X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
דמותה של תמר ראויה לעלות על שולחן הסדר כקול אחד, קול צלול וחזק, מארבע בנות מול ארבעה בנים תמר מסמלת נחישות במאבקה להגשמת מאווייה, מאבק שראשיתו מתנהל כנגד כל הסיכויים וזאת תוך נטילת כל הסיכונים
▪  ▪  ▪
איפה הנשים? [צילום: פלאש 90]

אנחנו מתקרבים לחג הפסח. זה הזמן, טרם החג, לבחון האם כל הקולות של עם ישראל באו לידי ביטוי בסיפור הנפלא של סיפור הזיכרון ההיסטורי, סיפור ההגדה, שנבנה נדבך אחר נדבך בסיפור הגיבוש והמעבר ממשפחה לעם.
"וּשְׁמַרְתֶּם אֶת הַדָּבָר הַזֶּה לְחוֹק לְךָ וּלְבָנֶיךָ עַד-עוֹלָם" - התורה בספר שמות י"ב 24 מצווה על זיכרון יציאת מצרים עוד טרם התרחשותה. בכך מציגה התורה את הזיכרון כחשוב וקודם אפילו למאורעות.
התורה פונה אלינו להזין את הזיכרון ההיסטורי. עם שאינו מזין עצמו מזיכרונות היסטוריים עלול להיות עני ברוחו. לכן אנחנו מתכנסים שנה אחר שנה ומבקשים ללמוד את סיפור החוויה של יציאה מעבדות לחירות.
במהלך ימי הביניים טקס הזיכרון בסדר הפסח לבש צורה ופשט צורה. כך עוצבו במרוצת השנים דפוסים, נדבך אחר נדבך, עד שהגיעו להגדה, המוגדרת כהגדה מסורתית.
התמורות ההיסטוריות מאז ימי הביניים מחייבים אותנו לחזור ולבחון האם הצלחנו במשימה, שכל הקולות של עם ישראל באו לידי ביטוי בספור ההגדה.
אני מבחין, שבסיפור ההגדה היטיבו מעצבי הסיפור לספר על ארבעה בנים. האם אין מקום לבחון הוספת קולות של ארבע נשים. החובה שיש לנו למתן ביטוי לכל הקולות מאתגרת אותנו בהעמדה לצד מדרש ארבעת הבנים גם את מדרש ארבע הבנות.
סיפור ההגדה נשען על החובה "וְהִגַּדְתָּ לְבִנְךָ". מצער אותי שבמרכז נמצא רק האב, מדוע נפקד מקומה של האם? כל עול ההכנות לחג מוטלות עליה, על אם המשפחה. איפה האמא - איפה וְהִגַּדְתְּ לְבִתֵּךְ או לחלופין וְהִגִּדְתְּ לְבִתֵּךְ וְלִבְנֵךְ, לִנְכָדַיִךְ וּלְנֶכְדּוֹתַיִךְ.
מארבע דמויות נשיות שאני מבקש לשלב בסיפור ההגדה, אתרכז במאמר זה רק בדמות נשית אחת שהייתי מוסיף לצד ארבעה הבנים בהם התברכנו בסיפור ההגדה. הדמות הראשונה זו תמר אשת ער. היא תוכתר בתואר "כְּאִשָּׁה הָאַמִּיצָה עֲלֶיהָ דִּבְּרָה תּוֹרָה".
תמר אשת ער, אלמנה שנואשה מקיום ההבטחה של יהודה, אבי בעלה שנפטר, לאפשר לה לבנות את חייה מחדש על-פי הדין המקובל.
תמר לוקחת את גורלה בידיה. נאבקת על זכותה לחיות חיי אישות, להקים משפחה ולהביא ילד לאוויר העולם, וזאת נגד אטימות של חברה פאטריאכלית. במאבקה היא משתמשת בחולשות של חמה, אבי בעלה שנפטר, ועל כן לבשה בגדי זונה. היא משיגה את הצדק שלה כשכל האמצעים כשרים בעיניה. במאבקה היה מסתכנת בעליה על המוקד כלשון הפסק של יהודה - "... הוֹצִיאוּהַ וְתִשָּׁרֵף".
דמותה של תמר ראויה לעלות על שולחן הסדר כקול אחד, קול צלול וחזק, מארבע בנות מול ארבעה בנים. תמר מסמלת נחישות במאבקה להגשמת מאווייה, מאבק שראשיתו מתנהל כנגד כל הסיכויים וזאת תוך נטילת כל הסיכונים. אבל תמר בהתנהלותה האמיצה מקעקעת אטימותה ואלימות של חומה פאטריאכליות.
דמותה הנשית של תמר ראויה לעלות בדיון בחוג המשפחה בסדר פסח אל מול ארבעת הבנים. היא משדרת עוצמה של כנות, משתמשת בכוחה, אך יודעת לרסנו ולאפקו.
על-פי עדות בעל ספר היובלים תמר מצליחה להביא את יהודה לכלל הכרה "כִּי רַע הַדָּבָר אֲשֶׁר עָשָׁה.. הִתְחַטֵּא מְאוֹד וַיִּתְעַצֵּב". יהודה מגיע לכלל הודאה בחטא, חוזר בתשובה הודות לנחישות אישה, שהחליטה לא להתכופף מול שררה.
מופת האישה, הנלחמת באומץ את מלחמתה לחיים, ראוי לקבל מקום של כבוד בטקס סדר פסח, לקבל מקום של כבוד בגלריית הדמויות של "ההגדה", סיפור המסורת של התהוות עם ישראל בארצו.
על יתר שלוש הנשים ברשימות הבאות.

