X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
ב"שבת הגדול", השבת של טרם היותנו מסובים לשולחן הסדר - בין מיתולוגיה להיסטוריה - אני מייחל לתת ביטוי לחברה, בה לא תהיינה יותר "פָּרוֹת הַבָּשָׁן הָעוֹשְׁקוֹת דַּלִּים הָרוֹצְצוֹת אֶבְיוֹנִים", לא תהיה חברה, המפריטה עצמה לדעת ומפקידה את כל יהבה רק בידי ההון
▪  ▪  ▪
להביע מחאה נגד התופעה השמה ללעג את השוויון בין בני האדם [צילום: פלאש 90]

יהיה מי שיאמר בצדק לפנינו צירוף מלים, שיש בהן שיבוש לשוני פרוע . השבת הוראתה מין נקבה, לכן יש לומר: "שַׁבָּת יָפָה", "שַׁבָּת נְעִימָה" וכן גם "שַׁבָּת גְּדוֹלָה". וכיצד אנחנו מציינים את יום "הַשַּׁבָּת הַגָּדוֹל".
לא מדובר בשיבוש לשוני, אלא אנחנו נוהגים לכבד מסורת ארוכת שנים, המציינת את השבת שלפני הפסח בשם "הַשַׁבָּת הַגָּדוֹל", וזאת מתוך ההתייחסות למילה "גָּדוֹל" מפסוק אחד בספר מלאכי, אחרון נביאי הספר , בפרק ג' פס' 23: "הִנֵּה אֲנִי שׁוֹלֵחַ לָכֶם אֶת אֱלִיָהוּ הַנָּבִיא לִפְנֵי בּוֹא יוֹם ה' הַגָּדוֹל וְהַנּוֹרָא וְהֵשִּׁיב לֵב אָבוֹת עַל בָּנִים וְלֵב בָּנִים עַל אֲבוֹתָם ..."
לעם ישראל ככל עם יש זיכרונות מיתולוגיים שונים רק אחריהם באים שלל האירועים ההיסטוריים, המהווים את ההיסטוריה שלו. ערב חג הפסח אנחנו נמצאים בין לבין. אנחנו נמצאים במרחב הזמן הקצר בין המיתולוגיה ובין ההיסטוריה.
במרחב הזמן המצומצם בין הקְצָווֹת של תום המיתולוגיה ותחילת המסע ההיסטורי אנחנו מציינים את חג הפסח. אנחנו מבטאים את הקשר שלנו עם מסורת, שנמסרה בעל פה ובכתב מדור לדור, מכאן כוחה של האמירה - "בְּכָל דּוֹר וָדוֹר חַיָּב אָדָם לִרְאוֹת עַצְמוֹ כְּאִילוּ יָצָא מִמִּצְרַיִם".
במרחב המצומצם, שבין קצוות המיתולוגיה ותחילת ההיסטוריה, אנחנו מדגישים גם המחויבות שיש לנו זה כלפי זה בהקשרים של משפחה, קהילה וחברה.
יש לנו מחויבות לפרוס על הקרקעית הקיומית של החברה מרבדים ערכיים של שוויון חברתי. "להשיב לב אבות על בנים, ובנים על אבות" כדי לקיים חברה, שתהיה נאמנה למעמד, בו החל האיפוס של השעון ההיסטורי. לזכור שהאיפוס הזה נע באמצעות מחוגים, שסימנו חרות לאדם, צדק ושוויון חברתי.
נביע מחאה על העוולות בחברה
לכן ב"שבת הגדול", השבת של טרם היותנו מסובים לשולחן הסדר - בין מיתולוגיה להיסטוריה - אני מייחל לתת ביטוי לחברה, בה לא תהיינה יותר "פָּרוֹת הַבָּשָׁן הָעוֹשְׁקוֹת דַּלִּים הָרוֹצְצוֹת אֶבְיוֹנִים", לא תהיה חברה, המפריטה עצמה לדעת, מפריטה את כל נכסי החברה, וגוזרת על הון אנושי יקר לחיות ללא ביטחון תעסוקתי, ומפקידה את כל יהבה רק בידי ההון.
ב"שבת הגדול", טרם היותנו מסובים לשולחן הסדר נביע מחאה נגד קיומה של תופעה של עובדי קבלן, נגד תופעה השמה ללעג את הנכס הערכי היהודי, שכולנו נבראנו בצלם, ואנחנו שווים בפני בוראנו.
ב"שבת הגדול", טרם נסב לשולחן הסדר נשמיע את הקריאה נגד "מַגִּיעֵי בַּיִת בְּבַיִת שָׁדֶהֶ בְּשָׁדֶה יַקְרִיבוּ", נגד ריכוז מופקע של הון בידיים מעטות. נשמיע בקול את ההתרסה נגד מציאות, שחרותו של עם ישראל עלתה על פסים של חברה לכודה בצבת של קוטביות חברתית קשה.
ב"שבת הגדול" טרם נסב לשולחן הסדר נזכור ש"עֲבָדִים הָיִינוּ", זה עברנו המשותף. מתוך העבר המשותף של "עֲבָדִים הָיִינוּ" ו"כִי גֵּרִים הָיִינוּ בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם", חובה עלינו לחתור להווה ולעתיד, המאמץ את כל מה שמתחייב מכך, שהשלנו מעלינו מציאות של עבדות ומציאות של גרים בארץ זרה. עלינו לחתור לחברה המשתיתה בקדושה רבה את ערכי השוויון החברתי.
בל נסתפק בהזמנת כל דיכפין ייתי ויאכל. בל נסתפק בהזמנת עניים להצטרף לשולחן הסדר, אלא נחתור לקיומה של חברה המושתתת על אדנים בהם לא יהיו עניים. בל נסתפק בדפוסים של צְדָקָה בחברה אלא נחתור לדפוסים של צֶדֶק חברתי . אלה הם שני דברים שונים במהותם.
בל נראה את ייעודינו בקיומה של חברה, שעושה מעשי חסד וצדקה באמצעות אוקיינוסים של עמותות לחלוקת רבבות רבות של מנות מזון לנזקקים ערב חג הפסח. עלינו לראות את ייעודנו בהשתתת דפוסי חברה, שכל באיה חיים על אדני צדק ושוויון חברתי.

