"יש סיכון ממשי לאזרחים שיגיעו לנחיתה בשדה התעופה בדרום. קיימת קירבה מסוכנת לאזורים סגורים לטיסה במדינה. אם טייס יסטה בטעות מנתיב הטיסה לא תישאר ברירה אלא לתת הוראה להפיל את המטוס. קשה להבדיל בין מטוס שמגיע לפיגוע כמו ב-11 בספטמבר לבין מטוס רגיל. בנוסף אין הגיון להקים שדה תעופה במדבר בדרום המרוחק ממרכזי האוכלוסיה", אבל ב-10 במרס 2009 נחתם הסכם בין שדה התעופה של המארינס ביומה שבאריזונה לבין מדינת אריזונה להקמת שדה תעופה בינלאומי משותף צבאי-אזרחי במדבר שבדרום אריזונה ליד הגבול עם מקסיקו.
שדה התעופה הבינלאומי ביומה כמובן איננו היחיד בעולם ואפילו באוסטרליה בה צפיפות האוכלוסין היא רק 2.84 נפש/קמ"ר (לעומת 343.91 נפש/קמ"ר בישראל) יש 25 שדות תעופה משותפים צבאי-אזרחי, ובגדול שבהם, בבריזבן, יש מספר טיסות אזרחיות כמעט כפול מבנתב"ג.
גם שדות תעופה מרוחקים מהערים הגדולות אותן הם משמשים אינם דבר יוצא דופן. המרחק בין ברצלונה לשניים מנמלי התעופה שדרכם טסים רבים לברצלונה - ראוס וגירונה, הוא כמאה ק"מ. אבל יתר על כן, נמל התעופה שטוקהולם-סקווסטה מרוחק כמאה ק"מ משטוקהולם, נמל התעופה לונדון-אוקספורד מרוחק כמאה ק"מ מלונדון, נמל התעופה פרנקפורט האן מרוחק יותר ממאה ק"מ מפרנקפורט ונמל התעופה מינכן מערב מרוחק יותר ממאה ק"מ ממינכן. כך שהמרחק מנבטים למרכזי האוכלוסיה בישראל הוא מתקבל על הדעת.
היוזמה ההגיונית ביותר משרד הביטחון מציע להקים את שדה התעופה על אי ליד חופי גוש-דן. הקמת נמל תעופה בים היא בלתי כלכלית עבור מדינת ישראל. ניקח לדוגמה נמל תעופה שגודלו 69.57% מגודלו של נתב"ג ואשר הוקם לפני כעשרים שנה על אי בים - נמל התעופה קנסאי ביפן. עלות הקמתו הייתה בערך 20 מיליארד דולר (דולר ולא שקל). בערכים כספיים שמתאימים להיום מדובר על סכום של למעלה ממאה מיליארד שקל. זה נתח מכובד מאוד מתקציב המדינה וגם אם ייפרס על מספר שנים עדיין העלות הזאת היא דמיונית עבור מדינת ישראל.
יוזמתו של השר לפיתוח הנגב והגליל
סילבן שלום לדחוף את הקמת נמל התעופה השני בנבטים היא כל כך מתבקשת והגיונית, עד שלא ברור לי על מה הוויכוח בין השר ברק לשר שלום. השר שלום דוחף את הפתרון הרציונאלי והמקובל בכל העולם.
בדור של הורינו לא הירבו לטוס לחו"ל, אבל כיום חבילות של סופ"ש באירופה אינן יוצאות דופן. עם התרחבות הטיסות לחו"ל והתרחבות האוכלוסיה בישראל, ברור לכל בר-דעת שנתב"ג עומד על סף הקיבולת שלו. אין להיכן להרחיב אותו והרחבת שעות הפעילות תפגע מאוד באיכות החיים של תושבי הערים אור יהודה, שוהם והסביבה.
אם לא ייעשה דבר, כבר בשנים הקרובות לא יהיו מספיק טיסות ועל-פי כללי ההיצע והביקוש מחירי הטיסות יעלו. אז יתחילו צעקות למה מחירי הטיסות בישראל יקרים מאוד יחסית למחירים במדינות אחרות, ואז כבר לא תהיה ברירה והמדיניות של השר סילבן שלום להקמת נמל התעופה משלים לנתב"ג בנבטים תיושם; אבל למה לחכות, אם אפשר להתחיל ביישום המדיניות כבר היום?