X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
דברי פרידה לפרופ' בנציון נתניהו בהלווייתו
▪  ▪  ▪
בנציון נתניהו ז"ל. מה שעניין אותך מעל הכל הייתה האמת
רבים מדברים על האמת, אבל מתי מעט הם אלה, שכמוך, מצליחים להתקרב אליה. אתה היית בין המעטים הללו, אבא, ועל כן עבודתך המונומנטלית תשרוד לדורות

אבא,
אי-אפשר להקיף באמירה ובהספד את חייו של שום אדם, ודאי לא את שלך, וגם לא אנסה. מקוריותך, עומק מחשבתך, הבנתך החודרת, חדוות החיים האמיתית שהייתה בך - שהתבטאה אצלך יום יום, בדברים גדולים כקטנים - כמו גם אהבתך הבלתי מסוייגת לאמא, לנו בניך, ולשאר יקיריך - כל אלה היו חלק ממך. אבל אם אנסה לעמוד על הסוד שאיפשר לך להגיע להישגיך הכבירים, הרי זהו יושרך הפנימי הגדול.
אותו יושר לא איפשר לך לנהוג אחרת מכפי שנהגת במהלך כל חייך - להקים בצעירותך את העיתון "הירדן" כדי להגן על החפים מפשע - נאשמי עלילת הדם של רצח ארלוזרוב; לפעול ללא לאות למען הדרך היחידה שהאמנת כי תוכל להציל את העם היהודי - הציונות, בין אם בהסברת הגותם של מייסדיה ובין אם בפעילות מעשית להגשמתה; לצאת לפני מלחמת העולם השנייה ללונדון, כדי לשכנע את ז'בוטינסקי להעתיק את פעילותו לאמריקה, כי רק שם - על-פי המסקנה שהיגעת אליה באותם ימים וממנה לא משת - ייקבע אם תקום לנו מדינה ברשות העמים או לא; ואף כי רצית בכל מאודך להקדיש את עצמך למחקר היסטורי - היה בך היושר לפעול על-פי צו מצפונך ולהתמסר שנים ארוכות לפעילות מדינית, כשלאחר מותו של ז'בוטינסקי, קיבלת על עצמך ב-1940, בהיותך בן 30, את הנהגת המשלחת הרוויזיוניסטית בארצות-הברית ולעמול יחד עם אמא, ימים כלילות, במשך שנים, עד להקמתה של מדינת ישראל.
פרסום לא עניין אותך - רק המעשה עצמו. מעולם לא ניסית "לקדם" את עצמך בתודעת הציבור בזכות מעשיך אלה - ולא מחמת צניעות מזוייפת, אלא כי סברת שפרסום בלבד אינו משרת דבר זולת תהילה עצמית, אשר לה תמיד בזת. וכך, לא רק הציבור, אלא גם אנו, בניך, לא ידענו שנים ארוכות על פעולותיך אלה בארץ ובאמריקה, שמהשפעתן הברוכה נשֹכֶּרֶת מדינתנו עד ימינו אלה. כי לא טרחת לדבר עליהם. ולאחר שקמה המדינה, כבר היית עסוק בדברים אחרים - בבניית המפעל הלאומי הכביר של האנציקלופדיה העברית שלה שימשת עורך ראשי - ובמחקרך המדעי ההיסטורי על העם היהודי, שלו הקדשת כמעט את כל שארית חייך הארוכים.
היה בך, אבא, אומץ רב
ב-1965 יצאת עם ספרך "אנוסי ספרד על-פי המקורות העבריים", שבו שטחת לראשונה את התיאוריה המהפכנית שלך על צאצאי האנוסים היהודיים בספרד. ושוב, יושרך הפנימי לא נתן לך לאמץ את מה שהיה מקובל עד אז על החוקרים כולם - שהאינקוויזיציה נוסדה כדי להילחם בתופעת המומרים, שרובם ככולם כביכול שומרים בסתר על יהדותם. כי אתה, כשקראת לראשונה את המסמכים של אותם זמנים, לא הרשית לעצמך להתעלם, כפי שעשו אלה שקדמו לך, מן המשמעות שלהם: שאותם מומרים שנרדפו על-ידי האינקוויזיציה עם הקמתה כבר היו רובם ככולם נוצרים גמורים, ושהאינקוויזיציה נוסדה מסיבות אחרות לגמרי - משנאה תהומית לכל מי שהיה מגזע העם היהודי. בכך, עם צאת ספרך, הבאת על עצמך ביודעין קיתונות של רותחים.
