X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מאיפה היהירות של אינטלקטואל ישראלי בעל מוניטין לקבוע איך ירגישו פלשתינים כיום ואיך יבטאו את כאבם. האם לערביי לוד אין זכות לבטא כאב על הורים, שגורשו במשאיות מבתיהם
▪  ▪  ▪
פרופ' שלמה אבינרי. יהירות על רגשות [צילום: פלאש 90]

פרופסור שלמה אבינרי במאמר, שפרסם בעיתון הארץ ביום ה- 30.5, יוצא מנקודת הנחה, שהעיסוק בנכבה הוא תופעה חיובית. אני מסכים איתו, שהנכבה היא פועל יוצא גם של מדיניות צבאית, אותה העדיפו מנהיגי ציבור ערבי פלשתיני ושל ההולכים אחריו.
אבינרי ציין שמות של כמה מגיבורי הנכבה. הראשון ברשימה צוין חסן סלאמה. אני מוכן להוסיף משלי את דעתי, שקופת שרצים רובצת על מעשיו של חסן סלאמה נגד הפלשתינים אותם הוא ביקש לייצג. הוא נהג באורח חיים בהמי והולל עם נשים ופילגשים בזמן, שהוא מתיימר ליצג את עמו.
חסן סלאמה פיקד על כוחות מזוינים בגזרה, הכוללת את האזור מיפו עד רמלה ולוד, וכן גם אזור בקעת אונו וראש העין, שם הוא גם נהרג ב-31.5.1948 בקרב עם כוחות האצ"ל. אבי ראובן קלינסקי ז"ל, איש פתח-תקוה, הגם שלא נמנה אל חיילי האצ"ל, השתתף בקרב הזה.
מטרתו הנלוזה של חסן סלאמה באזור הפיקוד שלו הייתה לנתק את תל אביב מישובי הדרום ומירושלים. כדי להשיג את מטרתו נגבה מחיר יקר של חיי יהודים וערבים.
ערבים רבים באזור, שהיה תחת פיקודו, מצאו את מותם. רבים ברחו ורבים גורשו. במבצע שנשא בראשיתו את השם "לרל"ר" תוכנן בצה"ל לכבוש את היעדים - לטרון, רמלה, לוד וראמללה. המבצע, שהיה חלק מקרבות עשרת הימים , נקרא בסופו של דבר על שם דני מס, מפקד מחלקת הל"ה, מבצע "דני".
במבצע "דני", שהתחיל ב-10 ביולי, כבר אחרי שנהרג חסן סלאמה, נכבשו הכפרים וילהלמה, רנתיה, קולה, טירה ודיר טריף. ב-11 ביולי נכבשה העיר לוד, שחיו בה 35.000 ערבים ויש הסבורים אף יותר.
לפי דוח חטיבת יפתח נהרגו מאות אזרחים ערבים. אזרחים רבים מצאו מותם במסגד דהאמש. למרות שנחתם הסכם כניעה, הוחלט במטה מבצע דני לגייס 50 משאיות, שהובילו מאות רבות של תושבים מלוד עד אל קובב, ומשם גורשו אל מעבר לקווי הלגיון בלטרון, שבסופו דבר נותרה בידי הירדנים. תוך יומיים גורשו למעלה משלושים אלף אנשים מבתיהם בלוד ובכפרי הסביבה.
יהירות על רגשות
מאיפה היהירות של אינטלקטואל ישראלי בעל מוניטין לקבוע איך ירגישו פלשתינים כיום ואיך יבטאו את כאבם. האם לערביי לוד אין זכות לבטא כאב על הורים, שגורשו במשאיות מבתיהם.
האם נכד או נין לסבא ולסבא רבא בעיר לוד צריכים לקבל היתר מצנזור ממלכתי איך יבטאו את כאבם בבית הספר בו הם לומדים. או האם צנזור ממלכתי ימדוד מידת ההסתייגות שלהם ממנהיג ערבי זה או אחר שהיה גם כן אחראי לאסונם - לנכבה.
