|
תאריך:
|
21/03/2012
|
|
|
עודכן:
|
21/03/2012
|
גם כנגד ארבע בנות דיברה התורה (ב') |
|
1 |
|
|
מאור התורה האדמו"ר מפ"ת,הטוחן הרים,היד הגדולה,הפטיש החזק והפוסק ההלכות,המקיים מצוה קלה כחמורה ונזהר מכל קמצוץ חמץ בביתו,אפילו הגדול שבישראל-משה רבנו,לא מופיע בהגדה של פסח כלל,אף לא פעם אחת.ולאיש לא ניתנה הרשות להכניסו לסיפור ההגדה.אך משום שאינך מבין כלל את משמעות ההגדה, ומהו ליל הסדר,תמשיך בקשיות עורף לעשות באלגן בסדר, שיבושם לך.ושיהיה לכולנו חודש ניסן שמח ונזכה לגאולה. |
|
כתובת IP: |
109.160.151.227 |
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
פלא יועץ |
|
|
|
|
|
את ההגדה של פסח חיברו אנשים ראויים . במהלך הדורות התגבש סיפור מכובד ומרגש בתוכנו ובדפוסי המנהג המצויים בו . אך כשם שהוא התגבש במרוצת הדורות , אין זה פגם להוסיף לגיבוש דפוסיו המכובדים דפוסים חדשים .
אם קהילת יוצאי אתיופיה תתן ביטוי לגיבורים , שחרפו נפשם בדרך מעבדות לחרות יהיה זה דבר יפה וראוי להערכה .
אני נכחתי לפני כארבעים שנה בסדר פסח בקיבוץ יד מרדכי , שבסיסו היה הסדר המסורתי , והם הוסיפו פרק לציון כמיהתם לחרות של מרדכי אנילביץ וחבריו . לי זה היה נראה בהחלט ראוי ומכובד.
כך אני גם מתיחחס לנסיון להכיל קול נשי של ארבע בנות בנוסף לקול של ארבעה בנים . |
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
תגובה לפלא יועץ |
|
|
2 |
|
|
תמהני מהיכן הבאת את "לכבד גם את מי שנשאה על כתפיה את כל ההכנות לחג - טרחה, ניקתה, בישלה והכינה את שולחן הסדר. יהיה ראוי וצודק שנשמע את קולה, לא רק "וְהִגַּדְתָּ לְבִנְךָ", אלא גם "וְהִגַּדְתְּ לִבְנֵךְ וּלְבִתֵּךְ" חשבתי אצלך יש שיווין לנשים. למה אצלנו אני טורח ומבשל, לא מרבה לנקות אבל אחו שלוקי מבשל. כל השנה וגם לפסח אני אבשל, לאיזה 30 איש. פליטת קולמוס? אמת בסביבתו של הכותב? קיבעון? הבדל מעמדי בין הגבר לאשה? לכותב הפתרונים. |
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
איש עצוב |
|
|
|
|
|
איש עצוב , אצלך הפינצטה עובדת שעות נוספות . אתה מתנפל על הטקסט , הרי כבר מצאת אצלי פעם אחת בתגובתך , שאני בעד רצח אזרחים יהודים . רק אני עד היום תמה איך לא הלכת למשטרת ישראל או לפרקליטות כדי שיעמידו אותי לדין .
ועכשיו תתבע לדין את המערכת שקיצרה את המשפט בדבר האישה הטורחת יחד עם כל בני הבית להכין את סדר פסח .
איש עצוב , אני אלך בדרכה של מגיבה אחרת . אינני מוכן להמשיך להתדיין איתך .
