X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בואו נודה: תשתיות זה לא הצד החזק שלנו זוהי מורשת הגלות, שבה לא על היהודים היה לדאוג לדרכים ולמסילות ברזל אלא רק להשתמש בהן
▪  ▪  ▪
עדיף ברגל [צילום: פלאש 90]
כשנשאל עם סיום תפקידו מי שהיה מפקד "יוניפיל", איך הוא רואה את ישראל, השיב כי בנסיעותיו התכופות ממפקדתו בראש הנקרה לחיפה עבר בכל פעם 41 רמזורים ובכולם עמד באור אדום.

גשמי הברכה הרוו את אדמתנו הטובה ועכשיו אנו מיטלטלים במכוניותינו לעבודה ולקניות על גבי מכסי הביוב שחשפו והגביהו טיפות המים הברוכות, לאחר ששטפו את שכבת האספלט העליונה מן הכבישים. אם אנו נאלצים לנסוע בקביעות בכבישים בין-עירוניים, עלינו לבחור באחת משתי רעות: לנוע באיטיות במסלול ימני אחרי משאיות עמוסות עומס יתר ואיטיות להחריד ולפקוח עין שלא ניתקל במישהו שחונה או תקוע בשוליים הצרים של הכביש, או לנוע במסלול השמאלי, המהיר יותר, כשמשאיות ריקות או אוטובוסים נהוגים בידי חאפערים מופקרים מתקרבות אלינו מאחור וכמעט נוגעות בנו כדי לסלק אותנו ימינה. אפילו בכביש 6, האמור להיות טוב ובעל שוליים שקטים, אתה נוסע לאורך קטעים ארוכים שאין בהם שוליים כלל, עד שנושמים לרווחה כשרואים את השלט המנחם: "שול". גם כביש 6, כמו כבישים רבים אחרים, משנה כל העת את מספר הנתיבים שלו משניים לשלושה ושוב לשניים, מה שגורם לזרם המכוניות להתנהג כמו זרם מים שמעבירים אותו בצינור שעוביו משתנה בקטעים שונים.
מצב זה אינו ייחודי לתחום התחבורה בלבד, אלא הוא משקף קו אופי לאומי: חוסר יכולת של חשיבה על תשתיות. זוהי מורשת הגלות, שבה לא על היהודים היה לדאוג לדרכים ולמסילות ברזל אלא רק להשתמש בהם. לעם ישראל היו תמיד רופאים, אנשי רוח, הוגים, תיאולוגים, סופרים, משוררים, משפטנים, עיתונאים, פסיכולוגים, פיזיקאים (בעיקר בתחום הפיזיקה התיאורטית), וזהו המצב גם כיום. מי שקורא כל ספר מעודכן על חקר היקום ועל אסטרופיזיקה, מתרשם מריבוי השמות היהודיים הנושאים דברים באותם כינוסים בינלאומיים הנערכים בפרינסטון או במצפי הכוכבים הגדולים ושבהם דנים בנושאים כמו האם היקום מתפשט, מתכווץ או נשאר כמות שהוא והאם יש להשאיר את הקבוע הקוסמולוגי של איינשטיין בתוך המשוואות המתאימות או להוציאו מהן. בדברים כאלה אנו חזקים. אבל בסלילת כביש טוב עם צינור ביוב איתן מתחתיו או איזו מסילת ברזל שרכבת יכולה לעבור בה בלי להעיף בדרכה לאוויר כמה מכוניות - אנו חלשים מאוד. יש להודות על האמת: בשביל זה אנו זקוקים לגויים. ובאמת כששואלים את הגויים על התנועה בישראל הם פורצים בצחוק. כשנשאל עם סיום תפקידו מי שהיה מפקד "יוניפיל", איך הוא רואה את ישראל, השיב כי בנסיעותיו התכופות ממפקדתו בראש הנקרה לחיפה עבר בכל פעם 41 רמזורים ובכולם עמד באור אדום.