תאריך:  02/04/2012   |   עודכן:  02/04/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הַשַּׁבָּת הַגָּדוֹל
תגובות  [ 9 ] מוצגות  [ 9 ]  כתוב תגובה 
1
נהניתי מהמאמר , אבל...
ידידיה  |  2/04/12 11:29
2
נהניתי מהמאמר בלי אבל
שולה..  |  2/04/12 11:35
3
עונג לקריאה
זיוה גל  |  2/04/12 12:32
4
במקביל נוקיע את הועדים החזקים
איש עצוב  |  2/04/12 13:36
 
- צא כבר החוצה איש עצוב
צא כבר החוצה  |  3/04/12 15:17
 
- האתר חשוב לי!!!!
איש עצוב  |  4/04/12 21:30
5
תודה לאיתן ל"ת
תודה לאיתן  |  3/04/12 16:23
6
הנושא יותר מורכב ממה שהצגת
גיל גיל  |  4/04/12 11:40
7
יפה ל"ת
hb  |  4/04/12 18:05
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יהודה דרורי
המונח "חזירות קפיטליסטית", אף שמהווה הגדרה מכוערת, הוא תיאור נכון למנהלי הבנקים מדושני העונג המכריזים על רווחיהם על מסכי הטלוויזיה. אלו מנהלי בנקים אשר מרוויחים משכורות שנתיות שמגיעות ל-10 מיליון שקלים
אריה יצחקי
דבריו של יושב-ראש מפלגת קדימה הטרי שאול מופז, בנוגע לנושא הגרעין האירני, הם במפורש חבלה בבטחון המדינה ושיתוף פעולה עם האויב הממשי
יורם אטינגר
ב-2012 עומדות ארה"ב, ישראל והחברה המערבית בפני האיום הקטלני ביותר על החירות מאז מלחמת העולם השנייה. כדי לנצח במערכה, יש לגייס - שוב - את המנהיגות מונחית העקרונות של משה, את קריאת התיגר, ההקרבה והנחישות של יהושע וכלב ואת האמונה בצדקת הדרך של פסח ו"יציאת מצרים"
גיל נתן
על חטא היוהרה    על אובדן השיתוף    היונה - מביאה את השלום?    והתרופה
עופר לפלר
אדוני רה"מ, אדוני חבר הכנסת מופז, חברת הכנסת יחימוביץ', או חברת הכנסת גלאון, האמת נמאס, פשוט נמאס. לא משהו ספציפי או אולי כן ספציפי, פשוט באופן אישי אני מרגיש דרוס. כמו בסרט מצויר אני מרגיש חי בריצה מטורפת של החיים ובכל פעם שאני פותח דלת אין ממנה יציאה, רק פגישה עם עוד קיר
רשימות נוספות
קמחא דה-פסחא של עמותת הדר  /  קובי ברדה
קמחא דפסחא באדיבות "הרנטגן" לתושבי הדרום  /  אביטל פרידמן
הפסח הזה כל נכי צה"ל מסובין...  /  מיכאל הרשקוביץ
הא ארעא עניא  /  הרצל חקק
וַיְהִי בַּחֲצִי הַלַּיְלָה...  /  יהודה כסיף
מחזה של לילה, חריש של שנה  /  יצחק מאיר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il