X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בהתאם להוראות פקודת מס הכנסה, יחיד תושב ישראל, שטרם מלאו לו 18 שנה בתחילת שנת המס, יהיה חייב בהגשת דוח מס על הכנסותיו
▪  ▪  ▪
[צילום: פלאש 90]

בעקבות שאלות חוזרות ונשנות שנשאלנו לאחרונה, מצאנו לנכון לשוב ולהזכיר את הכללים בנושא חובת הגשת דוח מס שנתי בידי יחיד שטרם מלאו לו 18 שנה (להלן גם: "קטין"), בגין הכנסות שנצמחו לו בשנת המס 1:
1. חובת הגשת דוח מס בידי קטין
בהתאם להוראות פקודת מס הכנסה (להלן: "הפקודה") 2 , יחיד תושב ישראל, שטרם מלאו לו 18 שנה בתחילת שנת המס, יהיה חייב בהגשת דוח מס על הכנסותיו, אם הייתה לו באותה שנת מס הכנסה חייבת בסכום העולה על הסכום שקבע שר האוצר לעניין זה בצו מס הכנסה (סכום הכנסה המחייב קטין בהגשת דוח), התשמ"ג - 1983. הסכום בצו האמור מתעדכן מידי שנה. בשנת המס 2010 סכום זה עמד על סך של 73,460 שקלים לשנה, ובשנת 2011 הוא נקבע ל-75,600 שקלים.
נציין, כי קטין, בדומה לכל נישום אחר, זכאי ליהנות מפטור מהגשת דוח מס שנתי, גם אם יעבור את סכומי התקרות הנ"ל, בהתאם לכללים הרגילים הקבועים בתקנות מס הכנסה (פטור מהגשת דין וחשבון), התשמ"ח - 1988 (להלן: "התקנות"). בהתאם לתקנות אלה, לדוגמא, קיים פטור מהגשת דוח מס על הכנסות ממשכורת, אשר נוכה ממנה מלוא המס על-ידי המעביד, והיא אינה עולה על סכום שנתי של 613,000 שקלים (לשנת 2010) / 628,000 שקלים (לשנת 2011).
2. מיסוי נפרד של הכנסות קטין בתא המשפחתי
סעיף 65 לפקודה קובע את הכלל, לפיו יש למסות את הכנסות בני הזוג כיחידה אחת, כאשר מדרגות המס ושיעורן ייקבעו בהתאם להכנסה הכוללת של בני הזוג (כללי החישוב המאוחד). לעיקרון זה נקבעו חריגים בסעיף 66 לפקודה, ביחס להכנסות מיגיעה אישית ומרכוש (כללי החישוב הנפרד).
עוד קובע סעיף 65 לפקודה, כי במסגרת החישוב המאוחד ייכללו גם הכנסות פאסיביות (ריבית, רווח הון והכנסה מקרן להשקעות במקרקעין) של ילדי בני הזוג שטרם מלאו להם 18 בשנת המס, אלא אם כן, מקור הנכסים שמהם התקבלה ההכנסה הפאסיבית הינו מירושה, פיצויים או כספי ביטוח שהתקבלו בשל פגיעת גוף.
כלומר, במקרים שמקור ההכנסות הפאסיביות הנ"ל בידי הקטין הינו מירושה, פיצויים או כספי ביטוח שהתקבלו בשל פגיעת גוף, ייתכן שיידרש הקטין להגיש דוח בהתאם לכללים הרגילים הקבועים בפקודה ובתקנות, כפי שפורט לעיל.
3. הכנסה המתקבלת מכוח הסבה לצעיר שטרם מלאו לו 20 בישראל
עוד בהקשר לשאלת חבות המס והחובה להגיש דוח מס שנתי בידי קטין, ראוי לציין גם את הוראת סעיף 83 לפקודה העוסקת בהסבת הכנסה לצעיר שטרם מלאו לו 20.
בהתאם להוראות הפקודה, הכנסה המשתלמת לצעיר או לטובתו (לאו-דווקא בן משפחה) מכוח הסבה בשנת מס, תיחשב להכנסתו של המיסב ולא להכנסתו של הצעיר, באם התקיימו שני התנאים הבאים:
(א) המיסב עודנו בחיים;
(ב) בתחילת שנת המס טרם מלאו למקבל ההכנסה 20 שנה והוא לא נשוי.
בעניין זה ראוי לציין, כי בהתאם לקובץ הפרשנות לפקודת מס הכנסה "כאשר מדובר בעסקה בתום-לב בין שני צדדים זרים, כאשר אין כל יסוד להפחתת מס בעסקה או בהסבה, אין להחיל את סעיף 83" 3.
כמו-כן יצויין, כי הוראת "אי ההסבה" הנ"ל חלה, הן כאשר מדובר בהסבתה של ההכנסה עצמה והן כאשר מדובר בהסבת נכס שממנו נובעת ההכנסה ("ניכור" מקור ההכנסה)4.

הערות

1. בכתבה זו אנו נדון בהוראות המס בלבד, ולא בשאלות משפטיות הכרוכות למשל באופן אכיפת הגשת דוח המס השנתי בידי קטין.
2. סעיף 131(א)(3) לפקודה.
3. ראו קובץ הפרשנות לפקודת מס הכנסה, עמ' ד- 68.
4. ראו עמ"ה 463/66 בירנבוים נ' פ"ש.

הכותבת היא ממחלקת מיסים, KPMG סומך חייקין
תאריך:  28/05/2012   |   עודכן:  28/05/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רו"ח יפעת שעיה
מטרת התיקונים האמורים, הינה ליתן לרשות המיסים שהות לבחון את יישום כללי IFRS בנוגע לקביעת ההכנסה החייבת, לאחר שייושמו הלכה למעשה בדוחות המוגשים לרשות לניירות ערך בידי חברות הכפופות לחוק
איתמר לוין
בשאר אסד אינו הרופא הראשון ההופך לרוצח המונים. קדמו לו לא רק עשרות ומאות רופאים נאצים, אלא גם כמה מרבי המרצחים שבין הטרוריסטים הפלשתינים. המסקנה: גם מי שנשבע את שבועת היפוקרטס, יכול להיות היפוקרט
יעקב איציקוביץ
לאחרונה פנה יריב אופנהיימר מ"שלום עכשיו" ליועץ המשפטי של הממשלה, בעניין התנהלות ח"כ בהפגנה בת"א שהתקיימה השבוע נגד "המסתננים" לצורכי עבודה. טענתו המרכזית במכתב היא שיש בדברי הדוברים משום הסתה. ייתכן. הוא הסתמך על ניסוחים ספציפיים, למשל "המסתננים הם סרטן". אלא שניסוחים ממש כאלה הם לכאורה בשימוש בפיו ובפי חבריו. אלא שכאשר ה"כתובת" היא אחרת, כלומר, שהיא מתנחלים, זה "כשר" בעיני ההזוי
גורי גרוסמן
ברוב ביזיון וקצף הפלישה נמשכת כשמהגרי העבודה מובלים באוטובוסים הממומנים בכספי משלמי המיסים היישר מדרום המדינה לדרום תל אביב
איתן קלינסקי
יומיים לפני חג השבועות היינו עדים למופע אימים של חברי כנסת. מופע שלא הייתה בו יהדות, אבל הייתה בו הרבה וולגריות עם יותר מדי ביטויי גזענות, אותם עטפו בשבבים ובניצוצות אש של "פטריוטיות" נלעגת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il