מבחן של בחירה חופשית מהי המשמעות של חופשת הקיץ עבור ילדינו? עבורם היא בראש ובראשונה: חירות, חירות לנצל את הזמן כרצונם ללא לחץ חיצוני. ניתן להסתכל על כך בשתי צורות, הפוכות לחלוטין זו מזו.
האחת, רואה בחופש הגדול אסון חינוכי, קללה, "אם כל החטאים". כל המסגרות המחייבות והכפייתיות שתמכו בילדים לאורך השנה, הוסרו בבת אחת והותירו אותם בחלל ריק. לכן, בני הנוער קמים מאוחר והולכים לישון מאוחר, ובתווך - בטלה. אין מרץ, אין רצון, ו"נפילות" - רוחניות, דתיות ומוסריות - הן רק עניין של זמן. האינטרנט על שלל פיתוייו מחליף את בית המדרש ואת כיתות הלימוד. כל יום בחופש הגדול קללתו מרובה מחברו. וההורים... בטלנות ילדיהם מוציאה אותם מדעתם, וכל זה קרקע פורייה לעימותים ומתחים בתוך הבית.
השנייה רואה בחופש הגדול הזדמנות, אתגר, אתגר של בחירה חופשית. ואולי אף יותר: מבחן של בחירה חופשית. במשך שנת הלימודים בני נוער רבים קובלים על כפייה עודפת מצד מערכת החינוך, הם מתקוממים נגד כל מה שנודף ממנו ריח של תכתיב, הם נלחמים נגדו ומורדים בו. הם סולדים מהעונשים המלווים כמו צל את כל מה ש"חייבים" לעשות. הם מבקשים חירות, חופש, מרחב בחירה, עצמאות.
לטענתם, הכפייה איננה תורמת מאומה, אלא רק מפריעה לעשות את הטוב מפני שהוא טוב, והעונשים פוגמים בטעמו של הטוב. אז הנה, הגיע החופש - הגיע הזמן שיכולים בני הנוער להוכיח שהכפייה הייתה מיותרת לחלוטין, ושהם מסוגלים לבחור בטוב מפני שהוא טוב, מתוך חופש, מתוך אהבה, ולא רק בגלל יראת העונש. בימי החופש, מוזמנים בני הנוער להוכיח שאין כל צורך בכפייה חיצונית על-מנת שישמרו על אורח-חיים דתי, על נורמות מוסריות, על סדרי זמנים, על כללי בטיחות (בטיולים ובטרמפים), על כיבוד הורים, על ניצול יעיל ופורה של הזמן. החופש הגדול הוא תקופת קבלת האחריות. חופש גדול = אחריות גדולה. חופש ארוך = אחריות ארוכה.
את המסר הזה חייבים ההורים להעביר לילדיהם. זו צריכה להיות שיחת הפתיחה לחופש. לא איומים, לא הפחדות ולא עונשים, אלא הצבת אתגר גדול: הליכה בדרך הישרה וקיום מצוות מתוך אהבה ולא מתוך יראה. הרציונל החינוכי הוא העברת האחריות לילדים! ההורים אינם מסתלקים ונעלמים. הם נשארים בתמונה, מוכנים לעזור ולסייע, אבל עיקר האחריות עוברת לילד עצמו.
זאת ועוד; מרחב הבחירה של החופש הגדול איננו רק אתגר או מבחן בלבד, אלא צורך חינוכי. לצידן של תקופות חיים לחוצות, בתוך מסגרות מחייבות ומכתיבות, רצויה גם תקופה של הרפיה ומרחב, על-מנת שהנפש תתפתח בצורה חופשית, על-פי טבעה, ללא מועקה חיצונית. היא נדרשת לצורך עיכול כל מה שנקלט במהלך השנה ונערם בתוך הנפש. היא נדרשת על-מנת שהילד/הנער יטעמו טעם של בגרות אישית.
אבל מה עם המחיר? המחיר אינו קל. אסור להתעלם ממנו. לא כל בני הנוער עוברים בהצלחה את "מבחן הבחירה החופשית". רבים אינם מצליחים לגרד אפילו ציון עובר. הם מוצאים את עצמם בסוף החופש בנקודה נמוכה יותר. לאור זאת יש מקום לבחון, האם שיטת "מבחן הבחירה החופשית" היא רצויה. כל משנה חינוכית נבחנת לא רק ברמה התיאורטית שלה, אלא גם על-פי מבחן התוצאות. אם התוצאות אינן מספקות, אזי כנראה שמשהו לקוי בתיאוריה או ביישומה. אם בני נוער רבים נכשלים במבחן הבחירה שמציב החופש הגדול בפניהם, אולי הדבר מעיד שהמבחן "גדול" עליהם?
אכן, שלושה דברים עיקריים מקשים על ההצלחה במבחן של החופש ועושים אותו "גדול" על רבים מבני הנוער. טיפול נחוש בהם יוריד את רמת הקושי של המבחן ויגדיל את סיכויי ההצלחה.
א. אורכו של החופש הגדול. ככל שהחופש מתארך, כך המבחן קשה יותר ויותר. עבור חלק מבני הנוער, זאת משימה בלתי אפשרית. אילו החופש היה קצר יותר, לא רק שהנזק היה קטן יותר, אלא ההצלחה הייתה גדולה יותר והתועלת מרובה. בני הנוער היו יוצאים מורווחים. על כן, חיוני לצמצם את אורכו של החופש הגדול.
ב. ההכנה למבחן. דרכו של עולם, שמי שמתכונן למבחן, יש לו סיכוי להצליח בו; ומי שאיננו מתכונן היטב למבחן, אל יצפה לציון גבוה. אם החופש הגדול מציב בפני ילדינו מבחן, אזי הם חייבים להתכונן אליו. מחקרים שנעשו בשנים האחרונות מלמדים שאחוז ניכר של בני הנוער אינם מרוצים מהדרך שבה עבר עליהם החופש הגדול, ולו ניתנה להם הזדמנות נוספת (חזרה במנהרת הזמן) היו מנצלים את תקופת החופש בצורה אחרת. המסקנה היא שהיציאה לחופש מחייבת הכנה. לא מסתערים בלי תכנון מראש. עצמאות ומרחב אינם אנטיתזה לתכנון. התכנון חייב לכלול לימוד עיוני של דרכי ההתמודדות עם הפנאי ולימוד פרקטי כיצד בונים סדר יום יעיל במהלך החופש. עצות והצעות.
ג. בשבי האלקטרוניקה. אצל בני נוער רבים, היציאה לחירות בחופש הגדול מתחלפת תוך פרק זמן קצר בשעבוד לגורמי השפעה רבי-עוצמה. הם הולכים שבי אחרי המגוון הגדול של הערוצים והאתרים המציעים בילוי צבעוני ותוסס, ואף מפתה, ללא צורך לקום מהכורסה שבבית. ההורים יוצאים לעבודה, משאירים את הבן לבדו בבית, ומה יעשה הבן שלא יגלוש. זה קשה יותר מעשרה מבחנים, זהו ניסיון שרק גיבורי כוח מסוגלים לעמוד בו. שימוש מושכל בתוכנות סינון ובתוכנות לניהול שעות גלישה בבית - מתוך הידברות עם בני הנוער - עשוי לסייע להם לעבור את מבחן הבחירה החופשית בהצטיינות.
מתוך יישומם של כלים אלו, או לכל הפחות חלקם, מתעצם הסיכוי לעבור את "מבחן הבחירה החופשית" בהצלחה.