X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
חמש הערות: מועד הפרסום התמוה, השיעור הנמוך של התלונות שנמצאו מוצדקות, היעדר שמותיהם של השופטים שפישלו, מדוע בתי המשפט למשפחה ובתי הדין הרבניים תמיד מככבים, ומילה טובה לבית הדין הארצי לעבודה
▪  ▪  ▪
שופטי ביה"ד הארצי. אף תלונה מוצדקת [צילום: מארק ניימן/לע"מ]

מועד הפרסום

בשנה יש כ-250 ימי עבודה. נניח שעלינו להפחית מהם את חול המועד, חנוכה ופגרת בתי המשפט. עדיין נותרו כ-200 ימים בהם יכול היה אליעזר גולדברג לפרסם את הדוח השנתי שלו. אז למה דווקא היום (ג', 1.5.12)? למה דווקא ארבע שעות לפני פרסום הדוח השנתי של מבקר המדינה, מיכה לינדנשטראוס?
לא נראה שגולדברג רצה לגנוב את ההצגה ממי שירש אותו-עצמו בתפקיד המבקר, אלא דווקא להפך. אולי המטרה הייתה להצניע את הדוח על השופטים, משום שלכל מי שמעט שכל בקודקודו - ולגולדברג יש הרבה שכל - ברור שאמצעי התקשורת יעסקו הערב ומחר בהרחבה בדוח המבקר, ולפי חוקי הפיזיקה יישאר הרבה פחות מקום לדוח של נציב התלונות.
תאמרו: הרי לא סביר שגולדברג רוצה שפרי עמלו - 140 עמודים עם טבלאות מושקעות וגרפים צבעוניים - ייבלע ויעבור כמעט ללא תשומת לב. יכול להיות. אך אולי גולדברג - שבעצמו היה שופט בבית המשפט העליון - לא ממש רוצה שהפאשלות של עשרות שופטים יזכו לתשומת לב של ממש. אולי.

התלונות המוצדקות

רק 10% מהתלונות שביררה אשתקד נציבות תלונות הציבור על שופטים נמצאו מוצדקות. בשנת 2010 המצב היה דומה למדי, עם 13% תלונות מוצדקות. לשם השוואה: נציבות תלונות הציבור במשרד מבקר המדינה מצאה אשתקד כמוצדקות 29% מהתלונות שהוגשו לה, לעומת 28% בשנה הקודמת. ואילו הפיקוח על הבנקים דיווח על 26% תלונות מוצדקות ב-2011, גם כאן - עלייה של 1% לעומת 2010.
עכשיו, יש שתי אפשרויות: או שהשופט הממוצע הרבה יותר טוב מאשר עובד המדינה הממוצע והבנקאי הממוצע, או שנציבות התלונות על השופטים נוקטת בגישה מקלה יותר מאשר עמיתיה במשרד מבקר המדינה ובבנק ישראל. ואולי שני ההסברים נכונים. בכל מקרה, הפער הזה אומר דרשני ומעורר תמיהות.

איפה השמות?

אם כבר הזכרנו את מיכה לינדנשטראוס, חייבים לומר שהוא חולל מהפכה בביקורת המדינה כאשר החל לפרסם את שמותיהם של האחראים למחדלים שהוא מגלה. האחריות הרבה יותר גדולה כאשר יש לה כתובת. אז מדוע גולדברג אינו מפרסם את שמות השופטים בהם מדובר? הרי המתלוננים יודעים במי מדובר, השופטים ודאי יודעים במי מדובר - ורק הציבור, שהוא הלקוח של השופטים, אינו יודע דבר.
במה מותר השופטים מן השרים, המנכ"לים וכל יתר עובדי המדינה החשופים לביקורת אישית? אם כבר, אז יש יותר מקום לפרסם דווקא את שמות השופטים - דווקא משום שאינם עומדים לבחירה וכמעט שלא ניתן להדיחם. לכן, חשיפת מחדליהם היא כמעט האמצעי היחיד שיש בו כדי להטיל עליהם את המורא הראוי של החוק והאתיקה.

משפחה ורבניים

באופן כמעט קבוע, מככבים בתי המשפט למשפחה ובתי הדין הרבניים בדוחות של נציבות התלונות. השנה אומנם ירד בצורה חדה שיעור התלונות המוצדקות כנגד הראשונים, אך נותר גבוה מאוד שיעורן כנגד בתי הדין הרבניים האיזוריים. שני דברים משותפים לערכאות הללו: העניינים הנדונים בהם וסגירת דלתותיהם.
בתי המשפט למשפחה ובתי הדין הרבניים דנים בנושאים הרגישים והכואבים ביותר: זוגיות, ילדים, ירושות. לכן, חובה על היושבים בהם להיות בעלי מזג שיפוטי עילאי. הדיונים בהם מתקיימים בדלתיים סגורות ואין עליהם ביקורת ציבורית. לכן, חובה על היושבים בהם להיות המוכשרים ביותר. האם זה כך? איננו יכולים לדעת, בגלל החיסיון. אבל דוחות נציב התלונות מלמדים, שלא זה המצב - ודאי לא בבתי הדין הרבניים, בהם חלק ניכר מהמינויים הם פרי דילים פוליטיים. זה מחייב טיפול שורש.

בית הדין הארצי

בית הדין הארצי לעבודה מופיע באופן קבוע בתחתית דירוג התלונות, הן בכלל והן המוצדקות. בשנת 2010 התקבלו ארבע החלטות בנוגע לערכאה זו, ובשנת 2011 - שש החלטות. אף תלונה לא נמצאה מוצדקת. וזה לא בגלל שעורכי הדין העוסקים בתחום העבודה מתלוננים פחות: בתי הדין הארציים סופגים עשרות תלונות כל אחד, והם נמצאים בצמרת עם 24% תלונות מוצדקות ב-2010 ו-19% בשנת 2011. אין זאת אלא שבית הדין הארצי פשוט עובד נכון. ועל זה מגיעה לו מילה טובה.

תאריך:  01/05/2012   |   עודכן:  01/05/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
שפוט השופטים
תגובות  [ 8 ] מוצגות  [ 8 ]  כתוב תגובה 
1
הנציב שייך למערכת המשפט ורואים
בלוף  |  1/05/12 17:07
 
- מי שבחר את גולדברג עשה בכוונה
חדל אישים  |  1/05/12 19:29
 
- המשפט שכבר לא נכנס
בלוף  |  2/05/12 07:26
2
הנציב הנוכחי גרוע יותר מקודמתו
בלוף  |  1/05/12 17:14
3
ממלא לשופטים חסינות מוחלטת1
חוטר  |  1/05/12 17:20
4
סדרו לעצמם חסינות מוחלטת2
חוטר  |  1/05/12 17:26
5
המודעים לאנומליה שבחסינות זו3
חוטר  |  1/05/12 17:35
6
מי שאמור לפקח ולא עושה דבר אשם
שמחה ב  |  1/05/12 22:47
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות
איתמר לוין
ירידה לעומת 13% בשנת 2010    בתי הדין הרבניים מובילים עם 22% תלונות מוצדקות    צניחה חדה במספר התלונות המוצדקות על בתי המשפט למשפחה    שתי תלונות על שופטים בבית המשפט העליון נמצאו מוצדקות
איתמר לוין
מקצת מן התלונות על שופטים שנמצאו מוצדקות    באחת התלונות קבע גולדברג שמדובר בעבירה פלילית - או מצד השופט או מצד עורך הדין שהתלונן עליו    העביר לוועדה למינוי דיינים את עניינו של דיין בבית דין רבני איזורי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il