X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
פרשת השבוע לכאורה מפחידה אותנו במה שיקרה אם לא נלך בדרך התורה - אך מבט מפוכח מגלה שיש לנו הרבה מאוד סיבות לאופטימיות. אפילו מי שכלל אינו יודע זאת, הולך בדרך המוסרית של היהדות - וממילא נפשו בתוכן העמוק והאינסופי של אידיאלים
▪  ▪  ▪
עזרת לקשישה לחצות את הכביש? קיימת מצווה [צילום: AP]
מסורים לערך
החברה הישראלית, רובה ככולה, "הולכת" בחוקה. חלקה מסור מאוד לעם ולמדינה, חלקה מסור מאוד ליהדות, חלקה מסור לשניהם, אבל המשותף הוא שכולם מסורים מאוד לאיזשהו ערך בעל משמעות

פרשה מפחידה נקרא השבת - פרשת "בחקותי". צומת דרכים מסוכן. אם תשמעו לחקותי - תזכו לשפע כלכלי ולביטחון פנימי וחיצוני. ואם (חלילה) לא תשמעו למצוותי, מזומנת (שוב חלילה) רשימת קללות שקשה לחזור עליהן בכתב או בעל-פה.
איפה אנחנו נמצאים? זאת השאלה שטורדת את הקורא, את המאמין ובעצם כל אדם. פעם, אחרי פיגוע, אמר לי מישהו: "מה אתה מתלונן, תראה את החברה שלנו, קרא אחר-כך את פרשת 'בחקותי' ותבין". עניתי לו שאני דווקא חושב שאנחנו בדרך למעלה ולא למטה. שמתי גם לב שהפרשה לא מדברת על פנקסנות, כמה עבירות יש לכם וכמה מצוות, אלא על הליכה בחוקותיו של ה'. גם הפתיח האופטימי של הפרשה - "והיה אם בחקותי תלכו" - עוסק דווקא באופציה היותר-אופיטימית.
האופטימיות מתחזקת כשחושבים על כך שבסופו של דבר, "החוקה" שבה צריך ללכת, מבטאת קודם כל התמסרות לאידיאל ורעיון נשגב. החברה הישראלית, רובה ככולה, "הולכת" בחוקה. חלקה מסור מאוד לעם ולמדינה, חלקה מסור מאוד ליהדות, חלקה מסור לשניהם, אבל המשותף הוא שכולם מסורים מאוד לאיזשהו ערך בעל משמעות.
הפרשנות הזאת נתונה לוויכוח. כך למשל, חלק מחברַי החרדים והחילונים לא יסכימו עם ההנחה לפיה מעשה טוב הנעשה מכוח "חוק" ייחשב גם הוא כמצווה. מבחינתם, כל עוד ההתנהגות איננה מכוונת על-ידי מודעות למקורה האלוקי של המצווה, היא לא מקבלת את התוקף והמשמעות הדתית. אני, לעומת זאת, סבור שפעמים רבות אדם עושה מעשה טוב מכוח הכרתו ובחירתו, ועל-אף שהוא איננו מודע למקור האלוקי של המעשה אותו הוא עושה, עדיין הדבר הוא בגדר מצווה. עצם הזדהותו עם תוכנו של המעשה, מכילה את ההזדהות עם המרכיב הטוב הנצחי שקיים בו.
זקוקים ל"עין טובה"
אדם מסייע לקשישה לחצות את הכביש. הוא לא עשה זאת משום שזו מצווה, הוא איננו אדם דתי והוא איננו מכיר את סעיפי השולחן-ערוך. חברי אומר: זה מעשה מוסרי נאצל, אך לא מעשה דתי, שהרי האדם איננו מודע לתוקף האלוקי שלו. ואילו אני אומר: המקיים איננו אומר אלוקים, ואיננו יודע לכנות אותו בשם, אבל לאלוקים האינסופי ישנן אינסוף דרכים להתגלות. והוא מתגלה בתוך המעשים הטובים, הערכים המתוקנים והאידיאלים. משעה שנפשו של אדם נדבקת באידיאלים, ובערכים, היא נדבקת בתוכן העמוק והאינסופי שלהם, גם אם אותה נפש מכנה זאת "מוסרי, נכון וראוי".
