X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
משה ליפשיץ, הבמאי הנשכח, משורר היידיש, ופליט נרדף שבקושי הגיע לארץ ישראל, בשנת 1934, היה אחד מאותם במאים נודדים אגדתיים. בשל אופיו ובשל השקפותיו לא האריך בעבודותיו. ממשרתו כדרמטורג הבית של תיאטרון "הבימה", התפטר לאחר כמה חודשים. אבל הספיק בטרם התפטר אפילו לשלוח מכתבי סירוב, למחזאים ששיחרו אל במת "הבימה"
▪  ▪  ▪
משה ליפשיץ. במאי נודד

משה ליפשיץ כבמאי נודד.
הבמאים הנודדים, אותם 'ווגבונדים' מופלאים, שהילכו בארץ בשנות היישוב וגם לאחר קום המדינה, וביימו הצגות תיאטרון בקיבוצים במושבים ובמושבות הרחוקים מתל אביב - הם תופעה תרבותית מיוחדת במינה, שטרם נחקרה כראוי. לבד ממאמרים בודדים ומסות יחידות, (עזה צבי למשל, במסותיה על אביה רפאל צבי). לא נסקרה התופעה הזו בכל היקפה. הייתה זו קבוצה של אידאליסטים, שליחים מטעם עצמם, שבשנות השלושים הארבעים והחמישים נדדו מיישוב ליישוב והביאו לחלוצים את בשורת התיאטרון.
הייתה זו חבורה של אנשי רוח שהתמסרה לשליחותה ללא תמורה הולמת, וללא ביטחון כלכלי. הם היו מתארחים ביישוב, ומשכנים בו לפעמים גם את משפחותיהם, עד 'נשף הסיום' המיוחל והקתרזיס הציבורי שליווה אותו. שבועות ארוכים, חודשים מתישים, של התמסרות ללא קץ, ללא חשבון שעות ושינה, הסתיימו בחגיגת תיאטרון מקומית. חגיגות התיאטרון הללו הפכו לימים לציון דרך בתולדות היישובים. מקור לזיכרונות ילדות עשירים ומסמני זהות מקומית.
הבמאי הנשכח
משה ליפשיץ, הבמאי הנשכח, משורר היידיש, ופליט נרדף שבקושי הגיע לארץ ישראל, בשנת 1934, היה אחד מאותם במאים נודדים אגדתיים. בשל אופיו ובשל השקפותיו לא האריך בעבודותיו.
ממשרתו כדרמטורג הבית של תיאטרון "הבימה", משרה שסידרה לו מיטיבתו מרגוט קלאוזנר, התפטר לאחר כמה חודשים. אבל... הוא הספיק – בטרם התפטר - אפילו לשלוח כמה מכתבי סירוב, אדיבים אך לא כל כך נחמדים למחזאים עבריים ששיחרו אל במת "הבימה"!.
האיש שהובא ארצה מעשרות שנות חיים בגולה, חש בעצמו די כוח שיפוט וביקורת וידיעת העברית החיה בארץ, עד כדי משלוח מכתבי סירוב. אבל מאז התפטרותו התקשה מאד למצוא עבודה ופרנסה. הוא עסק בכמה פרנסות. לאה גולדברג מספרת בזיכרונותיה:
" כולנו היינו שרויים במצב חומרי גרוע למדי, אך העני מכולנו היה ליפשיץ, שלא הייתה לו שום עבודה קבועה, והוא עבד במסירות מאין כמוה. יחסו לכסף היה בכלל יחס שבקלות-ראש גמורה. היה נהרג על כל פרוטה, אך ברגע שהיה סכום כסף בידיו יכול היה לבזבזו על דברים של מה-בכך ללא כל חשבון, היה בלתי אחראי לגמרי כלוקח ונותן. דבר זה גרם לסיבוכים לא מעטים בחברת ידידיו ומכריו. תמיד היה שקוע בחובות וללא דעת גבול של "שלי ושלך", אך אני בטוחה שרבים היו גם חייבים לו והוא בעצמו לא ידע זאת.
