X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
מדוע הצטווינו להקריב קורבנות? השאלה הזו, שהטרידה דורות רבים, קשה במיוחד כאשר אין אנו חיים במציאות של עבודת המקדש. כאשר הקשר לקב"ה הוא קשר חי ותמידי, גם הקורבנות הופכים להיות מובנים ונחוצים
▪  ▪  ▪
מזבח להקרבת קורבנות. מאהבה למעשה
הזיקה הרחוקה
הריחוק שלנו מהקורבנות כיום נובע ממקום עמוק הרבה יותר. הוא נובע מהעובדה שכל הזיקה שלנו לריבונו של עולם איננה זיקה חיה. אין אנו זוכים בהשראת שכינה, אין אנו נהנים מאורה של הנבואה, אין אנו מקיימים את אותו דיאלוג שבין אלוקים ואדם שקיים במצבו המלא של עם ישראל

השבת אנו מתחילים לקרוא את ספר ויקרא, שעניינו עבודת המקדש ובעיקר הקרבת הקורבנות. כאנשים החיים בעידן שבו אין מקדש ובטלו הקורבנות, קשה לנו להבין או לתרגם את נושא הקורבנות לשפה רציונלית. דילמה זו הטרידה לא רק את בני הדור שלנו. ראשונים ואחרונים רבים ביקשו להעתיק את הקורבנות למובנים רציונליים ואקטואליים.
שתי שאלות הטרידו אותם. ראשונה בהן היא השאלה התיאולוגית: וכי ריבונו של עולם זקוק לקורבנות? האם הביטוי המופיע בתורה "קרבני לחמי" אומר, כי ריבונו של עולם כביכול "אוכל"? כולם התמודדו עם שאלות אלה בדרך ההשאלה. כולם טענו, כי מדובר בביטויים מושאלים, וכי חס ושלום אל לנו לטעון כי הקב"ה זקוק לקורבנות. הכתובת היחידה הנזקקת להם היא בני האדם, ולכן עליהם יש לדבר בשעה שמדובר בקורבנות.
מדוע בני האדם זקוקים לקורבנות
השאלה השנייה שהטרידה אותם הייתה השאלה הקיומית: מה מקומם של הקורבנות בעולמם של בני האדם, ומדוע הם זקוקים להם? עצם העמדת השאלה מלמדת על כך שריבונו של עולם כביכול "התכופף" אלינו, וציווה עלינו להקריב קורבנות בשל הצורך שלנו בהם. הרמב"ם ביאר, כי הקורבנות הם עידון של ההזדקקות ההיסטורית לעבודה זרה. במילים אחרות: בשל העובדה שלא ניתן היה להקפיץ את עם ישראל לעבודת אלוקים מופשטת, הוליך ריבונו של עולם את ההזדקקות לקורבנות במסלול של עידון. דבריו אלו של הרמב"ם מעלים שאלות רבות על הרלוונטיות של הקורבנות בימינו. יש לזכור כי אותו רמב"ם הגדיר את הקורבנות בספרו "היד החזקה" (סוף הלכות מעילה) כחוקים שאין להם ביאור רציונלי.
הרמב"ן חלק על הרמב"ם, ודיבר על הקורבנות בשפה אחרת - בין כצורך פסיכולוגי לאדם הרואה את הקורבן וחושב על עצמו כמוקרב על גבי המזבח, ובין אם בשפה דתית של הזדמנות מיוחדת לעשות דבר מה שהוא לרצון ה' במובן המוחלט של המילה. מדובר במצווה שאיננה מעצבת את דמות האדם (כמו מצוות אחרות שמחזקות מידות או תכונות חיוביות), אלא מעניקה לאדם את האפשרות לעשות דבר-מה המכוון לרצון שמיים.
