X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בישראל נכרכה השירה עם הפרוזה תחת השם "ספרות", וכך נפגעה מבחינת תקציב ותמיכות. דווקא השירה, שהיא האומנות הבלתי רווחית מבין השתיים, מקופחת לרעה. השירה סובלת מבעיות ייחודיות, ויש להעניק לה מעמד עצמאי בתחום התרבות
▪  ▪  ▪
[צילום: AP]

השירה נחשבת אומנם למלכת האומנויות, אך בישראל אין לה מעמד עצמאי. במקום זאת היא כרוכה בפרוזה, בקשר גורדי שכותרתו ספרות. אפילו משרד התרבות והספורט בכבודו ובעצמו, אינו מבחין בין שתי האומנויות ומאגד אותן יחד. במינהל התרבות שבמשרד, קיימת המחלקה לספרות, ובמועצה הציבורית לתרבות ואמנות קיים המדור לספרות. זאת, על-אף שמשוררי ישראל מנהלים אורח חיים תרבותי עצמאי, מנותק למדי מאחיהם הסופרים. קיימים יותר אירועי תרבות המוקדשים לשירה גרידא, מאשר אירועים המכנסים פיוט ופרוזה. קיימות קבוצות משוררים, סדנאות שירה, כתבי עת פואטיים ועוד מגוון התאגדויות ופעילויות ייחודי לחלוטין לשירה. בשדה המעשי, רב המבדיל בין השירה לבין הפרוזה מן המשותף.
אגודת הסופרים העברים נקראת כך, על-אף שמקימיה ובראשם ביאליק היו משוררים, ועל-אף העובדה שרוב חבריה כיום הם משוררים. משכנה של האגודה נקרא בית הסופר. יאמר מי שיאמר, כי אם המשוררים לא מבחינים עצמם מהסופרים, מה להם כי ילינו על אחרים הכורכים את השירה עם הפרוזה. התשובה היא שענייני לשון וכינוי בנפרד, וענייני מעמד ותקציב בנפרד. לעניין הלשון, במילון אבן שושן מוגדר סופר כ"כּוֹתֵב דִּבְרֵי סִפְרוּת: מְשׁוֹרֵר, מְסַפֵּר, מַחֲזַאי, מַסַּאי וְכַדּוֹמֶה", וספרות מוגדרת כ"כְּלַל הַיְּצִירוֹת בִּכְתָב וּבִדְפוּס (וְכֵן הַיְּצִירָה הָעֲמָמִית הַנִּמְסֶרֶת בְּעַל פֶּה מִדּוֹר לְדוֹר)".
דיוננו אומנם פרקטי ולא לשוני-תיאורטי, אך גם מהבחינה העיונית ברור, שהשירה והפרוזה הן אומנויות שונות זו מזו. זאת, ממש כמו שהציור והפיסול שונים זה מזה. אמת נכון הדבר, שההבדל בין פיוט לבין פרוזה אינו תמיד קל להסבר. אינספור קולמוֹסי מומחים נשתברו על הסוגייה. אך עובדה זו אינה גורעת מהצורך לאבחן בין שתי האומנויות - אולי אפילו להפך.
מוסיף אבן שושן ומגדיר את האומנות כ"יְצִירָה שֶׁשֻּׁקְּעוּ בָּהּ כִּשָּׁרוֹן רַב וְטַעַם מְעֻלֶּה; יְצִירָה שֶׁיֵּשׁ בָּהּ כְּדֵי לְהַנּוֹת אֶת הָרוֹאֶה אוֹ אֶת הַשּׁוֹמֵעַ וְלִגְרֹם לָהֶם חֲוָיָה אֶסְתֵּטִית: הַצִּיּוּר, הַפִּסּוּל, הַתֵּאַטְרוֹן, הָרִקּוּד, הַסִּפְרוּת, הַמּוּזִיקָה". אם לסכם את שתי ההגדרות של אבן שושן, הרי שהמחזאות היא בכלל ספרות, אך התיאטרון נפרד ממנה. פשיטא כי חרף ההגדרה הלשונית, לא יעלה לכרוך את המחזאות והפרוזה ביחד לצרכים מעשיים. ומדוע שנכרוך את השירה עם הפרוזה?!
קריאת המשוררים
תוצאתו המעשית של החיבור בין פרוזה לבין פיוט, קשה לאחרון. מבחינת הממסד הישראלי, איחודן של השירה והפרוזה תחת הכותרת "ספרות", גרם להזנחתה המתמשכת של השירה. כך נעשה במערכת החינוך - עד מצב בו הפואטיקה מועברת לתלמידים במשורה דקיקה. וכך נעשה מבחינת תקציבי משרד התרבות והקרנות השונות: בחלוקת העוגה, ספירתן של השתיים כאחת הקטינה באופן טבעי את חלקן (כיום כאחוז וחצי מכלל תקציב מינהל התרבות). ובחלוקה הפנימית בתוך תקציב הספרות, ניזוקה השירה פעם שנייה.
אומנם הפרוזה מועדפת על-ידי הקורא הישראלי, וניתן לראות בהעדפה זו סיבה מוצדקת לאפליה התקציבית הקשה. לשיטתנו, המסקנה צריכה להיות הפוכה. אפליה מתקנת מבצעים לטובת החלש, ולא לטובת החזק. הפרוזה רווחית - ולעתים רווחית עד מאוד, בניגוד לשירה שאין רואים ממנה כסף. לפרוזה יש לסייע כמובן, אך לשירה יש לסייע שבעתיים בשל היותה מוחלשת. הנה כי כן, התלונה קיימת - ובצדק, וכמוה הדרישה לשינוי.
בעקבות הצעת חוק השירה העברית ובעקבות כינוס המשוררים 2012 שנערך בכנסת, עולה באופן ברור קריאתם של המשוררים להעניק לשירה מעמד עצמאי ונפרד מהפרוזה. גם מבחינת מעמד פורמאלי - באמצעות הקמת מועצה לאומית לשירה עברית, וגם מבחינת מעמד כלכלי - באמצעות תקציבים ייחודיים לשירה בתוך תקציב התרבות. זאת, כדי שהשירה תוכל לא רק להיות מלכה, אלא גם לנשום עצמאית.

