X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
כמעט בכל מצב חברתי נתון, קיים פער בין "הרצוי" לבין "המצוי" - זה המצב כיום בנושא הדרישה (הצודקת) לשוויון בגיוס שעולה על הפרק לאחר ביטולו של "חוק טל" לבין השאלה: האם ניתן (או רצוי) בכלל לגייס את כולם?
▪  ▪  ▪
גיוס לצה''ל. כולם צריכים לתרום [צילום: AP]

במדינת ישראל קיים חוק ראשוני מ-1949 שנקרא: "חוק שירות ביטחון". חוק זה קובע שכל אזרח ואזרחית בישראל, בהגיעו לגיל 18, יהיה בר גיוס. החוק הזה מיועד לכולם! (כולל ערבים וחרדים.., ). קיימים בחוק הנ"ל מספר פטורים, בעיקר לקבוצות גיל מסוימים ולבנות דתיות. יותר מאוחר, חוקק "חוק שירות לאומי", המסדיר העברת נשים משירות בצה"ל לתפקידים אחרים במדינה. לפיכך, אין כל צורך כיום לחוקק חוקים חדשים בנדון אלא רק לאחד ולאכוף חוקים קיימים שממשלות ישראל מכל מיני סיבות נמנעו מלבצעם בשלמותם. השאלה היא: האם זה בכלל אפשרי? האם זה נחוץ?
כמה כוח-אדם צה"ל צריך?
כל שנתון גיוס כיום, לפי תחשיב סטטיסטי פשוט (של חתך הגיל באוכלוסיה), מראה שהגיוס כללי המקסימלי פירושו, התייצבות של כ-125.000(!!) נשים וגברים (יהודים וערבים) או כ-95.000, רק יהודים. נשאלת שאלה עקרונית : כמה מהם צה"ל צריך? מספר זה הינו חסוי אבל אני מנחש שהמספר הוא כשליש מכך..ואולי אפילו פחות...
מצב זה הוא נוצר הודות למהלך הדרסטי של המודרניזציה שצה"ל עבר בעשרים השנה האחרונות, שבו נתמעט משמעותית הצורך בחיל רגלים, בפקידים ובפקידות ואפילו באנשי אחזקה ושירותים. צה"ל הפך לצבא מקצועי וחכם. לא עוד הרבה אוגדות ועשרות אלפי מילואימניקים על נגמשי"ם עתיקים המטורטרים מידי שנה, אלא צה"ל ויחידותיו המובחרות, הבוחר בקפידה את המתגייסים והמתגייסות משקיע רבות בהכשרת כל מגויס ומגויסת לתפקיד המיועד עבורו או עבורה.
צה"ל כיום צבא קומפקטי וחכם מאי-פעם, חכם ומודרני יותר מכל צבא בעולם (ואני אומר זאת על-אף שאני צופה לתגובות מרושעות מהבלוגרים הטיפשים והציניקנים לאחר סיום המאמר).
עלינו לזכור שכל מגוייס מהווה עלות גבוהה כך שכיום התחזוקה השנתית של מחזור גיוס נאמדת במיליארדי שקלים, (שלא לדבר על העלות של 3 שנתונים + עלות של צבא הקבע..).
חובת התייצבות לכולם
צה"ל לפיכך לא יכול להרשות לעצמו לגייס את "כוללללם" אפילו אם החוק יחייב זאת ואפילו אם כולם אכן ירצו להתגייס... לפיכך, יש חשוב לעדכן בהקדם את "חוק השירות הלאומי" הן לגברים והן לנשים ולמזגו עם חוק שירות הביטחון - והכי חשוב, לקבוע שוב בחוק המתוקן כי: חובת ההתייצבות היא על כולם!
יש להתחיל בחוק עם חריגים ופטורים. למשל, כמו עד עתה נשים (יהודיות ולא יהודיות) יורשו שלא לשרת מטעמים דתיים בדוקים. ינתן פטור מגיוס ל-1000 תלמידי ישיבות (אך הם יחוייבו בשירות מילואים בקהילותיהם).תוגדל העתודה האקדמאית המסובסדת ע"י צה"ל לפחות ל-2000 מחוננים ומחוננות--ורק לאחר מכן יבחר צה"ל את אלו שהוא חושב כמתאימים ביותר לשירות ביחידותיו לתקופת שירות החובה, וישבצם בהתאם.
לאחר מכן, מהכמות שתשאר, תבחר משטרת ישראל (ומשמר הגבול) את אלה המועמדים לשירות ביחידותיהם (גברים ונשים). לאחר מכן גם משרד הרווחה ומשרד החינוך יורשו לבחור מגוייסים לשירותיהם.
לגבי הנשארים, הם יגוייסו ל"משמר הלאומי" (יחידות של פיקוד העורף) יאומנו כחודשיים ויהוו עתודות לפעילות בקהילותיהם בעת שלום בכלל ובעיתות חירום בפרט.
בתנאים נורמליים, אין ספק שאחרי כל זאת ימצאו כאלה שאינם נחוצים, אבל אסור שזה יקרה אצלנו. חשוב שכל מתייצב צריך להיות מגויס בצורה זו או אחרת ואפילו שלא יקרא לפעילות כל שהיא...דבר זה נחוץ כדי ליצור אוירה חברתית נכונה של: "כולם תורמים" וללא פרזיטים ומשתמטים.

