X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
פרשת בהעלותך מתייחדת בכך שלצערנו הרב עם ישראל מתגלה בנקודות החולשה שבו, למשל: תלונות ומענות הגם שאינן מוצדקות מעיקרא. אחד מן המקומות הוא: תבערה. המקרא אינו מרחיב את העניין ורבים מן הפרשנים מתחבטים בסיפור תמוה זה היבט נוסף להבנת העניין באמצעות הסברת מהות, מטרת ועיקר העונש
▪  ▪  ▪

פרשת השבוע, פרשת "בהעלותך" אחת מן הפרשיות הארוכות בתורה מחמת קל"ו פסוקיה (סימנך: "טוב טעם") כוללת 5 מצוות ומגוון נושאים אשר לחלקם ישנה השלכה גם בימינו, כמו למשל: סיפור מקראי המופיע בתחילת פרק י"א ואשר בקריאה ראשונית נדמה ונראה פשוט, הזוי, לא שייך ואולי מיותר. ברם, אין הוא מיותר כלל וכלל, כדלקמן: הפרק פותח בסדרת תלונות ישראל במדבר: התאוננותו של "העם" (א'- ג') ותלונתו של "האספסוף" (ד' - י') הגוררת בכי והעצמת "התלונה החוצפנית וחסרת השחר של בני ישראל כלפי הקב"ה ומשה שליחו (מדרש גם), באומרם: "מי יאכילנו בשר.
זכרנו את הדגה אשר נאכל (=אכלנו) במצריים חינם...ועתה נפשנו יבשה אין כל, בלתי אל המן עינינו". ואכן, בתחילת הפרק, "העם" נמצא במצב של "כמתאוננים" (ולא: מתאוננים ממש). ועל מה? - "על סתם"!. ללא שום סיבה הגיונית ומספקת. התוצאה: "רע, באוזני י-ה-ו-ה...ויחר אפו". לכן, עונשם היה קשה ביותר כעדותה של תורתנו: "ותבער בם אש י-ה-ו-ה ותאכל בקצה המחנה".
התנא במסכת אבות (ה', ד') מציין עשרה ניסיונות שאבותינו ניסו את הקב"ה במדבר שנאמר (במדבר י"ד, כ"ב): "וינסו אותי זה עשר פעמים". על מימרה זו, הברייתא (=משנה חיצונית) המובאת בשם ר' יהודה (ערכין ט"ו.) מפרטת מה היו הניסיונות: "שנים - בים ושניים - במים. שניים - במן ואחד - בעגל ואחד - במדבר פארן". העולה מכך, שכל "עניין תבערה" לא היה לא היה אחד מעשרת הניסיונות ונראה לנו לטעון, שעצם העובדה שסיפור טראגי הלזה הוא בן שלושה פסוקים בלבד ללא רקע מקדים וללא "פירוט מהותה של התלונה" (מדרש גם), מלמדנו שעניין תבערה היה, כביכול, בחינת "כלאחר יד", קרי: עניין שנעשה כבדרך אגב וללא כוונה מיוחדת.
האומנם?! הייתכן?! א"כ, על מה בדיוק מציינת תורתנו שהיה רע באוזני ה'? למה "העם" נענש בעונש קשה של בעירה/אש ששורפת? אז למה בערה תבערה?!. יש לציין שפרשני התורה, כמו גם גדולי המחשבה וההשקפה היהודית התחבטו והתקשו להסביר את אשר אירע בתבערה. תשובות ותירוצים רבים ניתנו במרוצת הדורות. למשל: רש"י, בהסתמך על המדרש (ספרי במדבר) מסמיך ומצמיד עניין זה למה שנכתב לפניו: "וארון ברית ה' נוסע לפניהם, דרך שלושת ימים, לתור להם מנוחה". דהיינו: חוסר מקום לחנייה ולמנוחה מעמל ומטורח הדרך גרם לעם "חוסר מנוחה".
העם ביטא זאת בהתמרמרות פנימית. לא חיצונית. העם חיפש "תואנה", אמתלה, עלילת דברים באומרם: "אוי לנו, כמה לבטנו (=טרחנו) בדרך הזה שלושה ימים? שלא נחנו מעינוי הדרך". לעומתו, הרמב"ן מוצא בהתאוננות זו בסיס ורקע פסיכולוגי לכל סדרת החטאים שיבואו בהמשך. אשר על כן, אין לחפש רקע וסיבות קונקרטיות להתאוננותו ולתלונתו של העם. במקרה דנן, משה אינו שומע זאת. רק הקב"ה לבדו "שומע" וע"כ נעשה לו רע. ואכמ"ל.
