X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
לאחר גשמי הברכה המרובים שזכינו להם - אסור לנו לעבור לסדר היום בלי מעמד מיוחד של הודאה בציבור, בחודש ניסן הקרוב. קריאה לתלמידי החכמים ולציבור הרחב
▪  ▪  ▪
טובה וברכה לאין שיעור [צילום: פלאש 90]
חרדה במקום הודאה
קשה לנו לשיר ולומר תודה. גם בי מקננת החרדה היהודית למודת הסבל והייסורים – מי יודע אם לא יצמחו שליטי רשע גרועים יותר, ומי יודע אם לא נתחרט על שירה מוקדמת מדי - אבל אם חרדה זו מוצדקת, אז אין טעם לא בהודיית פורים ולא בהלל של פסח ובשירת הים. אם החרדה תקבע לא יהיה כלל מקום להודאה

   רשימות קודמות
  חרדת יום השישי

כבר שנים רבות לא הייתה שנת ברכה ושפע מים כמו הברכה שה' שולח לנו בשנה זו. בהלכה קבעו חז"ל ברכת הודיה מיוחדת לציבור הרחב, שאין ברשותו שדות (בעלי שדות מברכים שהחיינו, או הטוב והמטיב) - "מודים אנחנו לך ה' א-להינו על כל טיפה וטיפה שהורדת לנו, ואילו פינו מלא שירה כים... אין אנחנו מספיקים להודות לך... על אחת מאלף... הטובות נסים ונפלאות שעשית עמנו... ברוך אתה ה' א-ל רוב ההודאות" (רמב"ם הלכות ברכות פרק י' ה-ו; שולחן ערוך אורח חיים סימן רכ"א).
אני פונה בקריאה של הפצרה - אסור לנו לעבור לסדר היום בלי מעמד מיוחד של הודאה בציבור, בחודש ניסן הקרוב, אם בשבת החודש או בשבת הגדול, ואם במעמדים מיוחדים שייקבעו בירושלים ובכל אתר ואתר.
לא רק על הגשמים שנעצרו שנים רבות וירדו כעת בברכת שפע עלינו להודות, כי אם על רוב טובה וברכה לאין שיעור -
בחופי מדינת ישראל נמצאו שדות גז גדולים, ממש לפני שהמצרים פוצצו את הצינור. בתוך זמן קצר תהיה ישראל עצמאית בתחום האנרגיה. מי חלם על כך?
מדינת ישראל, אי של יציבות כלכלית בעת משבר כלכלי רציני באירופה ובאמריקה - מי היה מאמין?
שליטי רשע בעולם הערבי נופלים בזה אחר זה, וה' רב את ריבנו, דן את דיננו ועושה דין ברשעים לנגד עינינו - מי צפה כל זאת?
כן, אני יודע - קשה לנו לשיר ולומר תודה. גם בי מקננת החרדה היהודית למודת הסבל והייסורים - מי יודע אם לא יצמחו שליטי רשע גרועים יותר, ומי יודע אם לא נתחרט על שירה מוקדמת מדי - אבל אם חרדה זו מוצדקת, אז אין טעם לא בהודיית פורים (כמה צרות קרו לנו אחר כך בימי יוון ורומא, וכמה 'המנים' לא נתלו על עץ גבוה, בעוד מועד? איך אפשר לציין פורים אחרי השואה?) - וגם לא בהלל של פסח ובשירת הים (כמה צרות ואסונות קרו אחר כך, עוד במדבר סיני ובמסעי בני ישראל? ובכל הגלויות?). אם החרדה תקבע לא יהיה כלל מקום להודאה, ואין כאן רק ביטול חובה של ברכה לפי ההלכה, אלא גם כפיות טובה כלפי ה', חלילה, שאין לה שיעור.

