X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אחת מן הסיבות לקריאת המגילה בפסח - חג האביב הוא מפני שעונת האביב מזכירה תיאורים רבים משיר השירים. סיבה נוספת היא שבמגילה מפורש עניין יציאת מצרים. לכן גם מטעם זה נהגו בקהילות שונות לקרוא את מגילת שיר השירים בשביעי של פסח או בתום ליל הסדר
▪  ▪  ▪
הקשר בין שיר השירים לחג פסח [צילום: פלאש 90]

"שלושה ספרים כתב שלמה המלך: משלי, קהלת ושיר השירים. ואיזה מהם כתב תחילה? אמר ר' יונתן : שיר השירים תחילה, שכן דרך הארץ שאדם נער אומר דברי זמר, הגדיל - אומר דברי משלים. הזקין - אומר דברי הבלים (בבא בתרא דף יד' עמ' א').
מגילת שיר השירים היא הראשונה בקובץ חמש מגילות שבחטיבת ה"כתובים" בתנ"ך. בקהילות אשכנז נהגו לקוראה בבתי הכנסת במהלך שבעת ימי הפסח. זאת, בהתאם למנהג לקרוא בכל אחת משלושת הרגלים מגילה המתאימה לאווירת החג. מגילת רות בחג השבועות. מגילת קהלת בשבת החלה בסוכות, ועוד שתי מגילות נוספות האחת אסתר בפורים ואיכה בט' באב.
התיאורים המופיעים בשיר השירים הינם תיאורי טבע של פריחה ולבלוב כאשר הטבע נעור לחיים חדשים ועומד ביופי הדרו בלוויית קולות מתרוננים של בעלי הכנף. "כי הנה הסתיו עבר הגשם חלף הלך לו. הניצנים נראו בארץ עת הזמיר הגיע" (שיר השירים, ב', י"א-י"ב).
אחת מן הסיבות לקריאת המגילה בפסח שהוא חג האביב מפני שעונת האביב מזכירה תיאורים רבים משיר השירים. הרמ"א (אורח חיים סימן ת"צ סעיף ט') :"ונוהגין לומר שיר השירים בשבת חול המועד".
וזאת, מהסיבה שבשיר השירים מפורש עניין יציאת מצרים. הדבר נלמד מהפסוק: "לסוסתי ברכבי פרעה דימיתיך רעייתי" (שיר השירים א', ט'). רכבי פרעה מזכירים לנו את יציאת מצרים. לכן גם מטעם זה נהגו בקהילות שונות לקרוא את מגילת שיר השירים בשביעי של פסח או בתום ליל הסדר.
מתבררת עובדה מאד מעניינת שמגילת שיר השירים זכתה למה שלא זכו המגילות האחרות, והיא נקראת מדי שבת בשבתו קודם קבלת שבת נוכח ההנחה כי יום השבת בכלל וליל שבת בפרט הינו זמן של קירוב וייחוד בין ישראל לקב"ה. על-מנת להדגיש את ייחודה וחשיבותה של מגילת שיר השירים ניתן לראות מדברי רבי עקיבא:" שאין כל העולם כדאי כיום שניתן בו שיר השירים לישראל שכל הכתובים קודש ושיר השירים קודש קדשים" (מסכת ידים, פרק ג', משנה ה').
שיר השירים מדבר על האהבה בין הבעל ורעייתו, משל לאהבה השוררת בין בורא העולם לבין כלתו האהובה - העם היהודי, הקשר המיוחד ביניהם החל בפריחתו כאשר הקב"ה הוציא אותנו ממצרים, לפיכך נקראת המגילה גם בחג הפסח. פסוקי שיר השירים שימשו כר נרחב לחכמי המדרש וכן לפייטנים. בדומה למגילת אסתר המשמשת יסוד לפיוטי פורים, או מגילת איכה המשמשת יסוד לקינות תשעה באב, כך מגילת שיר השירים מהווה נושא עיקרי בפיוטי חג הפסח.
מעניין שזמן רב הייתה מגילה זו בין הספרים הגנוזים. אם כי החכמים הזהירו ואמרו הקורא פסוק של שיר השירים ועושה אותו כמין זמר מביא רעה לעולם, מפני שהתורה חוגרת שק ועומדת לפני הקב"ה ואומרת לפניו, ריבונו של עולם עשאוני בניך ככינור שמנגניו בו ליצים" (סנהדרין ק"א עמ' א').
הסיבה לכך שהמימסד הרבני של ראשית ימי בית שני חש שמגילה זו אינה שייכת לקובץ ספרי הקודש, היות שעוסקת במשמעותה העמוקה של האהבה המעוררת את הרגש ופותחת את הלב. וכמו-כן ששמו של הקב"ה אינו מוזכר בה.
אך בסופו של דבר גברה יד המצדדים ונכלל בין כתבי הקודש. בהקדמתו למגילת שיר השירים קובע תרגום יונתן כי הוא המשובח שבשירים, וכפי שמציין זאת המדרש רבא בהערכה: "המשובח שבשירים, המעולה שבשירים, המסולסל שבשירים"(א', י"א).
מכאן הינך למד על ערכו וייחודו של שיר השירים שאין לך קהילה בקהילות ישראל שאינה קוראת את שיר השירים במהלך השנה או בערבי שבתות או בחג הפסח.

תאריך:  18/03/2012   |   עודכן:  18/03/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
גורי גרוסמן
ההחלטה של ראשי הרשויות בדרום שלא לחדש את הלימודים למרות החלטת פיקוד העורף - היא התקוממות אזרחית נגד השלטון המנוכר
איתן קלינסקי
אני מודאג לא רק מהקשר ההדוק של המתנחלים עם חוגי הימין האוונגליסטי הנוצרי, המרפדים אותם בסכומי ממון המרקיעים למיליוני דולרים. אני מודאג יותר מכך, שהאגף הזה הוא חביביו של בנימין נתניהו, שיחד הם משלבים ידיים כדי לאגֵף את אובמה עם כוחות מימין
אברהם בן-עזרא
לא קשה להבין מה ישעשע יותר את הצופים בבית, ולא רחוק לדמיין אילו נזקים ייגרמו לילדים שבבית, וגם למבוגרים - שאף הם אינם חסינים בפני השפעות מרתקות, משעשעות, מאתגרות, סאדו-מזוכיזם שכזה או אחר. הרייטינג הגבוה יהיה מובטח - שכן הרכבת הפאזל של התוכניות תהיה בנויה עליו ועל פיו, כמטרת על נכספת ומקודשת
יעקב בר-סימן-טוב
אירן - לתקוף או לא לתקוף?    בעוד הדרג המדיני אינו פוסק מלדבר על הצורך בתקיפת מתקני הגרעין האירניים על-ידי ישראל, הדרג המקצועי מתנגד בתקיפות לכך ואף מתריע בפומבי נגד תקיפה כזו
שי פורת
החלטת הוועד האולימפי לגבי התינוק של במבה אינה נכונה גם בהסתכלות שיווקית-מקצועית
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il