X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
במקום לתת ביטוי לקנאות דתית רוויה בסלידה לאחר, נעמיק במסגרות החינוכיות שלנו בעושר התרבותי היהודי. נעורר מתוכו את תלמידינו לחיים על בסיס של עקרונות מוסריים מנחים כיצד עלינו לחשוב ולנהוג במגוון של מצבים אנושיים: "מדבר שקר תרחק... שוחד לא תקח... וגר לא תלחץ"
▪  ▪  ▪
לגזענות יש מרפא [צילום: פלאש 90]

באמצע המאה התשע עשרה השמיע דוסטויבסקי, שהיה אדם דתי, מפיו של איוואן קרמזוב את ההתרסה, "שאם אין אלוהים מותר הכל". בתקופתנו דווקא הטוענים לקיומו של אלוהים ובשם האלוהים מרשים לעצמם לנקוט בדרך, שלפיה הכל מותר. מותר אפילו לפגוע בשם המוסר האלוהי באדם שנברא בצלם. מותר לפגוע באדם שנברא בצלם, רק לא בצלם אדם מגזע שאני נמנה אליו.
למרבה הכאב, קנאות דתית הגולשת מהר מאוד לחיקה של לאומנות כוחנית היא אחראית במידה רבה לטרוף הגזעני, שמביא עמו מנות יותר מדי גדושות של שפיכות דמים ואומללות אנושית, שאינה רוצה להיפרד מכברת הארץ עליה אנו חיים כאן שני העמים - ישראלים ופלשתינים.
מצידם של הפלשתינים מתבטא הדבר בעמדה פלשתינית, המשלבת ג'יהאד דתי אסלמי עם לאומנות, שאינה מוכנה להכיר בקיומי כאן. מהצד השני מזדקרת עמדה של שילוב דתיות משיחית ולאומנות כוחנית, החותרת להגשים את חזון ארץ ישראל השלמה תוך דחיקת הפלשתינים מהמקום, שהוא מולדתם בדיוק כמו שהוא מולדתי ומולדת עמי, עם ישראל. זה מפגש קטלני הגובה מחירי דמים.
גם אם נסכים, שלא כל הישראלים ולא כל הפלשתינים שותפים לדעות של קנאות גזענית וכוחנית, הרי למר גורלנו הם דומיננטיים דיים כדי לדאוג, שנמשיך במרחץ הדמים ולא ניתן לשנאה לאחר להיפרד מאיתנו .
לרוקן את מצבורי התחמושת של הגזענות
האתגר שלנו כחברה איך לרוקן מתוכנו את כל מצבורי התחמושת של לאומנות וגזענות המשתלטים על חיינו. איך לטהר את חלקת האלוהים הקטנה שלנו במגזר החינוכי, שלנו כחברה כן יש שליטה עליו בישראל שלנו. מה עלינו לעשות כחברה ישראלית לטהר את נופיה החינוכיים בהוראה בבית הספר מכל מצבורי השנאה הטוטאלית לעם שחי איתנו. להתנער מכל סממן של שנאה לתרבותו העשירה וגם לא לגלות שנאה לעמים אחרים ולא לתרבויות אחרות.
אני מנסה לערוך את המסע ההתמודדות הזו באמצעות מספר נגיעות קצרות מאוד, שאני מקווה, כי יעוררו למחשבה. אתחיל בספרו של פרופסור יחזקאל קויפמן, "תולדות האמונה הישראלית", כרך א' עמ' 632 , בפרק בו הוא דן בשאלה, שהוגדרה על ידו - "הכנענים בארץ ישראל האידילית והריאלית".
כיבוש הארץ בוצע בגירושם של עממי כנען
פרופסור יחזקאל קויפמן מתייחס למה שהוא קורא "הדעה המקובלת בין חוקרי תולדות ישראל, ששבטי ישראל ישבו בין הכנענים התערבו בהם, קבלו מהם יסודות תרבות והטמיעו אותם בתוכם ..."(שם עמ' 632). אל מול דעה זו הוא מתייצב במלוא שיעור קומתו המוסרית והמחקרית ומשמיע אמת כאובה, שלצערי, אינה מגיעה אל תוכנית הלימודים שלנו בבתי הספר בשיעורי התנ"ך. וכך כותב פרופסור יחזקאל קופמן - "את האמת נגיד: הפרשה הזו היא די עגומה. הסיפורים על החרמת הכנענים הם סיפורים מחרידים. יש בהם יותר "גזע" מאשר אנושיות דתית ומוסרית" (שם עמ' 632)
לזכותו של פרופסור יחזקאל קויפמן ניתן לומר, שהיה לו אומץ לעמוד על הסתירה שבין העיקרון האוניברסאלי ההומניסטי הגלום בעצם הרעיון המונותאיסטי לבין דפוסי המימוש, כפי שהם עולים מהעדויות הקשות בספר יהושע. ועם מלוא העוצמות המוסריות הוא מתייצב אל מול אחת השאלות הכאובות - " אם אנו חפצים להבין את את תולדות ישראל, עלינו לברר כאן את האמת האובייקטיבית כמו שהיא, בחינת העובדות מראה לנו, שכיבוש הארץ בוצע בהשמדתם או בגירושם של עממי כנען, ולא היה בו כלום מכיבוש של שלום ..." (שם עמ' 632) וזאת בצד הידיעה, שאת ישראל החטיאו עמים, שישראל לא הורישום, כרתו איתם ברית והתחתנו בהם. לדעת , יש לייחס הנחה זו למקורות מאוחרים יותר.