הלכות מופקעות

הייתי בחור צעיר בישיבת מרכז הרב (אחרי השירות בצה"ל, ואחרי ששת הימים בירושלים), כשנעלמה הצוללת 'דקר'. אמרו פרק תהילים אחרי התפילה. שאלתי בתמימות מדוע אין קובעים תענית על "ספינה המיטרפת בים" כדין המשנה (תענית יט ע"א), ואמרו לי שהלכות תעניות אינן נוהגות בימינו. באוזניי זה נשמע כאמירה חילונית צרופה. עוד אמרו לי שלא כדאי לגזור תענית הואיל ורוב עם ישראל לא יתענה, ו"על הראשונים אנו מצטערים" (שלא מקיימים אותם). אמרתי שאפשר לקבוע יום תפילה וחשבון נפש, ומי שיכול יתענה, ועשרה מתענים יתפללו כמו בתענית ציבור, ולא השיבו לי. פניתי לבדוק שמא לא הביאו הפוסקים הלכה זו, ומצאתי אותה בלי שום חולק (רמב"ם הלכות תעניות, א, ו; אורח חיים סימן תקע"ו, יג), ואף גיליתי שבארץ ישראל דווקא חייבים להתענות על הגשמים אם נעצרו, ולא בארצות אירופה שבהן אין עצירת גשמים, ולא הבנתי מי הפקיע את מסכת תענית על הלכותיה וברכותיה דווקא עם שובנו לארץ ישראל, ומדוע –
מאוחר יותר גיליתי שגם הלכות ברכות הופקעו בחלקן הגדול, ואני די בודד כשאני מברך כדין על נוף מופלא בטיולים ושאר ברכות הראייה, ועל נסים שנעשו לאבותינו במקומות שקבעו חז"ל (וחלקם ידועים), ועוד גיליתי שאין נוהגים לברך 'שהחיינו' על שמחה של פגישה, ורק מתחבקים בהתרגשות – גם תלמידי חכמים ומשפחותיהם, על-רקע של נוף קסום מצטלמים לזיכרון, ואין ברכת ה' בפיהם, בדיוק כמו כל חילוני-ישראלי או תייר, והבנתי ש"אין לי להישען אלא על אבינו שבשמים".
יום אחד הלכתי בגולן עם ר' יוסף בדיחי, ובהגיענו לנחל זוויתן בירכתי בשם ובמלכות כדין. ר' יוסף הזדעזע בכל גופו, כאילו שמע זה עתה עברה נוראה של נשיאת שם ה' לשווא. על כל מה שהסברתי אמר לי "צריך לשאול את הרב צביהודה!". ציטטתי לו: "המהלך בדרך ושונה, ומפסיק ממשנתו, ואומר מה נאה אילן זה, מה נאה ניר זה, מעלה עליו הכתוב כאילו מתחייב בנפשו" (אבות ג, ז), וברור שאם הוא מברך כדין המשנה אין הוא מפסיק ממשנתו אלא מקיים משנתו; ואם היה אמת שאסור להפסיק לימוד תורה כדי לברך ברכה חלילה, היה התנא צריך להשמיענו דבר זה (שאין לו שחר), וחזר ואמר לי "צריך לשאול את הרב צביהודה!". עברו כמה שבועות וה' זימן שוב את שנינו לפרשת דרכים אחת בצפון ירושלים, ושאלתיו מה אמר מו"ר, והשיב "פשוט שצריך לברך. מו"ר כלל לא הבין מה השאלה!" ב"ה שלא הייתי צריך לשאול.
מאז גיליתי עוד הרבה הלכות מופקעות על-ידי תלמידי חכמים, ועדיין אני מופתע בכל פעם, ועצב, מהעדר הנהגה תורנית ראויה לדור הזה, שכה רבו בו לומדי תורה, כעדרים רבים שאין להם רועה. עד מתי?

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  23/03/2012   |   עודכן:  23/03/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אל נהיה כפויי טובה
תגובות  [ 6 ] מוצגות  [ 6 ]  כתוב תגובה 
1
תודה על העלאת מחירי המים
בן יונתן  |  23/03/12 16:07
 
- מה השאלה?:
עוד סתם אזרח  |  23/03/12 18:10
2
נכון ויפה אמרת!!! ל"ת
הניה  |  24/03/12 20:49
 
- (###בראוו) ...
עוד סתם אזרח  |  25/03/12 01:50
3
מים.. גשמי ברכה.. להוריד המחיר
אורי עמר   |  25/03/12 12:43
4
אתם סתם כפויי טובה מגעילים
פנחס בן אהרון  |  15/04/12 08:24
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ציפי לידר
בין שמות לויקרא - עיקרון השוויון. מנחת העני ריח ניחוח לה'    משה דייר ואורח באוהל מועד - תרבות הקריאה    פני הדור כפני הכלב    תתחדשו בין משכן לניסן: מועדי א' ו-ב'    יש לְמַה לצַפות    פרשת ויקרא
ראובן לייב
נותן השירות במסעדה נקרע בארץ בין בעליה לבין הלקוח שאותו הוא משרת. לא אחת נמנע ממנו השכר המגיע לו עבור עבודתו, וזאת בשל התשר המופקד בידיו, כשלחלופין נמנע ממנו התשר עצמו, שבו מתעקש מעסיקו להחזיק
ד"ר יעקב קורי
דפני ליף והתומכים בתנועת המחאה וצדק חברתי וכלכלי הם "אנרכיסטים" כי הם לא רוצים להסתפח למפלגות המושחתות ולא מוכנים להתפשר על עקרונות האתיקה והצדק    תנועת המחאה נראתה הזויה, הפכה לאויבת העם ובסוף תיראה כדבר מובן מאליו
גיל נתן
מזווה של תרופות    קשר של שתיקה בעבור חופן של דולרים    האפליקציות שמקלות על חיינו לא הגיעו לתחרות
ד"ר רון בריימן
אסור שישראל תעדיף את מורשת הטרנספר של השמאל על-פני התקווה להגשמת הציונות בכבשת הרש של ארץ ישראל המערבית    וגם אין הצדקה למצב שבו ראש הממשלה מאפשר לשמעון פרס להיות מעורב בפעילות המדינית של מדינת ישראל במגמה להמשיך לעבוד את האל שהכזיב - "השלום"
רשימות נוספות
הרצאות רבנים מנוצלות להסתה נגד ישראל  /  אסף גבור
חוק צוהר תמורת חוק עמאר  /  זאב קם
פסילת חוק טל מבטלת מסלול ישיבות ההסדר  /  זאב קם
מסעות רבי בנימין  /  יהודה יפרח
מרד במדים  /  יהודה יפרח
תיק בקלאווה  /  דוד חרמץ
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il