X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
סמכויות ראשי הערים גדולות, האחריות עצומה והפיתוי רב. כדי להבטיח כי הם לא ייכנעו לאיומים, אבל גם לא יתפתו לפיתויים, יש להגביר את דרישות ממלאי התפקידים. לבחור אנשי ציבור בעלי רקורד נקי, לדרוש מהם חשיפה מלאה של פעולותיהם למען הציבור, חשיפה של רכושם והכנסותיהם, לקבוע כללי אתיקה מחמירים ועוד
▪  ▪  ▪
לצמצם את הלכלוך המוניציפלי [צילום: פלאש 90]
קופת שרצים פוטנציאלית
חז"ל כבר עמדו על הסכנה האורבת לאיש הציבור וטבעו את הכלל: "אין מעמידין פרנס על הציבור, אלא אם כן קופה של שרצים תלויה לו מאחוריו". על דרך ההלצה - ואולי דווקא לא בהלצה - ניתן לעדכן את הכלל למציאות חיינו: "ואם אין לו קופה של שרצים לפני המינוי, גדולים הסיכויים שיצבור לו קופה של שרצים במהלך כהונתו"

עופר וולפסון
ראש העירייה נעצר בחשד לאונס

מעצרו של ראש עיריית קריית מלאכי החשוד בשורת עבירות, מאונס עד שוחד, הסב את תשומת הלב לתופעה מדאיגה: מספרם הרב של ראשי הערים החשודים במעורבות בפלילים. נכון, לא רבים הם ראשי רשויות מוניציפליות שנחשדו במעורבות בעבירות מין, אבל רבים מאוד נחשדו ונחקרו, או אף הורשעו, בעבירות על טוהר המידות.
לפני שנה, כאשר נעצר ראש עיריית פתח תקוה בחשד לעבירות שוחד, הצהיר המפקח הכללי של המשטרה, שהמשטרה מנהלת חקירות באותה עת נגד 35 ראשי רשויות. לכמה מהרשויות, אמר המפכ"ל, אף חדרו ארגוני פשע. ההצהרה הזאת באה עוד לפני המעצרים באשדוד ובקרית מלאכי. התמונה היום, מתברר, אפילו קודרת יותר מזו שהצטיירה לפני שנה.
הנה רשימה קצרה של רשויות מוניציפליות מהדרום בלבד שבהן נחשדו ראשי הרשויות, או בכירים, בפלילים באחרונה. אשדוד, אשקלון, שדרות, מרחבים, שדות נגב, אופקים. צריך להוסיף מיד: גם לראשי רשויות ולבכירים ברשויות עומדת חזקת החפות עד שתוכח אשמתם, אבל הרשימה הזאת ארוכה מדי והתמונה המתקבלת קשה ומדכדכת.
מדוע הם עוברים על החוק?
מה גורם למעורבות הגדולה יחסית של ראשי רשויות בחקירות פליליות? האם רשויות החוק ממהרות לפתוח בחקירות נגד נבחר ציבור, או שיש משהו באופיו של התפקיד המוניציפלי שגורם לנבחרים להתפתות ולעבור על החוק?
חז"ל כבר עמדו על הסכנה האורבת לאיש הציבור וטבעו את הכלל: "אין מעמידין פרנס על הציבור, אלא אם כן קופה של שרצים תלויה לו מאחוריו". על דרך ההלצה - ואולי דווקא לא בהלצה - ניתן לעדכן את הכלל למציאות חיינו: "ואם אין לו קופה של שרצים לפני המינוי, גדולים הסיכויים שיצבור לו קופה של שרצים במהלך כהונתו".
נדמה שלא נגרום עוול לראשי הרשויות המוניציפליות אם נשער כי ריבוי הנחקרים בפלילים מתוכם איננו מעיד על אופיים של בעלי התפקיד, אלא על אופיו של התפקיד. "לא העכבר גנב - החור גנב" אמרו חז"ל. ראשי הרשויות מקבלים לידיהם סמכויות ועוצמה והשפעה על הציבור, עד שהם עלולים למעוד ביתר קלות ולנצל את העוצמה שהופקדה בידיהם למטרות פסולות.
הסיבה שהמליצו חז"ל לדרוש מהמועמד למשרה ציבורית "קופה של שרצים", כלומר, רקורד פלילי, היא "שלא תזוח עליו דעתו". שלא יתפתה לכוח הרב שהופקד בידיו. הדברים האלה נכונים לכל משרה ציבורית ונכונים שבעתיים למשרות מוניציפליות. ההשפעה של ראשי הרשויות - ראשי ערים, ראשי מועצות אזוריות או מזכירי מושבים - על חיי התושבים ברשויות היא עצומה. בידיהם לעצב את אופיו של היישוב, את חיי התרבות בו, את שיעור התעסוקה ואת היקף המסחר. בידיהם לנתב תקציבים לחינוך ולרווחה ובכך להשפיע על איכות חייהם של התושבים ועל רווחתם. יותר מכך: בידיהם של ראשי רשויות גם מופקד מידע רב-ערך הנוגע לתוכניות עתידיות, לתוכניות פיתוח ובינוי ועוד. הסמכויות גדולות, האחריות עצומה והפיתוי, גם הוא, רב.
כיצד מבטיחים ראשי רשויות נקיי-כפיים?
במדרג הפוליטי יש בוודאי תפקידים ציבוריים הנחשבים בכירים יותר מראשות רשויות מוניציפליות. חברי כנסת, למשל, נחשבים לבכירים יותר. אבל חברי כנסת אינם מרכזים בידם כוח רב כמו זה הניתן לראשי רשויות והם אינם חשופים ללחצים ולפיתויים כפי שחשופים להם האחרונים.
בצד הנתונים על מספרם הרב של ראשי רשויות הנחקרים במשטרה, התפרסמו נתונים אחרים על מספרם הגדל והולך של ראשי רשויות מאוימים, הנזקקים לאבטחה. האיומים על ראשי הערים הם צדו השני של אותו מטבע שבו אנחנו עוסקים. הסמכויות הגדולות והעוצמה הפוליטית שמרכזים ראשי ערים, יש בחובן פיתויים עצומים, אבל גם סיכונים גדולים. הכוח הזה והיכולת לקבוע גורלם של פרויקטים עתירי ממון - כמו גם הצורך להתמודד עם עבריינים המבקשים להשתלט על רכוש הציבור - חושפים את ראשי הרשויות לאיומים וללחצים.
כדי להבטיח כי ראשי הערים לא ייכנעו לאיומים, אבל גם לא יתפתו לפיתויים, יש להגביר את דרישות ממלאי התפקידים. לבחור אנשי ציבור בעלי רקורד נקי, לדרוש מהם חשיפה מלאה של פעולותיהם למען הציבור, לדרוש מהם חשיפה של רכושם והכנסותיהם, לקבוע כללי אתיקה מחמירים ועוד. לא נוכל להתנחם בכך שמרבית החקירות של ראשי רשויות מוניציפליות מסתיימות בלי העמדה לדין. לעניין זה כדאי להיזכר באמירתו של אותו איש ציבור: "אני מעולם לא זוכיתי - כי מעולם לא הועמדתי לדין".

