X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
לאחר שלושת אלפי שנות היסטוריה אין העם היהודי זקוק לאישור מחדש של ספר הספרים על-סמך ממצאים ארכיאולוגיים
▪  ▪  ▪
שילה. מקום חניית המשכן
בשילה הקדומה...
אתה עומד יחד עם המוני בית ישראל והלב מתרחב. כאן, לפני שלושת אלפים שנה, עמדו אבותינו ונשאו תפילתם לבורא עולם. כאן, לפני שלושת אלפים שנה, עמדה חנה אשת אלקנה ושפכה את נפשה לפני בוראה

כל מקום שבו דרכה כף רגלנו
דרור אידר
חמישה אתרים ארכיאולוגיים קטנים בצורה ייחודית של כף רגל עוררו את סקרנותו של הארכיאולוג פרופ' אדם זרטל ושופכים אור על ההיסטוריה של תקופת המקרא * הממצאים במקום מעידים כי מדובר באתרי כינוס ופולחן בני כ-3,200 שנה, מהתקופה שלאחר חזרת השבטים הישראלים ממצרים לכנען * זרטל, שחוקר את האזור יותר מ-30 שנה, מאמין שמדובר במקומות בהם התקיימו טקסים דתיים וכינוסים חברתיים בתקופת המעבר בין הנדודים במדבר להתיישבות הקבע * וגם: על המונח "עלייה לרגל"
לרשימה המלאה

ביום רביעי של חול המועד פסח יצאנו מירושלים, אשתי ואני, יחד עם אחדים ממשפחתנו, לביקור בתל שילה העתיקה. הדרך הייתה מרהיבה ביופייה: ההרים מכוסים ירוק, נוף מהמם, אוויר הרים צלול כיין. הנסיעה הייתה נעימה, הכבישים מתוחזקים היטב, השילוט ברור בשלוש שפות. לא היה עומס מיוחד בכביש. מכוניות עם מספר רישוי צהוב ישראלי התערבבו עם מכוניות בעלות לוחיות רישוי פלשתיניות.
אנחנו נוסעים והתנ"ך מתחיל לדבר: גבעת שאול עירו של המלך שאול, ענתות של הנביא ירמיהו, גבע בנימין, בית אל וסולם יעקב והמלך ירבעם, עפרה כפרו של גדעון (?). עוד קצת ומגיעים לשילה, המקום הראשון שבו חנה המשכן לאחר הכניסה לארץ. שילה הקדומה נמצאת על תל ממש ליד הכביש הסלול על תוואי הדרך ההיסטורית הנמצאת בשימוש מאז ימי התנ"ך ואף לפניהם. בחור צעיר מכוון את המכוניות לחניה. הגענו.
האתר מסודר, משולט, נקי ומאיר-פנים. באזור הכניסה הפעלות לילדים, מקום לפיקניק, שירותים וחנות מבקרים (איך לא?). הביקור באתר נעשה במסלול מסודר ובו חמש תחנות. בכל תחנה מדריך – שחקן המספר בהומור ובחן את חלקו בסיפור. והסיפור הוא סיפורו של עם ישראל הנכנס לארץ ועולה לרגל למקום המשכן בשילה, וסיפורו של אשתורי הפרחי המגיע למקום במאה ה-13 ומגלה את זהותו, וסיפורם של ארכיאולוגים במאה ה-19 המנסים לגלות את צפונות המקום, והשיא הוא טיפוס קליל לראש התל אל המתחם שבו עמד ככל הנראה המשכן.
ואתה עומד יחד עם המוני בית ישראל והלב מתרחב. כאן, לפני שלושת אלפים שנה, עמדו אבותינו ונשאו תפילתם לבורא עולם. כאן, לפני שלושת אלפים שנה, עמדה חנה אשת אלקנה ושפכה את נפשה לפני בוראה. לכאן, בדיוק למקום הזה, הביאה חנה את בנה שמואל כדי שיגדל וישרת את אלוקיו תחת הנחייתו של עלי הכהן.
טוב, נסחפתי קצת. הרי סיפורי התנ"ך הם סתם מיתוס, המצאה מאוחרת כפי שטוענים היסטוריונים וארכיאולוגים נחשבים. האומנם?

