X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מאמרו של פייגלין "מהגבעות להר" גרם לי לתהיות האם הר הבית הוא המסר של המאמר כולו? בעיניי, אין כל חידוש אצל פייגלין - יש אצלו אי-הבנה של המאורע ההיסטורי: לא אז ולא היום נבצר מאיתנו להיאחז בהר הבית עקב ההלכה של גדולי הפוסקים. רק לקראת סוף המאמר התברר מה המסר: גבעת האולפנה היא מאבקם של המתנחלים ולא של העם כולו. משפט מפתח זה היווה עבורי גם תשובה לתהיות ששמעתי בטרם ההצבעה על חוק ההסדרה
▪  ▪  ▪
משה פייגלין. הר הבית קודם להר שבבית-אל [צילום: AP]

כשקראתי את מאמרו של משה פייגלין - "מהגבעות להר", תהיתי. הרי בדרך כלל הוא יודע היטב להעביר את מסריו - במחשבה צלולה ובשפה ברורה. אך הפעם - תהיתי. ולאחר התהייה ולאחר שקראתי שוב, התיישבתי בלב כבד לכתוב שורות אלה.
בפתיח (ארוך מהרגיל - יותר מחצי מהמאמר כולו) מספר הכותב על וויכוח עם רב שהתרחש לפני כחצי שנה בישוב שלו. כשהוכרזו הבחירות לרשות הליכוד, פייגלין ניסה לשכנע את הרב להצביע עבורו: "אם אנצח אני עשוי להיות ראש הממשלה עוד קודם לפסח, ואז נוכל לעלות יחדיו ולהקריב קרבן פסח בהר הבית״.
כאן, בקריאתי את המאמר, תהיתי בפעם הראשונה. מה פשר הדבר? הרי הבחירות ההן תמו מזמן והפסח - לפני חודשים? לשם מה האפיזודה שהולמת יותר ספר זיכרונות של פוליטיקאי בדימוס מאשר מאמר אקטואלי בעיתון?
בהמשך, לכאורה, נתן הכותב את תשובתו: הדבר מסופר לשם שמיים. כך הוא מעלה את הנושא של תפילת היהודים והקרבת הקורבן על הר הבית בימינו. אכן ברומו של עולם הדבר! אך, בהקשר הזה, הכותב מעביר את המסר: "אם מדובר היה באיזה חידוש הלכתי שהתחשק לי פתאום ליישם, אז מוטב היה להותיר את הנושא בידי גדולי הדור. אבל כאן מדובר בעניין שונה שבו עדיף שלא להתייעץ עם הגדולים."
כאן תהיתי פעמיים. פעם אחת כי מוזר ומשונה בעיניי שלשיטתו של הכותב החוכמה היהודית של גדולי הפוסקים ישימה ורלוונטית אך ורק ל"איזה חידוש הלכתי שהתחשק". אך בעניינים גורליים ("עניין שונה" בלשון הכותב) עדיף שלא להתייעץ עם הגדולים?!
התזה היא שטרם זכינו לתפילה ולהקרבת הקורבן על הר הבית עקב "גדולי הדור" הנוהגים כמו אותו רב, "טיפוס שמרן". קרי - לוקים הם ב"חוסר היכולת לזהות את המרחב ההיסטורי החדש".
כאן תהיתי תהייה נוספת ושאלתי את עצמי: האם הר הבית הוא המסר של המאמר כולו? האם לשם כך נכתב? לא סביר.
כך מתואר המתרחש ברגעי השחרור של הר הבית במלחמת ששת הימים: "מה קורה פה? למה ליד הכותל? למה לא על ההר? מי חשב אותה השעה על איסורים הלכתיים? ודאי לא גור ואשכול ואותו חייל בוכה ואותם המונים שהחלו לנהור לכותל. לא ההלכה עצרה בעדם לעלות ולחגוג בהר המשוחרר. הגלות שנות אלפיים הנהירה אותם, אותנו...
