X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
ועידה איסלאמית בינ"ל שכונסה במוסקבה, מגנה את תופעת הרדיקאליזציה ומנחה פרשנות פרגמאטית למושגים דוגמת ג'יהאד וח'ליפות מוסלמית
▪  ▪  ▪
עדות ראשונה להתפכחות בקרב חוגים בחברה המוסלמית? [צילום: AP]

הדעה הרווחת בדעת הקהל הבינ"ל גורסת כי נמשכת ההקצנה האידיאולוגית בחברה המוסלמית, ופרשנים לענייני המזרח התיכון אף קיבעו בתודעה את התובנה כי מה שהחל כ"אביב הערבי" הפך עד מהרה ל"חורף אסלמי" קודר.
ההישגים הניכרים של תנועת ה"אחים המוסלמים" בפרלמנטים של תוניסיה, מצרים ומרוקו והאפשרות לבחירתו של נשיא מצרי מקרב תנועה זו, משתלבים לפחות לכאורה, בהילך רוח מעורר דאגה זה.
דווקא על-רקע זה, יש עניין בהפניית זרקור אל עבר ועידה בינ"ל שכונסה לאחרונה במוסקבה (25-26 מאי 2012), שכותרתה ״דוקטרינה איסלאמית המתנגדת לרדיקאליות״, שבה נטלו חלק אנשי דת בכירים מ-23 מדינות מוסלמיות (בהן, סעודיה, מצרים, כווית, קטר, ירדן, מרוקו, תוניסיה, עירק ורפובליקות הקווקאז) לצד ראשי הקהילה המוסלמית ברוסיה, לצורך גיבוש "פתוות השלום" כהגדרתם. לציון מיוחד זכתה השתתפותם של נציגי האחים המוסלמים ממצרים.
הוועידה שהוגדרה כגדולה מסוגה, לא זכתה, משום מה, לפרופיל תקשורתי ניכר, הגם שהמסר שנועדה לשדר תואם ברוחו גם את מדיניותו של נשיא ארה"ב, אובמה, המנחה הבחנה קטגורית בין דת האסלם כשלעצמה לבין הטרור מבית היוצר של אל-קאיעדה.
הג'יהאד - כמאבק נגד הרשע ולא מלחמת מצווה
מכל מקום, ההודעה המשותפת שפורסמה בתום הוועידה, במתכונת של פתווה, מגנה את תופעת הרדיקליזאציה וקובעת כי יש להגדיר את המושג "ג׳יהאד" כמאבק נגד הרשע ולא כמלחמת מצווה כפי שנטען ע״י הקיצוניים, בעוד המושג ״תפקיר״ יתפרש כהעדר אמונה ולא כקריאה לחיסול האדם הכופר וחסר הנאמנות. המושג "ח'ליפות איסלאמית" יחדל מלשקף חתירה לשיטה שלטונית החולשת על כל העולם.
איש דת רוסי בכיר, המופתי אל-ביר קרגאנוב, הבהיר בהקשר זה כי בקרב הדור הצעיר במדינות המוסלמיות שוררת בורות לגבי הבנת המשמעויות של מושגים מן הסוג הנ"ל במסורת האיסלאמית, ולפיכך מוטלת על אנשי הדת המשימה לחדד את מהותם האמיתית של ציוויים אלה .
דוברים נוספים הטעימו כי פרשנות מוטעית של מונחים אלה היא ביסוד הרדיקאליזציה של מוסלמים רבים ברחבי העולם, וכן כמימד המדרבן אותם לעבר אלימות מזויינת ולחתירה לשלטון טוטליטרי בעל ציביון דתי. מוטיב זה ניצב בלב סכסוכים רבים במרחב האסלמי, מצפון הקווקאז עבור דרך אפגניסטאן וכלה בסומליה.
מטעמים אלה, ה"פתווה" מטילה גם איסור על נקיטה באלימות ע״י מוסלמים נגד עמים בעלי דתות אחרות ובנוסף נכלל בה גינוי לפרשנות הרדיקאלית של עמדות האסלם כלפי סוגיות של מלחמה ושלום והפרת זכויות האדם במדינות שונות.
יצויין כי הוועידה אורגנה ע"י המרכז הבינ"ל "אל-ווסאטיה" שמקום מושבו בכווית, בחסות המרכז החינוכי-מדעי של רוסיה וכן האגודה הבינ"ל של אנשי הרוח המוסלמים (IUMS). משתתפי הוועידה קיבלו על עצמם את המשימה להפיץ את ה"פתווה" הנ"ל בכל מדינות האיסלאם , כדי למנף את ההסכמות הקונסטרוקטיביות שהתקבלו פה אחד.
התפכחות בקרב חוגים בחברה המוסלמית?
