X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אדלינה קליין משוררת, מבקרת ופובליציסטית, עורכת
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
קובץ השירים של שרה אהרונוביץ-קרפנוס דן 'באהבה' הרוחנית והפיזית - מההיבטים הפסיכולוגיים אשר משמשים בערבוביה את הזוגיות. לא בהכרח הזוגיות הפיזית והרוחנית משתלבים בהרמוניה מאוחדת, יש וחיי האישות האינטימיים נישאים לעיתים אל פסגת האושר, בעוד חיי הרוח נותרים בשפל ובבור תחתיות
▪  ▪  ▪
נשק שפתיי וגע. אהבה רוחנית ופיזית

הרצון להחליף אווירה עכורה וגישוש לפתח של שינוי עתידי, מרכיבים את החלק הראשון בקובץ שלפנינו ראה (ע' 11): ..."מָאַסְתָּ, אוּלַי טוֹרֶדֶת הִנֵּנִי מַלְהִיבָה אֵינֶנִּי כְּפִי רְצוֹנוֹתֶיךָ/חֲלוּלָה, כָּעֵת כִּקְלִיפָּה מַרְגִּישָׁה"...
אלו הן מהאמירות הקשות שבאות לביטוי בנושא הרגש. הדימוי העצמי כאן לוקה בחסר. משפט זה הוא כמעט חסר תקדים ומדגיש עד כמה הפגיעות חזקה ומכרעת.
וכאשר על 'אי היציבות' הזאת נשענים עוד מעט קט... באה שורת המחץ (ע' 12): ..."נָשֵּׁק שְׂפָתַי, בִּקַּשְׁתִּי"...//..."וְעֵינֶיךָ בָּהוּ בִּי קָרוֹת"... אין צורך בהתנצחות ובמלל נוסף בתום משפט זה. הסיטואציה שבראיית 'תנועת הגוף', דַיוֹ להמחשת התמונה.
ממערכת נורמטיבית לכאורה שניהלו בני הזוג בניהם, עולה, כי האישה היא הדומיננטית והמחליטה לגבי המשך הזוגיות כי הרי הכל ורוד.לאמור(ע' 6): ..."הרי אתה אני"... ובבית (ע' 13) נרשם: ..."מַשְׁמָעוּת הֶעֱנַקְתָּ בְּאוֹתָה נְקֻדָה חֲבוּיָה נָגַעְתָּ/וְנוֹצְרָה אֲנִי חֲדָשָׁה שְׁלֶמָה"... לעומת זאת, אין כל הצהרות (לגבי כל האמור לעיל), מצידו של בן- הזוג. המידע, חסוי ובלתי נגיש.
מנגד, אין אנו ממהרים להסיק מסקנות נחפזות שכן ממילא אין בידינו כל מידע בדוק לגבי: רגשותיו, רצונותיו, פגיעותו, או מאווייו. וברור שכדי להיות ניטראלי, עלינו לשמוע קצת יותר פרטים גם מהצד השני, זאת כדי להיכנס לעובי הקורה לגבי ההשלכות שיש לבת הזוג: מפגיעותה, מאהבתה החצויה, מכאבה, והכחשותיה.
בשלב זה נשמע רמז דקיק ראשוני של תרוץ צולע מצידו שרשמה המשוררת (ע' 6): ..."תֹּאמַר/אֲנִי נִדְהֶמֶת,/אֵינֵךְ זְקוּקָה כְּבָר לִי"...
באמצעות רמז זה, מבקש בן-הזוג לצאת ידי חובה ולפרוש מהזוגיות. לאור המסקנה שהסיקה זה מכבר. קרי: ..."וְעֵינֶיךָ בָּהוּ בִּי קָרוֹת".
