X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
רבנים לא מעטים נהנים מרמת חיים מנקרת עיניים, שלא ניתן להסביר אותה בהכנסותיהם הרשמיות ההסברים בדבר מתנות, צדקה או גמילות חסדים אינם תופסים מבחינת דיני המס יש לקוות שרשות המיסים לא תיסוג מפני הלחצים שמן הסתם יופעלו עליה ככל שתעמיק לחקור את עסקיהם של רבנים ומקובלים
▪  ▪  ▪
ר' יקותיאל אבוחצירה. תקבול או מתנה? [צילום: אשדוד בכותרות JDN]
המהות היא הקובעת
אם מתנות תמורת שירותים היו פטורות ממס, ניתן היה בצורה זו לעקוף את כל דיני המס. החוק והפסיקה כאן ברורים: כאשר אדם מקבל מתנה תמורת שירות, זוהי הכנסה החייבת הן במע"מ והן במס הכנסה. גם אם הוא יאמר, כמאמרם של הגששים במערכון המוסך "תן לי כמה שבא לך" - זוהי הכנסה חייבת. גם אם הוא יאמר, שוב כמאמר הגששים והפעם במערכון על חכם מימון "שים לי בכיס אך שלא ארגיש" - זוהי הכנסה חייבת. ברגע שניתן שירות - חתונה, ברכה, קמע - כל מה שניתן מולו ובזיקה אליו חייב ברישום, בדיווח ובמיסים. ניתוק מלאכותי בין התמורה לתרומה לא יעבוד כאן; המהות היא הקובעת

רשות המיסים דורשת מהרב אבוחצירא לשלם 9.5 מיליון ש"ח מכספים שקיבל
יואב יצחק
רשות המיסים הוציאה לרב המקובל שומות על-פי מיטב השפיטה * טוענת: רבי יקותיאל לא שיתף פעולה בבדיקות שנערכו * דורשת 9.5 מיליון ש"ח מכספים שקיבל בשנים 2009-2003 * טוענת בנוסף: כבוד הרב מספק למעשה שירותי דת והוא משיג הכנסות במיליונים לשנה * הרב מבקש לבטל את השומות וטוען: מדובר בכספי צדקה ובמתנות, ולא בתקבולים החייבים במס
לרשימה המלאה

ר' דוד סגל, בעל "טורי זהב" (הט"ז) על "שולחן ערוך", היה תלמידו וחתנו של ר' יואל סירקיס, רבה של קרקוב ובעל "בית חדש" (הב"ח). יום אחד הגיע הט"ז לביקור אצל הב"ח, שכמובן קיבל אותו באהבה ובילה במחיצתו שעות בדברי תורה. ביום שישי, לפני הדלקת נרות, הפקיד הט"ז את ארנקו בידי חותנו, והלה - כדין - בדק את תוכנו כדי למנוע חילוקי דעות. מאותו רגע, הפסיק הב"ח לדבר עם חתנו.
כל השבת לא ידע הט"ז את נפשו: מה רעה עולל? עם צאת השבת, לאחר ההבדלה, לא יכול היה ר' דוד להתאפק וזעק: "מורי-חותני, מה עשיתי?!" הוציא ר' יואל את הארנק, הטיח אותו על השולחן ואמר: "יש כאן 100 זהובים! מהיכן יש לרב בישראל 100 זהובים?! או שגנבת או שלקחת שוחד!" רק לאחר שר' דוד הסביר לחותנו שזוהי מתנה שקיבל מקהילתו לצורכי בריאות, נרגע הב"ח. אך זעקתו עומדת בעינה: "מהיכן יש לרב בישראל 100 זהובים?!"
אילו היה חי הב"ח בימינו, היה קורה אחד משניים: או שהיה נמנע כליל משאלתו, או שהיה מתפלץ. משום שבימינו הוא היה רואה רבנים עם הרבה יותר מאשר 100 זהובים וגם הרבה יותר מאשר 100,000 זהובים. ר' יואל הנדהם היה רואה רבנים הגרים בווילות ענק, נוסעים במכוניות פאר וטסים במחלקה ראשונה. ולכן, או ששאלתו הייתה מתגמדת ומתייתרת, או שהייתה גורמת פלצות לליבו הטהור והתמים.