העובדה כי הראשונים לא מנעו עצמם מלדון בשאלות אלה, מורה דרך גם לנו. אף אנו, הלומדים את פרשיות השבוע, חייבים להביא את בשורת הקורבנות לעולמנו הרוחני, ולפגוש אותה בניסיון להטמיעה בתוך עצמנו. אמנם, הראי"ה קוק זצ"ל כתב כמה פעמים כי לעתיד לבוא יוקרבו מנחות מן הצומח בלבד, אולם מלבד העובדה שמדובר בחידוש עצום שאיננו מצוי, החידוש עצמו איננו מתמודד עם הנושא העיקרי שהוא עצם ההזדקקות של האדם לתת לריבונו של עולם דבר-מה. החידוש של הרב קוק אומנם מקל על שאלת צער בעלי חיים, ותחושת הסלידה משחיטה של בעל חיים כביכול לחינם (למרות שמעולם לא הבנתי מדוע מעלים את שאלת צער בעלי חיים גם אלו האוכלים בשר, והדבר מטריד אותם רק כאשר מדובר בריבונו של עולם), אולם מכדי הנושא העיקרי לא יצאנו.
הדיאלוג אינו במצב המלא
דומה, כי הכיוון הרוחני צריך להיות אחר לחלוטין. הריחוק שלנו מהקורבנות כיום נובע ממקום עמוק הרבה יותר. הוא נובע מהעובדה שכל הזיקה שלנו לריבונו של עולם איננה זיקה חיה. אין אנו זוכים בהשראת שכינה, אין אנו נהנים מאורה של הנבואה, אין אנו מקיימים את אותו דיאלוג שבין אלוקים ואדם שקיים במצבו המלא של עם ישראל.
מכאן גם הסיבה מדוע הקורבנות נראים לנו כיום דבר-מה זר ורחוק מעולמנו. הדבר דומה למי שרואה נשיקה בין בני אדם כאשר אינו מכיר את שפת האהבה. אולם, כשם שהחש את רגש האהבה בתוכו בשיא עוצמתו מבקש להביע אותה במעשים - אנו נזכה בעתיד לתשוקה ולכמיהה להביא משהו לריבונו של עולם, גם אם לא יהיה לנו נדע לתרגם את הכיסופים האלה לשפה שכלית. במקום בו מתרחשת אהבת אלוקים עליונה והתגלות שמיימית, נולד הרצון והצורך לממש אותה, וזה שורש הקורבנות, שכאשר נזכה הוא יהיה ברור לנו לחלוטין.

המאמר מובא באדיבות ארגון צהר.
הכותב הוא ראש ישיבת ההסדר בפ"ת וחבר הנהלת ארגון רבני צהר.
תאריך:  21/03/2012   |   עודכן:  21/03/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ללמוד את שפת האהבה
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
עם ישראל, עם המנגל
אליק א.  |  22/03/12 16:29
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מארק גאלאנטר
בחינת כמה ממאפייניה של מערכת משפטית כדוגמת זו האמריקנית, וזאת באמצעות איסוף כמה מרכיבים החוזרים באופן בלתי-שיטתי בספרות המחקרית, וסידורם-מחדש
אהוד פרלסמן
בתוכניתו של בן כספית "הקשר הישראלי", הודה כרמי גילון שאין לו תשובה על השאלה מה פשר החורים בקדמת חולצתו וגופייתו של רבין. בכך נתן גילון חיזוק חסר תקדים לתיאוריות הקונספירציה
אסף גולן
כמעט כל סקרי העומק שנערכו בשנים האחרונות מלמדים על כך שרוב המגזר הדתי-לאומי מצדד בעריכת פריימריז פתוחים שבהם ייבחרו מנהיגיו, אלא שרצון זה נתקל שוב ושוב בשלל תירוצים תמוהים והתחמקויות מצד ראשי המפלגות
מרטין בוקסדורף
בעלי עסקים רבים שוברים את הראש איך ניתן לשווק את העסק שלהם באינטרנט? איך ניתן להשיג חשיפה? מה כבר אפשר לעשות כדי להביא לקוחות חדשים ברשת?. הנה מספר תשובות שיכולות לסייע
הרצל ובלפור חקק
מחווה של הוקרה למשה גרנות כותב הלקסיקון ההיסטורי של הסופרים העברים
רשימות נוספות
חופשי זה לגמרי לבד?  /  הרב רפי פוירשטיין
סוף טוב הכל טוב   /  הרב יובל שרלו
סוף עידן התמימות  /  אבי רט
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il