כל הדרכים פנויות בפניך להלעיז .
|
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
איתן . |
|
|
|
|
|
כי אתה כועס עלי? ככה זה בשמאל ההזוי, אנשים טובים, טובים לאויבים שלנו, עדיני נפש, הם לא עושים זאת מרוע לב, הם פשוט איבדו את הצפון, מבולבלים, אוהבים לשמוע רק מה שהם אוהבים, אצלם חופש הביטוי, נגמר מטר מהם. הם שומעים משהו שקצת מגרד עמוק אז הם פתאום לא מתייחסים. לעומת זאת אני אמשיך לכבד אותך, ולהתייחס לדיעותיך ההזויות על אף שאתה מבזה בכתיבתך הרבה דברים שיקרים לליבי, אבל אתה אח שלי, אתה חשוב לי, אולי עוד אציל אותך מהשבי אליו נפלת, וכל המציל נפש אחת מישראל כאילו מציל עולם מלא - אל תגיב, תשמור בבטן אופייני לסקטור שלך, לשמור בבטן ואז להתפוצץ כל כמה חודשים. |
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
איש עצוב |
|
|
|
|
|
אם המערכת היית מקצצת במזיד לא היו מפורסמים המאמרים שלך כלל, היא לא מקצצת את סובול במזיד אז היא תקצץ את "בני הבית" שלך במזיד?. ולכן הם ודאי קיצצו בתום לב, וכאשר מקצצים בתום לב דברים שהם במהות, אז מרימים טלפון ומבקשים לתקן. שולחים מייל. ובגלל שדברים כאלה לדעתי מטילים כתם על כותבם, וככל שהם נובעים מעיוות (אפילו בשוגג) - הם יכולים להיחשב כלשון הרע, ולכן כל מערכת היתה מתקנת מייד, תנסה. לומר שהנשים הן המנקות והמבשלות לפסח זו אמירה גזענית, לא נכונה, זה כמו להגיד על השחורים שהם חוטבי עצים ושואבי מיים, זה להטיל כתם על המצח של כמחצית העולם, וכאשר המערכת עושה כזו טעות (בתום לב) - מתקנים אותה, נניח הייתה כותבת בשמך "חובה להחזיק את השטחים, זה טוב לערבים וטוב ליהודים" ואתה כתבת "חובה להחזיר את השטחים, זה טוב לערבים וטוב ליהודים" לא היית מתקן? והמערכת לא הייתה מתקנת? איתן, לא קרה כלום אני בטוח שטלפון אחד, מייל אחד עם משמעות הדברים והכל יהיה בסדר. |
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
איש עצוב |
|
|
|
|
|
בוא אומר לך מדוע, לטעמי, הפינצטה שלי לגיטימית, ושלך לא. לתורה 70 פנים, וכאשר בא מאן דהוא ובכל פעם שעוסק בתורה רואה רק חצי משני של רבע פן, ומציג אותו לציבור בכשרון מילולי וכתיבתי רב באופן שאפשר להבין שזו כל התורה כולה, זה לטעמי, שימוש לא ראוי ולא הוגן בפינצטה, לעומת זאת אתה שלדיעתיך יש פן אחד, מאד מאד מונוטוני, שאתה חוזר עליהן באופנים שונים בכתיבתך המאד כשרונית כאן באתר, כאשר מתגלה פרונקל, הוא בולט, הוא צועק לשמיים, הוא חריג - ואז אפילו לא צריך פינצטה. כאשר נכתב בחתימתו של אדם מה שנכתב לעיל, זה כמו שמרתין לותר קינג היה מצדיק הדרת שחורים באוטובוסים, זה כמו שנלסון מנדלה היה מצדיק את שלטון הלבנים בדרא"פ, אדם הנושא דגל כלשהו לא יכול להסכים לכך שיצוטטו מפיו דברים הנוגדים את מהותו של הדגל, אם אמרם, מן הדין שיתנצל ויתקן, ואם הדברים לא נאמרו על ידו, מי שאמרם ראוי שיתקן. וכאשר כאלה דברים נאמרים ונכתבים מכל סיבה, הם מחייבים תיקון, ומערכת שתיקנה בתום לב, דברים בעלי משמעות כה גדולה, לרמה שמצאת לנכון לומר לציבור שהרע הזה לא יצא תחת ידך, ודאי היתה מתקנת,לו רק פנית וביקשת לתקן, ומשנושא לא בא על תיקונו, זה נראה הרבה הרבה יותר קשה. |
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
איש עצוב |
|
|
|
|
|
איתן , יש כאן אחד שמתעלק עליך . יש לו גם חשבון אישי עם כותב שירה אחר. חשבון של אדם בלתי מרוסן ביצרי שנאה אישית . הוא מופיע כאן באתר בכמב תחפושות של מגיב . איתך הוא פעם נוהד בנימוס. פעם נוהג בארסיות .
