X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
נותן השירות במסעדה נקרע בארץ בין בעליה לבין הלקוח שאותו הוא משרת. לא אחת נמנע ממנו השכר המגיע לו עבור עבודתו, וזאת בשל התשר המופקד בידיו, כשלחלופין נמנע ממנו התשר עצמו, שבו מתעקש מעסיקו להחזיק
▪  ▪  ▪
המלצר. מגיע לו שכר מלא [צילום אילוסטרציה: פלאש 90]

לתת או לא לתת תשר? זו השאלה שבה מתחבט, חדשות לבקרים, הסועד הישראלי המצוי, כל אימת שהוא נדרש לשלם למלצר שלו את חשבון הארוחה במסעדה. בעוד שהסועד בעולם הנאור רואה בתשלום השירות את המובן מאליו - נוטה עמיתו הישראלי להותיר את ההחלטה על כך לשיקול-דעתו האישית.
על-פי סקר שערך באחרונה מכון "סקרים", בקרב מדגם מייצג של סועדים בארץ, עולה כי 55% מהם נוהגים להעניק תשר של 10%; 25% מנדבים 15%, ואילו 20% נמנעים בכלל ממתן תשלום כלשהו עבור השירות.
שאלה טורדנית אחרת היא עניין הכללתו של התשר בשכר העבודה של המלצר. בזמנו קבע השופט סטיב אדלר, לשעבר נשיא בית הדין הארצי לעבודה, כי תשר המשולם למלצר ישירות על-ידי הלקוח שלו לא ייחשב כשכר עבור עבודתו, בעוד שתשר המופקד בקופת המעסיק ייחשב במפורש כשכר לצורך חישוב שכר-מינימום. עוד קבע השופט המלומד, כי אם סך התשלום יעלה על שכר המינימום - יוותר הסכום העודף בחזקתו של המלצר.
כך או אחרת, מסתבר שבפועל נראים הדברים אחרת לגמרי. לא די שהמלצר נתון לחסדיו של הלקוח שלו - גם בעל המסעדה, שבה הוא מועסק, מתחמק לא אחת מתשלום התשר שהופקד בידיו. או אז יוצא המלצר קירח מכאן ומכאן, כשידו של המעסיק שלו היא זו שעל העליונה.
תשלום כולל
התוהו ובוהו הזה הביא בעבר לגל של מחאות מצד מלצרים, שבעלי מסעדותיהם פטרו אותם מתשלום שכרם, בטענה שעליהם להסתפק בתשר שניתן להם על-ידי הסועדים עצמם. לחלופין היו מקרים שבהם שולם למלצרים השכר המינימלי, אבל נמנע מהם ליהנות מן התשר עצמו. במקרים מסוימים הגיעו הדברים לידי השבתת מסעדות על-ידי המלצרים המקופחים, כדי להשיג בכך את מבוקשם. במרבית המקרים לא צלח הדבר בידם. במקרים קיצוניים יותר החליטו מלצרים לקחת את החוק לידיהם. רק באחרונה נמסר על מלצר במסעדה תל אביבית שחבט בלקוח על שסירב לשלם לו תשר עבור שירותו, בעוד שהלקוח הצדיק את סירובו בכך שהעניין נתון בכלל לשיקול-דעתו האישית.
למען הגילוי הנאות צריך להודות שיש, אומנם, מלצרים המשולמים בעין יפה, אם על-ידי בעלי המסעדה ואם על-ידי הלקוח עצמו, אלא שמספרם בטל בשישים. במרבית המקרים יוצאים המלצרים מקופחים הן בשכרם והן בתשר הניתן להם. כדי למנוע את הקיפוח הזה, מן הראוי לעגן בחוק שיעור קבוע של תשר, כשהוא כלול כבר בתשלום הסופי, מבלי לסמוך בכך על חסדיו של בעל המסעדה או של הלקוח. רק בדרך זו יובטח למלצר תשלום שכרו המלא עבור עבודתו.

תאריך:  23/03/2012   |   עודכן:  23/03/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ד"ר יעקב קורי
דפני ליף והתומכים בתנועת המחאה וצדק חברתי וכלכלי הם "אנרכיסטים" כי הם לא רוצים להסתפח למפלגות המושחתות ולא מוכנים להתפשר על עקרונות האתיקה והצדק    תנועת המחאה נראתה הזויה, הפכה לאויבת העם ובסוף תיראה כדבר מובן מאליו
גיל נתן
מזווה של תרופות    קשר של שתיקה בעבור חופן של דולרים    האפליקציות שמקלות על חיינו לא הגיעו לתחרות
ד"ר רון בריימן
אסור שישראל תעדיף את מורשת הטרנספר של השמאל על-פני התקווה להגשמת הציונות בכבשת הרש של ארץ ישראל המערבית    וגם אין הצדקה למצב שבו ראש הממשלה מאפשר לשמעון פרס להיות מעורב בפעילות המדינית של מדינת ישראל במגמה להמשיך לעבוד את האל שהכזיב - "השלום"
נסים גבאי
כדאי לכולנו להתחיל לחפש את המחדל העיקרי לכל האסונות הפוקדים אותנו – לא בחיפוש אחר הכסף כפי שחיפשו במערב הפרוע אחרי הזהב, אלא בחוסר המנהיגות הכרונית בישראל
איתמר לוין
רשמי מסע לפולין עם ישיבת בר-אילן מתל אביב: המשמעות האמיתית של הביקור במחנות ובקהילות, כמה וכמה גילויי אנטישמיות, הקושי של פולין להשתחרר מהתפיסות הקומוניסטיות של השואה, חשוב לבקר גם במחנה חלמנו, השאלות התיאולוגיות והנסיונות לענות עליהן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il