מאוחר הרבה אחר-כך, (לאחר שהזוגיות מתאוששת וממריאה), שוב חלה תפנית חדשה ביחסיהם ובת הזוג שבה לאותה מסקנה ראשונית (ע' 86): ..."כְּמִתְבַּגֵר נָהַגְתָּ/כְּגַנָּב הִתְנַהַלְתָּ/גַּם הַדַּלִּים בְּתֵרוּצֶיךָ/הֵרִימוּ גַּבָּה אֶל מוּל פָּנֶיךָ"...
השיחות על מצבים ריגושיים מתחלפים, או התיאורים הארוטיים הנלווים בחלק מהספר מועברים מנקודת מבט נשי ובאים לביטוי במעין פרטי מונולוג פתוחים. בנוסף נמצאים בספר מאיוריה של המשוררת האמנית שרה אהרונוביץ-קרפנוס, רישומיה חדים בולטים וגלויים ומגיעים לצד התרחישים.
פרץ מאסיבי של מסע אישי
בת הזוג שקועה רובה ככולה בפרץ מאסיבי של מסע אישי מתמשך הסובב במחול ובמעגליות. לעיתים - מתרצה. ולעיתים - לא מתרצה, בליבת הזוגיות. למעשה, הוא והיא קצוות זרות ועצמאיות ללא כל תלות אחד בשני, אך שניהם משלימים את החיווי הבראשיתי של סיפוק עינוגי הגוף ללא מיצרים.
לאחר החיווי, הסיפוק מצמיח אותה (בלבד) לגבהים של נתינה אין סופית (ע' 64): ..."רָצִיתִי לִפְרֹשׁ זְרוֹעוֹתַי/וְלֶאֱסֹף אֶל בֵינוֹתָן/כָּל הָעוֹמֵד בְּצִדֵּי דְּרָכֵי/לְחַבְּקוֹ, לִהְיוֹת לוֹ מִשְׁכָּן"... לעומתה, אצל בן זוגה הכול לוט בערפל.
אך ככל שפסעו בזהירות אל פסגת אהבתם, הקלפים נטרפו בבת אחת. סבב המחשבות אשר טורדות מנוחתה, במה שגתה, כאשר הכל התנהל להעצמת החיבור ביניהם בא לביטוי (ע' 7): ..."נְגִיעָה אַחַת שֶׁלְךָ בִּי/גְּדוֹלָה מֵאֶלֶף מִילִּים"... ועוד (בע' 10) מביאה המשוררת את שיברון ליבה: ..."לְהִתְכַּרְבֵּל רָצִיתִי/לְפַנֵּק לְהִתְּפַּנֵּק/לְהִתְיַלֵּד אִתְּךָ"...
מעת לעת, נפשה נרגעת כאשר היא נזכרת בדברים שאמר (ע' 15): ..." פַעַם בִּקַּשְׁתָּ,/אַל נָא תַּנִּיחִנִי"... פיסת נחמה זאת, מובילה אותה למחשבה חיובית נוספת (ע' 19): ..."וְיָדַעְתִּי - חָשׁ אַתָּה/אֶת שֶׁחָשָׁה אֲנִי/וְנִחֲמְתִּי"..
לכוון עצמנו אל 'הזוגיות הקלאסית' אשר אולי חידשה פניה
ולבסוף, היא חותמת פרק חשוב זה בחייה ורושמת (בע' 24): ..."יָדַעְתִּי/הַחוּט הַמְקַשֵּׁר בֵּינֵינוּ/גַּם אִם דַּק הוּא/עָבֶה הַקֶּשֶׁר"... בשל משפט אחרון זה, כשמגיעים לחלקו השני של הקובץ, עדיין לא נהיר באם הקשר עם אותו בן הזוג התחדש, או שנמצא תחליף בבן זוג אחר. לדעתי רצוי לכוון עצמנו אל 'הזוגיות הקלאסית' אשר אולי חידשה פניה ושיפרה את מערכת היחסים הקיימת מקצה אל קצה.
