X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אלכס טנצר פעיל חברתי וממנהיגי עולים ממדינות חבר העמים
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
ספר לימוד "יוצאים לדרך אזרחית", הציג את "העלייה הגדולה" מבריה"מ לשעבר כאילו מדובר בגל הגירה של רוסים אתניים העונדים צלבים ונטולי קשר ליהדוּת. בזכות הסערה הציבורית, השימוש בספר הלימוד בוטל. הספר הפוגעני אומנם בוטל, אבל סטיגמות וגזענות הפכו מזמן למוצר נפוץ בחברה הישראלית
▪  ▪  ▪
הסטיגמות מגיעות לבתי הספר [צילום: פלאש 90]

הוויכוח סביב לימודי האזרחות בבתי הספר התנהל עד כה בין הימין לבין השמאל. ויכוח נוקב זה אף הוביל לפסילת ספר הלימוד שהונהג כעשור שנים - "להיות אזרחים בישראל"; ואילו כעת הרוחות סוערו בעקבות אופן הצגתו של נושא שהיה נדמה שהוא מצוי במרכז הקונצנזוס - העלייה וממדינות חבר העמים בכלל מרוסיה בפרט.
ספר לימוד הנוכחי "יוצאים לדרך אזרחית", הציג את "העלייה הגדולה" מבריה"מ לשעבר כאילו מדובר בגל הגירה של רוסים אתניים העונדים צלבים, שונאים ערבים, נטולי קשר ליהדוּת. הספר בקש לברר את הלגיטימיות של חוק השבות.
בזכות הסערה הציבורית, ספר הלימוד "יוצאים לדרך אזרחית" הגיעה לדיון מיוחד בכנסת, ושם הצהירה מנכ"ל משרד החינוך כי השימוש בו יבוטל באופן מיידי.
הספר בוטל - הסטיגמה נשארה
הספר הפוגעני אומנם בוטל, אבל סטיגמות וגזענות הפכו מזמן למוצר נצרך ונפוץ בחברה הישראלית. לכל עלייה הדביקו סטיגמות: מרוקאי - סכין , רומני - גנב; פרסי - קמצן, וכן הלאה. גם על העלייה מברה"מ נבנו תילי תילים של סטיגמות. כמה מהן מוזכירים כאן.
ב-25 בדצמבר 1992, בערוץ הראשון, בתוכנית "יומן השבוע", הועלתה טענה כי ל-50% מהעולים רישיון נהיגה מזויף. אחרי כמה ימים פרסם העיתון ידיעות אחרונות נתונים אחרים: רק 4.3% מהעולים קנו רישיון נהיגה.
ב-22 בינואר 1993 פרסמה אותה תוכנית כי 50% מהעולים אינם רוצים לשרת בצה"ל. למחרת כינס צה"ל מסיבת עיתונאים ובה דחה את טענות הערוץ הראשון: רוב העולים רוצים להתגייס לצה"ל, ושני שליש מהם אף שואפים להיות קצינים.
עברו עוד שלושה שבועות והופיע סקופ חדש: המָפִייה הרוסית משתלטת על מדינת ישראל. משטרת ישראל בראשות המפכ"ל דאז, יעקב טרנר, פרסמה הודעה שלפיה "הפשע בקרב העולים איננו יותר גבוה מאשר בשאר האוכלוסיה".
ב-24 במאי 1994 טענה שרת עבודה והרווחה אורה נמיר כי "לחלק מהעולים מחבר המדינות יש נורמה של גילוי עריות". בראיון לעיתון הארץ (2.10.1994) דיווחה נמיר כי "שליש מהעולים קשישים, שליש נכים, וכמעט שליש - אימהות חד-הוריות". נמיר הוסיפה שהיא רוצה למנוע בדרך אדמיניסטרטיבית את בואם של עולים "בלתי רצויים".
באותו היום נערכה ישיבת הממשלה וראש הממשלה דאז, יצחק רבין, שאל: "נניח שאת צודקת, את רוצה עלייה סלקטיבית?". "אני חושבת שכן", השיבה נמיר. רבין ענה בכעס: "אני לא מבין, איך אמורים לעשות את זה בלי לשנות את חוק השבות. העלייה היא נשמת קיומה של מדינה. אין עלייה סלקטיבית - ואוי לנו אם נגיע לכך". שר הקליטה דאז יאיר צבן הציג לפני הממשלה נתונים שלא תאמו את נתוניה של נמיר.
השד העדתי - סיכון לקיומה של ישראל
מאז חלפו שנים רבות, אולם גם היום מייצרת סטיגמות חדשות. חייבים לדעת שקל הרבה יותר לבנות סטיגמות מאשר להרוס אותן. האלימות של האינתיפאדה ומלחמת לבנון השנייה, שנתפסו כאיום קיומי, העמידו בצד את העימותים הבין-עדתיים בחברה היהודית. איום קיומי משותף זה מוטט את המחיצות בין העולים לוותיקים. ה"רוסים", יוצאי בריה"מ לשעבר, שנהרגו בפיגועים, נלחמו ונפלו בקרבות כמו כולם, חזרו להיות בשר מבשרנו. היום - מי שמוציא שוב את השד העדתי מהבקבוק עם כל הסטיגמות חסות הבסיס - מסכן את קיומה של מדינת ישראל.

הכותב, הוא פעיל חברתי וממנהיגי עולי מדינות ברית המועצות לשעבר.
תאריך:  23/04/2012   |   עודכן:  23/04/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
כאשר מי שעומד בראש התביעה הכללית ממנה את אנשי הפרקליטות לדון באפשרות של "הקמת נציבות תלונות", התוצאה ידועה מראש. ההצעה שהגיש וינשטיין עמוסה בבלופים המרוקנים מתוכנו את הגוף המוצע עוד לפני שנולד    זה לא סוס שתוכנן בידי ועדה והפך לגמל; זה חמור אחד גדול
דוד מרחב
אלדד יניב, פוליטיקאי ממולח מאוד, מבין את השגיאה שעשתה ציפי לבני, שלא עלתה לרגל לשדרות רוטשילד כדי להכות על חטא ולהישבע אמונים לסוציאליזם, ולכן הוא מתחיל מעכשיו בהתקרבות אל הגרעין הצעיר והקשיח של המחאה החברתית, מעפיל לקרמלין כדי לקבל הכשר מהפוליטביורו החדש
אלכסנדר יורפולסקי
ההחלטה האחרונה של התאחדות הסטודנטים במכללת צפת מהווה מקור לגאווה לאומית והוכחה לכך שהשוויון במדינה הזו הוא בראש סדר העדיפות, הוכחה לכך שהדמוקרטיה שרירה וקיימת במדינת העם היהודי
בן מרמרלי
עלינו להתחיל לייצר קולות מחאה הומוגניים, כאלה היכולים להיות משותפים לבסיס רחב ככל הניתן של אזרחים, אך כאלה שהם גם אופרטיביים – כלומר תכל'ס. מה הכוונה? קיימים רעיונות אופרטיביים שאנו כרוב מוחלט של האזרחים, יכולים לעמוד מאחוריהם ובו בזמן לראות כיצד נבחרי ציבור רבים יתנגדו אליהם בפה מלא
יוסף קנדלקר
בשקט בשקט הכל מתייקר כאן - הדלק זינק, מחירי החשמל מטפסים, מחירי המים ממשיכים לעלות, הארנונה ומחירי הדירות. בשקט בשקט אנו משלמים יותר ומקבלים פחות... בשקט בשקט מתחיל האביב
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il