X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
סמל הניצחון היהודי [צילום: פלאש 90]
מצעד החיים תשע"ב
"כיבוש" כחול-לבן בורשה
יום לפני מצעד החיים נצבעת בירת פולין בכחול ובלבן, נשמעות בה שפות שונות ועשרת אלפים בני-נוער וצעירים יהודים מרחבי העולם כובשים את העיר גם היום, בשנת תשע"ב, אין סמל גדול יותר לנצחון היהודי על חיית הטרף הנאצית מאשר המחזה שנגלה ברחובות

ורשה נראית כאילו נכבשה על-ידי יהודים וישראלים. נראה כי חזרו הימים בהם רחובותיה המו רחש-בחש של יהודים. האידיש של פעם התחלפה בספרדית, באנגלית, בצרפתית, בטורקית, ביוונית, בלבדית ואפילו בערבית-מוגרבית. דגלי ישראל נראים בכל פינה. הצעירים עטופים בכחול-לבן הכל-כך מוכר לנו.
רכבת אווירית מ-48 מדינות ברחבי העולם מנחיתה עשרת-אלפים בני-נוער יהודים בפולין. אלו באו כדי להשתתף במצעד החיים ביום חמישי מאושוויץ לבירקנאו. בין הבאים: משלחת ממרוקו, מטורקיה, וכמובן מצרפת, מקנדה, מארה״ב, ממקסיקו, משבדיה, מבריטניה ועוד ועוד. ורשה, קרקוב, לובלין וערים אחרות נראות כאילו נכבשו על-ידי יהודים. צעירים.
אין סמל גדול יותר לנצחון היהודי על חיית הטרף הנאצית מאשר המחזה שנגלה ברחובות. כן גם את המחיר הנורא ניתן לחוש ולראות. הר האפר הנורא במיידנק, המוזיאון המצמרר באושוויץ, הבונקר ההרוס של אנילביץ' וחבריו בגטו ורשה. אין כמעט פיסת אדמה שאינה ספוגה בדם יהודי.

סיפור הישרדותו של נח קליגר

ניצולים מתלווים למשלחות. מספרים את סיפור חייהם. אמש השתתפתי באירוע כזה של משלחות מטורקיה ומיוון. אצל היהודים אין שום הבדל ביניהם. אזרחי שתי מדינות שאינן מאוהבות זו בזו יושבים יחד. נח קליגר, ניצול אושוויץ וכתב ידיעות אחרונות, מספר את סיפור הישרדותו הבלתי נתפש. "נס" הוא קורא לזאת. אין אדם ששרד את אושוויץ אלא בזכות נס.
תאוות הרצח, הרעב, עבודת הפרך, הביגוד הקלוש, הכפור והמחלות לא נתנו שום סיכוי לצאת בחיים. בכל זאת שרד. פעם בזכות מתנדב אס.אס. יוגוסלבי שהורידו בכוח מהמשאית לתאי הגזים אליה עלה מכיוון שטעה לחשוב כי זו חלופה עדיפה על צעידה בכפור למחנה עבודה לאורכם של 12 קילומטרים, ופעם עת מתאגרף יהודי מסלוניקי, ז׳אק רזון שמו, ביים עימו קרב אגרוף כדי לשכנע את הקלגסים כי גם הוא, קליגר, מתאגרף, וכך יזכה למנת אוכל נוספת.
העיניים דומעות, הלב נקרע והראש מסרב להאמין כי אכן הייתה שנאה כזו כלפי בני עמנו רק בשל היותנו יהודים.

המנצחים על מבצע מצעד החיים

גם מבצע לוגיסטי יוצא-דופן הוא מצעד החיים. זו השנה ה-25 לקיומו. היו״ר העולמי, דר׳ שמואל רוזנמן, וסגנו, אהרון טמיר, שמשמש כמנהל הפרויקט בפולין, מנצחים על המבצע. דואגים להטסה, להלנה, לעדויות וגם ל-18 אלף ארוחות כשרות ביום למשתתפים. על ההכשרים אחראי רב המצעד, הרב יוחנן פריד.
העיניים נשואות עתה לטקס מיוחד לכבוד המשחררים מקרב בעלות הברית שייערך ביום רביעי בערב. ביום חמישי, המצעד עצמו. רוזנמן וטמיר וצוות המתנדבים מתרוצצים בלי הפסק ואינם עוצמים עין. הכל ממומן מכספי תרומות. ממשלת ישראל אינה מעורבת.

תלמידי מרוקו: "למה שונאים יהודים?"
התלמידות ממרוקו. "חוויה קשה" [צילום: בתיה דורי]

בין המשתתפים השנה, כאמור, משלחת ממרוקו; 38 תלמידות ותלמידי כיתה י׳ בבית הספר בקזבלנקה. תרגומו המילולי של שמו של בית הספר קצת מוזר: בית הספר העברי הנורמלי. בבית הספר לומדים 170 תלמידים מכיתה ו' ועד י"ב. על השואה שמעו בעבר מעט מאוד. בגלל מצעד החיים הם עוסקים בנושא כבר יותר מחודש ימים בניצוחו של המורה גבריאל אלקיים. התלמידים מודים כי מדובר בחוויה קשה עבורם. הם עדיין בשלב הלמידה וההפנמה. אינם מבינים כיצד דבר כזה יכול היה לקרות. למה שונאים יהודים? שאלות שגם למרצה, קליגר, קשה להשיב עליהן. האמת, אין הסבר רציונלי לשנאה לא-רציונלית.
משיחה עימם עולה כי יש עוד בית ספר במרוקו בו לומדים יהודים. בית הספר מימינו, כלומר על-שם הרמב״ם. זה הפך לבית ספר מעורב. כ-250 תלמידים. 60 אחוז מוסלמים ו-40 אחוז יהודים החיים זה לצד זה בהרמוניה ובסובלנות. בכלל הם מציינים את חייהם החופשיים במרוקו. אין אפליה. אין רדיפות. אין התנכלויות וקיים חופש דת מלא, אומרים הצעירים היהודים ממרוקו.