תאריך:  30/05/2012   |   עודכן:  30/05/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
האשליה והצורך בגיוס ל-כ-ו-ל-ם
תגובות  [ 9 ] מוצגות  [ 9 ]  כתוב תגובה 
1
צמרת צה"ל הינה שמאל, במ"לים
לא מתיישב עם חרדי  |  31/05/12 10:09
 
- יש לךעוד שטויות לקשקש מר וייס? ל"ת
מענה לקיצוני/ימני  |  1/06/12 00:54
 
- חחח...כן עוד המון ל"ת
שפנצ'יק  |  1/06/12 08:52
2
ברק דאג לקריסת הצבא
ונותר ללא תפקיד  |  31/05/12 10:36
3
יהודה דרורי קצין בכיר
לא חכם  |  31/05/12 10:41
 
- חרדים בצבא...ואתם תעלמו ?!
אדון דרורי  |  31/05/12 11:40
 
- חתימתך על התגובה אומרת הכל ל"ת
חבל"ז  |  1/06/12 00:45
4
דרורי - קצין אמיתי או קצין
מקורב-ח"ח, ח"ל  |  31/05/12 11:50
5
" וגיליתי בית זונות, בצבא, בתו
של ראש המוסד  |  31/05/12 15:49
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דוד איש שלום
אם חפצי חיים אנו, חובה עלינו להחזיר לעצמנו את הריבונות בכל הארץ ולכל המגזרים והמיעוטים. יש להתחיל מהלך היסטורי הכולל את שינוי שיטת המשטר והממשל בארץ. מדינת ישראל צריכה לעבור ממשטר דמוקרטי בו הרוב קובע, למשטר מסוג רפובליקה שהוא דמוקרטי אבל בבסיסו חוקה מחייבת שלא ניתן לשנות אלא באמצעות רוב מיוחד בפרלמנט
נורית גרינגר
כאשר ישראל חתמה בשנת 1993 על הסכמי אוסלו עם הארכי טרוריסט יאסר ערפאת, הדרך לדה-לגיטימציה של קיומה נסללה ועליה העולם נוסע מאז. הגיע הזמן לפנות לדרך חדשה שתשרת את האינטרסים של ישראל ושתשנה את עמדתה בעולם
עפר בירן-בלהוסקי
מי שמתנה טיפול בקייס מסוים ע"י התנועה לאיכות השלטון, בקבלת טובות הנאה אישיות, בדמות הפניית עבודה למשרדו הפרטי, רחוק מלהיות נקי מכל רבב    אין כל-כך איכות שלטון במדינת ישראל, אם אדם בעל התנהלות שכזאת עומד בראש התנועה שחרתה על דגלה לפעול למען איכות השלטון במדינתנו, שהרי נאה דורש נאה מקיים    אליעד שרגא החוצה!
גיא חזן
תהיתי, כאחד שעוסק בהשקעות 20 שנה, כיצד ניתן להשיג תשואה של עשרות אחוזים בשנה באופן קבוע במשך חמש שנים. הוא אף הגדיל לעשות ונתן לי לשוחח עם 2 "לקוחות מרוצים" ששיבחו את עבודתו והיו מרוצים מהביצועים. המשפט "כסף יעוור עיני חכמים" כנראה נכון במקרה הזה
גיל נתן
על מנהלת בית ספר גזענית    על חטאה של מערכת החינוך    והאם יש עונש ראוי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il