X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
יום השואה הוא תזכורת. 67 שנים אחרי והשאלות עדיין קיימות. למה? למה? למה? איפה היה אלוקים? איפה הייתה האנושות? למה שונאים אותנו כל-כך? איפה המוסר? כמה רחוק מוכן אדם ללכת עם השנאה שלו? השאלות נותרות פתוחות
▪  ▪  ▪
חובה לספר. חובה לזכור [צילום: פלאש 90]
הפתרון: עובדים זרים
היחס כלפי ניצולי השואה: מי האנשים שמטפלים בהם? ישראלים?! מה פתאום. שישראלי, נאור, מפותח ומטופח ילכלך ידיו בטיפול באיש מבוגר, אפילו בהורה שלו? חלילה. נביא מישהו מחו"ל שיעשה את העבודה. זה ממשיך גם בחקלאות, בבנייה. עובדים זרים הם הפתרון.

גם מי שינסה הלוך ושוב לנסות ולהסביר, לתת איזה רציונל לזוועות האיומות ביותר אליהן אדם מסוגל להגיע. אולי יש סיבה אלוקית, אולי איזו אידיאה מנחה אותו. ועדיין, גם אם מתישהו הראש יאפשר לעצמו להבין, הלב לא מסוגל לקלוט. איפשהו יש איזה מסך שמסתיר את ההיגיון. כמו שכתב אפרים קישון ב"אין בזה כל היגיון" - ההיגיון נשרף באושוויץ.
מה נותר לנו מהשואה? מה נשאר לנו מלבד הזיכרון, החובה לספר. הרי הנביאים מבטיחים לנו שעוד ידובר ויסופר ביציאת הצפון ולא ביציאת מצרים. אז הנה - חובה לספר, לומר, להזכיר.
שואה אחת, שני צדדים
הלקחים שנלמדים מהשואה, לפחות אלו העיקריים, הם שניים: מאבק באנטישמיות חיצונית, והמוסריות. אפשר לחלק את זה למחנות הפוליטיים של ימינו – ימין ושמאל. הימין, כפי שעושה היטב ראש הממשלה בעניין אירן, מוודא ש"לעולם לא שוב". קיום העיקרון אותו התווה בגין (לא מוצא ציטוט מדויק): 'אם מישהו אומר שהוא רוצה להשמיד אותנו – חובתנו להאמין לו'. השמאל מנסה להיות המצפן המוסרי, שנזכור שגם אנחנו היינו גרים בארץ מצרים, שגם אנו היינו מיעוט נרדף.
הצדק נמצא כמובן איפשהו באמצע. צריך לזכור את שני הלקחים. צריך לראות איך מוודאים ששני הדברים לא קורים – שלא משמידים אותנו ושאנחנו שומרים על אמה מוסרית גבוהה כלפי מיעוטים אצלנו. אני מאמין ששני הדברים תלויים זה בזה. שלולא האחד, לא יתקיים השני.
דבר אחר: ניצלנו ממחנות השמד, הפתרון הסופי לבעיית היהודים הוגשם במדינת ישראל. זה הפתרון, השאלה היא כמובן לגבי הפתרון שלה, מה לה יש להציע לעולם הגדול. ושוב – זו האמה המוסרית הגבוהה. במהלך הדרך, איבדנו את התחושה. למשל פרשיית המין בחוף בוגרשוב בתל אביב. היה מין קבוצתי בפרהסיה. שוד ושבר, איום ונורא. היו עדים, היו צופים, ואיש לא עשה דבר. מטבעם של אנשים בקבוצה להניח שמישהו אחר יהיה זה שינהג במעשה 'פנחס' ויעצור את מעשה התועבה. אלא שהבעיה היא לא בפרהסיה. הבעיה מתחילה בחדרי חדרים. לא אכנס לחדר המיטות של איש, מן הסתם, אבל עדיין – מין זה לא סתם.