מונח לפנַי לוח של משחק מתקופת המנדט: "ריכוז" (או "מונופול" בפי רבים). לא ניתן להתעלם ממרכזיותה של הרכבת בארץ ישראל, כשמסתכלים על לוח זה שבאחת מפינותיו עומדים המשחקים ונותנים לרכבת לעבור. גם באיורים שבתוך המסגרת שעליה מזיזים המשחקים את ה"חיילים" שלהם, בולט ציור של קטר הדוהר על פני נוף ארץ ישראלי, דקלים, ישובים, שומר על סוס ושדות. בתקופת המנדט אפשר היה לנסוע ברכבת לעמק יזרעאל, לעפולה, לבית שאן וגם לביירות, לדמשק ולאלכסנדריה של מצרים. כיום בקושי אפשר לנסוע בה לירושלים, וגם אותם קווים שקיימים באזור המרכז סובלים כל העת מתקלות טכניות, עיצומים ושביתות.
בסין, יפן ואירופה נעות כיום רכבות המציבות תחרות של ממש למטוסים, ואנשים מעדיפים לעלות בהן ולנסוע ממרכז עיר למרכז עיר בלי להתייגע בנמלי תעופה ולעבור בדיקות ביטחוניות מתישות. מדוע שלא נניח ל"שר האנרגיה והמים" שלנו, ל"שר התחבורה", ל"שר לביטחון פנים" (המרכאות מסמלות את העובדה שאין להם סמכויות בתחום התקציב) ולשאר העסקנים להקדיש את כל זמנם, ולא רק את רובו כפי שהם עושים עכשיו, להתבטאויות פוליטיות ומפלגתיות, ובמקומם להזמין אלינו את שר התחבורה לשעבר של סין, או של צרפת, לתת לו משימה מוגדרת של הקמת רכבת בישראל, להעמיד לרשותו מראש תקציב מוגדר ולתת לו סמכויות לבצע את המשימה מתחילתה ועד סופה כשבידו תהיה עליונות משפטית ומנהלית עודפת על פני כל רשויות המדינה בתחום שעליו הוא מופקד. ללא פעולה דרסטית מסוג זה, נוכל להמשיך עוד ימים רבים לקנא בקזבלנקה, שבה נסלל קו חדש של רכבת קלה חדש באורך 16 ק"מ תוך שנה והוא פועל ביעילות, לעומת ירושלים שסללה קו רכבת קלה קצר יותר במשך שמונה, ויש אומרים שתיים-עשרה שנה, ועליו מזדחלת לה הרכבת כמי השילוח ההולכים לאט.

לאתר מגזין מראה
הכותב הוא עיתונאי וסופר ירושלמי ובעבר מנהל מחלקת החדשות לחו"ל ולעולים ב"קול ישראל".
תאריך:  25/03/2012   |   עודכן:  25/03/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ישראל - כביש בלי שוליים
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
אם הכל יהיה בסדר...
hrnhvu  |  26/03/12 05:36
2
בדיקטטורה מלוכנית הדברים רצים
עזרא מועלם  |  8/04/12 16:41
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יהודה קונפורטס
תרבות הניהול בישראל של שנת 2012 היא ריצוי בעלי המניות והשבחת החברה ללא כל התחשבות בלקוח הסופי. כאשר בשורה התחתונה מסתכלים רק על שורת הרווח, הלקוח ימשיך להמתין על הקו
מנחם רהט
בסוריה נטבחים אלפים בירי ארטילרי ובסכינים, האירנים מתכננים ג'נוסייד, הלובים שוחטים את נאמני קדאפי – אבל העולם 'הנאור' מתמסר לתעמולת הזוועה האנטי-ישראלית שיוזמת קואליציית השנאה הבינלאומית
פרד כהן-קידר
ירון לונדון משתמש במילים ובפניני לשון שמתו כבר מזמן וחושב שהוא מחייה את השפה העברית. אם היה טורח להתעדכן, אולי היה מונע מעצמו בזיונות מיותרים. אולי אם עברית הייתה מדוברת בתקופת הנרי הרביעי, אפשר היה לדבר בה סגנון ברוקוקו. אבל היום? מי צריך את זה?
אברהם הללי
בקרבנות עסקינן ואלה לא חדלים, שם בנכר הרוצחים אינם מבדילים, בין מאמין אדוק לבין מתבוללים
איתן קלינסקי
סיפור ההגדה, שהוא הנכס היקר בטקס ליל הסדר, פונה אלינו בבקשה, שנזין את הזיכרון ההיסטורי שלנו בכמיהה לחברה, המבוססת על אדנים של שוויון חברתי
רשימות נוספות
איסלאם - פלא התבל השמיני?  /  אחמד אלבגדאדי
הג'יהאד היהודי  /  יובל ברנדשטטר
הצופן העזתי  /  ד"ר מרדכי קידר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il