X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
העיתונאי/פוליטיקאי יאיר לפיד מציע לבטל את כל הבחינות פרט לשלוש (מתמטיקה, אנגלית, הבעה בכתב). בתור תלמיד תיכון הייתי מצטרף בהתלהבות להצעה המעניינת. לפיד, שלא סיים בגרות בעצמו - והחל ללמוד במסלול לדוקטורט, בבר-אילן, חושב שלימוד עצמי יכול להוביל להצלחה, לרכישת ידע והצלחה בחיים. 10 מקבלי פרס נובל, מאז קום המדינה, למדו במסגרות הישנות ובהצלחה רבה
▪  ▪  ▪
בחינות בגרות. מסגרת ערכית שאסור לבטל [צילום: זהר שיטרית]

להתאים הלימודים לשינויים הטכנולוגיים והחברתיים כן - אבל בעיקר להעלות את רמת המורים, שהוא המפתח לידע, לאהבת המקצוע ולהמשך הלימודים. תוכנית הלימודים ובחינות הבגרות הן מסגרות ערכיות שאסור לבטל, כי הן טובות למרבית התלמידים שהם בינוניים, שהולכים בתלם, שמכתיבים להם בבתי ספר, בבית ובחברה.
הלימודים במסגרות והבחינות אינן מתאימים למספר בודד יחסית של חריגים חיוביים, מחוננים או עילואים בתחומים שונים, כמו מתמטיקה, פיזיקה, כימיה, מחשבים, אלקטרוניקה, אבל החינוך הממלכתי, לא מתייחס אליהם בלבד, אלא לרוב ילדי ישראל, הזקוקים נואשות למסגרת.
צמצום בחינות הבגרות ושינוי תכנים
בנושא זה יש תומכים רבים, מבין המחנכים, ראשי אוניברסיטאות ובכירים במשרד החינוך. כבר שנים שיש קולות הקוראים לשינוי שיטת הבחינות, העברת חלקים מהם לבחינות פנימיות בתיכונים ורק מספר נושאים נבחרים להשאיר לבחינת בגרות.
בבחינות הבגרות יש להשאיר - נושאי ליבה, תכנים להמשך של לימודי תואר, תכנים למחקר, ללימודים אקדמאיים מתקדמים, נושאים אלה - אסור להשאיר לבחינות פנימיות. בחינות בתיכונים הם פתח למריחה, לתחרות פרועה, להדלפות/גניבות שיהפכו את הלימודים לתחרות "תיכוניסט נולד" - או "תיכוניסט גומר". בתי הספר התיכוניים - שבידם יהיה גורל בחינות הבגרות, יהפכו את התחרות ביניהם, למשהו פרוע ורעוע שלא תהיה שליטה עליו למשרד החינוך.
התוצאה תהיה - תיכון א' אצלו עוברים כל שנה 90% מהתלמידים ואילו, בתיכון ב' 92%, וכך הלאה, ע"ח לימודים לעומק ובעיקר הידע.
לדעתי, בחינות הבגרת צריכות להתרכז בנושאים אלה:
- מתמטיקה.
- אנגלית.
- תנ"ך - היסטוריה של עם ישראל.
- תולדות ארץ ישראל/ומדינת ישראל - כבסיס למדינה יהודית ציונית בארץ ישראל.
- מחשבים.
כל יתר הנושאים להשאיר לבחינות בתיכונים בכיתה י"א.
המסגרת התיכונית והאקדמית - הוא הבסיס להתפתחות התלמיד, הסטודנט, החוקר, המרצה, ולא למידה עצמית וצבירת ידע מתוך החיים. זה חשוב, זה יפה, אבל זה לא מבוקר ולא מחובר למדע.
קיצורי דרך - פסולים
הניסיון של לפיד, לקפוץ ישירות ללימודי דוקטורט מבלי לסיים בגרות, תואר ראשון ושני, הוא מסלול של פרוטקציה, של סלבריטאיות, רצון נואל של אוניברסיטה מכובדת, לעגל פינות מדעיות, כדי לתת לידוענים אפשרות קידום לא מקובל ופסול. גם אשתו הנחמדה והמוכשרת, ניסתה מזלה בקיצור הדרך, ממש חבל.
אני מכיר בעובדה שיש אנשים שללא לימודים אקדמאיים, מוכשרים ובעלי ידע, בתחומים מסוימים, מתוך לימוד עצמי, יודעים טוב יותר ושולטים בחומר טוב יותר מבעלי השכלה שהלכו בדרך המקובלת. אבל ציבור זה - הוא של בודדים, יוצאי דופן, עילואים או מחוננים מכוח לידה וכישרון מולד ואי-אפשר לקבוע כללים ולקיים מסגרות על-פי כישרונות טבעיים אלה.
במקרים חריגים כמפורט לעיל - ניתן ליצור עבורם קיצורי דרך אקדמאיים, כמו קיצור תוכנית לתואר ראשון, לתואר שני, עד לדוקטורט, אבל לא "קפיצה משולשת", ישירות לטופ.
