זוהר אביב, סופרת הילדים המפורסמת, פרסמה בימים אלה ספר חדש. הספר נקרא "לחם מזהב". זהו ספרה החמישים ומשהו של סופרת הילדים האהובה. כששאלתי את זוהר מהו מניינו בסדר הספרים שפרסמה עד כה לא זכרה בדיוק מהו מקומו המדויק במניין ספריה.
זהו הספר עשירי בסדרת "יד הפלא" אחת מן הסדרות המוכרות לילדים בגיל בית הספר היסודי.
בספר התייחסות לבעיות החברתיות הנקרות בדרכם של ילדים בגיל צעיר והם אינם יודעים להתמודד עמם. הספר נקרא "לחם מזהב" וייחודו התייחסות לעניים ולעשירים בקרב תלמידי הכיתה וכן למחלת הצליאק, רגישות לגלוטן, ממנה סובלים מקצת הילדים.
זוהר אביב כותבת על נושאים שמתעוררים במהלך הכתיבה מתוך קשר יומיומי עם ילדי בתי הספר ברחבי הארץ. הסופרת מקבלת פניות מילדים שקוראים את סדרת "יד הפלא" ורואים כיצד ילדים בעלי אתגר מיוחד מקבלים מקום ובמה והופכים לגיבורי הספרים וגם הם רוצים להיות חלק מהספר, מבקשים להיות דמות או גיבור בספר.
מעניקה לילדים מקום של כבוד הילדים פותחים את לבם אל סופרת הילדים ומספרים על הקשיים שלהם. כלומר הנושאים צומחים מן השטח עצמו בשל רגישותה העצומה של הסופרת. היא צומחת מעולם הילדים והיא מעצימה את הילדים בזכות הכתיבה ומעניקה לילדים מקום של כבוד בתוך ספריה. הספר נכתב בעקבות פניות לאחרונה של ילד עני ושל ילדה עם צליאק. ביד אמן מצאה הסופרת קשר ביניהם והחליטה להתייחס לשתי התופעות הללו בספר "לחם מזהב".
לזוהר אביב הסבר באשר לאפיוניו של ילד עני בימינו. אפיונים מיוחדים לילד עני לעומת מבוגר שחי בעולם חומרני, תחרותי ורדוף המצאות. ילד עני הוא ילד שמרגיש שאינו מקובל בחברה ולא עומד בסטנדרטים של שאר בני הכיתה. למשל, אינו יכול לקנות מותגים. בא לכיתה בלי כריך. ילדים "יורדים" עליו וצוחקים עליו, אין לו פרטיות. בבית גר עם אחים רבים באותו חדר. הוא מודע לעובדת היותו עני ברגע שהילדים אחרים צוחקים עליו שהוא ילד עני. ילד עני יכול להרגיש עשיר בתוך תוכו וברגע שהסביבה משדרת לו שהוא כזה אין לו את הביטחון להתמודד מול מושגי החברה שאינם מקדשים את הפתגם שהעשיר הוא זה ששמח בחלקו, אז קשה לו. אין לו כסף לאייפון, ההורים לא קונים והוא שומע על זה בסביבה.
במבחן ההשוואה בין הילד העני למבוגר העני יודעת זהר אביב שלמבוגר קשה יותר כי הוא כל כך רוצה לתת לילדיו ואינו מצליח לספק את צרכיהם.
זוהר אביב מתחברת לילדים בחברה וכותבת על הקשיים מבחינה חברתית גם כשהיא כותבת על הצליאק רוב ההתייחסות היא לאספקט החברתי. איך מקבלים את הילד החריג ואיך מתייחסים אליו. וגם מתייחסת למודעות של הילד למה שקורה לו בחברה. איך הוא מקבל את עצמו. וכיצד זה משתקף במיקום החברתי שלו.