פרופסור קויפמן אינו מנסה למתן את סיפור השמדת עמי כנען. לאזמל האינטלקטואלי המחקרי, המאפיין את כתביו, הוא מוסיף גילוי של הזדעזעות מוסרית ערכית, כשהוא מתייחס ל"סיפורים מחרידים שיש בהם יותר "גזע" מאשר אנושיות דתית ומוסרית" .
לצערי, הביקורת והזעזוע של אינטלקטואל וחוקר מקרא בעל שיעור קומה כמו פרופסור יחזקאל קויפמן אין לה ביטוי בחומרים הרבים, שמנפיקה המזכירות הפדגוגית. חבל מאוד שחד ממדיות וראיה צרה נתחמת לה בחומרים הרבים, שמוגשים לתלמיד בשיעורי המקרא. דיון בספר יהושע, המתעלם מתובנות מחקריות ומוסריות של פרופסור קויפמן, זו כניעה לתכתיבים לאומניים, הגוררים את שיעורי התנ"ך למחוזות אפלים ולהתחמקות מדיונים בשאלות מוסריות ערכיות. כך בחלקת האלוהים הקטנה שלנו בבתי הספר שלנו מתעצמת לה גזענות שאת פירות הבאושים שלה אנו מוצאים בשפע בתוכנו.
מצד אחד אני מעריך התבטאות כנה וזעזוע לנוכח "הספורים על דבר החרמת הכנענים, שהם ספורים מחרידים", כלשונו של פרופסור קויפמן , אך מאידך אני מבקש בצניעות רבה לחלוק עליו בנושא שנראה לי מאוד מהותי. כשפרופסור קויפמן מתייחס למעידה הגסה של האידיאה המונותאיסטית, הוא תולה את כל האשמה רק במציאות העכורה ורק בה, לדעתו , טמונה כל האשמה. הוא איתן בדעתו ,שהמציאות הגסה והברוטאלית היא שהכשילה את האידיאה. אני מרשה לעצמי לחלוק עליו. נקודת המבט שלי - שמקורה של ההסתאבות המוסרית היא באידיאה עצמה , באידיאה הדתית מצוי הכֶּשֶל זו אידיאה המספקת את מטעני התחמושת הלאומנית , שחובה עלינו לפרקה ולהוציאה מתוכנו .
אידיאה דתית, שמעמיסה על עצמה מחויבות לרעיון הבחירה, "אותנו בחרתנו מכל הגויים", ממנה תצא הבשורה לעמי העולם, מעלה את החברה המאמצת רעיון זה על שרטון של הרס כל סיכוי לקיום-יחד בין העמים. ועל כך אני מצר. אני מצר על ההוראה להשמיד את עמלק מעולל ועד יונק משור ועד שה, להשמיד עם טוטאלית על האדם, החי והרכוש. הוראה החוזרת בספר הספרים ומנווטת לעבר מציאות חיינו, תוך המרת העם העמלקי בעם הערבי.
אני עוד יותר מצר, שרעיון הבחירה הוא נכס צאן ברזל בדת של עם, שאני חלק ממנו. קשה לי לקבל את הצו בספר "דברים" פרק כ' 18, המחייב את עמי להשמיד את עמי כנען כדי לגונן על העם הנבחר מפני השפעות הרסניות - "לְמַעַן אֲשֶׁר לא יִלֲמֲדוּ אֶתְכֶם לַעֲשוֹת כְּכָל תּוֹעַבְתָּם".
כמי שאוהב את ספר הספרים, אני כואב כל היתר להרג המצוי בו כדי למנוע השפעה תרבותית הרסנית. קשה לי לקבל שענק רוח כמו הרמב"ם מגלה הבנה להיתר בספר "דברים" כ' 18 בכותבו: "אל תחשוב שזו אכזריות או בקשת נקמה, אלא זה צורך למעשה המתחייב משיקול אנושי, שיסולקו כל המכשולים המונעים בעד שלמות... ". (רמב"ם א' נד)
אני דוחה כל היתר להרוג כדי להסיר ביטוי תרבותי של כל מי שנראה "מכשול בעד שלמות". היתרים אלו להרג בספרות המקרא, בספרות ההלכה המאוחרת תוך הצבעה על נחיתות האחר - נחיתות דתו ותרבותו , נחיתות מאיימת שיש לחסלה - סוללת גם באלו הימים היתרים המובילים את החברה הישראלית למחוזות אפלים. התנגדותי הנחרצת לעבר התרי הרג במראי מקום במקורות תרבות ישראל תקפה גם כלפי מראי מקום בכתבי הגות בקוראן.
במקום לתת ביטוי לקנאות דתית רוויה בסלידה לאחר נעמיק במסגרות החינוכיות שלנו בעושר התרבותי היהודי. נעורר מתוכו את תלמידינו לחיים על בסיס של עקרונות מוסריים מנחים כיצד עלינו לחשוב ולנהוג במגוון של מצבים אנושיים : "מדבר שקר תרחק ...שוחד לא תקח... וגר לא תלחץ" (שמות כ"ג , 7-9), "בצדק תשפוט את עמיתך ...ואהבת לרעך כמוך" (ויקרא י"ט , 34) "יהי ככוד חברך חביב עליך כשלך" (פרקי אבות ב' 10) והשתתת חיינו "על האמת, על הדין ועל השלום " (פרקי אבות א' 18) . לנהל את חיינו למציאות בה "גר ויתום ואלמנה לא תעשוקו ודם נקי לא תשפכו" (ירמיהו ז' 6).
לגזענות יש מרפא, רק בתנאי שנהיה רגישים לעולם התכנים שאנו מגישים לילדינו במסגרות הלימוד.