הגם שאין לייחס משקל רב מדי לועידה תיאולוגית זו ולמסרים המתונים שגיבשו משתתפיה, הרי שעצם כינוסה בעיתוי זה אינו עניין של מה בכך. העובדה שמדינות מוסלמיות יוזמות עיסוק מהותי בחסות אנשי דת בכירים, בסוגיות בעלות משמעות, עשויה להעיד על מידה של התפכחות בקרב חוגים שונים בחברה המוסלמית, נוכח הכתם הקולקטיבי שדבק במוסלמים בעקבות פיגועי הטרור של אל-קאיעדה ושותפיו.
בפועל ניכר כי הסנטימנט בעולם המוסלמי ממשיך להתאפיין בהלכי רוח פונדמנטליסטיים, מה גם שהערכות מודיעין במערב מצביעות אף על צפי להקצנה נוספת כדבר הנובע מההיערכות לפינוי כוחות נאט"ו מאפגניסטאן והשלמת יציאת הצבא האמריקני מעירק. הוא הדין בנסיבות של התרסקות משטר הבעת' של בשאר אל-אסד בסוריה.
הדילמה המודיעינית לגבי השאלה האם ניתן לבודד תופעות קיצוניות מקרב הזרם המרכזי במרחב האסלמי נותרת אם כן פתוחה, ויש בה כדי לגמד את משמעויותיה המעשיות של הוועידה הנ"ל. לבד מכך, נראה כי הבחירה במוסקבה כמקום הכינוס רחוקה מלהיות פרי מלאכת מחשבת, נוכח דימויה של רוסיה כמדינה שאינה נמנית עם חובבות דת האסלם ואפילו מזוהה כ"מדינה כופרת" בקרב הרפובליקות המוסלמיות של מרכז אסיה.
התובנה כי קיים סיכוי ולו מזערי, להנחיל מסרים בעלי גוון פרגמטי בקרב החברה האיסלאמית באמצעות מאמץ הסברתי ממוקד, ראויה לתשומת לב, מה גם שייתכן שמאחורי הקלעים מסתתר גם סוג של מסר מגמתי מרגיע כלפי המערב, מצד תנועת "האחים המוסלמים" בהינתן המהפך הפוליטי במצרים.

הכותב הוא אל"מ בדימוס , שירת בעבר באמ"ן.
תאריך:  12/06/2012   |   עודכן:  12/06/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הוקעת הקיצוניות באיסלאם: הלך רוח חדש?
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
לדעתי בוכניק לא מבין או משוחד
אין אפשרות אחרת  |  12/06/12 18:33
2
בסה"כ נועדה להלבין את קרצ'אוי
דוליא  |  13/06/12 00:47
3
לא ליפול למלכודת!!! ל"ת
קורןנאוה טבריה  |  14/06/12 05:50
4
בוכניק מי?
efis  |  22/06/12 09:52
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אברהם בן-עזרא
לעתים נזקק מומחה בתחום ליקויי הבנייה לקבוע מהו שטחה של הדירה, או לקבוע האם המרווח הצדדי בין הבניין לגבול החלקה הוא בהתאם לתוכנית אם לא, ועוד קביעות שעניינן מדידה. כאשר הדבר נדרש, יש מומחים המדירים את מומחיותם ושכלם הישר מהנושא, מגלגלים עיניים לחסדי שמיים כצדיקים גמורים, ושולפים את פתרון הקסם - "צריך מודד מוסמך", ולא היא
נרי אבנרי
שקר שנוגד את האג'נדה של העדר ייחשף לציבור בתוספת הוקעה, לגלוג וריסוק אמינות. שקר שמשרת את האג'נדה לא ייחשף. דוגמה מדממת: כמה אנשים זוכרים ש(גם) טומי לפיד היה נגד ההינתקות? הלכתי לארכיון...
ד"ר גבריאל אביטל
מישהו שכח שהוצאת ספרים היא עסק לכל דבר. תחרות ושוב תחרות היא נשמת אפה של התרבות החופשית. מוסד או מקדש, סופר או משורר, החיים על קצבאות הממסד ישבעו כסף וישכחו את מטרתם: הצגת מעלותיה ונקודות החושך של החברה בה הם יושבים, מתוך ראייה נשגבה של חזון ולא דרך הסדק של הפרוטה
משה זלצברג
סיפורו של מקושש העצים, המופיע בסוף פרשת השבוע, הוא למעשה הסיפור של כולנו - שלא מסוגלים לכאורה להתנתק משגרת העבודה המודרנית    ניסוי שנערך בארה"ב הוכיח שההינתקות אפשרית ואפילו חיונית; במקורותינו קוראים לזה במילה אחת: "שבת"
איתן קלינסקי
במקום לתת ביטוי לקנאות דתית רוויה בסלידה לאחר, נעמיק במסגרות החינוכיות שלנו בעושר התרבותי היהודי. נעורר מתוכו את תלמידינו לחיים על בסיס של עקרונות מוסריים מנחים כיצד עלינו לחשוב ולנהוג במגוון של מצבים אנושיים: "מדבר שקר תרחק... שוחד לא תקח... וגר לא תלחץ"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il