זה לא מכבודך, איתן, לענות לארסיות שבתגובותיו . |
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
ידידיה |
|
|
|
|
|
לא תמצא אותי בשמות אחרים, אל תאמין לקשקושים של המשורר השני בעניין זה. ולגבי הנימוס והארס. אני כותב בנימוס (בד"כ, ואכן לא תמיד) חוסר נימוס זו טעות של שליפה מהמותן, כניעה ליצר הרע, תגובה חפוזה כאשר מישהו מוריד לך להנחתה, (ואפילו התנצלתי איזה פעם או פעמיים) בניגוד לחוסר הנימוס עליו אני מצר, הארסיות היא במידה רבה בעיני המסתכל, לולא הייתה המערכת שוגה כאן ומקצצת דברים בעלי כל כך הרבה משמעות, (לצערי אינני יכול להעיד מעדות אישית על הקיצוץ אלא מעדותו של קלינסקי, וכל המביא דבר בשם אומרו מביא גאולה לעולם) אפשר היה ח"ו להבין שמדובר בחשיבה אחת, ובאופן ביטוי קיצוני אחר, בבחינת אחד בפה ואחד בלב, אשר נחשף לעיני כל בהיסח הדעת. ומשלא מתוקן, הוא מעלה תמיהות רבות. אני הייתי מסיק מכך שהתגובה לעיל היתה בלתי ארסית לחלוטין אבל הצגה קבל עם ועדה של ציטוט לכאורה כל כך קיצוני, מכורח זכותו של הציבור לדעת ולהטמיע דברים שנאמרו לכאורה ונבלעו בתוך טקסט אחר, מכאיבה מאד מאד למי שהאמירה צוטטה בשמו, וגם מכאיבה לחבריו ומעודדיו, ממש ממש כמו הקשת נחש, אם לא למעלה מכך. |
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
איש עצוב |
|
|
3 |
|
|
אצלנו בבית כבר שנים רבות נותנים כבוד לארבעה בנים מול ארבע בנות.
זכור לי סדר יפה ביגור בשנות החמישים , בו העלו ארבע דמויות של נשים , אחת מהן היתה חנה סנש ,
אנחנו כל שנה בסדר המשפחתי מעניקים למסובים את הזכות לבחור את ארבעה הבנים וארבע הבנות שכנגדם - בעדם - דברה תורה . |
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
פמיניסטית |
|
|
4 |
|
|
אודה , שלא נתתי את דעתי , שבסיפור המקראי מופיעה אישה כמוהלת , והדבר מתקבל בטבעיות רבה . אותה טבעיות שחסרה היום ביחס הממסד הרבני לאישה . |
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
שולה.. |
|
|
|
|
|
האמת , שזו פעם ראשונה שאני נותנת את דעתי על כך , שהיתה לנו אישה מוהלת .
נראה היום , כיצד יקבל הממסד הדתי אפשרות לראות אישה בתפקיד מוהלת . |
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
לא שמתי לב |
|
|
5 |
|
|
|
|
6 |
|
|
אמנם בהגדה נאמר כנגד ארבעה בנים ולא בנות, אך גם הבנים אינם נקובים בשמות אלא בתארים. שמותם של ארבעת הבנים נפקדו מההגדה. לא משה לא אברהם לא יצחק ולא יעקב. רוצים להכניס ארבע בנות, אדרבא. טוב מאוד. אך בלי שמות:
והנה לך דוגמא:
כנגד ארבע בנות דיברה תורה: אחת דעתנית, אחת וכחנית, אחת צייצנית, ואחת צייתנית.
אחת דעתנית כמו שנאמר: ותאמר לו: אל אחי, אל תענני כי לא ייעשה כן בישראל , אל תעשה את הנבלה הזאת.
אחת וכחנית כמו שנאמר: ותען ותאמר לא אדוני אשה קשת רוח אנוכי.
אחת צייצנית כמו שנאמר: והחזיקה בו ונשקה לו העזה פניה ותאמר לו
ואחת צייתנית כמו שנאמר: ותאמר הנה אמתך לשפחה לרחוץ רגלי עבדי אדוני |
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
יודוד |
|
|
|
|
|
תגובה ראויה .