תאריך:  12/06/2012   |   עודכן:  12/06/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
לפרק את מטען האידיאולוגיה הלאומנית
תגובות  [ 14 ] מוצגות  [ 14 ]  כתוב תגובה 
1
סיכוי קלוש להשיג את המטרה .
אין סיכוי  |  12/06/12 12:04
 
- כמה סמולנים התקוממו על הסרטן
איש עצוב  |  12/06/12 12:41
 
- איש עצוב ,ברגע שתפסיק לחשוב על
קורןנאוה טבריה  |  14/06/12 06:12
 
- אחים, לא יעזור, אחים
איש עצוב  |  14/06/12 07:59
2
ההיסטוריה היא מכלול
ה.א.  |  12/06/12 12:37
3
לגזענות יש מרפא
אלטער קרקר  |  12/06/12 17:10
 
- אלטאר קראת רק חלק מהמאמר. ל"ת
תגובה...  |  12/06/12 17:44
 
- הכותרת מספיקה כדי להבין את רוח
קורןנאוה טבריה  |  14/06/12 06:56
4
הקנאות החילונית"נאורה"ממסוכנת
קורןנאוה טבריה  |  13/06/12 06:12
5
הערבים בתגובה:דיר באלק אם התכו
קורןנאוה טבריה  |  13/06/12 06:18
6
תבורך על המאמר ל"ת
לאיתן  |  13/06/12 10:33
7
עושר תרבותי יהודי ?
איתן, הצחקתני  |  13/06/12 14:34
8
עוד קומוניסט קטן .
ישמעאל  |  13/06/12 16:07
 
- אם איתן קומוניסט אז גם אני ל"ת
לישמעאל בן אברהם   |  14/06/12 10:36
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
משה כהן
השאלה העיקרית, הנבחנת במאמר זה, היא האם חיובו של אדם, בעל דין, בהפקדת עירבון להבטחת הוצאות הצד שכנגד, כתנאי לשמיעת הערעור או העתירה, מהווה פגיעה בזכות הגישה לבית המשפט?
צבי מגן
לרוסיה יש עניין לשנות את מדיניותה גם במזרח התיכון כשהדיו של הנושא נשמעים בדיון פנים-רוסי טעון. מהשאלות שעל סדר היום - הצורך בחלופה לציר הרדיקלי במזרח התיכון, הנתמך על-ידי רוסיה ומתפורר לנגד עיניה, כמו גם כינון מנופי השפעה חדשים באזור חיוני זה, תחת אלה שאבדו
ראובן לייב
מסר אנונימי, המאיים על חיי, שהגיע אלי שלשום באינטרנט, הוא, כנראה, רק עוד סימפטום לאלימות המילולית שמשתלחת בעיתונאים רק משום שרשימותיהם אינן לרוחם של קוראיהם
הרב אליהו קאופמן
את ישראל אייכלר - ה"מסביר החרדי" על כידוני התקשורת והממסד החילוני - לא מעניינת ההשקפה הטהורה. השיטה שלו היא "ללכת עם החזק". בשנות ה-90 דרך כוכבם של אנשי השמאל - בתקשורת ובפוליטיקה יחד, אייכלר ניווט את החסידות שלו לכיוון הזה בדיוק. שם היו התקציבים, שם היה תיק הדתות. אך משנות האלפיים כיסו ענני הימין את המדינה ואייכלר "שבר" ימינה כי שם היה הכוח החדש-ישן
נורית גרינגר
למלחמת השנאה של השמאל, הערבים המוסלמים וסתם אנטישמים נגד יהודים וישראל אין גבולות. רבותי, השתקנו את עצמנו והגיע הזמן לקחת ביד את המגפון ולהשמיע את קול האמת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il