X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
בסיומה של המאה הדרמטית ביותר בהיסטוריה של הציביליזציה המודרנית - על הישגיה ואסונותיה - ראוי לערוך "ספירת מלאי" תמציתית של האירועים, התהליכים והאישים שהשאירו חותמם עלינו ועל הדורות הבאים
▪  ▪  ▪
המאה הדרמטית ביותר

בסיומה של המאה הדרמטית ביותר, בהיסטוריה של הציביליזציה המודרנית - על השגיה ואסונותיה - ראוי לערוך "ספירת מלאי" תמציתית של האירועים, התהליכים והאישים שהשאירו חותמם עלינו ועל הדורות הבאים.
הייתה זו מאה של הליכה על סף התהום, שתי מלחמות עולם, כבשנים ואטום. תנועות אידיאולוגיות סחפו ושינו את פני העולם. כולן רצו לבנות עולם הומני, ליברלי, שוויוני וסובלני. ואולם - התוצאות היו השמדה המונית, דם, יזע ודמעות.
קומוניזם, סוציאליזם, ליברליזם, נציונליזם, פשיזם, אנרכיזם, קפיטליזם, אימפריאליזם, רציונאליזם - כל האיזמים פשטו את הרגל. כל התקוות לעולם טוב יותר הפכו לאכזבות ואסונות.
אימפריות התפוררו, אידאולוגיות התמוטטו, איבות ישנות התחדשו, התפייסויות של איבות עתיקות הושלמו. ארה"ב נחלשת, רוסיה מתפוררת, יפן מזדקנת, אירופה מתאחדת, סין, הודו וברזיל מתקדמות ומתעצמות.
העולם עטוף בקווי טלפון, נתיבי אויר ורשתות טלוויזיה שמקשרות את יושבי תבל מקצה לקצה, הופכים את הגלובוס לכפר אחד גדול. זאת למרות קיומם של גבולות, שערים, מכסים, איבות ומלחמות.
בתחילת המאה גברו הכוחות והרעיונות שדחפו את העולם לכיוון הקוסמופוליטי. בסוף המאה גברו המגמות הלאומניות והשבטיות. הרציונליזם והאוניברסליזם בנסיגה ובשקיעה. הנציונליזם בתהליך התחדשות. הקומוניזם התפרק. הקפיטליזם במשבר.
ביורוקרטיה ותיאוקרטיה ממשיכים לשלוט על המערכות. הדמוקרטיה והאנרכיה הולכות במקביל, בנפרד ובמשולב, תוך התגברות השחיתות בכל המדינות.
הגלובוס מחולק לצפון עשיר שבע ומתקדם, מול דרום עני, רעב ומפגר.
מצד אחד קידמה, מצד שני שקיעה. מצד אחד מדע וטכנולוגיה שהקפיצו את האנושות להשגים מדהימים, מצד שני רעב, מחלות, מלחמות, התפוצצות אוכלוסיה, ללא שום תקוה לשינוי התמונה העגומה.
הלאומנות, הגזענות, השבטיות והטרור מתעצמים וגוררים את העולם לאחור.
"הדת היא אופיום להמונים", כתב קרל מרקס בספרו הקפיטל.
פסוק שהפך לסמל ולמוטו של עשרות מליונים שהאמינו כי הדת חלפה מהעולם. ואולם, בסוף המאה, כל האמונות הדתיות חוזרות ומתעצמות. אל הנצרות, האיסלאם, הבודאיזם, השינטו ויהדות מצטרפת "דת חדשה" - הדולר (במאה ה-21 גם הוא בנסיגה ובמשבר).
מגפות ישנות הודברו וחוסלו, אך מחלות חדשות נחשפו והתפשטו: הסרטן, האיידס, והסמים ממיתים המונים, ואולם הטכנולוגיה ומדע הרפואה המודרני ממציאים לנו פטנטים של תרופות, שיטות וחלקי חילוף לאדם, שמאריכים את חייו ומשפרים את איכותם.
במדע ובטכנולוגיה היו חידושים והמצאות מדהימות, לקידום הדורות בתעופה, בתחבורה, ברפואה, בתעשיה, בחקלאות, במחשבים, באטום, בגנטיקה, ברובוטיקה, בתקשורת.
למרות עבר והווה תרבותי והיסטורי שונה ונבדל, של עמים וגזעים, גובר תהליך הגלובליזציה הכלכלית והמונוליטיות התרבותית, בתחומים רבים כמו: טלוויזיה, ספורט, מזון, אופנה ומוזיקה - שהופכים את העולם להומוגני. אנגלית הפכה שפת עולם, התעופה והתיירות מקרבות עמים ותרבויות.
כתוצאה מהקידום הטכנולוגי והאורבני גוברת הסכנה האקולוגית של הפשרת קרחונים, שטפונות בלתי נשלטים, החכדת יבולים על-ידי מזיקים בלתי מוכרים, החור באוזון, ערפיח, ומים מזוהמים.