בספרה מסבירה זוהר אביב שאומרים על הצליאק שהיא מחלה של עשירים, מכיוון שצריך לקנות אוכל מיוחד ללא גלוטן, והמוצרים יקרים באופן משמעותי. לפעמים זה הופך לנטל על המשפחה. בספר הזה לאחר ההתעסקות במצב החיצוני של הילדים בעניין של כסף ועושר מגיע שלב ההבנה. רן השמנמן מצליח להפוך זבל לזהב ונותן מטיל זהב לילד העני, רן שם לב, שהעושר החיצוני לא משנה את אופיו של הילד העני, מה שכן עוזר לילד העני בסופו של דבר, זה שרן, לוקח את הזהב, ובמקום לתת לילד אותו הוא מחדיר לו אותו לתוך הלב והופך את לבו ללב זהב.
רן השמנמן גיבור הסדרה הוא ילד בעל כוחות על טבעיים, מה מושך ילדים בספרים שיש בהם יסודות על טבעיים? זוהר אביב מסבירה, מה שהפך את הסדרה לפופולרית יותר מחבורת כוח המוח, סדרה וותיקה יותר ועדיין נכתבת, זה שיש כאן פנטזיה. ילדים מאוהבים בפנטזיה ובקסם, במשהו העל טבעי, וברגע שהיא מכניסה יד פלא, שהיא בעצם דימוי של כוח פלא שיש אצל כל אחד מהילדים הם מתחברים, ומצליחים לעשות פלאים בעזרת העניין של הדמיון שהם יכולים להפעיל.
הספר - כלי טיפולי בילד בעל קושי כל הספרים של יד הפלא, ספרים לגיל 8 עד 12, הם ספרים שמטפלים במודעות ובביטחון עצמי של ילדים. בימים אלה שוקלת זוהר אביב לפנות לפרופ' אדיר כהן ואולי לכתוב עמו ספר על כוחו של ספר הילדים ככלי טיפולי בילד בעל קושי וכן בסביבה של הילדים שאמורה לקבלו. על-פי הסיפורים המדהימים של ילדים אמתיים שהכניסה הסופרת לתוך ספריה ניכר שיש לספרים כוח טיפולי. בספר יש פתרונות איך להשיג חברים וזהו הרעיון הראשוני של הסדרה איך להשקיע במערכות היחסים כדי שיאריכו שנים.
ספריה של זוהר אביב נתפסים כספרים משני החיים בעיני הקוראים ועל כן הם מעריצים את הסופרת ונשארים נאמנים לכתיבתה לאורך שנות בית הספר היסודי. ייחודה של הסופרת הוא באימוץ הילדים לאורך שנים בכתיבתה ופינוי מקום להם בסיום ספריה. ככל שהסדרה מתקדמת הילדים כותבים לגיבור הספר. בספר הזה מכתבים רבים של הילדים לגיבור, רן השמנמן המכונה ידה. תמיד מיוחד מקום למכתבי הילדים וגם תודות שלה אל הילדים שהעלו רעיונות והעשירו את כתיבתה.
זוהר שלום, ראשית אני רוצה לציין את תרומתם של ספרי "יד הפלא" להעלאת בעיות והתמודדות עם נושאים חברתיים. עקב כך שלבר קשה לקרוא הרבה, אני מקריאה לה את הספרים והם מהווים לנו בסיס לשיחה.
בר נמצאת בראשית דרכה להתמודד עם הקשיים שלה, והסיפור על דניאל עזר לחדד את הנקודה שהקושי הוא לא המהות של בר אלא משהו אחר ( שולי/ חיצוני), קשה לי למצוא את ההגדרה המדויקת.
הבנות מאוד מתרגשות מרעיון פרסום המכתבים שלהן.
בתודה מראש,
שירלי (האמא)
לידה היקר, קראתי את הספרים שלך. את הספר הרביעי הכי הרבה אהבתי, בגלל שגם לי יש בעיה קטנה. לי יש בעיית כתיבה וריכוז. לפעמים אני מרגישה כמו רן שאני קצת שונה. וגם אני הולכת לכל מיני פסיכולוגיות, מורות מתקנות, וגם אני לוקחת ריטלין. למרות שאני גדולה (בכיתה ג') עדיין יש לי בעיות בזכות הספר הבנתי שלכל אחד יש את הבעיות שלו, את השוני שלו, ולפעמים השוני הזה בעצם עושה אותנו מיוחדים.
מבר, בת שמונה.