האם יש לנו, בני העם היהודי, זכות להחליט כיצד יבטא דור הנכדים והנינים בעיר לוד כאב על עשרות אלפים, שחיו בעיר והועלו על משאיות והותירו אחריהם בית. רבבות שהיו קורבן לגירוש, שלא הייתה לו כל הצדקה מוסרית.
המשורר נתן אלתרמן היה מודע לכך, שערביי העיר לוד תמכו בחסן סלאמה טרם נהרג בראש העין. עובדה זו לא מנעה מנתן אלתרמן להביע את כאבו בשיר "על זאת" למה שקרה לעיר לוד - "וּבָרְחוֹב הַמְּדֻבָּר אִישׁ זָקֵן וְאִשָּׁה נִלְחֲצוּ אֶל הַקִּיר, וְהַנַּעַר חִיֵּך בְּשִּׁנַיִם שֶׁל חָלָב: אֲנַסֶּה הַמִּקְלַע ...וְנִסָּה. רַק הֵלִיט הַזָּקֵן אֶת פָּנָיו בְּיָדָיו וְדָמוֹ אֶת הַכֹּתֶל כִּסָּה"ץ.
אזכור אגבי לעמדה הרואית של מעטים
מצער, שפרופסור שלמה אבינרי, המדגיש בצדק את חלקה של ההנהגה הערבית לאסון, מציין רק באגביות את חלקם של הקומוניסטים הפלשתינים, שיצאו נגד ההנהגות של עמי ערב בעיצומה של המלחמה.
סתם אזכור אגבי והתעלמות מכך, שקומוניסטים פלשתינים סיכנו חייהם ביציאתם נגד ההנהגה הפלשתינית בעיצומה של המלחמה.
מוזר מדוע מתעלם פרופסור אבינרי מנאום, שהושמע בכנסת ישראל ב-9.3.1949 - "מנהיגים קומוניסטים ערבים ומנהיגים של אגודות מקצועיות, שהתנגדו לכובש המצרי... ביניהם מזכיר קונגרס הפועלים הערבים סלים אל קאסם מוחזקים במחנה מס' 791 בג'ליל ליד הרצליה. " (מדבריו של תופיק טובי בכנסת ישראל)
לפרופסור אבינרי פתרונים על התייחסותו האגביות לתפקיד שמילאו מעטים, שהיו כלואים ומעונים מצד אחד של הגבול כי התנגדו למלחמה, ולאחר מכן מצאו עצמם בצד השני כלואים במדינת ישראל על היותם קומוניסטים ערבים.
לפרופסור אבינרי פתרונים מדוע בחר באזכור אגבי לעמדה הרואית ואמיצה של מעטים, ששחו נגד זרמים עזים של ריאקציה ערבית. הם גם נותרו מעטים במאבק נגד גירוש לא מוצדק של ערבים מישראל בעיצומה של המלחמה וגם אחריה כמו גירוש 700 ערבים, פליטים מכפרי הגליל, שנאספו בכפר יאסיף וגורשו ב-28 בפברואר 1949, הם הועלו על משאיות ש"פרקו" את המטען בחזית העירקית והכריחו אותם לעבור את קווי הגבול.
כנסת ישראל נשארה אדישה לנאום הראשון של חבר הכנסת תופיק טובי ביום ה-9 במארס 1949, נאום של חבר כנסת שטרם היבחרו לכנסת בזמן המלחמה יצא בחירוף נפש נגד ההנהגה של עמו, אך לא היה מוכן להשלים עם גלי גירושים, כמו גירוש 500 פלאחים של פארדי וכפר ענאן בפברואר 1949, באזור כביש עכו-צפת. מחציתם נשלחו למשולש והוכרחו לעבור את קו החזית.
פרופסור שלמה אבינרי, על הנכבה חתום לא רק חסן סלאמה אלא חתומה גם מדיניותה של ישראל, שלא הקשיבה לנאום הראשון של חבר הכנסת תופיק טובי ביום ה-9 במרס 1949.

