X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
סיפורו של מקושש העצים, המופיע בסוף פרשת השבוע, הוא למעשה הסיפור של כולנו - שלא מסוגלים לכאורה להתנתק משגרת העבודה המודרנית ניסוי שנערך בארה"ב הוכיח שההינתקות אפשרית ואפילו חיונית; במקורותינו קוראים לזה במילה אחת: "שבת"
▪  ▪  ▪
מי אמר שחייבים לישון צמודים לסמארטפון? [צילום: AP]

לקראת סוף פרשת "שלח לך", אחרי הדרמה הגדולה של פרשת המרגלים, מביאה התורה סיפור קטן על איש שיוצא לקושש עצים ביום השבת, דבר שכמובן נחשב איסור. חז"ל בגמרא דנו בזהותו ומניעיו של אותו אדם, אולם גם על דרך הפשט לא ברור מדוע נזקק האיש לקושש עצים אלו. הרי ידוע שבני ישראל קיבלו את מזונם מן השמיים בצורת מן (שלא ירד בשבת ממילא), והחל מהפרשה הקודמת, קיבלו חיזוק לתפריט בצורת שלו. יתרה מזאת, רש"י מוסיף שבני ישראל "לא שמרו אלא שבת ראשונה, ובשבת השנייה - בא זה וחיללה".
הדחף הזה להמשיך לעבוד, מסביב לשעון, גם סופי שבוע, גם ללא סיבה "מוצדקת", מזכיר מאוד את תרבות העבודה שלנו. המכשירים הרבים שנמצאים בכיסינו, מפתים אותנו להיות תמיד זמינים מתוך תחושה שכך נהיה יותר יעילים בעבודתנו. אנו מוצאים את עצמנו מקוששים עוד אי-מייל ועוד אחד, בעבודה, בבית, בנסיעה, בכל מקום אפשרי - בשכבך ובקומך, פשוטו כמשמעו.
הקישוריות שמאפשרים המכשירים האלקטרונים הצמודים לנו, יחד עם עבודה לצד עמיתים החיים באזורי זמן שונים, מזינים מעגל קסמים, בו מתפתחת מערכת ציפיות בלתי-הגיונית שבה כולם צריכים להיות זמינים כל הזמן, ולתת מענה לכל שאלה באופן מיידי. לכאורה אלו דרישות הכלכלה המודרנית, וכורח שלא ניתן למנוע אותו.
זמן שבו אסור להיות זמינים
בספר שיצא לאחרונה, Sleeping with your Smartphone, מפנה לזלי פראו, מרצה באוניבסיטת הרווארד, זרקור לתופעה. לאחר בחינת שורשי הבעיה, היא מציעה פתרון "מהפכני": היא קוראת לצוותים של אנשים העובדים יחד להגדיר יחידת זמן כלשהי שבה החברים לא רק רשאים, אלא אף מצופה מהם שלא יהיו זמינים; בשפתה: Predictable Time-off או בקיצור PTO.
פראו ערכה ניסוי בחברת יועצים ארגוניים מובילה, שבה סברו בתחילה שאין זה דבר אפשרי, שהרי לא רק שזמינותם חשובה זה לזה, אלא גם ללקוחותיהם המשלמים ממיטב כספם על שירותיהם. תוצאות הניסוי היו מפתיעות. בכל המדדים שנמדדו - כגון שביעות רצון מהעבודה, הרגשה בתחילת יום עבודה חדש, האיזון בין עבודה לחיים האישיים ועוד - היה שיפור רב, וזאת ביחס לצוותים שלא אימצו את ה-PTO. יתרה מזאת: הצוותים הרגישו שהם יעילים יותר לאחר אימוץ השיטה, והדבר גרם לשחיקה מופחתת בתפקידם והביא לנאמנות גבוהה יותר למקום העבודה. גם הלקוחות דיווחו, כי הם אפילו חווים שיפור משמעותי ברמת השירות, במקום הירידה שציפו לה.
