X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בימים של הפרדת נשים באוטובוסים בירושלים ובבית שמש, מן הראוי להביט לעברה של צפורה, האישה המעורה בחיי הקהילה. היא אומרת את אשר יש לה לומר בחברת גברים, והם גם מקשיבים לה. הציבור מקבל בטבעיות רבה את עיסוקה במה שנראה רק כעיסוק גברי - היא מלה את עורלת בנה. היא מוכיחה, שאין מקצוע שאישה אינה יכולה לבצעו על הצד הטוב ביותר
▪  ▪  ▪
משה ובנות יתרו. ציפורה - דעתנית ועומדת על שלה [צילום: ציורו של סבסטיאנו ריצ´י]
גם כנגד ארבע בנות דיברה התורה
איתן קלינסקי
דמותה של תמר ראויה לעלות על שולחן הסדר כקול אחד, קול צלול וחזק, מארבע בנות מול ארבעה בנים * תמר מסמלת נחישות במאבקה להגשמת מאווייה, מאבק שראשיתו מתנהל כנגד כל הסיכויים וזאת תוך נטילת כל הסיכונים
לרשימה המלאה

אנחנו מתקרבים לחג הפסח. זה הזמן לבחון האם בסיפור הנפלא של ההגדה, שעוצב במרוצת הדורות באו לידי ביטוי כל הקולות. במאמר הקודם הדגשתי את הצורך לכבד את ארבע הבנות כנגד ארבעה בנים, בהם דיברה תורה. לכבד גם את מי שנשאה על כתפיה את כל ההכנות לחג - טרחה, ניקתה, בישלה והכינה את שולחן הסדר. יהיה ראוי וצודק שנשמע את קולה, לא רק "וְהִגַּדְתָּ לְבִנְךָ", אלא גם "וְהִגַּדְתְּ לִבְנֵךְ וּלְבִתֵּךְ".
במאמר הקודם התמקדתי בדמותה של תמר אשת ער, הקוראת קריאת תגר נגד הגזירה לחיות חיי אלמנה-חיה. היא מחליטה החלטה אמיצה להילחם על מימוש זכויותיה לאימהות ולבניית משפחה.
ציפורה ומשה - דמויות משלימות
במאמר זה אתייחס לדמותה של צפורה בת יתרו כהן מדבר מדיין. ספרות המדרש שופעת מעמדים מחמיאים לבת יתרו, לצפורה האישה טרם נישואיה למשה. על-פי "ילקוט שמעוני, שמות קס"ח", משה הוחזק כאסיר במדיין תקופה די ארוכה. מדרש "ילקוט שמעוני" מספר - "וַיְהִי בִּהְיוֹתוֹ עָצוּר שָׁמָה, וַתַּחֲמוֹל צִפּוֹרָה בַּת רְעוּאֵל וַתְּכַלְכֵּלְהוּ לֶחֶם וּמַיִם".
משה הנסיך, שגדל בבית פרעה הוא רגיש לסבל בני עמו, לכן יצא לראות אותם בסבלותיהם, ואף מושיט יד לעזרת בן עמו הנתון במצוקה. צפורה בת החורין במדבר מגלה רגישות כלפי אדם במצוקה ומכלכלת אותו בלחם ובמים. המפגש בין שניים, הרגישים לסבלו של הזולת, הביא למפגש של אהבה ובניית תא משפחתי, תא של אהבה ונתינה לחברה.
צפורה ומשה הם שתי דמויות המשלימות זה את זו בהיותם קשובים לסבלו של הזולת. הם אינם אדישים לסבלו של האחר, הם מתגייסים מתוך צו פנימי ערכי-מוסרי כדי לחלצו ממצוקה ומאימה.
ציפורה - אישה דעתנית
על-פי המדרש המאוחר בילקוט שמעוני, צפורה היא אישה דעתנית אקטיבית. היא יודעת להשמיע את מה שיש לה גם בסביבה גברית. היא מודעת להיותה בת הכהן ולכוח שיש בידיה, לכן היא משכנעת את אביה, יתרו, לשחרר את הפליט משה מכלאו במדבר. יתרו קשוב לקולות הצדק של בתו ופועל לשחרורו של משה.
צפורה, ראויה שנעלה אותה על שולחן הסדר כדמות, שקשה לה להשלים, שישנם דברים השמורים אך ורק לגברים והם אסורים בתכלית האיסור על נשים. כאשר נולד לה בנה היא המוהלת , שמלה במו ידיה את ערלת בנה - "וַתִּקַּח צִפּוֹרָה צוּר וַתִּכְרוֹת אֶת עָרְלַת בְּנָהּ, וַתִּגַּע לְרַגְלָיו, וַתּאֹמַר: כִּי חֲתַן דָּמִים אַתָּה לִי".(שמות ד' 25).
הדגש הוא על המילה - לי. אני, צפורה, נשאתי אותו בבטני תשעה חודשים , אני ילדתי אותו, אני אבצע את ברית המילה למי שיצא מרחמיץ
ציפורה - דמות לחיקוי גם בימינו
בימים שהרבנות ושליחי המפלגות הדתיות שוללים מנשים את הזכות לשמש דייניות, או זכות ליטול תפקידים בריטואל הדתי בבית הכנסת, אנו רואים את צפורה, אשת משה רבנו, נושאת בתפקיד של מוהלת והיא חלק מהשיח והשיג של כל מערכות החיים הלאומיים והדתיים בימי התמורות ההיסטוריות הגדולות שפקדו את עם ישראל.
בימים של הפרדת נשים באוטובוסים בירושלים ובבית שמש, מן הראוי להביט לעברה של צפורה, האישה המעורה בחיי הקהילה. היא אומרת את אשר יש לה לומר בחברת גברים, והם גם מקשיבים לה. הציבור מקבל בטבעיות רבה את עיסוקה במה שנראה רק כעיסוק גברי - היא מלה את ערלת בנה. היא מוכיחה, שאין מקצוע או עיסוק, שאישה אינה יכולה לבצעו על הצד הטוב ביותר.
המפגש בין משה ובין צפורה ואביה הוא מפגש מפרה. זה מפגש בין אנשים מעמים שונים ודתות שונות , אין בו היסטוריה של פחדים, הכפשות, שנאות ודעות קדומות. זה מפגש התורם לשני הצדדים.
למרות השוני בין התקופות, לפנינו סיפור מאתגר, סיפור של תקווה - ניתן לבנות גשרים בין דתות ובין עמים . צפורה המדיינית ומשה העברי בונים גשר לחיים ולגשר הזה אני מבקש לתת ביטוי בסדר הפסח שלי.
כנגד ארבעה בנים וארבע בנות דברה תורה . אין לקבל ואין להשלים עם היעדרותן של ארבע הבנות מסיפור ההגדה.