יערות האמזונס נגדעים. בעלי חיים רבים נכחדים. מקורות מים מורעלים, שריפות ענק באוטרליה, שטפונות בבנגלדש. רעידות אדמה בסין, באיטליה ובטורקיה. "אל ניניו", סערות ונזקי טבע בארה"ב ובכל חלקי תבל, בצורת ורעב מתמשך בארצות אפריקה ובצפון קוריאה. מליונים ללא בית, ללא מזון, וללא סיכוי לעתיד טוב יותר.
הטלוויזיה והתקשורת הפכו את הבית שלנו לאולפן הקלטות עולמי. בזכותם אנו רואים ושומעים כל אשר קורה בעולם. מצלמת הוידיאו ומסך הטלוויזיה ביטלו את מיגבלות האדם. בזכותם אנו רואים את החיים מתחת לאוקינוס, רואים את אשר קורה בחלל, צופים בשידור חי בתופעות טבע, בבעלי חיים, במהפכות, מסעות ותרבויות (האינטרנט והרשתות החברתיות שינו את העולם במאה ה-21).
תזכורת לכמה אישים מקרב המדענים, הממציאים, המנהיגים, האמנים והמהפכנים שהובילו את העולם במאה העשרים: אלברט אינשטיין, הנרי פורד, זיגמונד פרויד, ביל גייטס, מדעני החלל והאטום, מאו טסה טונג, וינסטון צ'רצ'ייל, ולדימיר לנין, סטלין, היטלר, קרל מרקס, נלסון מנדלה, גנדי, בן-גוריון, מרטין לותר קינג, טיטו, קסטרו, מיכאל בורגצ'יב, חרושצ'וב, פאבלו פיקסו, ג'ורג' גרשווין, אדית פיאף, בוב דילן, אלביס פרסלי.
"קץ ההיסטוריה והאידיאולוגיה" כך כתב בספרו ההיסטוריון האמריקני ממוצא יפני, פוקויאמה. "סדר עולמי חדש" - כך הצהיר ג'ורג' בוש, הנשיא האמריקני, לאחר התמוטטות האימפריה הקומוניסטית של ברית המועצות. "מזרח התיכון החדש" - זו הייתה הצהרתו של שמעון פרס, לאחר חתימת הסכמי אוסלו.
מי שמסתכל בפרספקטיבה היסטורית, במבט לסיומה של המאה העשרים מגיע למסקנה ששום דבר אינו חדש. "מה שהיה הוא שיהיה", "אין חדש תחת השמש". כנראה שרק קוהלת צדק, מאז ימי הפוליס היווני והקוסמוס הרומאי, ועד ימינו, במונדיאליזם העכשווי, ולקראת הגלובוס העתידי, מה שהיה הוא שיהיה...
כנראה גם במאה ה-21.
את הסיכומים והחיזויים בתום המאה ה-21 יעשו אלה שיבואו אחרינו...!

תאריך:  25/05/2012   |   עודכן:  25/05/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מבט חטוף לסיומה של המאה ה-20
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
סיכום המאה ה- 21
אהרון שחר  |  27/05/12 17:44
2
בכל זאת קרה נס במאה ה20
בן צבי  |  27/05/12 23:00
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
נסים ישעיהו
רעיון מאלף: כשנתקלים בשלילה, במישהו שנכשל - לא בורחים, לא מוותרים על הנכשל; להפך - מצמידים אליו את מי שיכול לעזור לו, ובשני המימדים, המימד הרוחני (להאיר) והמימד הגשמי (ברכה)
איציק וולף
פרסום פרטי זוועה אודות האופן שבו רצח בעל את אשתו אינו נצרך לצרכני החדשות אלא משרת צורך של העורכים לספק את סף הרגש ההולך ועולה על-מנת לרתק את הצרכנים אליהם    זכות הציבור שלא לדעת פרטי זוועה וחובת הציבור והעיתונאים שלא לתחוב את אפם לפרטים אינטימיים של נפגעי תאונות    התוכניות המסוכנות ביותר לנפש הן מהדורות החדשות
אפרים הלפרין
עוד סימן בולט לשינוי שחל בבית המשפט העליון: בפסק דין שכתב השופט נועם סולברג הוא מגביל גורמים שהגישו עתירות בטרם מיצו הליכים    התנועה לאיכות השלטון כבר לא יכולה לעשות בבית הזה כבתוך שלה
איתמר לוין
לאליעד שרגא אין מושג בכלכלה - מה שלא מפריע לו להשתלח    אחמד טיבי מסית ומעוות את חוק השבות    יוחנן דנינו אינו אומר מילה על הפשיעה הגואה    אהוד אולמרט מדבר על ירושלים כאילו שהוא פרשן    מי שחושש משכנים חרדים, לא באמת רוצה שהם ישתלבו בחברה    רמי וייץ ושגיא כהן הפכו את הצפייה בגמר ליגת האלופות לסיוט    ויש גם חלאה אחת
נסים גבאי
שנים של הזנחה פושעת והפקרתם של תושבי דרום תל אביב לבעיית המסתננים והעובדים הזרים, שהלכה וגדלה והתנפחה – ואין אשם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il