X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
פרשת נשא: השלום בתורה, במדרש ובחז"ל מה לומדים מסיפור החֲמָרִים?
▪  ▪  ▪
על מפת השלום [צילום: פלאש 90]

"יְבָרכְךָ ה' וְיִשְׁמְרֶךָ, יָאֵר ה' פניו אליך וִיחֻנֶּךָּ. ישא ה' פניו אליך, וְיָשֵׂם לך שלום".
מכירים? ברכת כהנים מסורתית זו, המהווה חלק בלתי נפרד מברכות השחר של תפילת שחרית, נמצאת במרכז פרשתנו, פרשת השבוע 'נשא'. היא חותמת בברכת שלום. האם ידעתם כי המילה 'שלום' מופיעה 250 פעם בקירוב בתנ"ך? הדבר מצביע על החשיבות המרכזית שמייחסת התורה לנושא השלום.
השלום, עתה יותר מתמיד, הוא נושא חם בכותרות. על הפרק עומד השלום עם הפלשתינים. אך השלום הוא מושג רחב, המקיף את כל תחומי החיים של המשפחה, הפרט והחברה.
גם חז"ל הרבו לדבר בשבח השלום וציינו את העובדה, כי השלום מככב בכל תפילות ישראל ובחתימתן. אחת האימרות המפורסמות היא: "אין לך כלי מחזיק ברכה אלא השלום". מדוע? עשרת הדיברות ותרי"ג מצוות שואבים את כוחם והשראתם מן השלום בין אדם לחברו ובין אדם למקום. ואומנם חכמי ישראל הטילו את מלוא כובד משקלם למען השכנת שלום בין איש לאשתו ובין איש לרעהו.
אוהב שלום
אחד מן הידועים שבחכמי ישראל, אשר עשה לילות כימים ופעל ללא לאות למען מטרה זו, היה אהרן הכהן. על תרומתו החשובה לשלום, שבו ראה את מפעל חייו, זכה בתואר "אוהב שלום ורודף שלום".
בדרך ייחודית ומקורית היה אהרן משכין שלום בין חברים. למרות מעמדו כדמות ציבורית, היה פונה לכל אחד מהאנשים היריבים, ואומר לו עד כמה חברו אוהב אותו והיה רוצה להשלים עימו. משנפגשו השניים בדרך, היו מתחבקים זה עם זה באהבה רבה ויחסי הרֵעות שבו לשכון ביניהם.
מעשה בשני חמרים
מצוות רבות, מעבר לערכן החינוכי והמעשי הספציפי, משמשות מכשיר לשלום. הסיפור הבא ממדרש תנחומא משקף זאת בבהירות רבה:
פעם אחת פרץ ריב בין שני חמרים (בעלי חמורים) ידידים, ראובן ושמעון, ומאז הפכו השניים לשונאים מובהקים. לימים ראה שמעון את חמורו של ראובן כורע תחת כובד השקים שמעליו.
במבט מופגן של שמחה לאיד, חלף שמעון על פני חבר נעוריו, מבלי להושיט לו יד. אולם לא הרחיק האיש לכת, והנה נזכר בפסוק מן התורה: "כי תראה חמור שונאך רובץ תחת משאו - וחדלת מעזור לו?! עזוב תעזוב עימו" [שמות כ"ג, 5]. מיד חזר שמעון על עקבותיו, פרק את השקים מעל החמור, לתדהמתו הרבה של ראובן, ועזר לו לקושרם מחדש. רגשי הטינה ההדדית נמוגו כלא היו, והשניים שבו לחדש את קשרי הידידות ביניהם.
לפנינו סיפור מדהים, אשר בגרסה זו או אחרת, אקטואלי גם בימינו. התורה, הבקיאה ברזי נפש האדם, ציוותה לתת עדיפות בעזרה לחמור של שונא על פני חמור של אוהב ככלי לאהבת הזולת.
חזון אחרית הימים
ביחסים בין העמים המלחמה בתורה מוזכרת כאופציה האחרונה, לאחר שנוסו ומוצו כל האפשרויות בדרכי שלום. "כי תקרב את עיר להלחם עליה, וקראת אליה לשלום" [דברים י"ט, 10], אומרת התורה במלחמת רשות. גם חזון אחרית הימים, במרכזה הנבואה המיוחלת: "וכתתו חרבותם לאתים וחניתותיהם למזמרות, לא ישא גוי אל גוי חרב ולא ילמדו עוד מלחמה" [ישעיה ב', 4].
השלום לעתיד לבוא יקיף את כל מגזרי האוכלוסיה - החל בשלום כולל בין העמים ועד לשלום הדדי בין החיות ובינן לבני האדם: "וגר זאב עם כבש, ונמר עם גדי ירבץ ועגל וכפיר... יחדיו, ונער קטון נוהג בם" [ישעיה י"א, 6].
כחברה פלורליסטית חיים בקרבנו יוצאי עדות ישראל השונות, מזרחים לצד אשכנזים, עולים חדשים לצד ותיקים, דתיים לצד חילונים. מבחינה זאת עלינו להוות מודל חיובי לכל העמים לדו-קיום בין כל חלקי הציבור, ולהוכיח שישראל היא על מפת השלום.
שבת שלום!

תאריך:  01/06/2012   |   עודכן:  01/06/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דן אלון
בראשית צעקה מירי את האמת בפנינו כולנו, והארץ הייתה תוהו ובוהו, וחושך על פני תהום. אולם, להבדיל מן הסיפור המקראי, רוח אלוהים לא ריחפה כאן מעל פני המים. אלוהים לא גר כאן יותר, הוא הלך לחפש לו עם אחר. מירי צעקה לנו באוזן את מה שלא רצינו לשמוע, ולכן התרעמנו. היא פשוט הבחינה באמת שכולנו ביקשנו להתעלם ממנה מזה זמן רב, ובהתאם, כמצופה משומר החומות בהתאם לתפקידו, היא השמיעה את הסירנה וכולנו נחרדנו. מגיעה לה תודה!
ראובן לייב
העמדת אורי בלאו לדין משתמעת כחציית קו אדום וכפגיעה אנושה באושיות חופש העיתונות במדינה דמוקרטית מתוקנת
אפרים הלפרין
"גם אם הדעת אינה נוחה עם השימוש בשפה כזו על-ידי עיתונאי, הרי שאין בה כדי לגבש עבירה על תקנון האתיקה" - כך החליטה מועצת העיתונות    חבל על כל שקל שמושקע במועצה זו. היא אינה מבינה את תפקידה
יריב דה בוטון
האם זה באמת משחק סכום אפס?    הפתרון הטוב ביותר, מוסרית ומעשית, הוא מרכזי פיתוח או אם תרצו - מחנות הכשרה
איתמר לוין
ההבדל בין סוריה ללוב הוא פשוט: פה אין נפט ושם יש נפט    דורית ביניש נפרדה עם פסקי דין שהתעכבו חמש שנים    בחינת המיצ"ב היא מספרים חסרי משמעות    מי שרוצה להגדיל את הגרעון, ידרדר אותנו לגורלה של יוון    יש מהיכן לממן את המשכורות לחיילי החובה    ושוב נמצאו הפתאים שנפלו במלכודת פונזי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il