בספרה קוראת פראו לצוותים להתחיל בקטן: להגדיר לעצמם את יחידת ה-PTO המתאימה להם, גם אם מדובר בערב אחד בשבוע, שבו הם לא יטרידו זה את זה באי-מיילים ובשיחות. בנוסף היא ממליצה, במקרה הצורך, ליצור מנגנון גיבוי הדדי שיבטיח שנושאים קריטיים שלא סובלים דיחוי, יקבלו מענה מיידי. הניסוי הצליח בצורה כה מוחלטת, שלאחר ארבע שנים הרוב המכריע של הצוותים באותו ארגון אימצו את השיטה. הספר זוכה אף הוא להצלחה רבה, דבר המוכיח עד כמה הנושא מעסיק אנשים כה רבים.
קראנו לשיטה "מהפכנית", אבל יסודותיה נמצאים במקורותינו העתיקים. השבת בה אנו מתנתקים מעיסוקינו, מכבים את המכשירים המצפצפים ומפסיקים את קישוש המיילים ופיסות העבודה - היא ה-PTO האולטימטיבי. ביום זה, האדם מתכנס בביתו, מתרכז בעצמו, במשפחתו בקהילתו ומבין ששום דבר לא יברח לו שם בחוץ. כך הוא גם יכול להתחיל את השבוע ביום א' בכוחות מחודשים.

הכותב הוא מנכ"ל חברת פרסטו הנדסה ומחבר הספר "בין ישיבה לישיבה – סוגיות ניהול בהשראת ספר בראשית", בהוצאת מטר.
תאריך:  12/06/2012   |   עודכן:  12/06/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתן קלינסקי
במקום לתת ביטוי לקנאות דתית רוויה בסלידה לאחר, נעמיק במסגרות החינוכיות שלנו בעושר התרבותי היהודי. נעורר מתוכו את תלמידינו לחיים על בסיס של עקרונות מוסריים מנחים כיצד עלינו לחשוב ולנהוג במגוון של מצבים אנושיים: "מדבר שקר תרחק... שוחד לא תקח... וגר לא תלחץ"
משה כהן
השאלה העיקרית, הנבחנת במאמר זה, היא האם חיובו של אדם, בעל דין, בהפקדת עירבון להבטחת הוצאות הצד שכנגד, כתנאי לשמיעת הערעור או העתירה, מהווה פגיעה בזכות הגישה לבית המשפט?
צבי מגן
לרוסיה יש עניין לשנות את מדיניותה גם במזרח התיכון כשהדיו של הנושא נשמעים בדיון פנים-רוסי טעון. מהשאלות שעל סדר היום - הצורך בחלופה לציר הרדיקלי במזרח התיכון, הנתמך על-ידי רוסיה ומתפורר לנגד עיניה, כמו גם כינון מנופי השפעה חדשים באזור חיוני זה, תחת אלה שאבדו
ראובן לייב
מסר אנונימי, המאיים על חיי, שהגיע אלי שלשום באינטרנט, הוא, כנראה, רק עוד סימפטום לאלימות המילולית שמשתלחת בעיתונאים רק משום שרשימותיהם אינן לרוחם של קוראיהם
הרב אליהו קאופמן
את ישראל אייכלר - ה"מסביר החרדי" על כידוני התקשורת והממסד החילוני - לא מעניינת ההשקפה הטהורה. השיטה שלו היא "ללכת עם החזק". בשנות ה-90 דרך כוכבם של אנשי השמאל - בתקשורת ובפוליטיקה יחד, אייכלר ניווט את החסידות שלו לכיוון הזה בדיוק. שם היו התקציבים, שם היה תיק הדתות. אך משנות האלפיים כיסו ענני הימין את המדינה ואייכלר "שבר" ימינה כי שם היה הכוח החדש-ישן
רשימות נוספות
העיקר הנוחות?  /  הרב יהודה זולדן
מי יעלה את רוח האדם?  /  הרב רפי פוירשטיין
השקרן שבפנים  /  הרב דוד סתיו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il