X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הבן צריך לשאול והאב צריך להגיד ולספר. רבותינו הוסיפו שבמקרה שבו הבן אינו שואל, תפקיד האב לעוררו לשאול בבחינת "את פתח לו"
▪  ▪  ▪
[צילום: פלאש 90]

יש רק שתי מצוות מן התורה בתחום חינוך הילדים, האחת ללמדם תורה שנאמר "ושיננתם לבניך" (דברים, ו', ז') והשנייה לספר ביציאת מצרים "והגדת לבנך" (שמות, י"ג, ח').
מצווה מן התורה לספר לבנים על יציאת מצרים. ולכן, בליל הסדר ישנה תשומת לב מיוחדת אליהם. הילדים שואלים מה נשתנה. מקבלים אגוזים וקליות כדי שלא יירדמו במהלך הלילה.
מה המיוחד בערב זה מכל ערבי השנה שבהם מתכנסת המשפחה לחוג את החג בהסיבה עם כל סימני הסדר כאשר קיים דו שיח בין האב לילדיו?
עשרת הדברות פותחות בדיבור: "אנוכי ה' אלוקיך אשר הוצאתיך מארץ מצרים מבית עבדים" (שמות, כ', ב'). האמונה בבורא העולם מתבססת על העובדה שה' הוציאנו מארץ מצרים משעבוד לגאולה ומאפילה לאור גדול.
זו הסיבה שהפסוק אינו מנמק את הצו להאמין בה' על סמך היותו בורא העולם. התורה מדגישה "אשר הוצאתיך מארץ מצרים" ואינה אומרת "אשר בראתי שמים וארץ" היות שהרי אל אחד לא ראה כיצד נברא העולם, ויציאת מצרים נעשתה לעיני כל העם. על כך אומרת התורה שישנה מצוות עשה מיוחדת שעל כל אב להקדיש לילה אחד בשנה למסור לבנו את תוכן עובדת יציאתנו מארץ מצרים. לילה זה הוא ליל הסדר שבו מתקיימת המצווה "והגדת לבנך".
הבן צריך לשאול והאב צריך להגיד ולספר. רבותינו הוסיפו שבמקרה שבו הבן אינו שואל, תפקיד האב לעוררו לשאול בבחינת "את פתח לו". הסיג והשיח בין האב לבן הוא דו-סטרי. הבן מתעניין ורוצה לשמוע, והאב מעביר אליו את המסורת ששמע אף הוא מאבותיו. ה"פה-סח" הינה המשמעות האמיתית למצוות "והגדת לבנך" סיפור יציאת מצרים.
לפעמים רצוי וטוב להעביר את המסרים של ניסי יציאת מצרים בשפה העכשווית של הילדים ולא בשפת ההגדה. בקהילת יוצאי עירק היה מנהג שנשתמר עד ימינו אנו, שבליל הסדר היו המבוגרים שבמשפחה מתחפשים ועורכים מעין הצגה להמחיש ליושבים בסדר כיצד יצאו אבותינו ממצרים ששקם בידם.
היושבים היו שואלים את המציגים מנין באתם? ולאן אתם הולכים? זאת להראות ליושבים בסדר את ערך חביבותה וחשיבותה של ארץ ישראל.
על-מנת להמחיש ולהגדיל את חווית ליל הסדר לילדי המשפחה הצעירים, היה פותח האב בדיאלוג עם צעיר הבנים על יציאת מצרים של אז.
יציאת מצרים מסביר האב לבנו שלא בכוח יצאנו משם אלא ה' הוציאנו ממצרים. ואם ישאל הבן את אביו: "אבא, מנין לך שיצאנו ממצרים הרי לא היית שם ? יענה האב לבנו: "אני יודע זאת מאבי שסיפר לי על כך מדי שנה בליל הסדר. ומנין ידע זאת סבא? ממשיך לשאול הבן. ועל כך עונה לו אביו: "סבא קיבל ידיעה זו מאביו, ואביו מאב אביו וכן הלאה. כל דור קיבל מהדור הקודם. עד לאותו דור שהיה "עד בעצמו ליציאת מצרים".
