X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מדוע בחר הקב"ה להזהיר אותנו בעשרת הדיברות דווקא על עדות שקר? מדוע לא על עבירות שכיחות יותר הקשורות בדיבור? התשובה נעוצה בהקבלה בין איסור עדות השקר לבין חיוב שמירת השבת, ומכניסה אותנו אל לב-ליבו של תפקידנו בעולם הזה
▪  ▪  ▪
מתן תורה בציורו של ז´אן ליאון ז´רום

בשבת הקרובה אנו חונכים את ספר במדבר, החומש הרביעי מבין חמשת הספרים. אולם מיד במוצאי שבת אנו ניכנס לחג מתן תורה, חג השבועות, ובו נתחבר למהות הכוללת של קבלת כלל התורה זו שבכתב וגם זו שבעל-פה, המסורה לנו בידי חז"ל מימי משה רבינו ועד ימינו אנו.
מהותה העיקרית של תורת ישראל מתבטאת, כפי שהתורה עצמה מספרת, בעשרת הדיברות החקוקים על לוחות האבן אותם קיבל משה במעמד קבלת התורה. את עשרת הדיברות ניתן למיין בכמה דרכי חלוקה. כך למשל אפשר לחלק בין מצוות שבין אדם למקום לאלו שבין אדם לחברו. יש מפרשים שחילקו את הדיברות על-פי איברי הגוף הפועלים כגון ידיים, פה, שכל, לב ועוד.
בחלוקה זו, שני הדיברות השייכים לפה הם הדיברות העוסקים בשבועה - "לא תשא" ואיסור עדות שקר במילים "לא תענה ברעך עד שקר". שני דיברות אלה שייכים באופן מובהק לתחום הדיבור ולמישור של עבירות שבין אדם לחברו. בעוד ששאר הדיברות שבין אדם לחברו עוסקים בעבירות החמורות ביותר בתחומן כגון רצח וגניבת נפשות, הרי שבתחום הדיבור "נבחרו" לכאורה שני איסורים נדירים ורחוקים.
מיהו אותו "רעך"?
כאשר מדובר על כוחו השלילי של הדיבור, נהוג בעיקר לחשוב על לשון הרע, רכילות, רמאות במסחר או סתם שקרים. כל אלה לכאורה לא באים לידי ביטוי בעשרת הדיברות. זאת ועוד: גם לשון הדיברות היא יחסית עמומה. הפסוק לא אומר "לא תשקר", אלא "לא תענה ברעך עד שקר". מדוע מיקד הפסוק את הדיון דווקא בעדות שקר, ולא בשקרים רגילים?
גם הביטוי "רעך" נראה לא כל כך מתאים. שקרים בדרך כלל מופיעים כלפי אנשים רחוקים ולא כלפי קרובים וחברים. עוד יותר מכך: סביר להניח שאדם לא יעיד עדות שקר נגד חבריו, ואם כן מדוע צריך לכתוב "לא תענה ברעך" במקום לכתוב "לא תעיד שקר"?
היטיב לנסח את הדברים רק אברהם אבן עזרא שכותב: "שנים רבות חיפשתי בלבי טעם זאת המילה לאמור 'עד שקר' ולא 'עדות'". האבן עזרא מסביר, שהפסוק מדבר עם האדם עצמו ואומר לו: "אל תענה, כלומר: אל תעיד אם אתה עד שקר". אולם עדיין צריך להבין, מדוע מדבר הפסוק אל האדם בשעה בה הוא בא להעיד ולא לפני כן, כשם שהוא עושה זאת עם הגנב והרוצח הפוטנציאליים.
דומה, כי תשובה אפשרית מצויה במקורות התנאיים בהם מצינו הקבלה בין שני חלקי עשרת הדיברות, זה הקשור למצוות שבין אדם למקום אל מול המצוות שבין אדם לחברו. בהקבלה זו, עדות השקר מקבילה לציווי על שמירת השבת. במכילתא נאמר: "כל מי שמחלל את השבת, מעיד לפני הקב"ה שלא ברא עולמו בשישה ימים". המדרש הגדול אף מרחיב, ומגדיר כך את הייחוד של איסור עדות שקר: "אמר ריש לקיש: מצינו שהכל ברא הקב"ה חוץ ממידת השקר שלא בראה, אלא הבריות בודין אותן מליבן... אמר ר' לוי: אמר הקב"ה: אם העדת על חברך עדות שקר, מעלה אני עליך כאילו העדת שלא בראתי עולמי בשישה ימים ונחתי בשביעי".