תאריך:  31/05/2012   |   עודכן:  31/05/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 הארץ / Haaretz
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
פרופ' אבינרי הפך לצנזור רגשות של פלשתינים
תגובות  [ 51 ] מוצגות  [ 51 ]  כתוב תגובה 
1
נכבה
איש אחד  |  31/05/12 15:43
 
- השלטון נבחר על-ידי הרוב
עידןסובול  |  2/06/12 15:15
2
כבוד לפרופסור אבינרי
אלטער קרקר  |  31/05/12 15:43
3
קריקטורה על קומוניסט עבש וקמל.
ער אחיאונן  |  31/05/12 15:58
 
- קריקטורה פירושה : איתן קלינסקי ל"ת
הבהרה  |  31/05/12 16:09
4
פרשנות שגויה של הכתב
עודדי  |  31/05/12 16:14
 
- הכותב איונו תומך החנין זועבי .
תגובה...  |  31/05/12 16:28
5
עיט צבוע
בן דוגית  |  31/05/12 16:45
 
- מוגזם
יוא"ב  |  31/05/12 20:41
6
נכבה או הסתה לרצח?
ע.ג.  |  31/05/12 21:38
7
לערביי לוד כואב על שלא הצליחו ל"ת
לשחוט את היהוד  |  31/05/12 22:16
 
- המגיב מסית נגד ערביי לוד
נעמי קליין  |  1/06/12 07:04
 
- אצל הבולשביקים אמת זו הסתה
פנחס  |  1/06/12 18:42
 
- למה? נאמר מפורשות ב48
ע"י ערביי לוד  |  1/06/12 23:37
8
אבינרי לא ניסה לצנזר כלום.
אהוד פרלסמן  |  31/05/12 23:07
 
- קרא את המאמר בעתון הארץ ותחליט ל"ת
לאהוד פרלסמן  |  1/06/12 00:02
 
- לדעתי, כותב אמור לבסס את טעתו.
אהוד פרלסמן  |  1/06/12 12:50
 
- לאהוד פרלסמן
איתן.  |  1/06/12 19:14
 
- זה די בעייתי.הם הפרו את
הסכם הכניעה  |  1/06/12 23:40
 
- אני חושב שהבנתי אותך.
אהוד פרלסמן  |  2/06/12 11:30
9
חבל שלא הקשיבו לתופיק טובי
נעמי קליי  |  1/06/12 06:59
10
די לכיבוש הערבי בארץ ישראל!
לגרש את הערבים   |  1/06/12 11:53
 
- לאדוני המגרש
ידידיה  |  4/06/12 12:02
11
אבינרי כתב את האמת לאמיתה
מיכל מירושלים  |  1/06/12 12:36
 
- האמת של מיכל
איתן ...  |  1/06/12 19:30
 
- לא שמענו על אף קומוניסט ערבי
שהתנגד בזמן המלחמ  |  1/06/12 23:50
 
- חבל שהסתירו ממל את האמת
אם לא שמעת  |  2/06/12 01:52
 
- שטויות. "אפילו... בעיתון הארץ"
כמה קויזלינגים  |  3/06/12 01:24
 
- מיכל מסכימה עם מאמר שלא קראה
איריס גל  |  2/06/12 19:45
12
לצאצא המובס נותרת הזכות לזכור!
פועה  |  1/06/12 17:51
 
- אהבתי את הביטוי "צעצע"
צעצעי הערבים  |  1/06/12 23:43
13
החוק יקבע מה מותר להרגיש
עידןסובול  |  2/06/12 14:32
 
- חברה נוספת לוועדת התחושות
הנ"ל  |  2/06/12 15:04
14
לא היתה לנו זכות לגרש ערבים
איריס גל  |  2/06/12 19:40
 