חבר אחר אמר לי, כי בהגדרה זו אני הופך שתלטן ושולל מהחילוני את הבחירה החופשית שלו. "אתה אונס אותו לקבל את תפישת העולם שלך", אמר. ואני אומר: "אלוקים גדול לא רק מהחילוני המוסרי. הוא אפילו גדול יותר מהדתי המאמין, הוא גדול מכולנו, ורסיסי נצחיותו נמצאים בכל מקום".
ואני חושב בליבי: יש כל-כך הרבה בעיות, יש כל-כך הרבה דברים לתקן, אבל יש כל-כך הרבה אנשים נפלאים מסביב. כל-כך הרבה אנשים שרוצים לעשות טוב. הם דתיים, חילונים וחרדים. הם צעירים וזקנים. הם עלו מרוסיה, מאתיופיה, מארה"ב או ילידי הארץ. אנחנו הולכים ומטפסים. כולנו זקוקים לתיקון, כולנו זקוקים לשיפור. אך מה שכולנו זקוקים לו הוא "עין טובה". וכשיש עין טובה, הלב מתמלא באופטימיות. כשנקרא ברעדה את פרשת בחקותי, אלחש לעצמי: "נפלאים הם האנשים שסביבי בבית הכנסת, נפלאים הם האנשים שלא הגיעו לבית הכנסת, ולוואי ונדע לשלב ידינו ולהביא יחד עוד יותר טוב".

המאמר מובא באדיבות ארגון צהר.
הכותב הוא חבר הנהלת ארגון רבני צהר.
תאריך:  15/05/2012   |   עודכן:  15/05/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אברהם פכטר
מה שקורה בקרית מלאכי הוא סימפטום לא רק לחברה הישראלית אלא אלמנט אוניברסלי שעובר כחוט השני בין נבחרי ומינויי ציבור. מעמד שנותן כוח, עמדה, שליטה, יכולת להשפיע על גורלות של אחרים, משפיע על האיזון המנטלי-מוסרי של נבחרי ציבור, עד כדי מעשים שמפילים אותם מאיגרא רמא
רועי עידן
על ממשלת ישראל והעומד בראשה להתעורר ובכמה צעדים פשוטים להילחם בהגירה ובשהייה הבלתי-חוקיות מאפריקה. הכור בבושהר? חה. בדרום תל אביב טמונה פצצת אטום מתקתקת
שחר ויטונסקי
אין דבר המזקק יותר את הנפש מהזלת דמעות בריאה על האנדרדוג. ומה עגמומי וסכריני יותר מהסיפור על הנסיכה המודחת, האישה המשוטטת עתה ללא שומרי ראש ברחובות ותולה עצמה בצווארונם של כמה מפגינים סהרוריים ומזילי ריר?
אפרים הלפרין
אם כל כך חשוב לח"כים מקדימה לפרוש ואם ביבי ומופז הצמד חמד החדש עומדים לחוקק חוק, מדוע הם לא ברחו אתמול? היום? ואולי מחר? לפני החקיקה!!!
אסף גולן
שאלת הריבונות ביש"ע היא לא רק שאלה מדינית. מדובר בראש ובראשונה בתיקון עוול כלפי הישראלים שחיים ביישובים. כיום, תושבים שווי זכויות אלה חיים במציאות מפלה שבה חוקי המדינה לא חלים עליהם
רשימות נוספות
יהודים, מזומנים וכלכלה עולמית  /  הרב איתן זן-בר
נכות תרבותית  /  הרב שי פירון
"כלים שבורים"  /  הרב רונן לוביץ'
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il