידיו בגרמניה אמרו שדברי נתניהו בוושינגטון עוררו "קריאות אנטישמיות נגד מחרחרי המלחמה היהודים". נו, מותר להם; גם הם קוראים את הארץ.
3. הדברים הללו הם חלק מהכישלון המוסרי העמוק, כישלון המתבטא גם במאמרים הצדקניים המוטחים בנו מעטו של דויד גרוסמן. עיקרו של הכישלון המוסרי מתבטא באי הצדקה של התקפת מנע של ישראל, בהאשמה (כמעט) אוטומטית של ישראל בעוולות שלא היא אחראית להן ובקבלה אפריורית של התביעות הפלשתיניות על חלקים מאדמות המולדת.
ליהודים - גם לאלה הגרים בישראל - זכות מלאה להשתמש בזכר השואה. קנינו אותה בדמים מרובים. לא מכוחה חזרנו הביתה, אבל הלקח החשוב ביותר שלמדנו ממנה הוא לא לסמוך יותר על חסדם של אחרים. זה היה פשרם של המכתבים שנתניהו הציג בנאומו האחרון בוועידת איפא"ק. לא "השוואה בין אושוויץ לאירן" אלא בין חוסר האונים של העם היהודי בשנות הארבעים ועמידתו כעני בפתחם של מנהיגי העולם שסירבו לעזור, ובין היכולת להחליט על גורלנו בעצמנו אל מול איום קיומי. הדיונים ביחס לממשותו של האיום הם חסרי משמעות, משום שרק מתי מעט חשופים למלוא התמונה.
4. כדאי להתעכב על מאבק השמאל נגד הפצצה באירן. אנחנו למודי ניסיון ופיגועים המוניים מתוכניות השלום למיניהן. בכל זאת, האיום הקיומי ביותר מבחינת הפרשנים: אם לא נדבר עם הפלשתינים, תיחרב המדינה. והנה, למרות שדיברנו (כמעט) נחרבנו.
ביחס לפצצת האטום ולאיומיו הקבועים של המשטר האירני, השמאל טוען "צל הרים כהרים". גם ביחס לסיכוני השלום נטענות טענות דומות. רק ביחס לאי הכניעה לתכתיבי הפלשתינים והשמאל המערבי אנחנו מוזהרים מפני פגיעתה הרעה של אי כניעה זו.
השבוע סיימנו סבב טילים נוסף שקיבלנו במתנה מרצועת עזה לאחר שנסוגונו עד לסנטימטר האחרון, החרבנו יישובים פורחים והפכנו לפליטים עשרת אלפי אזרחים טובים. אלדר וחבריו ראו ברבין - או בפרס - מדינאים בעלי חזון.
הנה מה שאמר רבין לאחר הסכמי אוסלו: "סיפורי הבלהות של הליכוד מוכרים. הרי הבטיחו לנו קטיושות גם מעזה. כבר שנה רצועת עזה נתונה בעיקרה למרות הרשות הפלשתינית; לא הייתה עוד אף קטיושה ולא תהיה עוד אף קטיושה... הליכוד פוחד פחד מוות משלום". אכן פחד מוות.
באחד מספריו מביא המבקר היהודי ג'ורג' סטיינר נאום סנגוריה דמיוני של היטלר בפני שוביו הישראלים. אל תשלו את עצמכם, הוא אומר לישראלים, בלי השואה, כלומר בלעדיי, לא היה העולם נותן לכם את פלשתין להקים בה מדינה. "השואה היא זו שנתנה לכם את גבורת אי הצדק וגרמה לכם לגרש את הערבי מביתו ומשדהו, מפני שהיה מוכה כינים וחסר ישע, מפני שעמד בדרככם שציווה האל".
בצדק מעיר פרופ' אלחנן יקירה בספרו החשוב, "פוסט ציונות, פוסט שואה", שהדברים הללו הם ביטוי ספרותי לתופעה שהכחשת השואה היא ציר אחד שלה, בעוד שהדמוניזציה של ישראל היא צירה האחר. כלומר, אלה היוצאים נגד השימוש בזכר השואה, עושים בעצמם שימוש דומה, רק בצורה הפוכה: לשלול מישראל את זכותה המוסרית להגן על עצמה, כלומר להתקיים.

המאמר התפרסם במקור ב"ישראל היום", 16.3.2012
תאריך:  16/03/2012   |   עודכן:  16/03/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
זכות השימוש בשואה
תגובות  [ 8 ] מוצגות  [ 8 ]  כתוב תגובה 
1
מה המייל של דרור איידר?
מייל לאידר  |  16/03/12 22:55
2
על השואה ועל צלב הקרס
ד"ר רון בריימן  |  17/03/12 06:26
3
מפא"י ה0מולנית נושאת את שם השו
קורןנאוה טבריה  |  17/03/12 06:57
4
אימוץ הנרטיב ה"פלשתיני"=הכחשת
קורןנאוה טבריה  |  17/03/12 07:26
5
רק שאת ההתנתקות עשה הליכוד
אלי אלי  |  17/03/12 10:02
6
מה ההבדל בין אז לעכשיו
58  |  17/03/12 10:14
7
אני חולק מכל וכל על מסקנתך.
אהוד פרלסמן  |  17/03/12 11:58
8
גם ציפורה ליבני קוראת את הארץ.
א.ל. רמת-גן  |  18/03/12 08:56
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוסף שטח
חשיבות נושא הכנת העורף מתגברת נוכח ניסיון העבר, הרחוק והקרוב, של כשלון מערכות שלמות בפעולתן בעת מבחן
צבי גיל
מדינת ישראל לא התברכה בכיכרות או ברחבות גדולות והָדוּרות כמו באירופה או באמריקה. הכיכרות ה"היסטוריות" כמו כיכר מוגרבי וכיכר דיזנגוף בתל אביב וכיכר ציון בירושלים נהרסו בתנופת תהליך אורבאני מעוות, והכיכרות החדשות אינן משדרות איזה הוד ורושם כפי שהיינו מצפים    על אסתטיקה עירונית בארץ
אריה אבנרי
מה באמת מסתתר מאחורי מינויו של השר לביטחון העורף מתן וילנאי לשגריר ישראל בסין?    האם מאחורי המינוי מסתתר תרגיל פוליטי מסריח שרקחו חבריו למפלגת העצמאות, שר התמ"ת שלום שמחון ושר הביטחון אהוד ברק?    על איש-הקש של ברק ושמחון
ד"ר מוטי גולן
עצם הימצאותו התמידית של הלחם על השולחן גם בעת מסעות בני ישראל במדבר כאשר המשכן היה מפורק היא, למעשה, תכלית מצוות העשה כעדות התורה: "זאת עבודת בני קהת... קודש הקדשים. ובא אהרון ובניו בנסע המחנה... ועל שולחן הפנים... ולחם תמיד עליו יהיה"
ציפי לידר
המשכן במהדורה חוזרת - מדוע?    מה לומדים מאדריכלי המשכן בצלאל ואהליאב?    ומה פשר ההופעה הסדרתית של השבת?    וגם: משה הממונה על הקופה הציבורית    על כל אלה ועוד בפרשותינו ויקהל-פקודי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il