"שים לי בכיס אך שלא ארגיש"
רשות המיסים כמובן אינה מתעניינת בצד המוסרי, אך בהחלט יש מקום לתמיהותיה וחקירותיה בצד הפיסקלי והחוקי. רבנים מקבלים בדרך כלל משכורות צנועות - אם כרבני שכונות, אם כרבני קהילות ובתי כנסת, אם כמורים ואם כראשי ישיבות. אך יש ביניהם - לא הרוב, אבל גם לא מיעוט מבוטל - שחיים ברמה החורגת בהרבה מכפי שלכאורה יכולה הכנסתם הרשמית לממן. וכאן נכנסת לתמונה השאלה הברורה: מהיכן הכסף?
יש רבנים הטוענים, שהם מקבלים מתנות אל מול שירותים שונים שהם נותנים. כך למשל טענו הרב ישראל מאיר לאו והרב יונה מצגר בנוגע לאלפי השקלים שקיבלו תמורת כל חתונה שערכו. כך טוענים גם ראשי חצרות ומקובלים למיניהם, כמו הרב יקותיאל אבוחצירא. לגרסתם, הם לא מבקשים דבר ומצפים לקבל דבר, אלא המשכימים לפתחם הם הנותנים מרצונם כנדבת ידם.
מבחינה חוקית, זהו הסבר שאינו מחזיק מים. הרי אם מתנות תמורת שירותים היו פטורות ממס, ניתן היה בצורה זו לעקוף את כל דיני המס. החוק והפסיקה כאן ברורים: כאשר אדם מקבל מתנה תמורת שירות, זוהי הכנסה החייבת הן במע"מ והן במס הכנסה. גם אם הוא יאמר, כמאמרם של הגששים במערכון המוסך "תן לי כמה שבא לך" - זוהי הכנסה חייבת. גם אם הוא יאמר, שוב כמאמר הגששים והפעם במערכון על חכם מימון "שים לי בכיס אך שלא ארגיש" - זוהי הכנסה חייבת. ברגע שניתן שירות - חתונה, ברכה, קמע - כל מה שניתן מולו ובזיקה אליו חייב ברישום, בדיווח ובמיסים. ניתוק מלאכותי בין התמורה לתרומה לא יעבוד כאן; המהות היא הקובעת.
גם קיבוץ נדבות הוא משלח יד
הרב אבוחצירא מעלה טענה נוספת, ולפיה הוא רק צינור להעברת הכספים לצדקה. גם טענה זו אינה עוזרת לו בתחום המס. היא יכולה לעמוד רק במקרים נדירים ויוצאי דופן, בהם אדם מתבקש - כאיש פרטי לחלוטין - לחלק סכום מסוים לצדקה. היא אינה יכולה לעמוד כאשר מדובר באירועים שגרתיים ושיטתיים. במקרים כאלו, ברגע בו ה"צינור" מקבל את הכסף, הוא חייב להוציא קבלה ו/או חשבונית מס ולרשום את הכסף בספריו. אם הוא מוציא אותו לאחר מכן - עליו לבצע רישום מקביל. אם התרומה ניתנת למוסד ציבורי המוכר על-פי פקודת מס הכנסה - תינתן לו קבלה והוא ירשום אותה כהוצאה. אך אדם אינו יכול לגלגל מיליונים בלי כל רישום, ואחר כך לטעון שהכסף הועבר למטרות נעלות ככל שיהיו. שוב, ההיגיון כאן ברור: בצורה כזו, כל אחד יוכל להעלים הכנסות ולהלבין כספים ככל אוות נפשו.