אי לכך ובהתאם לזאת, מעתה יובן, לטענתנו, מדוע העונש של "ותבער בם אש י-ה-ו-ה" הייתה רק "בקצה המחנה" היות שעונש זה הינו "עונש חינוכי" בלבד. סוג של עונש המעורר את הנענש לחשיבה אחרת, חשיבה חיובית על-אף התנאים הקשים (יחסית) ש"העם" נתון בו בעת נדודיהם במדבר, למשל: חוסר מים, חוסר בשר, חוסר של מקום חנייה מסודר ועוד. אשר על כן, כל בר דעת מבין "שזו הייתה מטרתה ומהותה של בעירת תבערה שהבעיר הקב"ה דווקא < המחנה, או "במוקצין" שבעם, קרי: בשכבה חברתית הנמצאת בשוליים או, מנגד: בקצינים שבעם, קרי: בשכבה חברתית הנמצאת במנהיגות העם.
ואולי, ניתן לטעון שגם באלה וגם באלה. ללמדך, לשעתם ולדורות: כל דרך התנהגותית נלוזה ופסולה בעיני ה', תגרור בעקבותיה עונש מיידי וקשה. וכל חפצו וחשקו של הקב"ה בעולמו הוא: ביטחון ואמונה צרופה במעשיו ובדרכיו וצרור עשרת הפעלים הרציפים במסגרת שלושת פסוקי היחידה: "ויהי העם כמתאוננים, וישמע, ויחר, ותבער, ותאכל, ויצעק, ויתפלל, ותשקע, ויקרא" מעיד יותר מכל על העניין המיוחד ועל הדרמטיות שב"סיפור תבערה" ועל היותו של סיפור טראגי זה אירוע מכונן בחייה של האומה הישראלית-היהודית לדורותיה.

תאריך:  07/06/2012   |   עודכן:  07/06/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אלכס לוין
המשקיעים הקטנים וגם הגדולים מפסידים בכל יום את רכושם, ויש כאלו שמפסידים את קרנות הפנסיה שלהם. הקריסה בעיצומה. הכל יכול להסתחרר מהר כל כך, ואף אחד לא יוכל לעצור זאת
הרב ישראל רוזן
אני מציע לחבר כנסת זריז, מן האגף הימני כמובן, שיגיש בקשה דחופה לדחיית הפינוי בשבוע ימים. בנימוקי ההצעה ייאמר וייחרת לדראון עולם: "מטרת הדחייה היא כדי לכוון את יום הפינוי לצום הרביעי, לשבעה עשר בתמוז, יום אשר הובקעה העיר"
עו"ד משה גולדבלט
איני מאמין שמישהו מעורכי הדין שחתמו על מכתב התמיכה בשופטת ורדה אלשיך באמת סבר שתצמח לו תועלת אישית. מכאן קצרה הדרך למסקנה שאי-חתימה על מכתב תמיכה בשופטת בצרתה תהווה פעולה בניגוד לאינטרסים של הלקוח, וחובתו של עורך דין היא - כידוע - בראש ובראשונה ללקוחותיו. תנועת אומ"ץ כבר דורשת להעמיד את עורכי הדין הללו לדין משמעתי - באיזו עבירה בדיוק? חנופה שאינה הולמת?
אביתר בן-צדף
למרות יחסי כוחות עדיפים, ניצחו האמריקנים בזכות מפצחי הצפנים והודות לגבורת טייסיהם    יפן איבדה במידווי ארבע נושאות-מטוסים, ולמעשה הוכרעה במלחמה    "עד קרב מידווי חשבו, שאנחנו, מפצח הצפנים במודיעין, מין דבר מסתורי, ואין צורך להאמין בו. למזלנו, אדמירל נימיץ היה אוהד למודיעין"    מפקדים אחרים לא האמינו באנשי המודיעין
ראובן לייב
במקום הזילות של ארבעה במאה, כאילו היה זה קילו-פירות, מומלץ להעלות לדוכני המכירה ספרים נדירים, שאזלו מן השוק. גם הקורא, המשתוקק לספר שהחמיץ בזמנו, וגם הסופר, שתהיה לו עדנה, ייצאו בסופו של דבר נשכרים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il