X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
על-פי המסורת המקובלת מפסיקים ביום זה לנהוג מנהגי אבלות, ובין היתר ניתנת בו אפשרות להתחתן וגם לסדר את תספורת הטף על-ידי גזיזת השיער ב"חלק'ה"
▪  ▪  ▪
טקס החלאקה בל"ג בעומר [צילום: פלאש 90]

אף של"ג בעומר נחשב לחג ססגוני ומרכזי, מפתיע לגלות שאין הוא מוזכר - לא בתורה, לא במשנה, לא בגמרא, ואפילו לא בספרות הגאונים שנכתבה אחריה. רק בספרות ההלכתית, שנכתבה מאוחר יותר, מוזכר החג כיום ה-33 לספירת העומר; אלא שגם כשהוא כבר מוזכר - אין הוא מופיע כיום מיוחד בפני עצמו, אלא כתאריך בלבד המציין מעבר מתקופה אחת לזו שבאה אחריה.
במסכת "יבמות" של התלמוד הבבלי מסופר על 12 אלף זוגות-תלמידיו של רבי עקיבא, שמתו כולם מפסח עד עצרת. בשל מותם של רבים וטובים כל כך - נוהגים בימים אלה, עד עצם היום הזה, מנהגי-אבלות. כך, למשל, אין עורכים בהם חתונות, לא מסתפרים ולא מתגלחים.
על-פי המסורת המקובלת, הפסיקו בל"ג בעומר תלמידיו של רבי עקיבא למות. על-פי המקובל גם מפסיקים מיום זה לנהוג את מנהגי האבלות, וניתנת האפשרות להתחתן וגם לסדר את התספורת. אלא שלל"ג בעומר יש גם פן חשוב נוסף: אחרי ככלות הכל זהו יום ההילולה של רבי שמעון בר-יוחאי. על-פי המסורת נפטר הרבי ביום זה, ולכן נוהגים לעלות בו לקברו ולקבר-בנו, הנמצאים על הר מירון, להדליק שם מדורות ולקיים בהם שמחה, סעודה וריקודים.
דעות חלוקות
אלא שהאמת ניתנת להיאמר שקיימות דעות חלוקות בכל הנוגע למנהג השמחה ביום פטירתו של הרשב"י. יש הטוענים דווקא שהיה ראוי יותר ביום זה להתאבל ולהצטער. על כל פנים, ישנה מסורת ארוכת-שנים למנהגי השמחה ולהדלקת המדורות. מסתבר שלצד הסיפורים ההיסטוריים והמסורת, מצויות סיבות מגוונות לקיום המדורות - חלקן קבליות וחלקן היסטוריות.
מנהג רווח, למשל, בל"ג בעומר הוא זה של ה"חלקה", שעל-פיו כאשר מגיעים הילדים לגיל שלוש - מספרים לראשונה את שיערם במירון, ליד קברו של הרשב"י. את הטקס נהוג לערוך בחצר שליד מקום ציון קברו של הרשב"י, בליווי נגינה של כליזמרים.
על-פי המנהג, עוברים את התספורת כל אותם ילדים שיום-הולדתם השלישי חל מספר חודשים לפני. או אחרי ל"ג בעומר, אלא שיש המקפידים שלא לספר את הילד לפני יום ההולדת השלישי שלו, ולכן, אם הוא חל אחרי ל"ג בעומר - מספרים אותו ביום ההולדת עצמו; והיה ויום-הולדתו חל מעט לפני ל"ג בעומר - הרי שממתינים למועד הזה של אותה שנה, בעוד שאם הוא חל מספר חודשים לפני אותו מועד, הרי שמספרים אותו ביום ההולדת עצמו.

תאריך:  10/05/2012   |   עודכן:  10/05/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שמעון שטיין
סרקוזי מצטרף לשורה של ראשי ממשלות באיחוד האירופי אשר מאז תחילת המשבר הכלכלי-פיננסי נכשלו במאמציהם להיבחר לתקופת כהונה נוספת
צ'לו רוזנברג
רק גדולי הדיקטטורים בהיסטוריה, השפלים והאכזריים, ידעו היטב מהי "טובת המדינה". בשמה של אותה "מדינה" שרק הם, רחמנא לצלן, ידעו מהי, עשו מעשים נוראיים. האזרחים לא היו חשובים. ה"מדינה" כן. אז גם אצלנו, ישנם כמה יחידי סגולה היודעים מה טוב למדינה, מה העם רוצה, מחסלים אופוזיציה ומהנדסים קואליציה, כמעט מקיר אל קיר. תחי הדמוקרטיה
עו"ד אלישי בן-יצחק
הסערה שעורר יו"ר קדימה שאול מופז הטיחה בפנינו שוב את השאלה - האם מנהיג ציבור יכול לשנות מהבטחותיו שהבטיח לבוחריו?
איתן קלינסקי
ביום לציון הולדתו של הרצל כל אחד מחברי הכנסת עסק באלף ואחד עניינים אחרים, רק לא בנושא שלמענו התכנס המושב והוא לציין את זכרו של הרצל. ריבלין נשא דברים מרגשים וענייניים לציון דמותו של הרצל, והכיתה המשיכה בהמולתה הרעשנית, כשדבריו של היו"ר נראים כמטרד שאינו נוגע אליהם
הרב ישראל רוזן
במקביל לתופעת שיעורי הקבלה והחוגים והקורסים חלה פריחה של צרכנות מיסטיקת-המונים בנהירה לקבל ברכות וסגולות מ'מקובלי כפר'. הללו הפכו להיות בעלי-שם באמצעות יחצנות ומסעות תקשורת בהדרכת יזמים ו'מקורבים' אינטרסנטיים. ואני עומד נבוך כיצד להתייחס לתופעות אלו ושואל האם צרכני קבלה אלו הופכים באמצעותה להיות טובים יותר במידות, בהתנהגות שבין אדם לחברו ובין איש לאשתו?
רשימות נוספות
בהנחיית הרבנות: ארוחת ליל שבועות - בשרית  /  מירב ארד
שומרים על הסביבה בל"ג בעומר  /  אופיר שפיגל
ל"ג בעומר כאן: מה חשוב לדעת על תפוח אדמה  /  ענת טימין
להגביל את מוקדי חגיגת ל"ג בעומר  /  עו"ד ורד כהן, עו"ד רענן בר-און
אש לפניו תאכל - על ל"ג בעומר  /  חניאל פרבר
זהירות - מדורע  /  ד"ר בת-שבע מרקוס
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il