מחזה סוריאליסטי ממש. אי-רציונאליות בתוך אי-רציונאליות של נס השחרור. עמוק ומחריד. ציונות אימנסיפציונית, אנוסה, גוברת על ציונות גאולתית-היסטורית... אילו פרצנו דרך שער ציון או שער יפו. אילו הגענו לכותל בדרך לשחרור ההר, ניחא. מובן. טבעי. אבל לא. הקדמנו לכבוש את ההר. היינו על ההר, ובאורח ספונטאני, ללא צו מגבוה, ללא שיקול ותכנון - ירדנו לכותל. בחינת: עלייה צורך ירידה..."1
ניתוח מבריק!
בעיניי אין כל חידוש אצל פייגלין אלא נהפוך הוא: יש אצלו אי הבנה של המאורע ההיסטורי: לא אז ולא היום נבצר מאיתנו להיאחז בהר הבית עקב מחדל גדולי הפוסקים, אלא בחינת "כָּל עֲדַת יִשְׂרָאֵל יִשְׁגּוּ".2
רק לקראת סוף המאמר התברר סוף-סוף, מה המסר של משה פייגלין לקוראיו: "גבעת האולפנה היא מאבקם של המתנחלים - לא של החברה הישראלית." משפט מפתח זה במאמר היווה עבורי גם תשובה לשאלות ולתהיות ששמעתי במסדרונות הכנסת ובאוהל שובתי הרעב בימים שקדמו להצבעה על חוק ההסדרה. אנשים רבים וטובים מכל קצוות הארץ הגיעו אז לירושלים על-מנת לבטל את רוע הגזרה. היו שניסו בקולם: עצרו את הח"כים והשרים במסדרונות השלטון בכדי לשכנעם לתמוך בחוק. היו שבשתיקתם הרועמת: רק עמדו והסתכלו בעיני הסריסים. הזדמנתי, שם במסדרון, לעמוד ליד שני אבות צעירים תושבי ה"אולפנה". לפעמים הם דיברו, לעתים שתקו, רק נאנחו מרוב דאגתם. ואז, פתאום שואל אחד את השני: "תגיד לי, איפה משה פייגלין?". באמת, חשבתי לעצמי. ראיתי שם רבים מאנשיו, אך את פייגלין עצמו לא ראיתי...
את המאמר בנה פייגלין סביב פרשנותו על פרשת המרגלים. יאה יהיה להזכיר בהקשר הזה כלל גדול בפרשנות המקרא: טרם עיונך באחרונים, עין קודם בראשונים, קל וחומר - טרם פרשנות משלך.
רש"י מפרש: "זבת חלב ודבש הוא - כל דבר שקר שאין אומרים בו קצת אמת בתחלתו, אין מתקיים בסופו".3 אמת שאת ההשלכות ממחדל הר הבית אנו חשים במציאותנו העכשווית יום-יום. אמת גם שיש לתקן מחדל זה ללא דיחוי. אך אין אמת בזלזול. אין אמת שחובת אחיזתנו בהר הבית קודמת לחובת אחיזתנו בגבעת האולפנה בבית-אל ("איזו גבעה" בלשון המאמר). האמת הפוכה היא: ההר שבבית-אל קדם להר הבית:
וַיֵּרָא ה' אֶל אַבְרָם וַיֹּאמֶר לְזַרְעֲךָ אֶתֵּן אֶת הָאָרֶץ הַזֹּאת
וַיִּבֶן שָׁם מִזְבֵּחַ לַה' הַנִּרְאֶה אֵלָיו
וַיַּעְתֵּק מִשָּׁם הָהָרָה מִקֶּדֶם לְבֵית אֵל וַיֵּט אָהֳלֹה בֵּית אֵל...
4
האמת היא שהמדלג על ההר שבבית-אל גם בהר הבית לא זוכה.