הבמאות הנודדת - קרש הצלה
בעבודות רבות שעסק בהן בארץ, כדי להתפרנס איכשהו, נפל בחלקו במשך זמן מסוים לעסוק גם בהוראה, באיזה מועדון בשכונת-עוני בתל אביב. זוכרת אני באיזו חיבה סיפר לי על הילדים חניכיו, בייחוד על אחד פרא ומוכשר, פרוע ועדין ביותר. אפילו את שם הילד אני זוכרת עד היום: חנוכה... אך גם דבר זה לא האריך ימים – התקופה הייתה כזאת, האיש היה כזה. רק בשנת חייו האחרונה אפשר היה לנחש, כי ייתכן שיגיע לאיזה מצב של מנוחה וקבע. משהו, כמו שאומרים, "היה באוויר"..."
משום כך הייתה "הבמאות הנודדת" בקיבוצים בבחינת הצלה בשבילו. הוא ידע לביים, הוא היטיב לעבוד עם שחקנים, הוא חש קרבת השקפות אל חלוצי הקיבוצים, התיאטרון היה תשוקתו האמיתית. לכל קיבוץ שעבד בו הביא אתו את המטען התרבותי הענק שהיה טעון על שכמו. את הידע העצום שלו, את הרב-לשוניות שלו. השחקנים הצעירים כתבו על כך בזיכרונותיהם, זה הרשים אותם מאד. הם חשו אליו כבוד רב. הוא היה בשבילם אבא גדול, מנטור שבא "משם", מאירופה שהחלה כבר לבעור, חונך ובמאי אהוב. בשתי הצגות קנה את עולמו בעמק הירדן. "השקיעה" לאיסק באבל, שביים בקיבוץ אפיקים, מארס 1937. והשנייה "כיצד חוגגין", בבית זרע שסיפורה מובא כאן.
מתוך: יובל ויובלות, או כיצד חוגגין מאת חיה ארד
להעלות זכרו של חג היובל הראשון שלנו, יובל העשור – 25.9.1937
עלון קיבוץ בית זרע, ספטמבר 1997.
יובל העשור – "כיצד חוגגין".
"...כמסופר בתחילתן של אגדות, ישבו זקני העדה, שבעה חכמים, שבעה ימים ושבעה לילות, וטכסו עצה – מה? ואיך? וכיצד חוגגין? הדרך המובילה לפתרון – נמצאה! החכמים החליטו: נביא איש מבחוץ, (לביים את הצגת היובל), הוא ילמד אותנו, יחכם ויחכימנו, תיק"ו!
הגואל נמצא בתל אביב, בדמות משה ליפשיץ: פליט התיאטרון האוונגרדי של מקס ריינהארדט בברלין. (היה תלמידם של ריינהארדט ופיסקטור בברלין, 1928 – 1932) איש בגיל העמידה, שמנמן, חולני ורגיש לחום של "שלהי דקייטא" שלנו. (כלומר לחום הכבד של עמק הירדן).
הוותיקים, (מעולי גרמניה) האמונים על תורת קאנט ושירת גתה והיינה, מצאו בו איש כלבבם. ואילו הצעירים יותר, הליטאים, גילו בו עד מהרה את שורשי ה"אידישקייט" שלו, שהועילו להתקרבותם. האיש עבד בפרך, כשהוא מגיר נחלי זיעה, ומתגונן מפני היתושים בנר היפני שבידו. תמורת משכורת חודשית של מאה לא"י (לירה ארץ ישראלית מנדטורית) הון עתק יחסית לשכר יומי של פועל חקלאי – 0.17 לא"י, ואפילו פועל בנין – 1.25 לא"י ליום. שלב א' בבעייתנו נפתר. אבל כיצד חוגגין? מה נעלה על בימתנו? טרגדיה, קומדיה, סאטירה? שייקספיר, צ'כוב או שלום עליכם? השאלה תלויה באויר ואפילו הבמאי, שהינו גם סופר וגם משורר (היה משורר יידיש שהוציא ספר שירים אחד "דב מרקד", 1922), לא יכול לה.
