X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
צומת ספרים
סטימצקי
כמות הביקורת המושמעת כנגד רשתות שיווק הספרים היא עצומה ונוראית. אם תימשך הביקורת הספרותית נגד הרשתות ללא תגובה מצידן, במוקדם או במאוחר ייקלעו גם הרשתות למשבר. למה הן שותקות? אין להן מה להגיד?
▪  ▪  ▪

"לגור באביב בטיביליסי, להיות בן עשרים ולא להיות נאהב - זו צרה צרורה". כך נפתח אחד הסיפורים הקצרים האהובים עלי ביותר, "שכר הסופרים הראשון שלי". כתב אותו סופר יהודי בשם איסאק באבל (1940-1894) לפני תשעים שנה בעת שהתגורר בגרוזיה. מסופר בו על ליל אובדן בתוליו של באבל אצל יצאנית רחומה, אף כי היה תפרן גמור. במקום לשלם לה את אתננה, הוא סיפר לה סיפור קסום שבדה מדמיונו. וכך בילה עימה חינם אין כסף. וכך מסתיים הסיפור עצמו: "עברו מאז שנים רבות. במשך אותו זמן קיבלתי פעמים רבות כסף מעורכים, אנשים מלומדים, מיהודים מוכרי ספרים. עבור ניצחונות שהיו למפלות, עבור מפלות שהיו לניצחונות, עבור חיים ומוות - הם שילמו שכר אפסי, נמוך בהרבה מזה שקיבלתי בנעוריי מהקוראת הראשונה שלי"1...
יהיו שיגידו שניתן למצוא בסיפור הזה ביקורת נוקבת גם מן הסוג שנשמעת בימים אלו על-ידי סופרים רבים בישראל, על נומך שכר הסופרים. בתקופת באבל לא היו רשתות שיווק. היה שלטון טוטאליטרי בראשו עמד סטלין. איסאק באבל ידע להשמיע ביקורת. עיקר ביקורתו סבה דווקא על ענייני זכויות וחופש האדם ופחות על שכר סופרים. סטלין ידע במוחו השטני שצריך להיזהר מביקורת של סופרים. לימים איסאק באבל נעצר בהוראתו של סטלין בגין כתיבתו והוצא להורג בתלייה. אפרו פוזר בחצר של כנסייה באודסה, כך שלא נותר ממנו זכר. היה בן 46 במותו.
סופרים עדיין חשים מקופחים, אולי אף יותר מפעם ועדיין משמיעים ביקורת. לעיתים על ענייני זכויות אדם, אבל לרוב בענייני שכר הסופרים הנמוך המשולם להם לטענתם. חיציהם הנכתבים במילים מופנים אל רשתות השיווק של הספרים. יש שתיים - "צומת ספרים" ו"סטימצקי". כמות הביקורת המושמעת כנגד רשתות שיווק הספרים היא עצומה ונוראית. סופרים כאמור יודעים להשמיע ביקורת. התמזל מזלן של השתיים שלרוב הביקורת מופנית אל ה"רשתות" ולא אל שמן הממותג, או לא מתמקדת באחת בלבד, כך שכל שנותר לשתיים לכאורה לעשות זה להשתבלל ולקוות שהגל יעבור מעליהן בלי שהמותג עצמו ייפגע.
אבל הוא ייפגע. אם תימשך הביקורת הספרותית נגד הרשתות ללא תגובה מצידן, במוקדם או במאוחר ייקלעו גם הרשתות למשבר. למה הן שותקות? אין להן מה להגיד? אני בטוח שכן. אפילו לתנובה היה מה להגיד במלחמת הקוטג' העקובה גבינה אשתקד. האם שתיקה של הרשתות כהודאה בהאשמות נגדן? האם הן-הן אשר הורסות את הספרות הישראלית כפי שמאשימים אותן - בהאשמה איומה ונוראה - הסופרים ומו"ליהם? אם יש תשובה לתהיותיי, תופע נא מיד!

1. תרגום: חמוטל בר יוסף, כרמל
הכותב הוא יועץ תקשורת וחובב ספרות.
תאריך:  08/06/2012   |   עודכן:  08/06/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
למה שותקות סטימצקי וצומת ספרים?
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
מתברר כי סופרים אינם אנשי רוח
כנניהו המיסר  |  8/06/12 10:44
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות
יוסי ריבלין
מגיע לשיזף מחיר מלא על ספרו "אשת הטייס הנעלם", אבל צריך לזכור שגם סופרים לא פטורים מחוקי הכלכלה. כשיש הצע כה רחב ועשיר, והוא עולה אלף מונים על הביקוש - המחיר יורד
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il