סיפורי התנ"ך, נופי התנ"ך ולימודי התנ"ך

סיפורי התנ"ך היו נר לרגליהם של חלוצי העלייה השנייה והשלישית. סיירי הפלמ"ח ואחרים שטיילו ברחבי ארץ ישראל עשו זאת תוך יצירת קשר בלתי אמצעי עם נופי התנ"ך. צ'רלס אורד וינגייט הוביל את לוחמי פלוגות הלילה בתקופת המאורעות וספר התנ"ך בידו, אותו ספר תנ"ך שנזרק ממטוס הפרימוס לעודד את לוחמי הפלמ"ח, חייליו של וינגייט ברמות נפתלי, שעצרו בחודש מאי 1948 את חיל הפלישה מלבנון בכוחות אחרונים.
לאחר 19 שנה של ניתוק, התחדש הקשר עם נופי התנ"ך. חזרנו לטייל בכל המקומות המוזכרים בתנ"ך והיה ברור לכולם שחזרנו אל נופי התנ"ך של ילדותנו. מרכז ההסברה ומרכז האינפורמציה של משרד החוץ הוציאו פרסומים שכותרתם 'רציפות הישוב היהודי בארץ ישראל', 'זכותנו על ארץ ישראל', ועוד. במקביל החל מבצע רחב-היקף של פעילות ארכיאולוגית בירושלים וברחבי יהודה ושומרון, פעילות שהביאה לממצאים חשובים ביותר ששפכו אור על כל תקופות ההתיישבות היהודית בארץ ישראל, החל בתקופת התנחלות בני ישראל בארץ, ימי הבית הראשון והשני, ותקופת המשנה והתלמוד.
בראשם גילויו של מזבח יהושע בהר עיבל בידי הארכיאולוג פרופ' אדם זרטל, ומאות אתרים מתקופת ההתנחלות. החפירות בירושלים וברחבי הארץ חיזקו את הקשר עם הארץ, הוסיפו ידע היסטורי וארכיאולוגי רחב-היקף והראו שגם אם לא נמצאו שרידים מוחשיים מכל מקום ומכל אירוע המוזכר בתנ"ך, התמונה הכללית מצביעה על כך שסיפורי התנ"ך אינם 'מיתוס מאוחר' כטענת חוקרים אלא משקפים מציאות אמיתית וריאלית.
ואף על-פי כן, בבתי הספר הפחיתו יותר ויותר את לימודי התנ"ך עד למינימום, ואוי לאותה בושה - תלמידי ישראל כבר לא מבינים את העברית של התנ"ך, עד שהיה מי שהציע לשכתב את התנ"ך לעברית של ימינו. זכותנו על ארץ ישראל ורציפות הישוב בארץ וביטויים נוספים מסוג זה הפסיקו להיות חלק ממסכת הטיעונים של מדינת ישראל במו"מ עם הפלשתינים.
ומכאן הדרך קצרה להפסקת הטיולים והסיורים עם התנ"ך ביד לאזורים אלו, אם כי צריך לומר ביושר שגם המצב הביטחוני והאינתיפאדה תרמו רבות להפסקת הטיולים, כולל לירושלים.

לחזק הזיקה לספר הספרים ולארץ ישראל

ככל שאנחנו ממשיכים ומרחיבים את החפירות הארכיאולוגיות, מתרבים יותר ויותר הסימנים דווקא לכיוון ההפוך: המידע והממצאים המגוונים המתגלים לעיני החוקרים בשנים האחרונות מצטרפים יחד לתמונה שלמרות שהיא עדיין מלאה חורים, היא כבר מצביעה על התאמה גוברת והולכת בין הסיפור התנ"כי לבין המציאות בשטח