הכותב הוא משורר ומשפטן, יוזם חוק השירה העברית.
תאריך:  28/05/2012   |   עודכן:  28/05/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
היא נושמת עצמאית, היא ממש מלכה
תגובות  [ 9 ] מוצגות  [ 9 ]  כתוב תגובה 
1
השירה העברית
חנה כהן  |  28/05/12 17:52
 
- מצטרף לתמיכה באדם
חיים ספטי  |  28/05/12 20:55
2
תתעוררו משוררים
איל  |  28/05/12 18:15
3
קריאת המשוררים
שיק * מה  |  28/05/12 19:48
4
הכותב הוא עסקן ולא משורר
השירה העברית  |  28/05/12 20:21
 
- עסקן עם כוונה ונשמה
אלי7 לוקס-נחושתן  |  29/05/12 07:54
5
כדי להיות משורר
זיוה גל  |  28/05/12 22:56
6
משכן השירה העברית
יהודית מליק-שירן  |  29/05/12 12:52
7
כל הכבוד ל"ת
שי אריה מזרחי  |  30/05/12 08:06
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
צ'לו רוזנברג
הסוגייה האירנית מתקרבת במהירות רבה מאוד אל צומת היסטורי רב-חשיבות: מוכנות המעצמות לממש את הסנקציות הכלכליות ולמצות סופית את הדיאלוג המדיני אם אירן תעמוד על סירובה לחסל את הפרויקט הגרעיני המסוכן שלה. אם המעצמות תגרורנה רגליים ולא תוכחנה שהן רציניות בכוונותיהן, כי אז נימצא בסכנה ממשית
דניאל גיגי
ראש הממשלה רצה מדינה רזה מאוד שתהיה יעילה ובריאה מבחינה כלכלית, אבל במקום זאת המדיניות הכלכלית שלו יצרה מדינה "אנורקסית" שמתקשה לספק את החובות הבסיסיות שלה כלפי האזרחים. המצב שנתניהו יצר כאן הוא לא פחות מאנרכיה כלכלית, מאחר שהריבון - המדינה, שאמורה לפקח על הכלכלה ולדאוג לשמירת תנאים שיאפשרו תחרות צודקת וחברה בריאה, היא חלשה ולכן אינה יכולה לבצע את תפקידה
אלי אלון
רבים מדוברי הרשויות המקומיות בישראל בוחרים להיות נאמנים יותר לראשי הערים מאשר לתושבים, ורוב זמנם במסגרת תפקידם כדוברים מוקדש לפעילות יחצנית אישית עבור ראש העיר או העירייה (על חשבון הציבור). פעילות יחצנית, אשר במקרים רבים מתנגשת עם האינטרסים של התושבים וזכותם למידע חשוב וחיוני על הנעשה בן כתלי העירייה
יוסף קנדלקר
כל בוקר אני מתעורר בשעה חמש לעוד יום עבודה. ובשנה האחרונה, כל בוקר, כמה רגעים לפני השכמתי שמעתי קול עולה ומסתלסל באוזניי, עולה בשקט ומעיר אותי ליום של התעלות. עוד עיר מצטרפת לרשימת ערים שקול המואזין נישא באוויר - רמלה, לוד, יפו
אליקים העצני
המאמר הזה בא להראות לכל המעוניין, איך פעלו כל ממשלות ישראל – ימין ושמאל – כאשר רצו להשיג משהו על-אף החלטה מפורשת של בג"ץ, ומתברר שלא היו בכלל חסרי ישע. על כן, אם נראה את נתניהו וממשלתו פוכרים ידיים בייאוש ומזילים דמעות תנין, שכביכול אין הם יכולים להושיע מול חומת הפלדה של צו הריסה שיפוטי, בל נתפתה להאמין שאינם יכולים: הם אינם רוצים!
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il