לומדים על מכונת הרצח הגרמנית
[צילום: איתמר לוין]
בתמונה: קרון רכבת לזכר השמדת יהודי הונגריה, בירקנאו
▪  ▪  ▪

גם בני נוער יהודים מטורקיה הגיעו. אלו אינם מוכנים לומר מילה על מה שהם מכנים פוליטיקה, או בשפתנו: מצב היהודים בטורקיה של היום. אל מצעד החיים הגיעו תלמידי אחד מבתי הספר באיסטנבול. גם הם, כמו הצעירים ממרוקו, שותים בשקיקה כל מילה. מתחברים להיסטוריה הנוראה של בני עמם. ״חוויה קשה ונסיעה קשה״ - הם מכנים את התנסותם. הקשה עוד לפניהם: ביקור במיידנק, בטרבלינקה ובסוף במחנות אושוויץ ובירקנאו.
הצעירים היהודים לומדים על מכונת הרצח הגרמנית. זו שהתחילה בתורת גזע. בהחדרת אמונת כזב כי יש בני אדם עליונים ויש תחתונים. כאילו הבסיס לציוויליזציה, לפיה כל בני האדם נולדו בצלם, אינה קיימת. כאילו "ואהבת לרעך כמוך" היא אמירה המתאימה רק לבני גזעך. פרח באושים קטן וצעיר שהפך למכונת הרג ברוטלית. את כל זה לומדים הצעירים במצעד החיים.

טקס האזכרה - ללא עין יבשה אחת
התלמידות מטורקיה. "נסיעה קשה" [צילום: בתיה דורי]

במצעד עצמו שיתקיים כאמור ביום חמישי, מתקיימת צעידה סמלית לאורכם של שלושת הקילומטרים שבין אושוויץ לבירקנאו הבאים לסמל את צעדת המוות של מאות קילומטרים שצעדו המוזלמנים היהודים בשלהי מלחמת העולם ממחנות ההשמדה אל תוך גרמניה. צעדות שלמעלה מתשעים אחוזים ממשתתפיהן נורו או נפלו מתים מאפיסת כוחות ומכפור במהלך הדרך.
בסיומו יתקיים טקס אזכרה מרשים על חורבות הקרמטוריום שבבירקנאו. "אל מלא רחמים" קורע לבבות מפי החזן חיים אדלר. השיר "העיירה בוערת" מפי דודו פישר, וקדיש שלא מותיר עין יבשה מפי ניצול שואה.

תאריך:  18/04/2012   |   עודכן:  18/04/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
"כיבוש" כחול-לבן בורשה
תגובות  [ 6 ] מוצגות  [ 6 ]  כתוב תגובה 
1
מפעלמחיפה פעל שהוא עבודת קודש ל"ת
דוד מחיפה  |  18/04/12 10:17
2
פתרון סופי כאן בישראל
ראיס-פוטין-בוטקס  |  18/04/12 14:53
3
מצעד החיים דבר מדהים ל"ת
איציק מירושלים  |  18/04/12 15:05
4
פולנים של היום פי אלף אנטישמים
ראיס-פוטין-בוטוקס  |  18/04/12 15:06
5
למרות הכל הגרמנים ניצחו
ג. לוין  |  18/04/12 23:29
6
מרגש
נחמה מתל אביב  |  19/04/12 10:29
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אמנון לורך
אף לא אחד מהנוכחים טרח להזמין מיידית את המשטרה על-אף האירוע הקשה, על-אף חומרת העבירה המיוחסת לסמח"ט הוא לא נעצר, אפילו לא הושם במעצר בית. אף אחד לא ביצע חקירה ראשונית וכל כללי הטיפול באירועים מסוג זה נזנחו כבמטה קסם על-ידי הנוכחים
עידן יוסף
יש כאלה ששכחו מה זה להיות יהודים. אבל הגרועים הם אלה ששכחו מה זה להיות בני אדם. היכן הגינוי וההוקעה לנבלה שנעשתה בחופי תל אביב?
סוזי קגן
השיחה עם הילדים על השואה בבתי הספר ובגנים מעוררת לעיתים תחושות של פחד וחרדה. לקראת יום משמעותי זה מעניקה ד"ר סוגי קגן, יועצת פסיכולוגית בכירה, מספר טיפים להתמודדות עם תחושות הילדים
איתן קלינסקי
אני מקווה שבית המשפט לא יקבל את הדרישה של ראש עיריית ירושלים, שבשם הסדר הציבורי הוא מבקש להשליך מחאה כואבת של בני הקהילה האתיופית לפינה נידחת בירושלים
יניב אקרמן
סדר היום התקשורתי לא היה אמור להתרגש ממטס מחאה מסכן שרובו סוכל במדינות המוצא. הוא כן אמור להתרגש מפעולות איבה נגד יהודים בכל מקום
רשימות נוספות
בול לציון 50 שנה לסיום משפט אייכמן  /  זהר נוי
"הקול עוד נשאר"  /  גל אילן
גבורתם של המצילים היהודים בשואה  /  גולן יוסיפון
המסמך המרשיע ביותר   /  איתמר לוין, שלומית לן
חיים של שליחות - החיבור בין השואה לתקומה  /  הרצל חקק
ה"חיבור" שכתבתי על השואה  /  יהודה דרורי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il