מאוחר יותר מאותה סיטואציה בה יש הכרזה (ע' 21): ..."כָּמוֹנִי הֵן הָאֲדְווֹת"...//..."דּוֹמִים לִי בִּשְׁבִירוּתָם/כֹּה חַזָקָה כְּלַפֵּי חוּץ/כֹּה שְׁבִירָה מִבִּפְנִים"... ניכר כי אמירותיה מקבלות צביון אחר (ע' 59): ..."יוֹדַּעַת פְּנִימִיוּתָהּ/כִּי הָאֹפֶן בּוֹ חָיְתָה/כְּבָר חָדַל לִהְיוֹת יָאֶה לָהּ/וּנְכוֹנוּתָהּ עִמָּה, וְכֵנוּתָהּ"...
משתובנות חדשות תפסו את עולמה (וצרכי הגוף הגיעו אל סיפוקם) ראה (ע' 43): ..."הִפְרָה אוֹתָהּ/פָּרַץ אֶל בֵּין נַקְבּוּבִיּוּתֶיהָ/הַמְּשַׁוְעוֹת לִרְוָיָה/בֶינוֹת חֹמֶר וְנֶפֶשׁ"... שוב אינה חפצה לברוח מהשבלוניות האפורה שביומיום.
(ע' 60): ..."רוֹצָה לְהֵאָחֵז בַחֵצִי הַמָּלֵא/שֶׁהֶחָלָל לֹא יִהְיֶה הַלִּבָּה לִזֵכֹּר כִּי עָשִׁיר הַשָּׂמֵחַ בְּחֶלְקוֹ. וְלֹא לְהִשְׁתּוֹקֵק לַקְּלִפָּה"...
וגם עם אותן 'התובנות החדשות' אשר ממלאות ישותה, נפשה, וגופה. היא היטב יודעת (ע' 61) כי ..."אֵין הָרוֹאֶה נִרְאֶה/לֹא נִצְפֶּה הַצָּפוּי/וְכָל הָרָצוּי נִלְאֶה"... עודה נותרת צמאה.
ושוב היא חוזרת לאותן נקודות ותהיות ראשוניות לגבי בן-זוגה, שאינן מניחות לה (ע' 66): ..."אוֹתְךָ רוֹצֶה לִשְׁאֹל,/הַאֵינְךָ מִסְתַּחְרֵר בְּאוֹתוֹ הַמָּחוֹל/חָשׁ אֶת מַה שֶׁלִּהְיוֹת/לִשְׁנֵינוּ הָיָה יָכוֹל?"...
בחלק השלישי והאחרון, אנו מוצאים את המשוררת שבה לחפש מחדש את 'האהבה האמיתית' (שהחשיבה אותה לכזאת) (ע' 68): ..."הַאִם זוֹ אַהֲבַת אֱמֶת/הַאִם עֲדַיִין תְּקֵפָה/הַאִם יִטֹּשׁ לִבָּהּ/אֶת רֹאשָׁהּ"...
מאוחר יותר היא מודעת לאבסורד שבאהבה האמיתית (החד-צדדית) ומלטשת מילותיה (ע' 73): ..."רָצִיתִי לָרוּץ/אַחֲרֵי אַתָּה הָאֲמִיתִּי/הֶחָבוּי, לְהוֻשִׁיט יָדַי/וְלָחוּשׁ בְּךָ"...//..."אבל ידעתי כי לא היום/וגם מחר אולי יבוא בלעדיך"...
אך יחד עם מודעותה 'למציאות', איננה מוכנה לאבד את תחושות העוררות והחיות שספגה, והיא מטפחת אותן בנפשה הערה וכותבת (ע' 82): ..."וּכְּאִילוּ הֻכְפַּלְתִי/שֻׁלַּשְׁתִּי וְאַף חֻמַּשְׁתִּי/וּדְרוֹר דִּמְיוֹנִי פָּרַץ גְּבוּלוֹתָיו"...
ולפתע באה ההארה (בע' 87): ..."הִכְּתָה בָּהּ הַהַכָּרָה/לוֹ אֵינָהּ זְקוּקָה//כִּי מָלְאָה/וְכִי יֵשׁוּתָהּ רָוְתָה"...