לאנשים התורמים רבות לאקדמיה - בכסף, באיסוף כסף, בבנייה, במלגות לתלמידים. יש תואר אקדמי שנקרא "ד"ר לשם כבוד", המוענק לאנשים שתרמו רבות לקידום החינוך, התרבות והמדע. כך זה צריך להישאר וכל היתר שילכו ללמוד.
היו בעבר מספר מקרים שבהם אנשים נחמדים ורציניים, נסחפו במקצת והוסיפו לעצמם תארים שלא קיבלו עדיין, או ששאפו אליהם או סתם מצאו חן בעיניהם לצורך המעמד.זכורה פרשה של ח"כ שמיהרה לפרסם באתר הכנסת כי היא בעלת תואר שני, שהתברר כלא נכון ולא מאושר. הייתה גם שופטת שמיהרה לפרסם תואר שני, למרות שעדיין לא אושר. וגם במקרים בתחומי האוניברסיטאות ובתחום קהיליית עורכי הדין.
כתיכוניסט בתקופתי, הייתי מצטרף לקריאה לבטל את רוב בחינות הבגרות. נראה לי שגם רוב התיכוניסטים היום היו בשמחה מצביעים בעד הביטול או הצמצום. אבל בבחינת הנושא, דרך הילדים והנכדים - לא הייתי ממהר, לשבור מסגרות, לעגל פינות מבלי להכין את הקרקע לשינוי מהותי וערכי חדש - שלא יפגע ביסודות, בלמידה ובידע שצריך לרכוש כדי להגיע להישגים בחיים.
לא לשכוח - 10 מקבלי פרס נובל - מאז קום המדינה, מדענים שהגיעו להישגי שיא בידע הכללי והעולמי, הביאו כבוד למדינת ישראל ולמדע, למדו בתיכון, תואר ראשון, שני ודוקטורט במסגרות הישנות והנוקשות ובהצלחה רבה.
לכן, מסקנתי, לשינויים, לחידושים, לקדמה, יש לתת קדימות ומקום כבוד בלמידה ותוכן, לידע ופיתוח המחשבה והאישיות. כמו בבניית בית קומות - לא מתחילים מהפנטהאוז כלפי מטה - אלא חיוני להתחיל מהבסיס, המסד ולעלות כלפי מעלה.
הערה:
  • כבר היו (ואולי ישנם עדיין) ניסיונות של הקמת בתי-ספר "פתוחים", לאמור: התלמידים לומדים רק מה שמעניין אותם ומוותרים על היתר. אין בחינות, אין תעודות, הכל פתוח.
  • הטרנד הזה, לא תפס ובצדק, כי חינוך - זה מתן בסיס רחב וכלים לחשיבה, עשייה והצלחה, ולא בחירה נוחה של מקצועות.

תאריך:  19/03/2012   |   עודכן:  19/03/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 יאיר לפיד / Yair  Lapid
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
בחינות בגרות - מסגרת ערכית שאסור לבטל
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
תעודת בגרות היא בזבוז זמן
יואל קורנבלום  |  20/03/12 15:02
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ירון זכאי
תמיד חיזרו ראשי ערים סביב מנהלי מפעל הפיס או ראש הממשלה שממנה את הנהלת המפעל הציבורי הזה כדי לקבל נתח גדול יותר מהכנסותיו. תמיד היו אפשרויות לשחיתות. אילו היו מחלקים את המיליונים שניתנים בפרסים הראשונים לנתחים קטנים של מאות אלפי שקלים, היו מידי שבוע עשרות או מאות ישראלים זוכים בפרס סביר
יורם הר-לב
האם אתה מוכן לקרוא גם מאמרים של בעלי דעות שונות משלך בעיתונים שאתה לא מנוי עליהם? כך אולי יסתננו אליך כמה עובדות שבערוצי התקשורת שאתה צורך, לא הדגישו אותן. האם אתה מוכן לקבל את הרעיון (הבלתי מתקבל על הדעת) שאפשר לראות את הדברים בצורה אחרת? כדאי שתחשוב מחדש, השרידות שלנו בארץ ישראל תלויה לא מעט ביכולת שלנו למצוא בסיס הסכמה משותף
אלדד גפני
כיצד לנהוג על-מנת לגלוש בבטחה ברשת האינטרנט. הכירו את הכללים לגלישה בטוחה
דן אלון
שערה שהתגלתה במרק הייתה השראה לשיעור חשוב שישנה את חייו של מי שהזמין את המרק, של מי שהכינו, של מי שהגישו, ושל מי ששילם עבורו. ילדה יתומה באפריקה שהתיישבה בזרועות תיירת, הפכה לבתה המאומצת ושינתה את חיי התיירת. ילד שאסף כסף להקמת באר מים באפריקה והיום, בגיל 16, הוא מרצה מבוקש בכל העולם. וכמובן, איך אפשר בלי אימא? על הקשר בין שיעור, אישור, שערה, השראה ואושר. להזמין למישהו מרק?
אלי דניאל
"הסיפור" של לינוי בר גפן, פרופגנדה בשירות האינקוויזיציה הפמיניסטית
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il