ישנה חשיבות מרובה שבסיפור יציאת מצרים יסופר הדבר מאב לבן, מדור לדור. העדות על יציאת מצרים הופכת אותה לאמינה יותר נוכח זה שהאבא לא ינחיל שקר לבניו, האב לא יספר מדמיונותיו. האב יבהיר לבנו שבערב זה הוא לא היחיד המנחיל את המורשת לדור הבא. אלא כל אב ואב מבית ישראל מקיים את מצוות ה"הגדה" לבנים וכדי להמחיש את חשיבותו של ערב חשוב זה, באה אכילת המצה, להמחיש לבן הצעיר ולהבהיר לו שבכוחה של המצה לתת לגוף את הידיעה שלא הספיק בצקם של אבותינו להחמיץ עד שנגלה עליהם הקב"ה.
המצה נאכלת בתום דברי האב לבניו. אכילתה משלימה את החלק ההסברתי בעזרת יישום מעשי של זכירת מצרים.
בליל הפסח בשבתנו ל"סדר" וההגדה לעינינו. עלינו לזכור את מצוות השם "והגדת לבנך", לילה קדוש ונהדר זה הוא ליל הולדתנו כעם נבחר, בלילה זה הונחה אבן הפינה לבניין היהדות. הקב"ה עשה אותנו לעם על-מנת שנוכל לעבדו וליראה אותו. ולשמר את האמונה ולהנחילה לדורות הבאים.

תאריך:  03/04/2012   |   עודכן:  03/04/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 שמים וארץ / Shamaim
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
קובי דנה
ברמה האינדיבידואלית הרי שאורח-חיינו הנוכחי אינו אורח-חיים של חירות כלל וכלל    הוא אורח-חיים משועבד    כן, אנחנו משועבדים בנפשנו לסטיגמות ולנורמות חברתיות (שאינן בהכרח נורמליות כפי שמצטייר בעיני חברתנו כ'נורמלי')    הרהורים על העבדות החברתית, פסח תשע"ב
אביתר בן-צדף
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - גם מהמותן - בנושאים גדולים כקטנים, שהציקו לי, או עניינו אותי    והפעם - לא להתראות, בריאות והנאה, תואנות מפוקפקות, פיצויי עתק, חינוך לרדידות, בריונות והערכה    וכנאמר במסכת ראש השנה (דף י"א, עמוד א'), "בניסן נגאלו, ובניסן עתידים להיגאל". אמן!    חג גאולה וחג אביב שמח!
דן אלון
אהוד ברק הרים כוסית לחג הפסח עם חברי העצמאות, ופירט את משנתו בעניין חוסר היכולת של השמאל להתמקד בעיקר: השגת השלטון. אז ראשית יובהר שהשלטון אינו מטרה, הוא אמצעי בלבד. ושנית, מאז עבר לשרת נאמנה את ממשלת הלאומנות הקפיטליסטית, סברנו שאהוד כבר אינו חלק ממחנה השמאל. אהוד, זה הזמן להחליט, אתה שמאלן או לאומן? אם אתה שמאלן, עכשיו הרגע לעשות מעשה. מה שהיה, נשכח מזה, אבל מה שיהיה - כן משנה!
יובל בן-בסט
כל הסיבות שבגינן קריית שמונה זכתה באליפות    כיצד איזי שרצקי עשה בית ספר לבעלי הקבוצות הגדולות    מהו סוד ההצלחה של קבוצות קטנות    למה קל לחבב את האנדרדוג
דניאל גיגי
פסח, שאמור להיות חג חירות עבור העם היהודי, הפך לחג עבדות עבור הרבה אזרחים שאינם מצליחים להתפרנס בכבוד. מדיניות הממשלה היא אנטי-חברתית ופוגעת קשה במעמד הביניים ובשכבות החלשות, כשהממשלה משעבדת את האזרחים במקום להוציאם לחירות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il