תאריך:  20/03/2012   |   עודכן:  20/03/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
גם כנגד ארבע בנות דיברה התורה
תגובות  [ 11 ] מוצגות  [ 11 ]  כתוב תגובה 
1
ארבע בנות שלי
ע. ורדי  |  20/03/12 13:41
2
יש מקום להתחדשות
ענתי ורדי  |  20/03/12 14:04
3
סולידריות
אורה בן גל  |  20/03/12 15:02
 
- הגדה ב-הי ולא ב-א'.מלשון-גיד
פלא יועץ   |  21/03/12 12:38
4
זהירות רפורמים
תמר אם המשיח  |  20/03/12 16:56
5
עדיין נשים צריכות להאבק
צפורה בנאי  |  20/03/12 17:12
6
-אני מאוהב באישה הזו מאז...
מייק פלג  |  20/03/12 18:31
 
- תמר בת דוד
למייק פלג  |  22/03/12 09:48
7
אל תשכח את נעמי
שולה..  |  21/03/12 15:31
8
אקטואליה עקומה
פמניס תנכי  |  21/03/12 15:33
 
- לא מצאתי כפירה
זו לא כפירה  |  22/03/12 10:52
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הלל ויס
באופן טקטי, ההסכמה להזזת הישוב במגרון היא הסכמה להעתקת שרידי היהודים שיישארו לאחר המלחמה הבאה לקנדה או לאוגנדה. לכן אנו קוראים לכל ההנהגות ולכל היהודים הפשוטים לחשוב מה משמעות הסכם מגרון ואיך עוצרים את ההתרסקות במדרון
אליקים העצני
איחוד "הגדה" עם הרצועה היה שומט מידינו שני קלפים מנצחים. את הטענה, שכל עוד יש שתי "פלשתינות" אין עם מי לגמור הסכם ואין מי שיתחייב כלפינו, ואת הטענה שחבירה של הרשות הפלשתינית עם עזה חמאסית - כמוה כהתחברות לארגון טרור והיא פוסלת את הפת"ח מלהיות פרטנר למו"מ
אריה יצחקי
ברור שדגן לחוץ מאוד כי כל יום שעובר ומביא מידע חדש ממחיש את הכשלון המחפיר שלו בפרשת הגרעין האירני, ואנו לומדים שהאירנים קירקסו את דגן וחבורתו בקהיליית המודיעין. מכל מקום, דגן מסייע לאירנים ויש לזמן אותו לחקירה דחופה
אדלינה קליין
קובץ השירים של שרה אהרונוביץ-קרפנוס דן 'באהבה' הרוחנית והפיזית - מההיבטים הפסיכולוגיים אשר משמשים בערבוביה את הזוגיות. לא בהכרח הזוגיות הפיזית והרוחנית משתלבים בהרמוניה מאוחדת, יש וחיי האישות האינטימיים נישאים לעיתים אל פסגת האושר, בעוד חיי הרוח נותרים בשפל ובבור תחתיות
בעז שפירא
במציאות הלא הגיונית והבלתי אפשרית בה עם ישראל נלחם על ארצו עמדו זה לעומת זה חורבן והרס ודאיים עם כל מפח הנפש, היגון והאבל הנלווים, לעומת הפשרה אליה הגיעו וההסכם עליו חתמו התושבים במיגרון. זוהי פשרה כואבת שאין עימה אמת ושאין בה עשיית צדק
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il