בתקופת המנדט הבריטי, היה התנ"ך גורם מרכזי בתביעתנו להקמת מדינה יהודית בארץ ישראל. דומה שמאז שנות ה-80 של המאה הקודמת, מפסיקה ממשלת ישראל לחלוטין להשתמש בטיעון ההיסטורי. הפסקת ההסתמכות על המורשת ההיסטורית שלנו בארץ ישראל מתרחשת במקביל לתהליך שאותו מובילה אסכולת הארכיאולוגים מאוניברסיטת תל אביב שאינה מכירה באותנטיות ההיסטורית של סיפורי התנ"ך. בין היתר שוללת האסכולה הזו את מציאותה של ממלכת דוד ושלמה וסיפורים אחרים בטענה שלא נמצאו ראיות לכך.
אולם האמת היא שככל שאנחנו ממשיכים ומרחיבים את החפירות הארכיאולוגיות, מתרבים יותר ויותר הסימנים דווקא לכיוון ההפוך: המידע והממצאים המגוונים המתגלים לעיני החוקרים בשנים האחרונות מצטרפים יחד לתמונה שלמרות שהיא עדיין מלאה חורים, היא כבר מצביעה על התאמה גוברת והולכת בין הסיפור התנ"כי לבין המציאות בשטח.
אני מקווה ומאמין שהמחקר הארכיאולוגי וההיסטורי יניב הרבה יותר מידע, אולם אינני בטוח שנצליח אי-פעם למצוא ממצאים המאשרים באופן מוחלט את כל סיפורי התנ"ך וזאת מהסיבה הפשוטה, שבכל האתרים שבהם היה יישוב עוד מימי התנ"ך, ובמיוחד בירושלים, הייתה רציפות יישובית לאורך רוב התקופות ההיסטוריות וממילא התרבויות החומריות הקדומות נהרסו על-ידי הבנייה של התקופות המאוחרות יותר.
יתרה מזו, לאחר שלושת אלפי שנות היסטוריה אין העם היהודי זקוק לאישור מחדש של ספר הספרים על-סמך ממצאים ארכיאולוגיים. ודווקא בגלל הסיבה הזו, טוב עשה שר החינוך שיזם הגברת לימודי המסורת וחידש את הסיורים לאתרי המורשת, בראש ובראשונה ירושלים וחברון. חובה עלינו לחזור ולחזק את הזיקה של עם ישראל לספר הספרים ולארץ ישראל בכלל.
כולנו מתפללים ומייחלים להסכם שלום בר-קיימא עם הפלשתינים. כותב שורות אלו שייך לאלו, ואני מקווה שהם הרוב במדינת ישראל, שיקבלו כל הסכם שלום שייחתם בין מדינת ישראל לבין הפלשתינים, גם אם מדובר בוויתור על חלקי מולדת שהיו לב האומה הישראלית בימי בית ראשון ושני. זאת בתנאי שזה אכן יהיה הסכם שלום אמיתי השומר על כל האינטרסים החשובים באמת של עם ישראל ושיהיה סופי ומוחלט. בהסכם שלום אמיתי נוכל להמשיך ולפקוד את כל אותם המקומות בהם דרכו אבותינו גם אם הריבון המדיני שם יהיה ישות אחרת.

הכותב הוא מרצה בכיר לחינוך במכללת ליפשיץ.
תאריך:  17/04/2012   |   עודכן:  18/04/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
התנ"ך ואנחנו - ארכיאולוגיה ופוליטיקה
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
כשביבי מלקק לד"ר להכחשת השואה ל"ת
החלאה אבו מאזן...  |  18/04/12 16:18
2
אליה וקוץ בה
ינון ר  |  18/04/12 16:49
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
נרי אבנרי
מקריאת טוקבקיסטים גיליתי שיש קוראים המאמינים לנחום ברנע. שורות אלה נכתבו למענם. לכו למראה מיד אחרי קריאת השורות האלה ותגידו לעצמכם: נחום ברנע עיתונאי למופת. קשה, הא? הלכתי לארכיון...
אברהם פכטר
מטס אנטי-ישראלי דינו כמשט ימי, שניהם מכוונים למטרה אחת: לפגוע באמינותה, בתדמיתה ובריבונותה של ישראל. מאחורי המשטים והמטסים עומדים ארגונים אנטי-ישראלים, פרו-פלשתינים, מסיתים ומחרחרי מלחמה. אין לתת להם דריסת רגל בישראל - ויש לכך ביסוס משפטי
מיכל שיר
הציבור הרחב אינו נותן דעתו ואולי גם אינו מודע לעבודה הסיזיפית וחסרת התגמול ההכרתי והציבורי של חברי הכנסת לאורך כל השלבים עד להעברת חוק    דרושה אסטרטגיית מיתוג רצינית ליושבים במשכן
יהודה דרורי
בהיותי תלמיד בבי"ס עממי נדרשתי לכתוב חיבור על האירועים בשואה. עמדתי מול הכיתה והקראתי לכולם את סיפורה של 'אלקה הנוקמת'. כשסיימתי, המורה ביקשה לראות את החיבור, וגילתה שלמעשה סיפרתי את כולו על סמך זכרון הסיפור ששמעתי מאלקה אשר ישבה עם אימי על המרפסת בביתי
צ'לו רוזנברג
מי שמטיל על הצבא תפקידים שלא יועדו לאף צבא בעולם, הוא הנושא באחריות לאירועים מן הסוג שהיינו עדים להם. כל ההתפלספות הפוליטית בין הימין והשמאל בישראל במקרה הנוכחי, היא ברברת ופטפטת נטולת כל כוונה טהורה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il