הערות:

1. ירושלים - אתגר: בין הסבך והמזבח / ישראל אלדד ואריה אלדד, ירושלים: כרטא, 1978 עמ. 242
2.ויקרא ד, יג
3. רש"י במדבר פרק יג פסוק כז (כז)
4. בראשית יב, ז-ח

תאריך:  25/06/2012   |   עודכן:  25/06/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הר שהוליד הר
תגובות  [ 19 ] מוצגות  [ 19 ]  כתוב תגובה 
1
פייגלין צודק חכם אמיץ וישר דרך ל"ת
אתה מתנשא ושונא  |  25/06/12 18:44
 
- לא מתנשא ולא שונא
יואב צארום  |  4/07/12 13:14
2
מאמר מוזר. כל יום ללא מקדש
ליכודניק  |  26/06/12 00:48
3
"עם נבל ולא חכם" (דברים ל"ב 6)
ד"ר שלום פליסר  |  26/06/12 17:43
4
בבית אל נמצאים, בהר טרם עלינו
דניאל נכון  |  27/06/12 10:41
5
המאמר של פייגלין מבריק
נריה ש  |  27/06/12 12:52
6
אין דבר רחוק מהאמת מטענה זו
זאב א.ג.  |  27/06/12 13:24
7
חזק, יישר כח  ל"ת
שלמה ו.  |  28/06/12 01:22
8
כרגיל,היטבת לתאר...
עמיר פ.  |  28/06/12 01:27
9
מצטער. ליבי עם פייגלין.
דר' שמואל  |  28/06/12 01:30
 
- מזדהה עם כל מילה שלך.  ל"ת
דר' שגב  |  29/06/12 09:07
 
- הבעיה הדמוגרפית
משה ש.  |  30/06/12 11:50
10
בית אל אכן קודם להר הבית.
יונס  |  28/06/12 01:39
11
מים צוננים על נפש עייפה
ח.ב.  |  28/06/12 01:43
12
חלוקת חומרי הרדמה
יעקב ה.  |  28/06/12 01:58
13
פייגלין מנסה למכור את הריקנות
חוג ח'  |  28/06/12 02:01
 
- כמה שטויות בנשימה אחת?
יואב צארום  |  4/07/12 13:44
14
שיחרור הר הבית
משה ש.  |  30/06/12 12:12
15
אף פעם לא התחברתי לפייגלין ל"ת
גור אריה דן  |  1/07/12 00:54
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שולמית קיסרי
דפני ליף ואנשי המחאה יודעים היום יותר מאשר ידעו בקיץ הנאיבי 2011. גם אנחנו יודעים יותר. הממשלה הזו לא ממהרת לשום צדק חברתי. שינויים לטובת הדור הצעיר התורם ומעמד הביניים הנושא בעול יגיעו בקושי ולא על-ידי מחאה אלגנטית. נסו, חברים יקרים, את הדגם החדש: דגם דפני ליף - 2012
עו"ד רון סמוחה
במאמר זה נבחן מוצרים פיננסיים ושירותים ומוצרים אשר מוענקים ללקוחות הבנקים השוויצריים וננתח את פסק הדין שניתן לאחרונה בבית המשפט הפדרלי העליון ואשר מעורר מהפכה של ממש בכל הנוגע לזכויות הלקוח בחיוב בעמלות הבנק
רו"ח איריס כץ כליף, רו"ח נסרין סלמאן
התיקונים בחוק נוגעים לדחיית מועדים לצורך ניכוי מס תשומות; מועד הוצאת חשבונית; דרישת חשבונית מס על-ידי הקונה; עסקות שירות בין צדדים קשורים; קנס בשיעור של 30% ממס התשומות; סיוע ליצרנים קטנים; דחיית התחולה של מספור החשבוניות על-ידי הרשות
רו"ח יפעת שעיה, עו"ד יניב אלנקרי
החוק מאפשר ליחיד המסיים תואר אקדמי, ראשון או שני, בתחום עיסוק שנדרשת בו התמחות, לבחור האם ליהנות מנקודת הזיכוי/מחצית נקודת הזיכוי אשר הוא זכאי לה, החל בשנת המס שלאחר שנת המס שבה הסתיימו לימודיו לתואר או החל בשנת המס שלאחר שנת המס שבה סיים את התמחותו
מאיר אלרן
עיקר חשיבותו ותרומתו של דוח המבקר, שהוגדר על ידו כאחד הקשים שפרסם, היא בחשיפת האמת המרה על החזית האזרחית בישראל בעת הזו ועל מידת מוכנותה הבלתי מספקת למקרי חירום צפויים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il