X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אימי השואה בצירוף האמונה המורמונית הניעו את הסנטור תומס להגביר את מאמציו בגבעת הקפיטול למען הקמתה של מדינה יהודית
▪  ▪  ▪
רומני. המורמוני הראשון [צילום: AP]
קשריו של בנציון נתניהו עם אחד המורמונים המשפיעים ביותר באמריקה במלחמת העולם השנייה הם מעניינים במיוחד, נוכח הדיווח שהתפרסם לאחרונה ב"ניו-יורק טיימס" על הידידות ארוכת השנים והבלתי ידועה של ראש הממשלה בנימין נתניהו עם מיט רומני.

היחסים שבין היהודים והמורמונים שוב בחדשות.
מיט רומני יהיה ככל הנראה המועמד הרפובליקני לנשיאות ארצות-הברית - וככזה, גם המורמוני הראשון - ויפעל לגיוס הקול היהודי. בינתיים, פרצה מחלוקת בנוגע למספר כנסיות מורמוניות העורכות טקסי טבילה, באמצעות מיופי כוח, לנספי שואה.
מובן כי טקסי הטבילה הללו היוו פגיעה ביהודים מסויימים, ומנהיגים מורמוניים הורו לכנסיותיהם להפסיק לערוך אותם. המטבילים מאמינים כי בכך הם מצילים את נשמותיהם של קורבנות השואה, אך שאלה חשובה יותר שיש לשאול, במיוחד בערב יום השואה, היא מה עשו מורמונים כדי להציל חיים יהודיים בזמן השואה.
המורמונים הידועים ביותר והמשפיעים ביותר בארה"ב בשנות ה-30' וה-40' של המאה העשרים היו הסנטורים ויליאם קינג ואלברט תומס - שניהם דמוקרטים מיוטה, ושניהם נוצרים ציונים נלהבים. תומס ביקר בירושלים ב-1912. על-פי הכתוב ביומנו, הוא ישב על הר הזיתים וקרא מכתביו של אחד המנהיגים המורמונים הראשונים, אורסון הייד, על היהודים: "קדשו את הארץ הזאת למען קיבוץ שרידיה של פזורת יהודה, למען בנייתה מחדש של ירושלים אחרי שרמסוה ידי הגויים במשך זמן כה רב. השיבו את המלכות לישראל, וקבעו את ירושלים כבירתה".
קינג מצידו היה אחד החברים המייסדים של "הוועדה האמריקנית למען פלשתינה", ארגון שהוקם בשנות ה-30' של המאה שעברה לגיוס תמיכה נוצרית למען מדינה יהודית. רדיפת היטלר את יהדות אירופה הניעה את קינג ואת תומס לפעולה. קינג תמך בהצעת החוק וגנר-רוג'רס מ-1939 שהייתה שנוייה במחלוקת, להתיר, מעבר למכסה שנקבעה, ל-20 אלף ילדים יהודיים מגרמניה להיכנס לארה"ב. ב-1940 יזם קינג חקיקה לפתיחת אלסקה לפליטים יהודיים. שתי הצעות החוק נחסמו על-ידי מתנגדי ההגירה. מתנגדת טיפוסית הייתה לורה דלנו הוטלינג, בת-דודתו של רוזוולט, שהעירה בארוחת ערב בוושינגטון, כי "20 אלף ילדים מקסימים יגדלו מהר מאוד להיות 20 אלף מבוגרים מכוערים".
מחלקת המדינה הסתירה ידיעות על ההשמדה
סנטור תומס פיתח קשרים הדוקים עם בנציון נתניהו, שהיה אז ראש המשלחת הרוויזיוניסטית באמריקה. בראיון שערך עמו רפאל מדוף, נזכר פרופ' נתניהו כיצד פתח בפגישתו הראשונה עם תומס בכך שגולל בפני הסנטור בהרחבה את שורשי הציונות, את העימות של היהודים עם הבריטים בארץ ישראל ואת רדיפתה של יהדות אירופה. לבסוף קטע אותו תומס: "אתה מדבר 40 דקות, אבל שכנעת אותי כבר ב-10 הדקות הראשונות". די היה לסנטור במורשת התנ"ך המשותפת לשניהם: "גיבוריך הם גיבורַי", אמר לנתניהו. לאחר מכן נאם באסיפות שארגנו הרוויזיוניסטים ואישר לצרף את שמו למודעות שהם פירסמו בעיתונות למען הקמתה של מדינה יהודית.
קשריו של בנציון נתניהו עם אחד המורמונים המשפיעים ביותר באמריקה באותם ימים הם מעניינים במיוחד נוכח הדיווח שהתפרסם לאחרונה ב"ניו-יורק טיימס" על הידידות ארוכת השנים והבלתי ידועה של ראש הממשלה בנימין נתניהו עם מיט רומני, מאז שעבדו יחד באותה חברה בשנות ה-70' של המאה שעברה. תומס היה פעיל במיוחד בוועד החירום למען הצלת יהודי אירופה - קבוצת שדולה בהנהגתו של מי שנעשה אחר כך ח"כ, הלל קוק (שהשתמש בכינוי "פיטר ברגסון"). קבוצת ברגסון, כפי שהייתה ידועה אז, יזמה פרסום של מאות מודעות בעיתונות, המבקרות את מדיניות הפליטים שנקטו בעלות הברית. שמו של תומס הופיע ברבות ממודעות אלו, ובכך העניק למטרה כוח ויוקרה. הוא גם היה יו"ר-שותף של כנס הצלה שערכה קבוצת ברגסון ב-1943, שיצא נגד הטענה של ממשל רוזוולט כי לא ניתן לעשות דבר כדי לסייע ליהודים, פרט לניצחון במלחמה. כדמוקרט נאמן וכתומך במדיניות ה"ניו דיל", לא היה קל לתומס לנקוט עמדה נגד הממשל.