ועם אותה 'אהבה גדולה', שיש בה עליות וירידות, תמיד מסתמנות באופק תקוות. אולי, למרות ההיפרדות והסופיות,יתעוררו 'הכמיהות המשותפות' וישיבו אהבתם כמקודם (ע' 112): ..."כִּי הֲרֵי לֹא אָמַרְתָּ, נִגְמַר,/וְאוּלַי שׁוּב תָּשׁוּב/וְאֶתְרַסֵּק"...כי הלא (ע' 95): ..."אֵיךְ הָלְאָה מַמְשִׁיכִים/אֵיךְ רְגָשׁוֹת מַקְפִּיאִים?!"...

תאריך:  19/03/2012   |   עודכן:  19/03/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
"לְהִתְיַלֵּד אִתְּךָ"
תגובות  [ 9 ] מוצגות  [ 9 ]  כתוב תגובה 
1
מאמרה של אדלינה קליין
שרה א קרפנוס  |  21/03/12 18:12
2
נשק שפתיי וגע בי
יוסף כהן אלרן  |  21/03/12 19:05
3
תובנות יפות
חיים ספטי  |  21/03/12 22:25
4
שיר השירים אשר לשרה
בנצל חיה  |  22/03/12 13:18
5
תגובות למאמרה של אדלינה קליין
שרה א. קרפנוס  |  22/03/12 14:34
 
- הספר: הושט ידך וגע
אדלינה קליין  |  23/03/12 18:58
 
- תגובתה של אדלינה קליין
נשק שפתיי וגע  |  28/03/12 13:01
6
,תגובה למאמר של אדלינה
סיידוף מזרחי רחל  |  15/04/12 20:49
7
נשק שפתיי וגע - תגובותיכם
שרה  |  3/02/13 13:50
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בעז שפירא
במציאות הלא הגיונית והבלתי אפשרית בה עם ישראל נלחם על ארצו עמדו זה לעומת זה חורבן והרס ודאיים עם כל מפח הנפש, היגון והאבל הנלווים, לעומת הפשרה אליה הגיעו וההסכם עליו חתמו התושבים במיגרון. זוהי פשרה כואבת שאין עימה אמת ושאין בה עשיית צדק
יצחק מאיר
כשהכל ריאליטי, גם הכנסת ריאליטי. הטרנדים הם ריאליטי. האג'נדה היא ריאליטי. יש ריאליטי של ביסטרו בשינקין ויש ריאליטי במדרכות של מאה שערים. בארץ של חולין ריאליטי, וקבאלה ריאליטי, ואפילו משיח ריאליטי. רק הריאליטי עצמה, המציאות, הביטחונית, הכלכלית, החברתית, היא לא ריאליטי. היא האמת עניית הרייטינג. אבל כל השאר? ריאליטי
עו"ד רפי שחם, יצחק אמסלם
ניתן לחלק את החסמים לשלוש קטגוריות עיקריות, השלובות זו בזו: החסם התכנוני, החסם הקנייני והחסם הכלכלי. נסקור בקצרה את החסמים העיקריים ונציג את הפתרונות להסרתם
יהודה דרורי
משהועלה כיום שוב, נושא ביטול בחינות-הבגרות, אסור שזה יפול למלכודת המאבקים הפוליטיים במדינה. זה עניין ממלכתי חשוב ביותר ואין פה בכלל עניין לביטולו של מקצוע לימוד זה או אחר. ההתמקדות בלימודים במקום בבחינות תרחיב ותייעל את השכלת התלמידים
גרשון אקשטיין
מסתבר שתוכנית תמ"א 38 קשה לביצוע ומימושה עורך זמן רב עד לייאוש מהסיבה שבעלי דירות שכנות לבניין, מגישים התנגדויות לוועדה המקומית לתכנון ובניה, התנגדויות שהן גם הזויות, וגם ממניעים אישיים של רצון לרווח אישי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il