- מה, יהוה לא הבטיח לנו את א"י ?
עידןסובול  |  2/06/12 19:59
 
- למקרא תגובות מוזרות כאלה
יש לחזור למקורות  |  3/06/12 01:05
 
- אולי את מוכנה לענות לי?
אהוד פרלסמן  |  2/06/12 23:44
 
- לא מדובר בזכות. חובה
והישרדות  |  3/06/12 00:00
15
בקרב של לוחמי האצ"ל "השתתף"
פוץ אחד מפ"ת  |  3/06/12 01:12
 
- תגובה לדברי בלע
תגובה.....  |  3/06/12 06:53
 
- התגובה הזאת היא בטח של קלינסקי
חחח, יש!  |  3/06/12 09:52
 
- אתה יצור מטומטם, נאלח ונבזה. ל"ת
אהוד פרלסמן  |  3/06/12 11:07
 
- תגובה לחחח יש - אתה אדם נאלח
אבי הר  |  3/06/12 14:33
 
- מגיב 15 - אתה זקוק לאישפוז מיד
בת אנוש   |  4/06/12 10:35
 
- למגיב 15 אין תקנה
יהי אור  |  4/06/12 18:01
16
"מטרתו הנלוזה של חסן סלאמה"
איך זה?  |  3/06/12 01:17
17
דווקא אנחנו כיהודים ...
אבי. כ.  |  3/06/12 14:12
 
- כן, דווקא אנחנו כיהודים
לאבי   |  4/06/12 11:02
18
איתן , תודה. ל"ת
שולה...  |  4/06/12 12:11
19
אין מתקנים עוול בעוול
יהי אור  |  4/06/12 19:10
 
- ליהי אור
איתן קלינסקי  |  5/06/12 05:54
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עודד ערן
מהזווית הישראלית, המרוץ לנשיאות, אם לא יחולו בו שינויים מפליגים עד למחצית יוני, מבשר קשיים, אך לא בהכרח משברים    יש להניח, שאחמד שפיק, גם עם סמכויות מצומצמות, לא יקרא ליותר מאשר שינויים מסוימים בהסכם השלום בין שתי המדינות
שחר ויטונסקי
אני קורא לעיתונאים, אבל יותר מכך, לכל תומכי קדימה, המתפקדים אליה והשוקלים להצביע לה, לעסוק לא בדוגמת הפרחים שעל הג'קט של סולודקין, אלא בלוליינות הלניניסטית של הקפיצים שמניעים את חברת הכנסת הזו
עפר דרורי
האם ניתן להשוות בין הטבח בסוריה לאירועי רצח עם אחרים? כנראה שלא, אך ניתן להשוות את חוסר המעש המגובה בתירוצים שונים של העולם וגם שלנו לנוכח האירועים. כאז גם עתה, העולם ואנחנו רואים בטבח הזה "עניין פנימי סורי". כאז גם עתה, כולנו עסוקים ב"גינוי" שאין בו כדי למנוע את המשך הטבח
הרב אפרים זלמנוביץ
חז"ל ביקשו למנוע כל פגיעה בנפשה העדינה של האישה, עד כדי כך שאפילו קריצת עין לכיוונה נחשבה בעיני חז"ל כהטרדה מינית
יצחק מאיר
לא כל משאלות הלב שאדם שואל והוא נענה כביכול, הן לטובה. הוא שואל ממון, נענה, מתעשר, חייו הופכים תעלה צרה אל התעשרות נוספת, אל הבלי עודפי הצרכים שהוא לא צריך להם, ומעט מעט הוא מגלה כי מה שחשב לברכה נתהפך לקללה. המלך שלמה מתחנן "שָׁוְא וּדְבַר כָּזָב הַרְחֵק מִמֶּנִּי, רֵאשׁ וָעֹשֶׁר אַל תִּתֶּן לִי, הַטְרִיפֵנִי לֶחֶם חֻקִּי"    וינייטה לפרשת נשא התשע"ב
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il