בדצמבר 1943 מילא תומס תפקיד מפתח בקידומה של החלטת קונגרס ביוזמת ברגסון הקוראת ליצירת סוכנות ממשלתית מיוחדת לחילוץ יהודים מציפורניו של היטלר. באותו זמן, עוזרים של שר האוצר של ארה"ב הנרי מורגנטאו חשפו כי מחלקת המדינה האמריקנית מסתירה ידיעות בדבר רצח העם המתחולל ומחבלת בהזדמנויות להציל פליטים יהודיים. כשהוא מצוייד במידע זה, בעוד הלחץ בקונגרס גואה, שכנע מורגנטאו את רוזוולט להקדים את תומס ואת שאר תומכי ההצלה בקונגרס, ולהקים בעצמו את הוועד למען פליטי המלחמה.
במשך 15 החודשים האחרונים של מלחמת העולם השנייה, מילא הוועד תפקיד חשוב בהצלתם של כ-200 אלף יהודים. בין היתר הוא סייע במימון המפעל מציל החיים של ראול ולנברג. פעילותו של תומס בסנאט הייתה חולייה הכרחית בשרשרת האירועים שהובילה לפעילותו של ולנברג.
אימי השואה, בצירוף אמונתו המורמונית, הניעה את תומס ב-1945 להגביר את מאמציו בגבעת הקפיטול למען הקמתה של מדינה יהודית. לטענתו, לארה"ב ולקהילה הבינלאומית היה "חוב מוסרי". כשהנשיא האמריקני הרי טרומן היסס האם לתמוך בהקמתה של מדינה יהודית, הפכו תומס וחברי קונגרס אחרים מקור חשוב ללחץ הפרו-ציוני על הממשל.
כאשר מצביעים יהודיים ב-2012 שוקלים את עתיד היחסים בין מורמונים ויהודים, עליהם יהיה לשקול לא רק את העניין שמגלים מורמונים בנשמות יהודים שמתו בשואה, אלא גם את המאמצים שהשקיעו מורמונים בכירים על-מנת לעזור ליהודים להימלט ממנה.

לאתר מגזין מראה
פורסם במקור בעיתון הארץ.
רפאל מדוף הוא מנהל מכון דוד ס. ויימן לחקר השואה, ומחבר הספר (עם סוניה שופף ונטלינג) "Herbert Hoover and the Jews: The Origins of the 'Jewish Vote' and Bipartisan Support for Israel,".
ד"ר יהודית אבן-חיים, היסטוריונית ומחנכת. עבודת הדוקטורט שלה היא על סנטור אלברט תומס.
תאריך:  12/04/2012   |   עודכן:  12/04/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
כאשר מורמונים הצילו יהודים חיים
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
כל מי שמכיר את הדת
תיאולוג  |  14/04/12 07:12
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אליהו קאופמן
מה שקרה בשידור הרדיו של נתן זהבי - העלבה הגסה כלפי המאזינה - אינו צריך להפתיע איש    זו תרבות זרזירי המיקרופון ועורבי העט בישראל, דרכם של עבריינים לשעבר וסמרטוטרים בגרוש
דן אלון
דיפלומטיה, שלא כמו אחותה המפגרת "פוליטיקה", היא אינה משחק פנימי שאפשר להעביר בו את הכביסה המלוכלכת מצד לצד ואחר-כך לפרוש לחדרים נפרדים או לישון גב-אל-גב, לשחק ברוגז ולהשלים בסקס מטורף. דיפלומטיה היא משחק שח-מט עדין שאינו מתאים לפילים של חנויות חרסינה ולשקרנים פתולוגיים. פוליטיקה יכולה להסתפק בכישורים של תגרני שוק, אבל דיפלומטיה היא ליגה אחרת
אורי ברנע
גינטר גראס היה בעברו נאצי ששירת ב-SS. כמובן לאחר המלחמה, הפך איש הרוח את עורו ועבר טרנספורמציה ל"איש של שלום וחרטה על העבר הנאצי". לאחרונה החליט אלי ישי לאסור על כניסת המשורר למדינה. הסופר חסר הדת יורם קניוק הגיב על מעשהו של השר במילים "מי שמחרים סופרים אחר כך ישרוף ספרים". האמנם צודק קניוק?
נסים ישעיהו
אדם מתקשה להודות כי "המקום בו אני נמצא הוא בדיוק המקום בו אני רוצה להימצא", שהמצבים הלא כל כך חיוביים ולא כל כך נעימים שנקלענו אליהם, לא נכפו עלינו מכוח חיצוני לנו, אלא זה בדיוק מה שרצינו אז זה מה שקיבלנו. בשביעי של פסח ניתנת לאדם הזדמנות לגלות את רצונו הנעלם והכמוס ביותר
נורית גרינגר
אם ישראל מאמינה שיש לה זכות חוקית לבנות בתים ליהודים בכל מקום מהנהר (ירדן) ועד והים (התיכון), אז עליה לפעול כך. ישראלים לא יכולים לקרוא לערבים "פלשתינים". ישראל חייבת להודות בגלוי כי אין מקום למדינת פלשתין אפשרית בין הנהר והים
רשימות נוספות
ריכוזיות במשק הישראלי: איפה הימים הטובים של פעם  /  מוטי היינריך
לנצח בקרב על התודעה  /  לילה גילברט
סיני ממלכת הבדואים  /  צבי מזאל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il