יותר מזה, היחס כלפי ניצולי השואה. מי האנשים שמטפלים בהם? ישראלים?! מה פתאום. שישראלי, נאור, מפותח ומטופח ילכלך ידיו בטיפול באיש מבוגר, אפילו בהורה שלו? חלילה. נביא מישהו מחו"ל שיעשה את העבודה. זה ממשיך גם בחקלאות, בבנייה. עובדים זרים הם הפתרון, כך סבור אפילו כצל'ה. ואז מחליטים לסיים לאותם מטפלים את הויזה, לזרוק את הילדים, ולהשאיר חלק בגלל מוסר אנושי מפותח (מדי, לטעמי) – ואז מאיימים באובדן הצביון היהודי של המדינה. מי הביא את העובדים? אנחנו. תמורת בצע כסף. הכושי/הפיליפיני/התאילנדי עשה את שלו, הוא יכול ללכת. והוא צריך ללכת, שלא יהיה ספק. הוא פשוט לא צריך לבוא – אם יש לקח שישלב את שני העקרונות הנלמדים מהשואה הוא שאנחנו צריכים לדאוג לעצמנו.
ולגבי הטענות נגד הפליטים/מסתננים מסודן ומאריתריאה – את הבעיה צריך לפתור מהשורש, לא בקצה – כשהם כבר כאן. אנו צריכים לעזור להם לבנות את חייהם שם, לא כאן. השליחה שלהם חזרה הביתה היא בהחלט חיונית כמדינה יהודית במובן הלאומי שלה, אך הפן המוסרי דורש לפתור את הבעיה. אנו מטפלים בסימטפטום שמגיע אלינו, מטפטף ללא הרף. צריך לדאוג לכך שיוכלו לעמוד על רגליהם בארצותיהם שלהם, גם אם הדבר אומר שנשאיר אותם כאן מספר שנים – על-מנת שילמדו כיצד לקדם את ארצם, מתוך הבנה שאין מנוס מכך שהם ישובו לבתיהם. כך לא רק הפריזמה הצרה שלנו – של ריבוי המסתננים בארץ - תרד, כך אולי גם ההרג והמלחמה שם ייפסקו.
פטישים או גלגלים
עיקרון ה"לעולם לא" דורש כי יש לחוש ולדאוג מכל איום חיצוני וגישת ה"מוסר" סבורה כי אנו צריכים לדאוג לאנושות שלנו. הצורה הטובה ביותר היא שאנחנו נדאג למדינתנו, בעצמנו. עבודה עברית היא לא מילה גסה, יש לשוב אליה במהרה.
ותוכלו לשאול: מילים יפות, אבל אתה לא מרגיש קצת צבוע בכך שאתה בעצמך לא עושה את הדברים האלו? ואני עונה: הן. איני חש בצביעות כלל וכלל, לא מדובר רק בי, מדובר בחברה כולה. ישראלים לא מוכנים ללכלך את הידיים שלהם, אנו חשים כביכול שזה מתחת לרמתנו. הכל עניין של חינוך. איפה יש אנשים כמו טרומפלדור, שיהיו פטישים, או גלגלים? כולנו ביחד בסירה הזאת.
וזה הלקח שלי מהשואה: אם אנחנו רוצים שזה לעולם לא יקרה, אנו חייבים לשמור על האמה המוסרית הגבוהה ביותר שתאפשר לנו לחיות כאן.

תאריך:  19/04/2012   |   עודכן:  20/04/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ישראל רוזן
היש בעלוני השבת קשר בין התכנים למודעות הפרסום?
משה חסדאי
הדרייפוס הישראלי הוא סגן אלוף שלום אייזנר    שניהם קצינים מצטיינים, שלממסד היה נוח להטיל עליהם את האשמה בכישלונם
עמוס עמירן
על-מנת שאכן נהיה קיימים במועד הקובע, כל שנותר לעשות זה לפעול במרץ לקיומה של מדינה טובה יותר, מתחשבת יותר וסובלנית יותר. לא - אין זו משימה פשוטה אך בעזרת החינוך המתאים, נצליח אולי לגדל דור חדש, טוב יותר מהנוכחי
הרב אברהם קריגר
בימים אלה, אני חש בצורך להזכיר לעצמנו, אלו שנמצאים במנהרת ההנחלה, שבעצם, בפולין אנו מספרים לילדינו סיפור ובאמצעותו מחברים אותם לעבר ההיסטורי שלהם, המוביל לעתיד בעל משמעות
אורי גנני
למרות שחבורה לא גדולה של ראשי ואנשי עמותת "מגן לעורף" מוכיחים באותות ומופתים, שמערכות הלייזר הן התשובה היעילה ביותר - הן מבצעית והן כלכלית -להגנת המדינה, הם נתקלים בחומה של אטימות ולעג מצד מערכת הביטחון
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il