ושוב "ישבו שבעה חכמים"... וגמרו יחד עם הדוד החביב (ליפשיץ): נציג מַסֶכֶת בשם "כיצד חוגגין"! הוא, האיש מבחוץ, יפקח עיניים רואות הכל ויכרה אזניים קשובות לנשמע בתוֹכֵנוּ. יתרשם וירשום הכל בפנקסו. ואחר כך ישב עם התמלילנים (יעקב עמית, דניאל בן נחום וישעיהו סגל) (יעקב עמית, לימים עיתונאי ועורך 'על המשמר', דניאל בן נחום, לימים משורר ומרצה, אביו של הסופר יונתן בן נחום, וישעיהו סגל, לימים עיתונאי) ואת הרשמים ייצקו ביחד לתבניות לשון מתאימות.
ובסוף: השחקנים איך יימצאו? כאן לא הייתה בעיה. מתנדבים רבים מן הוותיקים ומן הצעירים הגיעו לבחינה. ורק אלה שביצעו שני אטיודים, לפי בחירתו, - נתקבלו..."
"...ליפשיץ נהנה מעבודתו עם חובבים, שהישגיה לא היו מבוטלים כלל. רק על עניין קטן לא הצליח לגבור: היגוי הרי"ש, החלפת הגרונית שלנו בתקנית..."
"...שני ערבים הוצגה הצגתנו על במה, בין המקלחות לבית הנוער. מוזמנים רבים מן הסביבה צפו בה. ביניהם היה גם מושל הגליל הבריטי – לוּאִיס אֶנְדרוּס ופמלייתו. הם השתעשעו עם פעוטינו, ושוחחו עם חברים...
האיש – אנדרוס – היה חובב ישראל, ועל כן נרצח למחרת צפייתו בהצגתנו, על מדרגות כנסייה בנצרת (ויש שם לוח לזכרו), והמרד הערבי ( מאורעות תרצ"ו תרצ"ט), ששכך למשך שנה, התעורר באותו יום – 26.9.1937..."
תודתי לסופר יואב הלוי (לויטס), מבית זרע, על עזרתו.

תאריך:  11/06/2012   |   עודכן:  11/06/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שמעון שטיין
סיום הפעילות הצבאית באפגניסטן והתקופה שלאחר מכן - החלטת הנשיא אובמה בדבר הפסקת הלחימה והוצאת הכוחות הלוחמים עד סוף 2014, מהווה הודאה בחוסר יכולתה של ארצות הברית (ונאטו) לממש את המטרות השאפתניות שהציבה לעצמה, קרי: טרנספורמציה של החברה והמשטר האפגני
אברהם בן-עזרא
האם קבלן פטור מאחריות לגבי ליקויים שנוצרו באמצעות שדרוגים ושינויים בדירה לאחר חתימה על הסכם הרכישה?
עו"ד יוסי דר
נראה שלשכת עוה"ד התנפלה על השופטת לא בגלל הפרוטוקולים אלא כיוון שהקרבן למעשיה לא היה איזה בוזגלו אלא עורך דין מהגילדה
איתן קלינסקי
אנחנו כחברה ישראלית החמצנו החמצה גדולה כאשר לא היינו קשובים למשנתו של לובה. החמצנו רבות כחברה שלא סייענו במידה הנדרשת, שרעיונותיו יתנחלו בלבבות ויהפכו למעשה מדיני
נורית גרינגר
נראה שממשלת ישראל רוצה שמדינה פלשתינית רצחנית תוקם לאורך גבולה, ומאמינה כי פינוי יהודים ללא סיבה והרס קהילות יהודיות הוא הדבר הנכון לעשותו. ממשלת ישראל חייבת לשים קץ לאלתר לפרעות שהיא מנהלת, על בסיס קבוע, ביהודה ובשומרון מטעמים פוליטיים "נכונים"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il