המחויבות לאמת ולמציאות
דומה, כי המדרש מבקש להדגיש את ערך המחויבות לאמת ולמציאות. אם אדם מעיד שקר, הוא בעצם אומר שהמעשה שהיה - לא היה. משמעות הדברים היא, שאין חשיבות למושגים הקיומיים הנחוצים כל-כך לכל אדם כמו יושר, אמת, ריאליה וקיום, וממילא הוא הופך את המציאות כולה לחסרת משמעות. מבחינה זו התפישה הפוסט-מודרניסטית, הטוענת שאין אמת אחת מוחלטת, וכי כל אחד יכול לתאר את העולם כרצונו, היא סוג של כפירה בבורא וגם בבריאה, שכן אין כאן כלום והכל יחסי. יש כאן הפרה בוטה של ייעודו המקורי של האדם להיות עד לקיום הבורא, כפי שאומר הנביא: "אתם עדי". כאשר אדם מפר את העיקרון המרכזי של עדותו - קיומו, מתערערת גם מחויבותו לאמת.
לאור הדברים הללו ניתן לפרש את הביטוי "לא תענה ברעך עד שקר" כייחודו של האדם בהיותו עד לבורא. האמת היא ביטוי לקיומו ולביסוסו של העולם. עדות אמת היא ביטוי למציאות. עדות שקר היא בגידה בייעוד ובתפקידו של האדם. "רעך" לפי הסבר זה הוא לא אחר מהקב"ה בכבודו ובעצמו. אנו צריכים להקפיד שלא לבגוד בתפקידנו, שלא להחריב את העולם, שלא לפגוע בקב"ה.
כאמור, היו ועדיין ישנם המבקשים לקבור את האמת ולהכריז עליה כמי שמתה "מיתת נשיקה". הללו טוענים, כי אין אמת, אין אוביקטיביות ובשם תפישה זו הם גם מתירים לעצמם (גם אם לא במודע) קלקולים מוסריים. הדיבר על עדות שקר חוזר ומחזק את המחויבות לעדות אמת, ומתוך כך גם לייעודנו המקורי כמי שמעידים על קיומו של בורא עולם.

המאמר מובא באדיבות ארגון צהר.
הכותב הוא יו"ר הנהלת ארגון רבני צהר ורב העיר שוהם.
תאריך:  24/05/2012   |   עודכן:  24/05/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ראובן לייב
לרשות השידור הישראלית אין מה לחפש בתחרות הזמר האירופית, שמעצם שמה היא מחוץ לתחום שלה, מה גם שההצבעה בתחרות היא פוליטית ומשום שהבחירה שלנו אינה קולעת למטרתה
אליקים העצני
זכויות הפליטים או "זכות השיבה" הן לשון נקייה להשתלטות על מדינת 1948. כאשר שואלים אותם, איך תישאר ישראל מדינה יהודית אחרי שיזרמו אליה אותם מיליוני פליטים, הם עונים: "זב'שכם"
דן אלון
חובתה של ממשלה לדאוג לגבולות המדינה, לאבטח אותם, לשמור עליהם, ולפעול בהתאם לחוק המדינה ולחוק הבינ"ל במקרים בהם מתבצעת חצייה בלתי חוקית של הגבול. בשביל זה לא צריך מסעות הסברה, קמפיינים תקשורתיים, שרים בחצאיות מבצעים ריקודי-עם על הדם. בשביל זה לא צריך תעמולה גזענית, ואין צורך בהפניית אצבע מאשימה אל פליטים. לכו תעבירו תקציבים וטפלו בזה בלי להתסיס את האוכלוסיה, ובלי ללבות מדורות של שנאה
דניאל גיגי
אזרחים רבים מחפשים היום את המרכז הפוליטי, כי הם לא מזדהים עם עמדות כלכליות או מדיניות קיצוניות מהימין או מהשמאל. בניגוד למפלגות "מרכז" שלא הצליחו לייצר את המרכז, יחימוביץ' היום בחוכמה גדולה ובמאמץ רב בונה בעיני את המרכז האמיתי במפלגת העבודה, כאשר היא מבססת את היסודות שלו על לקחים היסטוריים ופילוסופיה ציונית
רועי אורן
חרף ניסיונותיו הרבים של ראש העיר ברקת לשנות את פניה של העיר יקח זמן עד שירושלים תהפוך לעיר מרכזית בישראל
רשימות נוספות
"בחקותי" - הגרסה האופטימית  /  רפי פוירשטיין
יהודים, מזומנים וכלכלה עולמית  /  הרב איתן זן-בר
נכות תרבותית  /  הרב שי פירון
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il