אני מכבד את גישתך לציין ארבע בנות לא בשמותיהן , כשם שנהגו כלפי ארבעה בנים . |
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
איתן קלינסקי |
|
|
|
|
|
איתן , חשוב לשמור על המבנה המסורתי של ההגדה . |
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
מסורת |
|
|
7 |
|
|
אמנם בהגדה נאמר כנגד ארבעה בנים ולא בנות, אך גם הבנים אינם נקובים בשמות אלא בתארים. שמותם של ארבעת הבנים נפקדו מההגדה. לא משה לא אברהם לא יצחק ולא יעקב. רוצים להכניס ארבע בנות, אדרבא. טוב מאוד. אך בלי שמות:
והנה לך דוגמא:
כנגד ארבע בנות דיברה תורה: אחת דעתנית, אחת וכחנית, אחת צייצנית, ואחת צייתנית.
אחת דעתנית כמו שנאמר: ותאמר לו: אל אחי, אל תענני כי לא ייעשה כן בישראל , אל תעשה את הנבלה הזאת.
אחת וכחנית כמו שנאמר: ותען ותאמר לא אדוני אשה קשת רוח אנוכי.
אחת צייצנית כמו שנאמר: והחזיקה בו ונשקה לו העזה פניה ותאמר לו
ואחת צייתנית כמו שנאמר: ותאמר הנה אמתך לשפחה לרחוץ רגלי עבדי אדוני |
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
יודוד |
|
|
8 |
|
|
יתרו הכהן המדייני פותח את ביתו בפני עברי .
משה פותח את לבו בפני מדיינית .
לפינו סיפור של קבלת האחר , שכל כך חסר בימינו . כל כך חסר בתרבות של הדתות , כשברקע אי אפשר להשתחרר מאימת הרצח בטלוז של אנשים , שכל "אשמתם" היתה , כי הם אחרים , הם יהודים . |
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
קבלת האחר |
|
|
9 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
יהודה דרורי
על המדינה לשנות את שיטת התיגמול לחלשים. במקום קיצבת ילדים יש לתת - "כרטיס חכם למזון בסיסי לילד". שיטה זו מוכרת בארה"ב כשיטת "תלושי המזון", מבטיחה שלא יהיה רעב ואינה מאפשרת "מסחרה" בשוק השחור
|
|
|
|
|
|
דניאל גיגי
היום "המלחמה" האמיתית על הבית היא לא מלחמה כנגד הפלשתינים או כנגד האירנים, כפי שמקבלי ההחלטות רוצים שנאמין, אלא מלחמה על דמותה של המדינה שאבותינו הקימו כאן. הממשלה הכושלת של נתניהו הפכה את המדינה היהודית למקום שהוא בלתי נסבל לחיות בו. לא יתכן שהנציגים שלנו ימשיכו להתחמק מאחריות, והגיע הזמן שאנחנו האזרחים נצא למלחמה הקיומית של הדור שלנו - המלחמה על צדק ורווחה
|
|
|
|
|
|
הרב יובל שרלו
מדוע הצטווינו להקריב קורבנות? השאלה הזו, שהטרידה דורות רבים, קשה במיוחד כאשר אין אנו חיים במציאות של עבודת המקדש. כאשר הקשר לקב"ה הוא קשר חי ותמידי, גם הקורבנות הופכים להיות מובנים ונחוצים
|
|
|
|
|
|
מארק גאלאנטר
בחינת כמה ממאפייניה של מערכת משפטית כדוגמת זו האמריקנית, וזאת באמצעות איסוף כמה מרכיבים החוזרים באופן בלתי-שיטתי בספרות המחקרית, וסידורם-מחדש
|
|
|
|
|
|
אהוד פרלסמן
בתוכניתו של בן כספית "הקשר הישראלי", הודה כרמי גילון שאין לו תשובה על השאלה מה פשר החורים בקדמת חולצתו וגופייתו של רבין. בכך נתן גילון חיזוק חסר תקדים לתיאוריות הקונספירציה
|
|
|