גילוי נאות: עדי שקלאר, חבר קיבוץ עלומים, מתמודד לראשות המועצה האזורית שדות נגב.
תאריך:  14/05/2012   |   עודכן:  14/05/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
דרושים: ראשי רשויות נקיי-כפיים
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
"יש עוד שופטים בירושלים"-בגין
ראיס-פוטין-בוטוקס  |  15/05/12 17:52
2
שטויות
אהרון שחר  |  15/05/12 21:27
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דניאל גיגי
המחאה החברתית שמתפרצת היום מחדש היא לא רק מחאה על הטבות כלכליות, אלא מלחמה על החזון הציוני כולו. חוזה המדינה, בנימין זאב הרצל, התווה לנו את הדרך ליצירת חברה צודקת וערכית במדינת ישראל, אבל קובעי המדיניות מתעלמים מהחזון שלו ומקדמים חברה קפיטליסטית חזירית שדורסת את זכויותיהם של האזרחים
מתי דוד
כשכלכלה ופוליטיקה מתנגשות, הכלכלה מנצחת תמיד. הכשלונות של רוב הממשלות האירופאיות הם אות אזהרה לכל מובילי המחאה החברתית שלנו
נרי אבנרי
אל תאמינו להם. אין שום עקרונות מוסריים בזעם הקדוש שראינו מהם. כל שקר או בגידה שיחזקו את האג'נדה שלהם יזכו לתשואות. הם נגעלו ממופז? הם יותר מגעילים. הלכתי לארכיון...
הרב אליהו קאופמן
שש שנים אח"כ החליט שאול מופז לחזור הביתה - מופז לא נדבק למרכז או לשמאל, גם לצורך ה"הצגה". גם רוב ח"כי קדימה אינם יכולים עוד לחיות בשקר שלהם כ"אנשי מרכז", במיוחד כשהימין של נתניהו שועט קדימה באמת לצידו של ליברמן. מתוך 28 ח"כים של קדימה, הרי שלפחות 10 מהם היו פעם "ליכודניקים בדם". מופז זז ימינה כדי שנתניהו יוכל לזוז שמאלה וביחד יחזרו ל"ליכוד של פעם"
איתן קלינסקי
בבית אל לית דִּין ולית דַּיָּן כלפי פלשתינים, גם לית דִּין ולית דַּיָּן במישור הערכי המוסרי היהודי. מצד אחד רוממות לשון על קדושת ארץ ישראל, מצד שני מציבים שתי רגליים פיננסיות באיי מרשל. למרות אלפי הקילומטרים החוצצים בין ישראל לאיי מרשל, אי-אפשר שלא לחוש בצחנה המגיעה עד לכאן, והיא בבחינת סכנה לציבור
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il