X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
פרסום פרטי זוועה אודות האופן שבו רצח בעל את אשתו אינו נצרך לצרכני החדשות אלא משרת צורך של העורכים לספק את סף הרגש ההולך ועולה על-מנת לרתק את הצרכנים אליהם זכות הציבור שלא לדעת פרטי זוועה וחובת הציבור והעיתונאים שלא לתחוב את אפם לפרטים אינטימיים של נפגעי תאונות התוכניות המסוכנות ביותר לנפש הן מהדורות החדשות
▪  ▪  ▪

בכירים במערכת הביטחון אומרים לא פעם שידוע להם שעיקרון זכות הציבור לדעת שנישא ברמה על-ידי עיתונאים מוגבל על-ידי אותם עיתונאים עצמם, לפחות הציונים שבהם, בצנזורה עצמית. ברור לכל שאיש מבין העיתונאים הציונים לא יחשוף בפומבי פרטים שיסכנו את ביטחון ישראל. לצערנו, אותה תובנה בכלל לא ברורה ביחס לחשיפה פומבית לפרטים המסכנים את הנפש של צרכני התקשורת.
השבוע החולף זימן לנו מגוון זוועות שאי-אפשר היה לתאר. הוא נפתח בתאונה המחרידה בירידות לטבריה והסתיים ברצח אשת הסוהר בבאר שבע, בידי בעלה.
בכל אחד מן המקרים שהזכרתי לווה הסיקור התקשורתי בעודף מידע שהוצף במטרה אחת בלבד: לעורר את בלוטות הרגש של הצופה או המאזין. קחו לדוגמה את תיאור השיחה שביצעה יהודית אטיאס המנוחה למוקד המשטרה שניות ספורות לפני שהתרסקה יחד עם משפחתה אל מותה. מה הוסיף הפרט הזה לצרכני התקשורת מלבד ריגוש ומציצנות לאחד הרגעים האינטימיים המזוקקים ביותר שבהם אדם מבין שהוא עומד בפני מותו? שום דבר.
גם נציגי כוחות ההצלה, אשר התראיינו סמוך לזירת התאונה והציגו ממצאים מן הרכב, שכחו לחלוטין את חובתם לחיסיון. בהקשר הזה חוטאים במיוחד אנשי בית החולים רמב"ם בחיפה, אשר שיתפו פעולה עם אמצעי התקשורת וסיפרו על ההתמודדות של הילדה רחל אטיאס, הניצולה היחידה מן התאונה. באיזה צידוק התראיינה ראש השירותים הסוציאליים בבית החולים וסיפרה על ההתמודדות של הילדה? אין שום צידוק לכך מלבד ריצוי אמצעי התקשורת שמבקשים ללבות את יצר המציצנות.
לשיאים חדשים של המציצנות החולנית הגיעו מהדורות החדשות של יום חמישי אשר תיארו באופן פלסטי כיצד רצח אותו סוהר מבאר שבע את אשתו וערף את ראשה.
הרשו לי לכפור בעיקר: בכל המקרים הללו אינה תקיפה זכות הציבור לדעת אלא הזכות ההפוכה לה: זכות הציבור שלא לדעת. במקרה של הילדה מדובר אף בחובת הציבור שלא לדעת.
שום דבר לא יקרה אם במהדורות החדשות המדברות על מקרי רצח יצומצמו הדיווחים לניסוחים הלאקוניים ביותר. "אישה נרצחה על-ידי בעלה". איש מלבד חוקרי המשטרה לא צריך לדעת כיצד נעשה הרצח (אגב, מופרך במיוחד הביטוי "רצח אלים" או "רצח אכזרי" - כאילו יש מעשי רצח שאינם אלימים או אכזריים). גם דיווחים על תאונות יכולים להיות מחרידים מספיק כשמתייחסים אל הסוגיות שבאמת חשובות לציבור כמו הצורך לדאוג לתקינות הבלמים. איש לא צריך באמת את הריגוש שנובע מהצצה לחרדת הנפש של העומדים בפני מותם. על העיתונאים למלא את תפקידם - להתריע מפני סכנות ומחדלים. לא פחות אבל בטח שלא יותר.
"התוכניות המסוכנות ביותר בטלוויזיה לנפש אלו משדרי החדשות". המשפט הזה נאמר השבוע בראיון מרתק עם אנתרופולוג יישומי ששודר בגלי צה"ל. היום אי-אפשר לפתוח מהדורת חדשות ברדיו או בטלוויזיה ליד ילדים קטנים בלי להסתכן בחשיפתם לפרטים שהם אינם יכולים להכיל. מדוע ילד קטן צריך לשמוע שאב כלא את ילדיו הקטנים בחדר, רצח את אמא שלהם וערף את ראשה? ועוד לא אמרתי כלום על הפרטים הפלסטיים של תיאורי האונס שמתרבים והולכים. יודעים מה, למה מבוגרים צריכים לשמוע את זה?
פתרון לבעיה הזאת לא יכול להגיע מכיוון רגולציה כלשהי. מדובר בנושא שחייב להגיע מתוך תובנה פנימית של העיתונאים ומתחושת אחריות שאמורה להיות להם ואשר אמורה למנוע זיהום של האווירה הציבורית. אבל לצערי, אנחנו מאוד רחוקים מפתרון של ההצפה הזאת בחדשות. כל עוד הרגשנות תשלוט בשיקולי העריכה של החדשות, כל עוד השאלות שיוצגו בפני מקבלי ההחלטות יהיו שאלות מתחום הרגש וכל עוד שיקולי הרייטינג יעמדו לנוכח עיניהם של עורכי החדשות - אנחנו צפויים להיתקל עוד ועוד בפורנוגרפיה חדשותית.

תאריך:  25/05/2012   |   עודכן:  25/05/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
עורכי הפורנו במהדורות החדשות
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
קשוט את אתרך לפני שתקשוט אחרים
אהוד פרלסמן  |  26/05/12 09:00
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אפרים הלפרין
עוד סימן בולט לשינוי שחל בבית המשפט העליון: בפסק דין שכתב השופט נועם סולברג הוא מגביל גורמים שהגישו עתירות בטרם מיצו הליכים    התנועה לאיכות השלטון כבר לא יכולה לעשות בבית הזה כבתוך שלה
איתמר לוין
לאליעד שרגא אין מושג בכלכלה - מה שלא מפריע לו להשתלח    אחמד טיבי מסית ומעוות את חוק השבות    יוחנן דנינו אינו אומר מילה על הפשיעה הגואה    אהוד אולמרט מדבר על ירושלים כאילו שהוא פרשן    מי שחושש משכנים חרדים, לא באמת רוצה שהם ישתלבו בחברה    רמי וייץ ושגיא כהן הפכו את הצפייה בגמר ליגת האלופות לסיוט    ויש גם חלאה אחת
נסים גבאי
שנים של הזנחה פושעת והפקרתם של תושבי דרום תל אביב לבעיית המסתננים והעובדים הזרים, שהלכה וגדלה והתנפחה – ואין אשם
ד"ר חיים שיין
במדינת ישראל קיים פער גדול מאוד בין השיח הווירטואלי במרחב התקשורתי לבין השיח האמיתי בקרב האזרחים. הרוב הדומם בחברה הישראלית פינה, בשתיקתו, את הזירה הציבורית לרוחות רעות שכל יסודן במניעים זרים מתוך כוונה להשיג רווח פוליטי
צבי גיל
אברכים חרדים הם נטל לצה"ל    הם יהיו נכס לחברה במסגרת שרות חובה לאומי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il