טענה מקורית במיוחד של הרב אבוחצירא היא, שהכספים ניתנים לו-עצמו בתור צדקה ולכן הוא פטור ממס עליהם. יש לו שורה של מקורות יהודיים להוכחת טענתו, אך גם טיעון זה אינו מעלה ואינו מוריד בתחום דיני המס. אם יטען הרב אבוחצירא שהוא מתפרנס מן הצדקה, הרי שקיבוץ הנדבות הוא משלח ידו - ולכן הוא חייב במס על הכנסותיו ממנו. ואם יטען שלא מדובר במשלח יד - הרי שחזרנו לנקודה בה מדובר בתמורה לשירותים שהוא מעניק, ולכן כאמור הוא חייב במס על הכנסות אלו.
כדאי לקוות שרשות המיסים לא תיסוג מפני הלחצים שמן הסתם מופעלים ויופעלו עליה ככל שתעמיק את הבדיקה בענייניהם של רבנים, מקובלים ושאר נותני שירותים דתיים. כלפי נישומים אלו היא יכולה לומר, שהעלמת מס אינה רק עבירה פלילית ופשע חברתי - היא גם חטא דתי של גזל הרבים, חטא חמור ביותר שאפילו יום הכיפורים אינו מכפר עליו.

תאריך:  15/04/2012   |   עודכן:  15/04/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 יונה מצגר
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ממון רב
תגובות  [ 8 ] מוצגות  [ 8 ]  כתוב תגובה 
1
ממון רב מדי מחפירת קרדום התורה
יוסף המגיד וצולף  |  15/04/12 10:21
2
הנושא אינו פשוט כי לרבנים
יוסי ,רו"ח   |  15/04/12 11:00
3
תרבחו ותגנבו ל"ת
אקליפטוס  |  15/04/12 11:29
4
יש גם רבנים אחרים
ש. שאול  |  15/04/12 12:26
5
מר לוין: נא לצטט את הסעיף בחוק
אנא בסס את טענתך  |  15/04/12 12:54
 
- מה זה כספי צדקה?
יואל קורנבלום  |  15/04/12 21:54
6
מה נטפלתם לרבנים ?
ישמעאל  |  16/04/12 07:21
7
מאמר מלא קנאה
ינון ר  |  16/04/12 08:06
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עמוס שנער
לאחר פטירתו של ניצול השואה האחרון ימליצו מומחים להפסיק את מנהגי העמידה בצפירה כדי לא להפחיד את הילדים וכשמישהו ידבר על השואה הוא יישמע מיושן, משעמם ומאוד לא זורם
אורי אליצור
זו אכן ממשלה רבת הישגים, מן הטובות שידעה ישראל מעודה, ולנתניהו יש במה להתגאות. אבל הגאווה היא מידה רעה, ואם הוא ייפול ליהירות וזחיחות דעת הממשלה הזו תאבד מהר את הישגיה. התרגיל המסריח בחברון היה סימן מדאיג בכיוון הזה
יוסי אחימאיר
יש לנו יותר מתחושת-בטן, כי עיקר ייעודה של המחאה הקיצית, בסיבוב השני שלה, הוא פוליטי-מדיני-שמאלני-פרופר, תוך ניצול תמימותם של רבבות, שלא לשם כך אמורים להתקבץ אל הכיכרות ואל המאהלים
איתמר לוין
הסופרת נעמי רגן הפסידה בתביעת זכויות יוצרים, אבל משוכנעת שהכל קונספירציה חרדית אליה נסחף אפילו השופט יוסי שפירא. כתוספת היא מנסה להלך אימים על הסופרים וקוראיהם, תוך שהיא נהנית ממראיין מפנק ומשער "7 ימים". אבל מה לעשות והעובדות שונות
אפרים הלפרין
כלל יסוד בכל חקירה הוא היבט המניע. אנשים פועלים בדרך כלל כאשר משהו מניע אותם, בייחוד כאשר מדובר בקבוצה גדולה של אנשים, ונראה כי חקירת המשטרה וייתכן אף חקירת משרד מבקר המדינה, לא כיוונו עצמן על בסיס של מניעים אפשריים, ועל כן ייתכן מאוד שעבודת המשטרה ועבודת מבקר המדינה הן סה"כ ברכה לבטלה, ומחובתנו הדחופה לתקנן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il