תאריך:  21/03/2012   |   עודכן:  21/03/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
גם כנגד ארבע בנות דיברה התורה (ב')
תגובות  [ 20 ] מוצגות  [ 20 ]  כתוב תגובה 
1
עם כל הכבוד לבוצינא קדישא
פלא יועץ   |  21/03/12 13:06
 
- אין זו פגיעה בהגדה
תגובה לפלא יועץ  |  22/03/12 09:40
2
אצלך הנשים מנקות? מבשלות?
איש עצוב  |  21/03/12 13:40
 
- תגובה
איתן .  |  21/03/12 14:32
 
- אולי תפסיק גם לכתוב?
איש עצוב  |  21/03/12 16:28
 
- המערכת קיצצה? שתחזיר!!!!
איש עצוב  |  21/03/12 19:42
 
- יש פינצטה ויש פינצטה
איש עצוב  |  23/03/12 08:23
 
- האיש העצוב
ידידיה  |  23/03/12 10:00
 
- תחפושת אחת - איש עצוב
איש עצוב  |  23/03/12 14:14
3
אצלי כבר מזמן יש אישה בהגדה
פמיניסטית  |  21/03/12 15:28
4
אישה מוהלת
שולה..  |  21/03/12 15:38
 
- גם אני לא שמתי לב
לא שמתי לב  |  22/03/12 09:59
5
תודה על המאמר . ל"ת
ידידיה ושולה  |  21/03/12 15:49
6
נשים בהגדה
יודוד  |  22/03/12 11:51
 
- תגובה מענינת
איתן קלינסקי  |  22/03/12 13:54
 
- חשוב לשמור על המבנה המסורתי .
מסורת  |  22/03/12 19:17
7
נשים בהגדה
יודוד  |  22/03/12 11:56
8
קבלת האחר
קבלת האחר  |  23/03/12 14:20
9
שקר.. ועוד שקר.. קשקשן.  ל"ת
אורי עמר  |  25/03/12 15:45
10
יפה מאד ל"ת
יפה מאד  |  19/04/16 09:16
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יהודה דרורי
על המדינה לשנות את שיטת התיגמול לחלשים. במקום קיצבת ילדים יש לתת - "כרטיס חכם למזון בסיסי לילד". שיטה זו מוכרת בארה"ב כשיטת "תלושי המזון", מבטיחה שלא יהיה רעב ואינה מאפשרת "מסחרה" בשוק השחור
דניאל גיגי
היום "המלחמה" האמיתית על הבית היא לא מלחמה כנגד הפלשתינים או כנגד האירנים, כפי שמקבלי ההחלטות רוצים שנאמין, אלא מלחמה על דמותה של המדינה שאבותינו הקימו כאן. הממשלה הכושלת של נתניהו הפכה את המדינה היהודית למקום שהוא בלתי נסבל לחיות בו. לא יתכן שהנציגים שלנו ימשיכו להתחמק מאחריות, והגיע הזמן שאנחנו האזרחים נצא למלחמה הקיומית של הדור שלנו - המלחמה על צדק ורווחה
הרב יובל שרלו
מדוע הצטווינו להקריב קורבנות? השאלה הזו, שהטרידה דורות רבים, קשה במיוחד כאשר אין אנו חיים במציאות של עבודת המקדש. כאשר הקשר לקב"ה הוא קשר חי ותמידי, גם הקורבנות הופכים להיות מובנים ונחוצים
מארק גאלאנטר
בחינת כמה ממאפייניה של מערכת משפטית כדוגמת זו האמריקנית, וזאת באמצעות איסוף כמה מרכיבים החוזרים באופן בלתי-שיטתי בספרות המחקרית, וסידורם-מחדש
אהוד פרלסמן
בתוכניתו של בן כספית "הקשר הישראלי", הודה כרמי גילון שאין לו תשובה על השאלה מה פשר החורים בקדמת חולצתו וגופייתו של רבין. בכך נתן גילון חיזוק חסר תקדים לתיאוריות הקונספירציה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il