X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
טענתו: הכיבוש משחית את צה"ל. טענתי: הכיבוש - מחוסר ברירה טיעוני השמאל שתפסו מקום מרכזי בסרטו הם דעתם של מעטים בישראל ביקורת על סרטו של חיים יבין "צבא העם"
▪  ▪  ▪
חיים יבין. הכיבוש משחית [צילום: פלאש 90]

כשחיים יבין, בדומה ל"ארץ המתנחלים", הניח את סוגיית צה"ל בסרטו "צבא העם" על השולחן, הייתי מסופק אם הוא יהיה מאוזן יותר מקודמו. לא הסכמתי בזמנו עם "ארץ המתנחלים" מפני שהטיעון בו היה חד-צדדי והתמונה שהשתקפה הייתה מעוותת. אך היה משהו בנכונות של יבין לגשת אל סוגייה יסודית אחרת בחברה הישראלית שגרם לי להאמין שהוא יוצר כאן משהו אחר, ביקורתי כנצרך אך מתאר באופן אמיתי ואובייקטיבי יותר את המציאות בגוף הביטחוני הראשי של ישראל. גם כאן, יש להודות, לא תמיד הסכמתי עם הטענות שהועלו, בעיקר עם אלו הנוגעות לתחום המוסרי, אך הן מעוררות מחשבה ודיון.
גם סרטו הקודם של יבין הביא את סוגיית השטחים אל המרקע אך הפעם הוא מפנה את העיסוק לאלו אשר שומרים עליהם. ומכאן הוא יוצא אל עיקר טענתו: הכיבוש משחית את צה"ל. במשך דקות ארוכות הובאו עדויות מפי לוחם שחבר עתה בארגון "שוברים שתיקה" ששהה במחסומים וראה את ההתעללויות; והנה אחת מראשי "מחסום ווטש", ועכשיו היא אימא לשני בנים לוחמים והדילמה באוויר האם יישמר המוסר במחסומים, ואז דרום תל אביב וארגון שמטרתו אחת: להביא לעצירת המיליטנטיות הישראלית. ויש להם דוגמאות: שמות של רחובות בערי ישראל ע"ש מלחמות ומפקדים, מטוס בכיכר העיר, והוכחות שאנחנו יותר מדי בעד הצבא.
החינוך, התקציב והמרקם החברתי
גם מקומו של החינוך לא נפקד: תיכון אחד שלא מוכן שחיילים ילמדו בו והשני דווקא כן. בסרט ניתן יותר זמן מסך לטענות המבקרות את צה"ל מהבחינה המוסרית אך הם מעלים בעיה נכונה שצריכה להילקח בחשבון אם כי באופן ובפרופורציות הנכונות.
הדיון הנרחב שעסק בתקציב הבלתי נתפש של צה"ל (רבע מתקציב המדינה) שעלה לדיון באחד הפרקים מבין השלושה, התחיל אומנם ממשרד הביטחון והפחדותיו הביטחוניות המופרזות בכל עונת אישור תקציב הביטחון (ושר בכיר שגם היה רמטכ"ל טוען שחברי הממשלה בכלל לא יודעים על מה הם מצביעים כשהם מאשרים את התקציב), אך המשיך גם לתחומים נוספים: השתמטות החרדים שהפכה פתאום למובנת נוכח עודף כוח האדם בצה"ל, עובדת היותם של 50 אחוז(!) משטחי המדינה שייכים לצה"ל ברמה כזו או אחרת, והפרשה המדממת של ה"מרמרה" שהייתה כשל ביטחוני-מדיני מהדהד ונבעה מרצונו של צה"ל למבצע בכל מחיר ועוד.
גם סוגיית המרקם החברתי ובתוכה נושאים כמו הגיור הצה"לי המוטל בספק, כמו גם טענתו של אלעזר שטרן שצה"ל בין יתר משימותיו הוא "צבא מחנך", טענה שיש בה כדי להוסיף על מטרותיו של צה"ל, הובאו בסרט כטענה לעליוניות היתר מבחינה ערכית של צה"ל ולמקום הנרחב שהוא תופס בחברה הישראלית.
מדינת ישראל חייבת צבא חזק
אם לומר את האמת, אני חושב שצה"ל לא רק כבש את השטחים אלא גם כבש אותנו כנטען בסרט, אך עם זאת הסיבות חייבות להילקח בחשבון: זה קרה מחוסר ברירה. טיעוני השמאל שתפסו מקום מרכזי בסרט הם דעתם של מעטים בישראל. ארגוני השמאל כמו גם חיים יבין מודעים לכך שהמזרח התיכון מחייב צה"ל חזק. וצבא חזק מכורח הנסיבות הוא גם כזה הנכנס לכל שדירות החיים.
הנושאים הנדונים בסרט מורכבים ומגוונים אך המסר היוצא ממנו ברור: צה"ל חייב מבקר אמיתי שיבדוק את הטענות הרבות שהוצגו בסרט בנוגע לתפקודו הטכני ושחלקן המועט נכתבו כאן.

תאריך:  10/06/2012   |   עודכן:  11/06/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ארץ החיילים: על "צבא העם" של חיים יבין
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
יהודים אינם כובשים בארצם=זו על
קורןנאוה טבריה  |  11/06/12 10:04
2
מוטב שתשחק עם הנכדים !
חזק הנביא  |  2/07/12 11:43
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
נקודת שפל נוספת בהידרדרותה של המשטרה: הקורבנות הפכו לחשודים משום שמישהו התעצל לבדוק את הראיות    התוצאה תהיה שמי שיותקף יפחד להתלונן, ולא מחמת נחת זרועם של העבריינים, אלא מחמת קלות ראשה של המשטרה
יעקב איציקוביץ
רא"ל (במיל.) אשכנזי, ראוי שתתנצל    הנזק שגרם לכאורה אשכנזי    על מה הצעקה?    כתב אישום פוטנציאלי וחוק יסוד צה"ל    לאשכנזי חשוב לפעול בזריזות    איך ייזכר אשכנזי?
דן אלון
הציבור לא אוהב להחליט. הציבור מצביע עבור אנשים שלא רוצים להחליט. הציבור מקבל מנהיגים שלא יודעים להחליט. הציבור הולך על "מרכז, מסורתי, ביטחוני עם צדק חברתי", והציבור מקבל בתמורה בדיוק את ההיפך, כי כשלא מחליטים קורה בדיוק מה שלא רצית שיקרה. ככה זה כשלא רוצים להחליט
ציפורה בראבי
עשו לי, לקחו לי, בגדו בי - מנהיגות הימין מבולבלת ומפולגת. אם בימין לא מוצאים דרך אחרת להתמודד - שיילכו הביתה!
הלל ויס
המחיר כבר קבעתם, אבל מה אתם כולם יודעים!
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il