לאחר שהופיע הספר, הוספת לעמול על המשך מחקרך - בדקת עוד ועוד מסמכים, ניתחת את המשמעויות שלהם, חיפשת בספריות ברחבי העולם אחר כתב יד קדום זה או אחר, שישפוך עוד אור על מה שבאמת עבר על עמנו לפני 500 שנה. עבדת בחריצות וביסודיות אין קץ, ורק ב-1995, כעבור 30 שנים תמימות של עמל נוסף, יצאת עם ספרך העצום "מקורות האינקוויזיציה" - ספר שבו, כך אומרים גדולים וטובים ממני, הוכחת סופית את נכונות התיאוריה שלך. ואתה בן 85. רק בגיל מתקדם זה קיבלת פרסום עולמי גדול בתחומך. זה קרה רק אז, ולא יום אחד לפני כן - והדבר לא הפריע לך כהוא זה.
כי מה שעניין אותך מעל הכל הייתה האמת - מהי, איך מוצאים ומבססים אותה. זה מה שהניע אותך, כפי שמניע את כל מי שמגיע להישגים כבירים - בין אם במדעים ההומניסטיים והמדויקים, ובין אם באמנות. רבים מדברים על האמת, אבל מתי מעט הם אלה, שכמוך, מצליחים להתקרב אליה. אתה היית בין המעטים הללו, אבא, ועל כן עבודתך המונומנטלית תשרוד לדורות.
אבל כדי להגיע אל האמת, דרוש דבר נוסף - אומץ. אין זה קל להתייצב מול העולם כולו, לצאת נגד דעה שכולם - היהודי בגאווה, והנוצרי מתוך הצטדקות - דבקו בה במשך מאות בשנים. גם זה היה בך, אבא, אומץ רב.
וכוח - להמשיך בעבודותיך על העם היהודי גם לאחר נפילתו של יוני היקר לך ולנו מכל, וגם עם נפילתה של אמא למשכב, שכאשר הייתה בבית החולים האיצה בך, בהיותך בן 90, לכתוב מאמר תגובה למתקיפיך הספרדיים.
היום אתה מצטרף אליהם, אל אהובי נפשך ונפשנו, שמהם לא נפרדת כל השנים האלה. תנוח על משכבך בשלום, אבא יקר. אתה ראוי לזה, ולהרבה יותר מזה.

פורסם במקור: אתר מגזין "מראה"
ד"ר עדו נתניהו, בנו הצעיר של פרופ' בנציון נתניהו ז"ל, הוא סופר, רופא ועורך במגזין "מראה".
תאריך:  04/05/2012   |   עודכן:  04/05/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הספד לאבא
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
דברים שיוצאים מהלב נכנסים ללב ל"ת
מיכל מירושלים  |  4/05/12 21:48
2
מרגש ביותר-ואיך אני יודעת שאלה
קורןנאוה טבריה  |  5/05/12 07:56
3
אכן זכה בנציון נתניהו בבנים לת
ירדנה  |  5/05/12 12:08
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אברהם (פריצי) פריד
תקנון מפלגתו של יאיר לפיד חושף טפחיים מן הכוונות הנסתרות שלו    מי שנישא על גבי פולחן אישיות של המלך הצרפתי לואי או של אדמו"רים בחסידויות עומד להתנהל במפלגתו כאילו היא המפלגה הקומוניסטית בימי סטאלין    לפיד גילה דעתו שאין בכוונתו לשלם את מחיר הביקורת הציבורית שמאיימת על כל פוליטיקאי    החסידים השוטים יצביעו לו בכל מקרה
איתן קלינסקי
גורמים מסחריים, המונעים לא מתוך שיקולים חינוכיים, חודרים למערכת החינוך במיוחד בתחומי העשרה    כשמערכת חינוך אינה שוויונית, זו פשיטת רגל של המערכת
דן אלון
ברגעים הללו העולם עוצר מלכת. הרגעים הללו נחווים כמו אותם רגעים בסרטי קולנוע, בהם הבמאי המוכשר מאט את הקצב, הקולות באולם משמיעים הלמות לב, פולסים של דופק מאטים וגוברים על שאון הסצנה, הכל זורם לאט יותר, ברור יותר, ממוקד יותר. רגעים של הכרה צלולה
ציפי לידר
חגים עממיים? - לא על האוכל בלבד. עשֵה ולא תעשה בחגים, ועל הסמלים הקולינריים שביניהם    כיפורים כְּפורים    על החירות והמדיטציה היהודית    השילוש הקדוש בחג הביכורים    סקירה חגיגית: החגים כמשל
יצחק מאיר
שבעים פניה של התורה הוא מלכתחילה. כפי שאין לאיש בעלות על המדבר, אין לאיש בעלות על התורה, וכל היודע ליטול אל יתיירא מלחלוק אפילו על גדולים שבגדולים. המשנה, התלמוד, הראשונים והאחרונים הורישו לנו אוצר בלום של מחלוקות. תרבות ישראל היא יצירה של חירות המחשבה וחופש הבעת הדעה    וינייטה לפרשת אמור התשע"ב
רשימות נוספות
לעצור את ההתפשטות האירנית   /  מנשה שאול
דמעות הקרח של קריסטינה   /  נחמן פביאן
יש גבול לחופש הביטוי   /  ישראל מידד, אלי פולק
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il